יום ראשון , 20 ינואר 2019

Home » מחול » נשף המסכות אופרה מאת ורדי במשכן האופרה הישראלית

נשף המסכות אופרה מאת ורדי במשכן האופרה הישראלית

האופרה הישראלית מעלה את האופרה " נשף המסכות" מאת המלחין ג'וזפה ורדי. וקובעת רף גבוה מאוד לביצוע אופרה למופת הכולל כמובן את כל המכלול זמרים, שחקנים, מקהלה, תזמורת, תאורה, תלבושות, תפאורה, ניצוח.

למרות שלא ממש הכרתי את האופרה הזו כיוון שלא התנגנו לי אריות או פתיחות ידועות כבשאר האופרות אותן הכרתי , הרי שממש נשארתי בפה פעור לנוכח היצירה המוסיקלית והעוצמות שהיו על הבמה, נפלא זה לא מספיק.

יש באופרה הזו כמובן מסרים פוליטיים – רצח המושל, מטיב שגרם לצנזורה בנפולי למנועה את העלאת האופרה כפי שנכתבה והתכוונה לרצח מלך שוודיה. מהלך שגרם לורדי להמיר את הנושא ברצח מושל בוסטון.

זאת ועוד יש פה קשר ישיר לתנ"ך ולהיוועצות שאול בבעלת האוב בהיוועצות של המושל במכשפה אולריקה וכדרכם של מושלים הוא לא ממש מאזין לה.

סיפור האופרה: האופרה מגוללת את סיפורו של ריקרדו, מושל בוסטון, אשר מאוהב באמליה, אשת ידידו הטוב ויועצו האישי, רנאטו. לקראת נשף מסכות העומד להיערך בקרוב, מגיעה לאוזניו של המושל אזהרה כי יש מזימה לרוצחו, אך הוא מתעלם מהאזהרות ובטוח באהבת עמו. הוא מתחפש לאזרח מן השורה ומבקר את מגדת העתידות אולריקה, וגם היא מזהירה אותו כי יירצח בקרוב. הקושרים נגד המלך, טום וסמואל, מנסים להוציא את הרצח אל הפועל כשיוצא המלך בתחפושת לפגוש את אמליה באישון לילה מחוץ לעיר. חילופי זהויות נוספים מונעים את הרצח, כיוון שרנאטו והמלך החליפו את גלימותיהם, וניסיון הרצח נכשל בחשיפת הזהויות האמתיות של רנאטו ואמליה. כשמגלה רנאטו כי אשתו מאוהבת במושל, הוא מחליט להרוג אותה, אך מחליט מאוחר יותר כי הדרך היחידה להשיב את כבודו האבוד היא לרצוח את המושל ולא את אשתו. הוא מבקש מטום וסמואל להצטרף למזימה, ולאחר שהם מטילים פור, נקבע כי הרוצח יהיה רנאטו. כשמגיעה ההזמנה לנשף המסכות מתכנן רנאטו להפוך את הנשף למחול המוות של ריקרדו. המושל, שמבין כי אהבתו לאמליה בלתי אפשרית, ממנה את רנאטו לשגריר באנגליה, ומכין עצמו לכך כי נשף המסכות תהיה הפעם האחרונה בה יפגוש את אהובתו, אך הוא אינו מספיק לבשר לרנאטו את המינוי היוקרתי לפני הנשף. אמליה, שחשה בסכנה הקרבה, מנסה להזהיר את המושל, ומתחננת כי יסתלק מהנשף לפני שיהרגו אותו, אך הוא אינו שועה להפצרותיה, ואינו מסוגל לעזוב אותה. כשהם מתחבקים בפעם האחרונה, רוצח רנאטו את ריקרדו, אשר תוך כדי גסיסתו מראה לרוצחו את צו המינוי למשרתו החדשה ואומר לו כי ירושתו נשמרה נאמנה לו והוא מוחל לו.

אולם מה שעושה את הביצוע הזה ליותר מנפלא הוא המבצעים והתזמורת עם המנצח, אגב איך יודעים שביצוע מושלם? אם בחזרה גנרלית לא הייתה אף צעקה ובטח לא עצירה או הפסקה זה סימן שמדובר  בשלמות!

מנצח: דניאל קלגרי, ואיתן שמייסר לסירוגין

הפעם ניצח דניאל קלגרי מאיטליה, מנצח בעל ניסיון ורפרטואר עשיר בניצוח על אופרות. מנצח בקביעות בלה סקאלה מילנו, במטרופוליטן ביו יורק ועוד בתי אופרה וקונצרטים  מהידועים בעולם.

במאי מיכאל זנאיינצקי

בתפקידים הראשיים אני יכול לציין במיוחד את

קאמן צ'אנב בתפקיד ריקרדו מושל בוסטון ( זה מכבר ראינו אותו בגאלה אופרה בראשון לציון ) קאמן צ'אנב הוא יליד בולגריה, טנור מעולה בעל קול  והופעה מרשימה. למד בקונסרבטוריון בסופיה. שר במגוון תפקידים ראשיים ביצירות אופרה מהידועות שיש כמו , דון קרלו, טורנדוט, אאידה, טוסקה ועוד. מופיע בקביעות באופרה הממלכתית בוינה ובתי אופרה רבים אחרים.

מירלה גרדינרו , סופרן, בתפקיד אמיליה שהאריה האחרונה שלה סחפה את הקהל לתשואות.. ילידת רומניה ( גנבה את ההצגה) הופיעה באופרה הישראלית מספר פעמים

שירי הרשקוביץ, סופרן שלקחה חלק ניכר מתשומת לב הקהל בשל התפקיד שלה כאוסקר מה שהביא את מחלקת התפאורה לעבוד שעות בתדמיתה כגבר עם קרחת. אולם לא זאת בלבד אלא המשחק והשירה שלה היו משהו שירשם לה כאחד השיאים בקריירה. מחברה במיתר של צעירי האופרה היא עולה לתפקידים ראשיים כמו בלה טרוויאטה באיטליה.

יונוץ פאסקו, בריטון בתפקיד רנאטו. יליד רומניה, עם רפרטואר עצום של תפקידים.

נח בריגר, בריטון בתפקיד טום , יליד הארץ, הופיע במגוון תפקידים עם מיטב המנצחים והתזמורות. זוכה פרס סילברמן.

בנוסף דליה שכטר מצו סופרן בתפקיד אולריקה המכשפה. וולדימיר בראון, בס בתפקיד סמואל. ושאר הזמרים הזמרות והמקהלה.

בימוי של הבמאי הפולני מיכאל זנאיינצקי

כוריאוגרפיה קתרינה אלכסנדר קמיץ'

תזמורת האופרה, התזמורת הסימפונית ראשון לצין.

יש ביצירה  תיאום מעולה בין המוסיקה לדרמה המתרחשת על הבמה. הפתיחה באריה של המושל היא נפלאה ומכניסה את הקהל וממקדת אותו ליצירה.

במערכה השנייה האריה של אמיליה בה ריקרדו מצטרף אליה בדואט  מעולה ומרגשת. במיוחד המקהלה עושה כאן נפלאות.

התמונה המתגלה בבית בעלת האוב וקהל מאמיניה מיוחדת ומדגישה את הפער בין העם העני המחפש מזור לבין המכשפה הנשגבה. , הופעתו של המושל  אולי פחות מרגשת אבל מתעצמת ברגע המפגש ולחיצת היד עם רנאטו המגיע למקום. גם אוסקר נותן כאן הופעה מיוחדת בסופרן אליו מתחברת המקהלה.

האופי הקודר ממשיך מבית המכשפה לגרדום המסביר את השנאה למושל הרודן שלנו כצופים אינו נראה כך.

הדרמה והמתח גואים בחצר הגרדום עם הגעתו של רנאטו ובהמשך עם חשיפת אמיליה " הבוגדת" וההחלטה של רנאטו לרצוח אותה

ומשם עד לנשף המסכות הנשימה נעתקת לא רק בשל המתח שבעלילה אלא בשל השירה האדירה של המשתתפים.

 

נשף המסכות אופרה מאת ורדי במשכן האופרה הישראלית Reviewed by on . האופרה הישראלית מעלה את האופרה " נשף המסכות" מאת המלחין ג'וזפה ורדי. וקובעת רף גבוה מאוד לביצוע אופרה למופת הכולל כמובן את כל המכלול זמרים, שחקנים, מקהלה, תזמור האופרה הישראלית מעלה את האופרה " נשף המסכות" מאת המלחין ג'וזפה ורדי. וקובעת רף גבוה מאוד לביצוע אופרה למופת הכולל כמובן את כל המכלול זמרים, שחקנים, מקהלה, תזמור Rating: 0

תגובות (2)

  • פרופ' אלכס בורקט

    הביקורת הכתובה לעיל נראית כביקורת מוזמנת ולכן לא אוביקטיבית.
    ראיתי את ההצגה ביום חמישי 23 לינואר עם צוות ברובו ישראלי.
    יש להבדיל את ההצגה לשני חלקים: הביצוע המוזיקלי מחד והבימוי מאידך.
    הביצוע המוזיקלי היה מרשים, הזמרים והתזמורת נשמעו מצויין לכל הדעות. לא כך לגבי הבימוי התאורה והתלבושות. מאחר וזו הפקה של האופרה הישראלית אין מה להתגאות כאן. הבמאי הפולני ניסה לחזור על טריקים מוצלחים מאוד במדאם בוטרפלי ונכשל בגדול. יתרה מזאת נראה שלא קרא כלל את הליבריט. כך למשל במקום אסיפת אזרחים בבוסטון שבו האזרחים מגישים בקשות למושל, הפך הבמאי להופעה בפני חיילים בלבד. וחיילים לא מגישים בקשות למרות מה שהמושל שר. תלבושת החיילים מזכירה את מדי ה"קורפוס אפריקנוס" של רומל עם כובעים של ליגיון הזרים הצרפתי. הבמאי המציא פולחן אישיות בצורת פסלי ענק שבכלל לא קיים באופרה. בגלל שהמושל עסוק בגרירת פסל הענק (מה פתאום?) אין לו יכולת לכתוב את הצו ששולח את רנטו עם אמאליה לאנגליה. לאחר הרצח המושל אמור לשלוף את הצו מכיסו ולשכנע את רנטו ששגה. במקום זאת הוא אומר לו בע'פ מה שלא משכנע. המושל מתבוסס בדמו קם ונופל בסצנה האחרונה ואיש לא תומך בו, מדוע? כי הם עסוקים לעמוד דום מול הקהל ולשיר!
    בנשף המסכות יש קבוצת רקדנים בלבן בסגנון הפרסומת לחטיף שוקולד. הרעיון הזה מוצלח מאוד. אבל את שאר משתתפות הנשף הלביש הבמאי בסמלה אדומה אחידה עם שאל אדום. מה זה? אסיפת אוהדות במועדון הפועל ת'א או נשף מסכות בבוסטון?
    התאורה היתה גרועה במיוחד ולמרות שמדובר בלילה חשוך ובמרתף של מכשפה, זה בכל זאת אופרה וצריך לראות את המשתתפים. את המושל המסתתר אצל המכשפה אי אפשר היה לראות וגם את רוב הקושרים בבית הקברות. באחת התמונות הוקרנו על הקירות סקיצות חסרות שייכות שאחת מהן דמתה לדמותו של אייכמן (על קיר ימין).
    המושל המתבוסס בדמו אומר לקהל לעזוב את רנטו והקושרים. אלא שאין מה לעזוב כי איש לא מחזיק בהם למרות שיש הרבה חיילים במקהלה. אלא שהם כאמור עסוקים בעמידת דום. אני לא הייתי מתגאה בהפקה והבימוי. האופרה הישראלית יכולה לעשות הרבה יותר ללא שום תוספת השקעה כספית. איך אמרו חכמינו? היזהרו בבמאים!

    • shaza10

      העיקר שנהנית
      הביקורת לא מוזמנת אולם היא קשורה ליח"צ. נכון
      יש בה מידע עיתונאי אבל היא מציגה את ההנאה שלי מהביצוע. לא נכנסתי להשוואות להפקות אחרות וברור שיש באופרה מחסן תלבושות שמתאימים לכל הופעה. מעניין מה שראית , כן בהחלט יש כאן משהו
      תודה

השאירו תגובה

scroll to top