19 באפריל 2024 13:21
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מופע מחול הודי נריטיאגראם SRIYAH עשור של עשיית ריקודים

במסגרת פסטיבל " תל אביב דאנס 2013 " הגיעה אלינו הלהקה הרפרטוארית של נריטיאגראם  – NRITYAGRAM מהודו. הנחשבת לאחת מלהקות המחול הטובות ביותר של הודו.

כוריאוגרפיה: סורופה סן. מוסיקה מקורית: פאנדיט ראגונאת פניגראי. רקדניות הלהקה: סורפה סן, ביג'איני סאטפאסי, פאביסטרה רדי

חזינו במופע וחשוב מאוד לציין, הריקוד ההודי שונה מכל מחול שראינו עד עתה. ובעיקר מדובר כאן בשפת גוף ותנועות ידיים שדורשות הבנה רבה וסבלנות.
אולי גם סובלנות לתרבות שונה ולמחול שונה משאנו רגילים, וחשוב שבסוזן דלל מביאים את האפשרות הזו לחשיפה לתרבות זו ולא רק למחול המודרני או הקלאסי שאנו משופעים בו, גם בפסטיבל.

יחד עם זאת מדובר בריקוד מאוד אותנטי, איטי ולמי שלא מבין את שפת הגוף והסימנים קטעי הריקוד נראים דומים מאוד וחוזרים על עצמם.

קטעי המחול ארבעה או חמישה מלווים בסיפור עתיק יומין על שיווה ועל קרישנה. בעצם הריקוד הזה זו מסורת עתיקת יומין של חיפוש אחר האלה, זהו ריקוד של מקדשים  בהם נושאים תפילה מחד ומאידך מחפשים אהבה והיכן שיש אהבה יש גם קינאה. המופע מציג את אחד הריקודים העתיקים ביותר בעולם, הדמויות והתנועות מזכירות פסלי אבן ותנוחות של אלים או רקדניות ממקדשים עתיקים בהודו.

ריקוד זה שנקרא אודיסי הוא אחד הריקודים  העתיקים בעולם בצורותיו החושניות והבעות הפנים ( הייתם צריכים לראות רק את מבטי העיניים)

במשך מאות שנים, במקדש המשקיף לעבר הים הסוער שקירותיו נושאים תפילה לשמש העולה חרוטים פיסוליי האבן שקידשו את ריקוד ה"אודיסי", במקורו פולחן המוקדש לאלים.זהו אחד הריקודים העתיקים בעולם על חושניותם וגעגועיהם הקפואים באבן. חרבות מרהיבות כמו אלו, באודיסיה במזרח הודו, מאשרות שה"אודיסי" הופיעה כבר בשנת 200 לפני הספירה.

סרטון המחשה

"אודיסי" הוא אחד הריקודים העתיקים בעולם. צורותיו החושניות, האיברים המעולפים וההבעות החולפות שקפאו באבן מספרות על עבר עשיר במחול, מוסיקה, מיתוס ואגדה.

כפר המחול ניטריאגם הממוקם ליש בנגלור גם הוא מוקדש להוראת מחול ושימור המוסיקה והפילוסופיה ברוח מחול ה"אודיסי" ומשמש כמרכז ליוצרים מרחבי העולם. בפסטיבל השנתי נאספים, ליד יוצרי תיאטרון, מחול, אומנויות לחימה וסופרים כארבעים אלף, צופים באירוע הנמשך עד אור הבוקר.

סרטון המחשה והסבר

המוסיקה שהגיעה בפס קול כי לא ראינו נגנים וזמרים… היא מדהימה. הריקוד כשלעצמו הוא אומנות ייחודית וחייבים להיות סבלניים ופתוחים גם לתרבויות אחרות מארצות עתיקות ואולי גם עתיקות יומין.

דף הפייסבוק של הלהקה

http://www.facebook.com/nrityagram

בו תמצאו אלבום צילומים די מאפיין את המחול בו לקחו חלק שלש רקדניות מדהימות.

http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10152379640575646.946443.10150149131785646&type=1

שתפו את הפוסט!