16 באפריל 2024 22:50
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לחם בית מסעדה של אוכל טריפוליטאי ויותר מזה

לחם בית היא מסעדה טריפוליטאית עם נשמה ואווירה, נתקלים בזה מיד כשעומדים מול הדלפק ורואים את האריחים המיוחדים וגם כשמסיתים את הראש לצדדים, מסעדה יפיפייה. כשאמרתי " מסעדת פועלים" תיקנו אותי " מסעדה של אוכל בייתי" והאמת ממש אוכל בייתי טעים ומעולה.

20140430_195219

אולי זה סוד, אבל לא מזמן השתתפתי בתכנית ( טלוויזיה שטרם שודרה ) שהוקלטה במסעדה טריפוליטאית ביפו. זה לא היה המפגש הראשון שלי עם מסעדות טריפוליטאיות ובטח לא האחרון..

 

גילוי נאות הייתי אורח המסעדה.

אחרי שהצצתי לתפאורה העזתי ועברתי לצדו השני של הדלפק, להציץ בסירים, רציתי לומר לה תני לי מהכל… תשמעו זה לא רק אוכל טריפוליטאי זה קיבוץ גלויות של אוכל מדהים, אוכל שאולי לא מצטלם טוב בסירים אבל מדהים על הצלחת ובטעמו. ואתם יודעים מה? בתור אחד שהציץ ללא מעט סירים טריפוליטאים עלתה מיד השאלה, " איפה השמן" אני רגיל לראות סירים של שמן ובתוכם אוכל, כאן היה אוכל ומסביב מעט שמן, ואפרופו שמן, הם מדגישים שמן קנולה. זו מסעדה באמת מיוחדת, רי תבשילי הטביכה ( תבשיל בשפת לוב או פקילה בשפת יוצאי טוניס)

מפרום
חצילים עם בשר
כמונייה
עסבנה
אושפלאו

ניחוחות משגעים של התבשילים המבעבעים על הכיריים: שורה של סירים מהבילים ובתוכם תבשילי טביכה, חריימי, כאפצ'ה ומצ'ומה, לצד סיר הקוסקוס שלא נגמר לעולם. על הקיר תלויות תמונות של בני משפחת נחום (נקוצ'ה) – עוד מימיהם בטריפולי בירת לוב. אבל גם תמצאו כוסמת שאנשים שם נדלקו עליה, מעוויט תבשיל עיראקי, מרדומה המטבוחה הטריפוליטאית, כמונייה שזה כמו חמין ואפילו אשפלאוו בוכרי או פרסי. בקיצור תבואו רעבים כי אפשר לחגוג כאן, השקשוקה העסיסית מוגשת עם מרגז או רינגה (דג מעושן). מנת החריימי מוגשת כמנה ראשונה, עשוייה מדג לוקוס ברוטב של פלפל צ'ומה חריף. "כאפצ'ה" מנה גדולה של קציצות בשר ברוטב לימון או רוטב עגבניות חריף. "טביכה בלקראץ" תבשיל כבש וכרישה נימוח המתבשל באיטיות בציר של עגבניות."טביכה בלסאלק" – תבשיל של שעועית ובשר בקר ברוטב מנגולד. ומנת הדגל הפופלארית של המטבח הטריפולטאי – מפרום תפוחי אדמה או מפרום ארטישוק – ירקות ממולאים בבשר מתובל, מבושלים על מצע ירקות שורש ברוטב פיקנטי. בלחם בית תוכלו למצוא מפרום שעשוי על הגריל ולא מטוגן – מנה עשירה ובריאה  במיוחד. מנה של מצ'ומה (מרק חמוץ-חריף עם חלקי פנים) מומלצת במיוחד למי שלא מפחד מאברי פנים.

 

 

טביכה בל סאלק

המנות מוגשות עם לחם הבית, בתוספת קוסקוס, אורז לבן ובליווי קעריות של סלטים פיקנטיים המחדדים את הטעמים העשירים של המטבח.

 IMG_4780A

IMG_4789A

בני משפחת נחום הקימו את לחם בית מתוך אהבה גדולה לאוכל ורצון לשמר את המסורת והמתכונים של המטבח הטריפוליטאי של סבתא וואסי.

 

וגם אפשרלקחת הביתה

אז התיישבנו, לא לפני שהרמנו כוסית…. של ערק והלחם שהוא חלה משגעת שאופים להם במתכון מיוחד ועימו נידבתי את המרדומה והצ'ירשי שפתחו לי תיאבון…

 IMG_4812A

חריימי זו מנת הפתיחה , הפעם מדג נסיכה ולא מלוקוס מנה טעימה

IMG_20140430_201103A

אני כמובן התנפלתי על  הטביכה בל סאלק שש שעות הם מבשלים את המנגולד עד שנהיה משחה שעוטפת את הבשר והשעועית בטעם של אהבה. אני מכין בבית אבל שש שעות , אני בקושי מבשל אותו חצי שעה שעה, כאן זה המתכון האמיתי.

אחר כל את הכמונייה שזה דומה לחמין , ובשר עם חצילים נדמה לי שקורים לתבשיל ניגרייה לא בטוח זה הנוסח שלהם למוסקה אבל עם נתחי בשר שלמים

מצ'ומה זו מנה של תבשיל – מרק חלקי פנים , צר לי אני לא אכלתי..

ואז נחת המפרום, הללויה מפרום אמיתי תפוח אדמה ובשר עשיר בטעם ובניחוח עדין של קינמון, איזו חגיגה, תכף הזמנתי עוד מנה. צריך לדעת מה לאכול ומפרום זה לא משהו שאני הצלחתי לנסות להכין יותר מפעם אחת, כעת אני יודע, עדיף לי לנסוע רבע שעה לאור יהודה למלא קופסא ולאכול כמו שצריך

20140430_203414A

ואתם יודעים מה,, הפתעה! יש להם מפרום צמחוני משבבי סויה שלא מרגישים את ההבדל ממש ליגה

עסבאנה זה מעדן של מעיים ממולאים, גם זה תבשיל ארוך בישול שהלך מצויין עם הקוסקוס, והקוסקוס דרך אגב ממש אחד אחד כמו משי, כמט קטיפה , כל כך עדין אפשר לבלוע סיר.

 

20140430_201713A

IMG_4808A

20140430_201727

כשהתפוצצתי הבנתי שהגיע הזמן לקינוח. נו אתם יודעים, הספרה של אמיליה, עוגת הסולת הטריפוליטאית ששמעה נודה למרחקים…..

 20140430_210938A

אור יהודה קרובה לכל איזור המרכז, חניה בשפע, "לחם בית" מקום חביב, אווירה מקורית חמימה אוכל טעים של בית מה עוד נחוץ.

מרדכי בן פורת 58

אור יהודה

 

 

 

שתפו את הפוסט!