במופע קודם של להקת קומפאס רשמתי וציטטו אותי: " כל קטע מחול היה מיוחד ומעולה והגיש לקהל סגנון אחר ושונה, מבט אחר של פלמנקו.. הנאה צרופה מובטחת לחובבי פלמנקו ומחול.." ששת (2015).
ב- 2013 רשמתי: קומפאס להקת הפלמנקו הישראלית במופע בכורה חדש "QUINCE" קינסה פלמנקו זה ריקוד עם קצב, וקצב זה קומפאס.
ואין לי כבר סופרלטיבים למופע המחול "אלבה".
לאחר רצף של 22 הפקות מקור, החליטו בלהקת הפלמנקו הישראלית להתמודד עם אתגר חדש: הפקת מחול עדכנית ברוח היצירה האלמותית "בית ברנרדה אלבה" לפי מחזה של פ.ג. לורקה.
מיכל נתן, המנהלת האמנותית של הלהקה חברה לכוריאוגרף הספרדי חוויאר לה-טורה ופשוט עשתה קפיצת מדרגה, היא התעלתה על כל היכולות שלה והציבה רף חדש גבוה ביותר לא רק לעצמה, להמשך, אלא לכל להקות הפלמנקו והריקוד הספרדי בארץ ובחו"ל. כן זה מופע שראוי לבמות עולם.
זוהי יצירתו האחרונה של פדריקו גרסיה לורקה, אשר הוצא להורג בירייה בזמן מלחמת האזרחים בספרד ע"י נאמני פרנקו, בעיקר משום שלא היטיב ללכת בתלם. לורקה כתב ביד אמן מחזה המתמודד עם דיכוי כנגד תשוקה, שמירת המסגרת בכל מחיר מול לבלוב הנעורים, מחנק של כבוד וצניעות מול פחד מאובדן המוניטין.
כאן הערב הזה על הבמה זה היה הרבה מעבר למחול, זה היה משחק ברמה גבוהה, משחק המספר את הסיפור ללא מילים, כי לא צריך מילים. המשחק, שפת הגוף וההבעה כמו גם התנועה על הבמה זו חוויה שלא חווים באולמות המחול ברמה כזו.
ללא ספק הופעתה של סילביה דוראן במחול היתה מרגשת, ראיתי אותה ב -2014 עם חוסה פורסל ועתה ממש מחיתי דמעה מהתרגשות.
המחול הוא סיפור המבוסס על המחזה "בית ברנרדה אלבה" מאת פדריקו גרסיה לורקה, בו לאחר הלווית אב המשפחה כופה האלמנה (מיכל נתן) על בנותיה, 5 במספר, להמשיך את האבל במשך 8 שנים, כלומר לא לצאת מהבית, ללבוש שחורים ולהימנע מכל ביטוי של שמחה. באוירה זו מתפתח בבית רומן בין ארוסה של הבת הבכורה לאחותה הצעירה והמרדנית ומכאן מתפתחת על הבמה דרמה עוצרת נשימה שסופה עגום וידוע מראש.
צילום דורון ישינסקי
יש לנו סיפור ב- 11 מערכות – מלוות במחולות להם מוסיקה נפלאה, רובה קטעים ממקורות קלאסיים כשמחשבה רבה הושקעה בבחירתם.
וזה מתחיל בקיריה מתוך הרקוויאם של מוצארט, ממשיך בקונצ'רטו מס' 2 לכינור של באך, ויוולדי והשיא מגיע ביצירה במפגש האהבה עם היצירה של סן סאנס לכינור "רונדו קפריצ'יוזו" ועוד. קצרה היריעה מלמנות את הכל.
בשיא הזה מתגלה לנו הרקדן גראו קואדרדו ממש כוירטואוז עם ביצוע סולו מדהים ומשחק מעולה כמו הריקוד שלו ביצירה.
סגנון המחול עצמו הוא בחלקו פלמנקו ובחלקו ספרדי קלאסי, הרקדניות מעולות והביצוע מדהים.
ב"אלבה" משתתפים רקדני הלהקה הקבועים שגויסו למשימה לצד הרקדנית סילביה דוראן, חלוצת הפלמנקו בישראל ומורתה הראשונה של מיכל נתן וגילה אלמגור אשר מלווה בקולה הדרמטי חלק מפסקול המופע.
מיכל נתן: "העבודה עם חוויאר היא הגשמת חלום בן עשרות שנים, זאת בשל היצירתיות פורצת הגבולות, הרגישות והחוכמה שמצאתי בעבודותיו".
"ברמה האישית, תמיד חשתי שחסר לי 'פרק' בקריירה המקצועית: להיות רקדנית מבצעת, "חומר ביד היוצר", של אמן בסדר הגודל של חוויאר לה-טורה. חלום שסוף-סוף מתגשם".
חוויאר לה-טורה: "ב-1988 יצרתי את הכוריאוגרפיה הראשונה שלי בהשראת "בית ברנרדה אלבה" ולאורך השנים הרגשתי שהמעגל טרם נסגר. לורקה נחשב המחזאי בעל ההשפעה הרבה ביותר על עולם הפלמנקו. אישיותו המיוחדת ואורח חייו הנועז לתקופתו עדיין משפיעים על התרבות בספרד וגם מחוצה לה, השפעה שרק הולכת ומתעצמת".
לה טורה מוסיף: "העבודה עם להקת הפלמנקו הישראלית היא סגירת המעגל עבורי. החלטתי הפעם לבסס את היצירה על מוסיקה קלאסית שבחרתי בקפידה ותוך התייחסות לעלילת המחזה ולא להשתמש במוסיקת פלמנקו. לצד מוצארט, באך, שופן, דה-פאייה וקומפוזיטורים נוספים, תוכלו לזהות גם קטעי שירה גרגוריאנים שהבאתי ממנזר Santo Domingo de Silos שבספרד".
"נהניתי מאוד מהעבודה עם הלהקה. הפלמנקו הינו מורשת לאומית שהופכת לאורך השנים לשפה בינלאומית שאני גאה לשרת. להקת הפלמנקו הישראלית שלכם עומדת בשורה הראשונה של הסטנדרט הבינלאומי. חשוב לי שבכל פסטיבל או אירוע תרבות חשוב בעולם תופענה להקות כמו זו ותייצגנה את השפה האוניברסלית הזו".
הערכה לסילביה דוראן שביססה בארץ את אומנות הפלמנקו- מוערכת מאוד בספרד אצל גדולי היוצרים והרקדנים בתחום הפלמנקו. במשך 14 שנות מגוריה בספרד הופיעה סילביה דוראן כסולנית בלהקות המחול החשובות ביותר של ארץ זו: אנטוניו, לואיסיליו, פקורואיז, פרננדו בלמונטה ; כנציגת התרבות הספרדית עם חוזה אנטוניו ב EXPOTUR הופיעה בפני מלכים ונשיאים ברחבי העולם. היא למדה אצל גדולי המורים: ויקטוריה אוחניה, לה קיקה, מרצדס לאון, פקו פרננדז, חואנחולינרס, פדרו אסורין .בית הספר שהקימה בתל אביב פועל בהכרת שגרירות ספרד ובחסות אנטוניו ז"ל גדול רקדני ספרד.
בבית ספרה ולהקתה (הראשונים בישראל) הקימה דורות של רקדנים מקצועיים, ביניהם כל השמות המוכרים היום בעולם הפלמנקו בישראל.