16 באפריל 2024 14:46
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בלט ציריך רומיאו ויוליה למוסיקה של סרגיי פרוקופייב

 

יצירתו האפית של הכוריאוגרף כריסטיאן שפוק בביצוע 75 רקדני בלט ציריך. תעלה בארץ בסוף ינואר על במת בית האופרה המשכן לאמנויות הבמה בתל אביב החל מן ה 29 לינואר. שפוק מביא את גרסתו המרגשת לסיפור האהבה הגדול של כל הזמנים רומאו ויוליה על פי שייקספיר. למוסיקה האיקונית שכתב סרגיי פרוקופייב.

רומיאו ויוליה הטרגדיה המפורסמת של שייקספיר מביאה את סיפורם של הצעירים שניסו להתגבר על מכשולים רבים כדי להגשים את אהבתם. אך מכיוון שהגיעו משתי משפחות עוינות הם שלמו בחייהם על אהבתם.

כמו יצירות רבות של שייקספיר גם סיפור זה היווה מקור השראה לדורות של אמנים ומעבדים. באמצעות המוסיקה מלאת התשוקה והצבעונית שלו מצליח פרוקופייב להעביר בצורה מבריקה את ההתנגשות בין האהבה והשנאה ואת עוצמת האלימות.

בהשראת המוסיקה מלאת החיות של פרוקופייב והטרגדיה העל זמנית של שייקספיר יצר הכוריאוגרף כריסטיאן שפוק את עבודתו העשירה בדימויים מלאי רגש באמצעותם הוא מספר את ספור האהבה המפורסם ביותר בהיסטוריה של הספרות.

BallettZ_סrich_Juan Diego Castillo_RJ_9
BallettZ_סrich_Juan Diego Castillo_RJ_9

במסיבת עיתונאים בהיכל אומנויות הבמה סיפר הכוריאוגרף כריסטיאן שפוק על דרך התפתחותו בענף המחול בו החל כרקדן קלאסי עד שהחל ליצור בעצמו.

 ??????????

??????????

מה שהיה חשוב במסרים שלו שהמחול בעזרת תנועת הגוף מגיע לאנשים ומחבר אנשים ממגזרים שונים , תפיסות שונות ודתות שונות. לתרבות ולמחול אין גבולות.

Romeo und Julia_WA_Galina Mihaylova (16)_bearbeitet
Romeo und Julia_WA_Galina Mihaylova (16)_bearbeitet

כאן במפגש עם הכוריאוגרף היה ניצוץ של תקווה לגישור בין העמים וחיבור בין תרבויות ודתות שריגש אותי. מדובר בתכנית של העירייה בטייבה על ידי באי כוחה במפגש להביא 200- 250 נשים לצפות בבלט ציריך בהופעתם בארץ , לגשר ולהביא את התרבות לנשים, כי תרבות ומחול זה אוניברסלי, או כדברי הדוברת "תרבות שוחרת שלום לשני העמים יחד"

 ??????????

במסיבת העיתונאים זכינו להצצה קלה לריקוד ומחול עם שני רקדנים שהגיעו עם הכוריאוגרף לארץ לקראת המופע, קטע קצר להדגמה"

 

 

צילומים:

 ?????????? ?????????? ??????????

??????????

??????????

 

 

המופע האחרון של בלט בשניים בפברואר יוקדש להעצמה נשית עם חיבור בין נשים בכל המגזרים שיגיעו לצפות המופע ולחוות ביחד חוויה חדשה של תרבות ושל אחווה. אהבה וחיבור, תוך כדי צפייה בחוויה תרבותית מיוחדת – בלט ציריך עם המופע "רומיאו ויוליה".

נשים המגיעות ממגזרים שונים ובסיוע ארגוני נשים שונים יגיעו ביחד למופע

שותפות לערב המיוחד נשים מארגוני: וי"צו , נעמת, פרלמנט הנשים, שיו( התנועה לשיווין ייצוג נשים) ועיריית טייבה. שתומכת בביקורן של נשים ערביות רבות במופע.

 

כריסטיאן שפוק נולד בגרמניה, לאחר שסיים את לימודיו בבתי הספר לבלט על שם ג'ון קרנקאו בשטוטגרט, החל לרקוד בבלגיה בין היתר בלהקתה של אן תרזה דה קירשמייקר. הצטרף לבלט שטוטגרט בשנת 1995 ויצר את עבודתו הראשונה עבור הלהקה בשנת 1998. ב-2001 מונה לכוריאוגרף הבית ויצר עבור הלהקה 15 עבודות. בהם שלוש עבודות באורך המלא המבוססות על יצירות ספרותיות או תיאטרוניות.

שפוק המשיך את המסורת של בלטים באורך מלא שהחל ג'ון קרנקו בבלט שטוטגרט. יצר בלט בשם "הילד" עבור תיאטרון הבלט אלטו באסן, יצירה שהיתה מועמדת לפרס. הוא המשיך ליצור עבודות ללהקות מחול באירופה ובארצות הברית כמו ניו יורק סיטי בלט, אטרבלטו באיטליה.הבלט הלאומי הנורווגי, בלט השטס אופר בברלין ועוד.

יצירתו "לאונס ולנה", על פי מחזהו של ביכנר, שנוצרה לבלט באסן הועלתה על ידי להקות שונות נוספות בעולם.

ב- 2010 הכריז המגזין דאנס אירופה שיצירתו "פופיאה" הנה אחת מעשר עבודות המחול הטובות ביותר באותה שנה. על יצירה זו זכה בפרסים שונים והיא גם צולמה בגרסת תלת מימד לקולנוע.

בראשית עונת 2012-2103 קיבל כריסטיאן שפוק על עצמו את הניהול האמנותי של בלט ציריך, "רומיאו ויוליה" הנה היצירה הראשונה שיצר עבור בלט ציריך.

הוא העלה יצירות שונות שלו במסגרת בלט ציריך והשנה באוקטובר 2014 הועלתה בבכורה עולמית גרסתו ל"אנה קרנינה" על פי טולסטוי.

השנה מועלות יצירותיו השונות על ידי בלט ציריך, הבלט הגדול של קנדה, בלט שטוטגרט והדויטשס אופרה בברלין.

 

 

בהשראת המוסיקה מלאת החיות של פרוקופייב והטרגדיה העל זמנית של שייקספיר יצר הכוריאוגרף כריסטיאן שפוק את עבודתו העשירה בדימויים מלאי רגש באמצעותם הוא מספר את ספור האהבה המפורסם ביותר בהיסטוריה של הספרות.

 

https://www.youtube.com/watch?v=MaevXAY88ac

 

רומיאו ויוליה פרוקופייב

היצירה הולחנה על ידי המלחין בשנת 1935, על פי תקציר שכתבו אדריאן פיוטרובסקי שהציע את הנשוא לפרוקופייב וסרגיי רדיוב. היצירה היתה אמורה לעלות על בימת הבולשוי במוסקבה. אבל לא הועלתה בברית המועצות עד לשנת 1940. הדחייה נבעה מהתנגדות פקידים סובייטים וכתוצאה ממאמר שהופיעה בעיתון המפלגה שתקף את יצירותיהם של מלחינים כשוסטקוביץ ופרוקופייב כמודרניים מדי.

הצגת הבכורה של הבלט היתה בשנת 1938 בצ'כיה.בגרסה המקורית היה לבלט סוף טוב. ברוסיה הוא הועלה לראשונה בשנת 1940, לא לפני שפרוקופייב שוכנע לחזור לספור המקורי והטרגי. הכוריאוגרף ליאוניד לברוסבקי יצר בלט בכיכובם של כוכבי הקירוב באותה תקופה גלינה אולנובה וקונסטנטין סרגייב.

גם התזמור היה מקורי ומעניין, פרוקופייב הוסיף לתזמורת סקסופון טנור, מנדולינות וכלים נוספים.

מאז יצרו גדולי הכוריאוגרפים גרסאות משלהם למוסיקה הזו. פרידריק אשטון, קנת מקמילן, ג'ון קרנקאו, ג'ון נוימייר, רודולף נורייב, יורי גרגורוביץ, פיטר מרטינס,ועוד .

ב 2008 יצר הכוריאוגרף מרק מוריס עבודה שהתבססה על המוסיקה המקורית והתזמור של פרוקופייב והיה זה ביצוע הבכורה העולמי של היצירה בגרסתה המלאה והמדויקת כפי שיצר פרוקופייב.

 

בלט ציריך

להקת הבלט הגדולה ביותר בשוויץ פועלת בבית האופרה של ציריך.

הכוריאוגרף השוויצרי היינץ שפרלי עיצב את דמותה של הלהקה והפך אותה לאחת מלהקות הבלט הטובות ביורת הפועלות באירופה שפרלי כיהן בתפקיד משנת 1995 ועד לפרישתו בשנת 2012.

אז נכנס לתפקיד הכוריאוגרף כריסטיאן שפוק.

 

רומיאו ויוליה – בלט ציריך

כוריאוגרפיה כרסיטיאן שפוק Christian Spuck

מוסיקה : סרגיי פרוקופייב Sergei Prokofiev

תפאורה כריסטיאן שמידט Christian Schmidt

תלבושות : אמה ריוט Emma Ryott

תאורה: רינהרט טראוב Reinhard Traub

דרמטורגיה: מיכאל קוסטר Michael Küster

ניצוח על התזמורת: מיכאל יורובסקי Michail Jurowski

 

בכורה עולמית 13/10/2102 בלט ציריך

 

רומיאו ויוליה

במסגרת מחול במשכן

יום חמישי 29/1/2105 בשעה 20:00

יום ו' 30/1/2015 בשעה 13:00

מוצאי שבת 31/1/2105 בשעה 21:00

יום ראשון 1/2/2015 בשעה 20:00

 

 

 

 

שתפו את הפוסט!