23 באפריל 2024 9:41
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

"ברוורס" תערוכה במוזיאון העיצוב בחולון – עבודות של רון ארד המעצב הבינ"ל

מוזיאון העיצוב חולון מציג:

"ברוורס"

תערוכה של המעצב והאדריכל הבינלאומי

רון ארד

עבודתו של ארד במתכת לאורך שלושה עשורים


פרויקט חדש בחשיפה בינלאומית

"פרחים מיובשים" (2013)

התערוכה נפתחה אמש 19.6 בחולון

תערוכה חד פעמית המציגה עבודות של המעצב והאדריכל רון ארד

בתערוכה עבודות מתכת בהן הוא למעשה מציג הפיכת פריט תלת ממדי  ( מכונית) אותה הוא משטח והופך לחד או דו ממדי, תלוי איך מסתכלים.

בין היתר הוא גם בוחן איך הופכים מוצר ממשי לדיגיטלי תוך חקר התהליך. העידן הדיגיטלי מאפשר להכין את המודל על המסך ולא כבעבר שנדרשו דגמים מעשיים, זה חלק מהייחוד שמקבל ביטוי ב מוצג הברודי ג'אקוזה.

רון ארד הוא האדריכל שעיצב ותכנן את המבנה המיוחד בו שוכן מוזיאון העיצוב כך שמבחינה מסויימת יש כאן השלמת המעגל, זאת ועוד ההתערוכה " ברוורס" היא ייחודית למוזיאון העיצוב. היא מתמקדת איך חומר מגיב ללחץ וקריעה.

 

סדרת ניסיונות בחומר ובהדמיות דיגיטליות הבוחנת כיצד כלי רכב מגיבים ללחץ מסיבי של דחיסה.

בגלריה העליונה תלה ארד על קירות לבנים שש מכוניות פיאט 500 מחוצותמעין פסלים שהפכו לתמונות.

בסמוך מציג ארד את "רודי ג'יאקוזה" (2013), פסל חדש בצורת פיאט 500 עשוי מאות מוטות פלדת אל-חלד מלוטשים.


ארד: "מעל התערוכה מרחף ענן ביוגרפי הקשור למעבר מהפיזי לדיגיטלי, מהממשי לווירטואלי ומהפונקציונאלי אל הלא-פונקציונאלי"

אוצרת: לידיה יי

 

19 ביוני עד 19 באוקטובר 2013

שלוש שנים לאחר פתיחת המבנה האיקוני שעיצב ותכנן, שב המעצב והאדריכל הבינלאומי רון ארד למוזיאון העיצוב חולון לפתיחת תערוכת יחיד חדשה –  "ברוורס" (In Reverse). התערוכה נוצרה במיוחד עבור מוזיאון העיצוב חולון ותוצג בין התאריכים 19.10.13-19.6.13.

פרחים מיובשים

"ברוורס" מתמקדת בעבודתו של רון ארד במתכת, החומר המועדף עליו, לאורך שלושה עשורים של יצירה, במהלכן הציג תערוכות יחיד מוצלחות ברחבי העולם. שיאה של התערוכה בפרויקט חדש ומשמעותי של ארד, "פרחים מיובשים", בה הוא חוקר באמצעות סדרה של ניסיונות בחומר וכן בהדמיות דיגיטליות כיצד כלי רכב מגיבים ללחץ מסיבי של דחיסה.

על פני קירות לבנים ונקיים בגלריה העליונה תלה ארד שש מכוניות פיאט 500 מושטחות, "יותר רות'קו מצ'מברליין", מתאר אותן ארד. למרות המעיכה, המעבר מתלת-מימד לדו-מימד, המכוניות ממשיכות להיות מכוניות, כאשר כל אחת בעלת אופי משלה.

הפרחים המיובשים התלויים על הקיר, מקיפים מודל מכונית עשוי כולו מעץ מ-1956, שהתקבל בהשאלה מהארכיון של מוזיאון פיאט בטורינו. זהו מודל העץ הראשון של הפיאט 500 שעיצב דנטה ג'יאוקזה ונעשה בעבודת יד. המודל שימש כתבנית לעיצוב והתקנה של לוחות המתכת של הפיאט 500.

רודי ג'יאקוזה

בסמוך מציג ארד את רודי ג'יאקוזה (2013), פסל חדש בצורת פיאט 500 עשוי מאות מוטות פלדת אל-חלד מלוטשים, על פי המודל המקורי מעץ. החשש בהצגת אובייקט מובהק של יופי כמו מודל הדנטה ג'יאקוזה, יצירתו של אחר בתערוכת היחיד שלו, עורר בו את הרצון ליצור פסל חדש ששואף להיות אובייקט מובהק של יופי בפני עצמו. ברודי ג'יאקוזה (2013), כל מקטע מעוגל לובש את צורתו של אחד מהפנלים של המכונית, והחלקים מתחברים כדי ליצור את מרכב המכונית.

עבודות קודמות

התערוכה "ברוורס" מזמינה את הקהל לבקר 'מאחורי הקלעים', ולראות אזכורים ביוגרפיים מעבודות קודמות של ארד. מאחורי הקירות עליהם תלויים "פרחים מיובשים" מוצג מבחר מעבודותיו של רון ארד, בעיקר כסאות עשויי מתכת. עבודות אלה משקפות את הניסויים של ארד בחומר, החל באובייקטים מוקדמים שיצר בשנות השמונים של המאה הקודמת, וכלה בפריטים שיצר לאחרונה. בנוסף, מציג ארד מבחר אובייקטים מעוכים, כמו מכוניות-צעצוע שמצא ברחוב בתל אביב לפני ארבעים שנה, וכן אובייקטים אחרים שהיוו מחקר ובדיקה, בהם מתקן לבקבוקים אותו שיטח באמצעות מכבש.

אוצרת התערוכה, לידיה יי: "מכוניות הפיאט המשוטחות של ארד הן צאצאיות מאוחרת של עבודת העיצוב הראשונה שלו, כיסא רובר (1981). כיסא זה בנוי ממושב עור של מכונית מדגם רובר, שארד גאל ממגרש גרוטאות לונדוני והרכיב לאחר מכן על מסגרת מתכת מקומרת העשויה צינורות ומחברים.

בשני המקרים התבסס ארד על שיירים חומריים של תעשיית הרכב בתקופת השיא שלה שלאחר המלחמה, ועל ההתיישנות המובנית של תוצריה. שתי העבודות חבות גם למושג ה"רדי־מייד" של מרסל דושאן – עבודות שבהן האמן נוטל חפץ יומיומי מייצור תעשייתי וחותם עליו ומציגו כיצירת אמנות – בין אם ללא כל התערבות מצדו ובין אם תוך התערבות מינימאלית בלבד".

"ארד אינו עושה הבחנה חדה בין אמנות לבין עיצוב", מציינת יי"עבודתו נטועה ברעיונות אך לא פחות מכך היא נובעת מן החומר, ולרבים מתוצריו יש איכות פרפורמטיבית. יהיו מי שישוו את  "פרחים מיובשים" של ארד לעבודות הפיסוליות של האמנים ג'ון צ'מברליין וסזאר, אבל מעבר לשימוש ברדי-מייד והדחיסה המשותפים להם, רון ארד עוסק גם בשאלות רחבות יותר מעולם העיצוב – של צורה, תהליך ונרטיב".

מעיכה איטית – Slow Outburst

בגלריה התחתונה מוצגת ההדמיה הדיגיטלית של תהליך המעיכה של ארד תוך שימוש בדגם החדיש ביותר של פיאט 500 – "מעיכה איטית" (2013). כמו כן, מוצגים "נפילה" (2013) – פסל שהופק באמצעות טכניקת הדפסה תלת-ממדית ומדמה את אחד משלבי המעיכה של הרודי ג'יאקוזה, והדפסים דיגיטליים על נייר המראים את תוצאות ההדמיות הדיגיטליות של דחיסת הרודי ג'יאקוזה.בנוסף, יוצג גם מבחר מתוך עבודותיו האחרונות של ארד, אובייקטים מפוסלים שעוצבו בעזרת טכנולוגיות דיגיטליות.

 

רון ארד:  "במקום ליצור תערוכת חתך או רטרוספקטיבה, שבה אתה מציב אובייקטים ישנים על מעמדים ומצמיד להם תוויות, החלטתי לצאת למסע שאת סופו אפשר רק לנחש או לדמיין. מסע זה, שעשיתי יחד עם הצוות שלי ושותפים רבים אחרים שאספנו לאורך הדרך, היה מורט עצבים אך גם מענג. אני יכול לומר שמעל התערוכה מרחף ענן ביוגרפי, לא רק שלי אלא רחב יותר, הקשור למעבר מהפיזי לדיגיטלי, מהממשי לווירטואלי ומהפונקציונאלי אל הלא-פונקציונאלי".

גלית גאון, האוצרת הראשית של מוזיאון העיצוב חולון: "התערוכה 'ברוורס', היא ייחודית וחד פעמית, לא רק בזכות העובדה שבניין המוזיאון הוא החפץ הגדול ביותר בה, אלה גם בזכות היותה כנה, ישירה ויחד עם זאת מורכבת ורבת רבדי קריאה, המציגה את שלבי העבודה לצד החפצים השלמים".

 

אלון ספן, מנכ"ל מוזיאון העיצוב חולון, מתחם המדיטק: "רון ארד, שבזכות המוזיאון האיקוני אותו בנה, הציב אותנו בשורה אחת עם גדולי הבניינים והמוזיאונים בעולם, שומר על קשר הדוק עם מוזיאון העיצוב חולון ומלווה את  פעילויותיו. חזרתו לחולון בתערוכה חדשה – ייחודית למוזיאון, ובבכורה עולמית – היא שיא של עשייה, המחזקת את החזון שלנו, להיות חדשנים וראשונים בתחומנו".

 

אודות רון ארד

רון ארד, הנחשב לאחד המעצבים הבולטים ומעוררי העניין בעולם, השפיע ב-40 השנים האחרונות השפעה עצומה על תחומי האמנות, העיצוב והאדריכלות. הוא פרץ לתודעה הבינלאומית בזכות כיסא הרובר ומדף תולעת הספרים שעיצב, ומאז שיתף פעולה עם מותגים מובילים כגון אלסי, ויטרה, מאגיס, סברובסקי וקנזו. כמו כן, עיצב פרויקטים שזכו לשבחים נלהבים ברחבי העולם, בהם חנות הדגל של יוז'י ימאמוטו בטוקיו, והציג תערוכות יחיד מצליחות במוזיאונים ידועי שם כמרכז פומפידו בפריז, מוזיאון מומה בניו יורק ומרכז ברביקן בלונדון.

עבודות בעיצובו מצויות כיום בחללים ציבוריים גדולים כמו גם באוספים פרטיים. בעשור האחרון החל לקבל הזמנות לתכנון של פרויקטים בקנה מידה רחב והבולטת שבהן היא מאת עיריית חולון לתכנון ובניית מוזיאון העיצוב חולון, שהפך לאייקון בינלאומי עוד בטרם הסתיימה בנייתו. מגזין התיירות הנחשב "Conda Nest Traveler" בחר במוזיאון העיצוב בחולון כאחד מפלאי תבל החדשים, והעניק לו בשנת 2010 את פרס החדשנות והעיצוב השנתי.

בשנת 2010 קיבל ארד תואר ד"ר לשם כבוד מטעם אוניברסיטת תל-אביב, "לאות הוקרה על תרומתו הייחודית לאדריכלות ולעיצוב התעשייתי; על יצירותיו החדשניות, המאתגרות מוסכמות".

בשנת 2011 זכה ארז במדליית העיצוב של לונדון. על זכייתו אמר יושב הראש של הפסטיבל: "המדליה מסמלת מצוינות, כישורים והישגים יוצאי דופן של מעצב שמעניק השראה לאנשים בכל העולם".

בקיץ 2012 הציג ארד במשך שלושה שבועות במוזיאון ישראל ירושלים, את מיצב º720 שהגיע לירושלים לאחר שזכה להצלחה עצומה בלונדון. את המיצב הרכיבו 5,600 חבלי סיליקון התלויים מגובה של שמונה מטרים, היוצרים עיגול מושלם בקוטר 20 מטר, שהופך לקנבס דיגיטלי – מסך ריק להקרנות שונות של

עבודות וידיאו שהוכנו במיוחד לפורמט ההקרנה הזה על ידי אמנים בולטים ומרכזיים מהארץ ומהעולם.

בביאנלה לאמנות בוונציה, מוצגת כעת עבודתו "רכבת אחרונה" שהוזמנה על ידי חברת היהלומים Steimetz, הכוללת דגם של אגרופו הקפוץ של ארד, שעליו טבעת היהלומים המשמשת ככלי לציור על זכוכית.

לאחרונה, נבחר ארד לחבר האחרון במועדון האקסקלוסיבי של ה-Royal Academy בלונדון. במוסד זה, שנוסד ב-1768, חברים 80 אמנים בריטים מובילים הזכאים, לצד הצגת תערוכות יחיד, לכלול 6 מעבודותיהם בתערוכת הקיץ השנתית הכוללת כ-1000 עבודות. בתערוכה השנתית ההיסטורית, שנוצרה לראשונה לפני 245 שנה, הציג החודש ארד את האימום ששימש להכנת הרודי ג'יאקוזה (2013). פסל זה הפך בשבוע האחרון לדימוי המרכזי בכל אמצעי התקשורת החשובים בבריטניה שסיקרו את פתיחת התערוכה.

עוד על פעילותו של ארד בשנה האחרונה, באתר מוזיאון העיצוב חולון:

http://www.dmh.org.il/heb/magazine/magazine.aspx?id=184&IssuesId=10

 

קטלוג התערוכה

קטלוג התערוכה כולל, בין השאר, יומן מסע של רון ארד המתאר שלב אחר שלב את תהליך היצירה של התערוכה – למן הרגע בו נבט במוחו הרעיון הראשוני דרך שלבים שונים של ניסוי וטעייה, ועד לשלבי הדחיסה והמעיכה; ראיון שערך עימו הנס אולריך אובריסט, אחד האוצרים והכותבים החשובים באמנות עכשווית כיום; ומאמר של האוצרת לידיה יי, הממקם את עבודתו של רון בהקשר היסטורי בעולם האמנות הבינלאומי.

מחיר הקטלוג: 248 ₪

תודות

יצירת "פרחים מיובשים" (2013) שילבה תמיכה מגופים רבים, מהולנד, איטליה ובריטניה. סנטראלסטאל, חרונינגן (הולנד), עזרה במעיכות הפיאט 500. 3T RPD (בריטניה), עזרה בהכנת הקבצים והפקת הסינטור של "נפילה". Altair ו-Framestore עזרה בהפקת העבודה "התפרצות איטית". רוברטו טרוואליה, שאחראי גם על רצועות הקורטן שיוצרות את מוזיאון העיצוב חולון, וצוות Realize ערכו את הניסויים המוקדמים במעיכת הפיאט (איטליה) ובנו את "רודי ג'יאקוזה". את מכוניות הפיאט המקוריות מצאנו בסיועו של סטפאנו פרוייטי (בריטניה).

צוות התערוכה מבקש להודות לג'ון אלקן, לרוברטו ג'יאוליטו ולצוות פיאט באיטליה – על העזרה האדירה וההתלהבות בכל הנוגע לפרויקט "פרחים מיובשים".

מוזיאון העיצוב חולון מודה לחברת פיאט ישראל שנענתה לפנייתו לתמוך בתערוכה והחליטה להעניק לה חסות ראשית.

התערוכה מתקיימת בתמיכתן של קרן דוד ברג, המועצה הבריטית לתרבות, וזכוכיות שפירא, וכן יקבי רקנאטי, המלווים את מוזיאון העיצוב חולון מאז שנחנך.

תודה מיוחדת למארי ברנדוליני (1963 – 2013) שסייעה רבות למוזיאון ולתערוכה זו. היא תחסר לנו מאוד.

שעות פתיחה של התערוכה במהלך הקיץ

ב,ד, 10:00-16:00

ג,ה, 10:00-22:00

ו      10:00-14:00

שבת 10:00-20:00

יום א' – סגור

מחיר כניסה: 35 ₪

בחודשי יולי-אוגוסט, מדי שישי, יקיים המוזיאון פעילויות לכל המשפחה "שישי משפחתי" בכרטיס אחד.

www.dmh.org.il  | 073-5121500

סדרת מפגשי עיצוב המלווים את התערוכה:

עיצוב הורס – design, distortion 

על הקשר המעגלי שבין הרס ויצירה

מנחה: אודי שרבני, משורר, עיתונאי ותסריטאי.

שלישי, 9.7.2013 , 19:00-21:00

מה יש במכוניות שכל כך עושה לנו את זה? 

כל האמת על גברים ומכוניות

מנחה: דני פורמצ'נקו, עורך ומו"ל של מגזין "אוטו"

שלישי, 6.8.2013 , 19:00-21:00

אגו, יצירתיות ויצר 

מניעים גלויים ונסתרים בדרך אל האושר

מנחה: גל גאון, אדריכל

שלישי, 3.9.2013 , 19:00-21:00

איפה הכסף?

דיבור צפוף על עיצוב, מכירות ועסקים

שלישי, 1.10.2013 , 19:00-21:00

שתפו את הפוסט!