28 במרץ 2024 13:08
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

האנסמבל הקולי הישראלי ברוב קולות – מפגן פוליפוניה

 ??????????

 

תארו לעצמכם רגע בחיי מלחין בו הוא ניצב במרכז כנסית סן מרקו ליד הבזיליקה ושומע קולות של מקהלות הנערים, מה עובר לו בראש על איזה עיבוד הוא חושב. כנסיות הן גדולות והאקוסטיקה בהן מצוינת. מלחינים רבים הלחינו יצירות למקהלות, לפעמים אפילו לכמה מקהלות, כאשר כל אחת ניצבת במקום אחר וכך ללא ליווי מוסיקלי הקולות בוקעים ממקומות שונים בתזמון שדורש מיומנות, אבל יוצרים אפקטים קוליים מדהימים. מוסיקה זו מרובת קולות היא המוסיקה הפוליפונית.

האנסמבל הקולי ישראלי פתח את העונה בקונצרט שירה מקהלתית מרובת קולות, מ 4 ועד 24 קולות, ממקהלה אחת ועד שלוש מקהלות, צלילים הרמוניים הבוקעים מכל עבר ויוצרים חוויה מוסיקלית עוצמתית לאזנו ונפשו של המאזין היישר מכנסיית סן מרקו בוונציה. קונצרט שבמרכזו: המיסה בסול מינור מאת ווילאמס.

התכנית ברובה א-קפלה כאשר ביצירה הראשונה ליווי עוגב. ההצלחה של הקונצרט הזה עם הקולות המיוחדים היא שבכלל לא היה צורך בליווי, הקולות כל כך מגוונים ומיוחדים שהמאזין לא חש צורך בכלי ליווי.

התכנית:

מנצח: יובל בן עוזר
פליקס מנדלסון Te Deum

ז'סקן דה פרה מוטט ב-24 קולות .

אנטוניו לוטיCrucifixus ל-8 קולות.
אנדראה גבריאלי מגניפיקט ל-3 מקהלות .

Ann Boid אנה בויד – "בעברי על פני גשר חלומות" ל-12 קולות – (1985).
ו.א מוצארט שק לי בתחת

ווהן ויליאמס מיסה בסול מינור

 

ללא ספק אוסף מגוון שונה בין יצירה אחת לשנייה שמאפשר למאזין לקבל פרספקטיבה על יכולת האנסמבל.

??????????

היצירה של מנדלסון Te Deum ל8 קולות מס 29 (1826) אשר הרבה להלחין מוסיקה למקהלות ובמיוחד לכנסיה מבוססת תוכן ליטורגי ( כגון האורטוריה אליהו) היצירה כתובה לשתי מקהלות וסולנים, האנסמבל התחלק לשני צדי הבמה, השירה יפיפייה , קולות הסופרניות מחד והבסים מאידך שילובים מהנים. "אתה אדוננו" ולאחריו " עבדיך כל יושבי הארץ" כ 20 חברי אנסמבל השמיעו את המוסיקה ומילים של פרקין 1,2,3,5,11,12 בקולות מגוונים בלווי עוגב. בפרק "לך על המלאכים" הסופרניות הדהימו בשילוב הרמוני עם הגברים, קולות צלולים כמו שמים כחולים. בפרק 5 " ושליחך הנכבדים יזמרו לך" הקולות המשולבים מכאן ומכאן אכן זימרו לו. פרק 11 "שמרנו אלוהינו" פוליפוני עם קולות לשמים. הפרק האחרון חגיגי במיוחד.

??????????

??????????

 

יצירתו של ז'סקן דה פרה (1520) יושב בסתר עליון מוטט ב-24 קולות – א-קפלה האנסמבל בחצי מעגל על הבמה, 24 זמרים וזמרות שש קולות לאותו תפקיד מתחלפים מתמשכים יוצרים 4 קנונים המשתלבים באופן פוליפוני מושלם רחש מוסיקלי מיוחד היוצר צליל מאוזן אבל נדיר.(מקור תהילים צ"א)

??????????

 

 

היצירה הנצלב של אנטוניו לוטי מתוך תפילת "אני מאמין" הנוצרית ל 8 קולות הצריכה העמדה מיוחדת על הבמה מה עוד שהם התחלפו לסירוגין על מנת ליצור את הקולות הנדרשים זו שירה שממש הולחנה בבזיליקה של סן מרקו שיר נפלא וביצוע בהתאם השיר נחשב לאחד משיאי השירה הבארוקית למקהלה א-קפלה. מותו של ישו מקבל כאן קול דרמטי רגשי, יש כאן קולות נמוכים מאוד בטכניקה של דיסוננסים דרמטיים. מעניין.

??????????

??????????

??????????

 

אנדראה גבריאלי מגניפיקט ל-3 מקהלות 12 קולות .

??????????

גם אנדראה גבריאלי כתב כנראה את היצירה בסן מרקו בסוף תקופת הרנסנס וכתב יצירה טקסית חגיגית. יש כאן שימוש במבנה של 3 מקהלות כאשר על הבמה שלש קבוצות של ארבעה זמרים או זמרות, גם כאן יש החלפות מריבוע לריבוע על הבמה, מצד אל צד, לפעמים אתה מרותק לקולות הגברים ולפתע סופרניות שלוקחות אותך למחוזות אחרים, קולות שמתחברים משתלבים יוצרים מצלול של קולות כאילו צלילים, מרתק.

 

??????????

היצירה של אן בויד יצירה בת זמננו של מלחינה אוסטרלית, "בעברי על פני גשר חלומות" ל-12 קולות. משהו מהתרבות היפני "שו" יצירת אקורדים רבים מקולות אנשים אתה מרגיש מוזר התקדמות סטטית של תנועה מסוימת וגרסה שונה של אותו אקורד ( הקלטה חלקית) קשה לי עדין להבין את היצירה עד סופה אבל היא מתארת דרך התפיסה היפנית הבודהיסטית חלום לגאולה ותקווה. קולות א-קאפלה בצליל ארוך מתמשך ומיוחד, מוזר אבל מיוחד.

 

אוי! היצירה הבאה קנון הומוריסטי שאולי הייתה חביבה הזמנים ההם, אם כי לא ברור לי באיה בית מרזח היו שרים אותה ולמי. שמה של היצירה: "שק לי בתחת" של ו.אמדיאוס מוצארט, שבגרמנית זה נשמע הרבה ע יותר בוטה, הנה תשמעו:

 

אבל היצירה האחרונה שהיא הארוכה המורכבת בערב זה של האנסמבל היא המיסה בסול מינור של ווהן ויליאמס. כל פרקי המיסה א-קפלה אבל בהרמוניה מדויקת, פרק הקרדו ממש פוליפוני אתה חש את הכנסייה מהקולות את הקדושה והצליל גבוה פרק ארוך רבגוני בקולות, והסנקטוס הסופרניות כמלאכי השרת וברקע הבסים כאילו קול צליל מיתרי קונטרבס משהו מדהים "הושע נא במרומים" פרק הבנדיקטוס נפתח עם קולות סופרניות כשהמקהלה הגברים עונים והשיא באגנוס דיי שה האלוהים הסולנים מתחלפים והקולות שמימים .

 ??????????

??????????

??????????

??????????

פרק הגלוריה

קונצרט עם המון דיוק, מחשבה ורגש.

 

האנסמבל הקולי הישראלי נוסד בשנת 1993 ע"י המנצח והמנהל האמנותי יובל בן עוזר ועד מהרה כבש את מקומו כגוף הקולי הקאמרי המוביל בישראל. מאז הקמתו האנסמבל שם דגש על מצוינות ורמה אמנותית גבוהה, קידום יצירה ויוצרים ישראליים, והפצת המוסיקה הקולית. לאנסמבל, המורכב מזמרים מקצועיים, רפרטואר רחב המשתרע על פני תקופות וסגנונות שונים, ממוסיקת ימי הביניים ועד למוסיקה בת זמננו והקלטות פס-קול לסרטים. האנסמבל מופיע עם כל התזמורות הישראליות, משתתף בפסטיבלים בינלאומיים רבים וזכה בפרסים ראשונים בתחרויות בינלאומיות למקהלות במלטה, ספרד ובלגיה.

 

יובל בן עוזר המנהל המוסיקלי של האנסמבל: "אנו מקווים שקהל יחווה את אותה ההתרגשות של האיש היושב בתחילת המאה ה-16 כשמסבבו 24 קולות שונים בצלילי המוטט שכתב ז'וסקן דה פרה, למילים מספר תהילים, או את תחושת המאמין היושב במאה ה-17 בכנסיית סן מרקו בוונציה, כשלפתע בוקעים מארבע פינות צליליהן של ארבע מקהלות מוסיקה ללא ליווי הממלאים את החלל במוסיקה שמימית העוטפת אותו מכל כיוון. צלילים הרמוניים הבוקעים מכל עבר ויוצרים חוויה מוסיקלית עוצמתית לאזנו ונפשו של המאזין".

 

 

למתענינים הקונצרט יתקיים גם בחודש נובמבר שני מועדים נוספים:

ירושלים: 8/11, יום שישי, הכנסייה הסקוטית 11:30

זיכרון יעקב: 16/11, יום שבת, מרכז אומנויות אלמ"א

 

 

 

 

 

 

 

 

 

שתפו את הפוסט!