19 באפריל 2024 19:22
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

האנסמבל הקולי הישראלי – חגיגה בוהמית עם קולות לשמים

??????????

בקונצרט שלישי לעונה בסדרה "החוויה הקולית" של האנסמבל הקולי הישראלי, תכנית שכולה חגיגה בוהמית.  בקונצרט בוצעו יצירות מאת דבוז'אק: "מיסה חגיגית" בגרסתה המקורית לאורגן ו"דואטים מוראביים" ויצירתו של פרדי מרקורי, "רפסודיה בוהמית".

 ??????????

תכנית הקונצרט:

דבוז'אק מיסה ברה מז'ורלאורגן, סולנים ומקהלה.
דבוז'אק
דואטים מוראביים אופ' 32.
יוזף לף – יצירות לאורגן סולו (אימפרוביזציות, אימפרומפטו, אלגיה ורומנסה).

פרדי מרקורי – רפסודיה בוהמית.

המנצח והמנהל המוזיקלי יובל בן עוזר

הקונצרט החל עם המיסה של דבוז'אק, בשתי מילים: קולות לשמים!

 ??????????

במאה ה-19 האקלים היה נוח במיוחד לשירת מקהלה  וזה היווה שטח פעילות אידיאלי לאנרגיות האמנותיות של מלחינים. הרפרטואר נשען על מורשת המקהלה הגדולה של העבר, שירה ליטורגית.

בוהמיה, חבל ארץ בצ'כיה, היה ביתם של מלחינים רבים אשר המפורסם שבהם היה אנטונין דבוז'אק. המיסה שכתב ושבוצעה בקונצרט שזורה עמוק במוסיקה העממית ובנופי מולדתו והוא כתב אותה ב-1887 בהזמנת ידידו הארכיטקט יוזף חלבקא. אמונתו הדתית העמוקה, קרבתו למוסיקה העממית וכשרונו המלודי וההרמוני של דבוז'ק הופכים את המיסה ליצירה מענגת במיוחד.

כמו כל מיסה הפרקים:

קיריה

גלוריה

קרדו

סנקטוס

בנדיקטוס

אגנוס

 

הקולות של האנסמבל כמקהלה כל כך מרגשים שהעור הופך לברווז. שני סולנים ושתי סולניות:

 

מריה ליובמן, סופרן
ניצן אלון, מצו-סופרן
טל קוך, טנור
יואב וייס, בריטון

הליווי  – הרמוניום  – עם יובל רבין  

הליווי בכלי הרמוניום, שכמו העוגב הוא כלי נשיפה, אבל הצליל בהרמוניום מופק על ידי לשוניות (כמו באקורדיוןמפוחית יד ובנדונאון) ולא כמו בעוגב – שבו מופק הצליל בחלילים.)
הקולות של  המשתתפים ניתנים להבחנה אחד אחד ותרומתם להרמוניה המתקבלת בעוצמה אדירה של המקהלה, הסולנים היו מעולים, המצו-סופרן אדירה (ניצן אלון), בפרק הסנקטוס הסופרניות במקהלה התעלו למעלה מהרקיע אליו התכוונה התפילה. אבל גם הטנורים והבס במקהלה לא נפל כוחם והם הפגינו ביצוע מעולה. חילופי הקולות בביצוע היו מדוייקים ורהוטים. ואם נכפיל את המחמאות נקבל את חוות דעתי והרגשתי בביצוע הסנקטוס המרגש, הסופרניות מחד והגברים מאידך ביצעו קולות לשמיים! והלהיטות בביצוע הבנדיקטוס הרמוניה מושלמת. אמן.

??????????

??????????

??????????

??????????

??????????

ליווי ההרמוניום מדהים.

 ??????????

 

 

בהמשך התכנית בצע האנסמבל שמונה שירים מוראביים מתוך 23 דואטים שכתב דבוז'אק בין השנים 1875-1881. דבוז'ק הלחין נעימות לשירים מוראביים עממיים אשר פורסמו מאוחר יותר בשלושה קבצים שונים. חלק מהשירים הכתובים במקור לקולות נשיים בליווי פסנתר, עובדו לארבעה קולות על ידי המלחין הצ'כי יאנאצ'ק.

 

 ??????????

??????????

??????????

השירה מעולה, הלחנים מגוונים, ההרכב כמובן השתנה והמצו-סופרן סיימה את תפקידה. השירה בצ'כית רהוטה!  כאן הצטרף נגן הפסנתר רביב לייבזירר וליווה את הזמרים.

 ??????????

כמו כן בוצעו יצירות לעוגב סולו מאת בן דורו של דבוז'אק, יוזף לף בביצוע יובל רבין, שמופיע בקביעות כנגן עוגב בישראל ובעולם כאן הם נוגנו בהרמוניום.

ולסיום היצירה האלמותית לעד "רפסודיה בוהמית" כאשר בהדרן התחלפו הסולנים וזה היה אדיר! פשוט אדיר!

ד"ר יובל רבין בוגר האקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים, מצטיין מאקדמיה למוסיקה בבאזל. משנת 1991 מופיע רבין בקביעות כנגן עוגב, קלאויקורד וצ'מבלו כסולן באנסמבלים, עם מקהלות ועם תזמורות בארצות רבות במערב ומזרח אירופה, ביפן ובישראל וזוכה לשבחי הביקורות. משנת 2011 הוא מכהן כמנהל אמנותי של סדרת הקונצרטים לעוגב של עמותת חובבי העוגב בישראל  ומכהן כמייסד ומנהלו האמנותי של פסטיבל "ימי מוסיקה יהודית".

רביב לייבזירר, פסנתרן, זכה בפרסים ובמלגות לרבות קרן התרבות אמריקה ישראל, קרן בוכמן היימן ומלגות מטעם ארגון רוטרי. בנוסף, זכה בתחרויות רבות, ביניהן תחרות ״כץ״ של בית הספר למוזיקה באוניברסיטת תל אביב, תחרות של ״כיתות האמן תל חי״ ובתחרויות האביב לשנת 2012. הוא מופיע ברחבי הארץ והעולם כסולן וכחבר בהרכבים קאמריים.

מריה ליובמן, סופרן קולורטורה, בוגרת האקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים, תלמידתן של מרים מלצר וסופיה מזר. בנוסף להיותה בין זמרי המקהלה הקאמרית של האקדמיה למוסיקה בירושלים (מאסטרו סטנלי ספרבר), השתתפה גם כזמרת מתגברת ובמגוון תפקידים סולניים במקהלת זמרי הא-קפלה ירושלים (תחת ניצוחה של מאסטרה ג'ודי אקסלרוד), מקהלת אורטוריו (מאסטרה סלומה רבלו) ומקהלת גארי ברתיני תחת ניצוחם של המאסטרי זובין מהטה, קורט מאזור, קנט נגנו, רונן בורשבסקי ועוד.

 

ניצן אלון, מצו-סופרן  למדה באקדמיה למוסיקה בירושלים ובאקדמיה למוסיקה בלייפציג, גרמניה. זוכת מלגת "חבס" למוסיקאים צעירים מבטיחים, זוכת מלגת IVAI וזוכת המקום השלישי בתחרות הלידר (2010-2011) ע"ש צ'ארלס שניידר. הופיעה כסולנית בקונצרטים בארץ ובחו"ל, עם תזמורות רבות וביניהן הפילהרמונית הישראלית, תזמורת ראשון לציון, התזמורת הסימפונית ירושלים ועוד. הרפרטואר של אלון כולל את תפקידי סולו ביצירות מוסיקה קלאסיות ובהפקות אופרה שונות. בין השנים 2013-2015 הייתה חברה ב"מיתר" אופרה סטודיו של האופרה הישראלית.

 

טל קוך, טנור, הוא טנור צעיר, מלחין ומבצע חומר מקורי. בוגר בי"ס רימון לג'אז והמדרשה למוסיקה במכללת לוינסקי. תלמיד לפיתוח קול אצל ערה גבעוני. השתתף בסדנאות שירה עם ריטה דאמס (הולנד) ועמי שמיר, ובסדנת תיאטרון בבי"ס למשחק של יורם לוינשטיין. השתתף בהצגות בתיאטרון "הבימה" והופיע כסולן עם האנסמבל הקולי החדש (בפסטיבל אבו-גוש) ועם מקהלת הקיבוץ הארצי.

 

יואב וייס, בריטון, התחיל את דרכו המוזיקלית כנגן אבוב וזכה במלגות קרן התרבות אמריקה ישראל. ניגן ושר עם מיטב המקהלות בישראל לרבות התזמורת הפילהרמונית הישראלית, תזמורת ראשות השידור, התזמורת הקאמרית הישראלית והמקהלה הישראלית ע"ש גארי ברתיני. שר כסולן תחת שרביטם של אנדרו פארוט, טים בראון ורונן בורשבסקי ובתפקידי סולו ברקוויאם של מוצארט ופורה, במיסה החגיגית של רוסיני ועוד. העונה השתתף בהפקות של האופרות חליל הקסם וסינדרלה יחד עם "מיתר" אופרה סטודיו.

 

האנסמבל הקולי הישראלי נוסד בשנת 1993 ע"י המנצח והמנהל המוזיקלי יובל בן-עוזר ועד מהרה כבש את מקומו כגוף הקולי הקאמרי המוביל בישראל. מאז הקמתו האנסמבל שם דגש על מצוינות ורמה אמנותית גבוהה, קידום יצירה ויוצרים ישראליים והפצת המוסיקה הקולית לקהל רחב ככל האפשר. האנסמבל מורכב מ-19 זמרים מקצועיים, ומופיע במיטב האולמות והפסטיבלים בארץ, בסדרת קונצרטים משלו ועם התזמורות המובילות, וזוכה להצלחה רבה בקרב הקהל ובקרב מבקרים ומוסיקאים. רפרטואר האנסמבל רחב ומשתרע ממוסיקת ימי הביניים ועד למוסיקה בת זמננו, ובכלל זה, יצירות אוונגרדיות והקלטות פס-קול לסרטים. האנסמבל זכה בפרסים ראשונים בתחרויות בינלאומיות למקהלות במלטה, ספרד ובלגיה ומשתתף בפסטיבלים בינלאומיים רבים בפורטוגל, בגרמניה, בצרפת, בלוקסמבורג ועוד. לשם העשרת החוויה המוסיקאלית לכלל האוכלוסייה, מקיים האנסמבל מופעים לילדים בכל הארץ ועוסק בפעילות מוסיקלית חינוכית.

שתפו את הפוסט!