29 במרץ 2024 17:28
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הסימפונית ראשון לציון מגישה חגיגה משולשת עם משפחת מאיסקי

??????????

התזמורת הסימפונית ראשון לציון הגישה קונצרט חגיגי עם צלילים נהדרים ואורחים מיוחדים משפחת מאיסקי . לילי וסשה ביחד עם אביהם, מישה, נגנו את הקונצ'רטו המשולש מאת בטהובן לפסנתר, לכינור, לצ'לו ולתזמורת. מישה, זוכה תחרות צ'ייקובסקי הבינלאומית הוא אחד מהצ'לנים המפורסמים והמשפיעים בעולם.

Maisky Trio - Bernard Rosenberg1
Maisky Trio – Bernard Rosenberg1

התכנית

  • קפריצ'יו איטלקי אופ' 45 מאת צ'ייקובסקי
  • קונצ'רטו לצ'לו מאת בנימין יוסופוב
  • הפתיחה לאופרה "העורב הלקחן" מאת גו'אקינו רוסיני
  • קונצ'רטו לפסנתר, לכינור, לצ'לו ולתזמורת אופ' 56 ("קונצרטו משולש") מאת בטהובן

המנצח היה ממש מיוחד, נמרץ וחינני שנראה שהכין את התזמורת במקצועיות רבה והתזמורת במיטבה.

 ??????????

קפריצ'יו איטלקי אופ' 45 מאת צ'ייקובסקי

בינואר 1880 צ'ייקובסקי ביטא את רצונו לחבר סוויטה איטלקית שמקורותיה הם נעימות עממיות. בתוך שבוע ימים היצירה הייתה כתובה, תחילה בנוסח לפסנתר ובחודש מאי לאחר ששב לרוסיה, הושלם גם הנוסח התזמורתי. מרשימותיו של צ'ייקובסקי עולה שהנעימות מקורן באנתולוגיות של מוסיקה עממית וכן במוסיקה שהוא שמע ברחובות איטליה. מבחינה מבנית, הקפריצ'יו האיטלקי הוא רצף קליל של שירים ומחולות מאיטליה – ספר מסע מוסיקלי. צ'ייקובסקי לא היה רק מתבונן סבלני, אלא גם מאזין חד-אוזן ותמיד חריף וחד באבחנותיו. התיזמור עתיר דמיון, צבעוני ומאד מעורר. צ'ייקובסקי גילה במהירות שאפילו זיכרונות עתירי עוצמה, כאלה שהיו לו מאיטליה, נמוגים בסופו של דבר, אבל הסוויטה התזמורתית שלו היא מעין פורטרט של ארץ שממשיכה לחיות באולמי הקונצרטים מאז ועד בכלל.

??????????

??????????

אי-אפשר שלא לזהות את צ'ייקובסקי לפי תרועת החצוצרות הפותחת את היצירה, העוצמה שהוא מפגין בהלחנה של הקפריצ'יו האיטלקי מגיעה מתרועות החיילים ברומא היישר לכלי הנשיפה שבתזמורת ואלו נשפנים מעולים, קצב רודף קצב והתזמורת תוססת ולא רק הנשפנים הכבדים, גם הכלים הקטנים, האבוב וחליל הצד והקלרנית נותנים בקצב המנגינה והמלודיה אדירה כאילו אנחנו בחגיגה איטלקית באקצנט רוסי של צ'ייקובסקי. אדיר!

??????????

קונצ'רטו לצ'לו מאת בנימין יוסופוב

לקונצ'רטו ארבעה פרקים המנוגנים ברציפות. הוא מספר את סיפורו של אמן החי תוך סבל ומאבקים בעולמנו רווי הפחדים, בנסותו למצוא את הדרך לביטוי עצמי. בפרק הראשון האמן עתיר רגשנות, כוחות, תקוות, כוונות ורעיונות מוסיקליים ממלאים אותו. השגרה הורסת את חלומותיו המתוקים, את הנעימה התמימה והבלתי גמורה. ביטוי למאבק המתמיד שמתפתח ומביא את האמן אל סף הייאוש נשמע היטב בקדנצה שבפרק. בפרק השלישי הגיבור, שבור ממאבקו, מנסה להתנהג לפי אמות המידה המצופות ממנו בחברה, לקבל עליו את חוקיה ואת אורחות חייה. בפרק הרביעי, אפילוג, נשמעים צלילים מענגים של יופי בודד, כמו חלום מרוחק שלאורו ולאורכו האמן יתקדם במהלך חייו. את חלומו חולק האמן עם העולם.

 ??????????

כאן כבר נפגשנו עם מישה מאיסקי הצ'לן הנודע עם ההופעה המאוד מרשימה אבל מעל זה הביצוע שלו ליצירה הוא ממש מתנה לקהל.

היצירה היא יצירה מודרנית משולבת קטעים נאהבים ואחרים ועם המון חן של פעם.

הפתיחה בצליל עגמומי ארוך ומתמשך מציגה את היכולות של הצ'לו להביע רגשות. הנגינה הדקיקה הזו שמתנגנת בווירטואוזיות שאין שני לה מציגה את היכולות האדירות של הנגן.

??????????

התזמורת עצמה עשירה בכלי הקשה קטנים, אם אפשר לקרוא כך לכל הפעמונים לסוגם שהשלימו את הצ'לו והתזמורת. בפרק הראשון יש וואלס של אשליות אבל הפרק השלישי עשיר במלודיות של שיר עם רוסי וגם צועני ואם אני לא טועה שמעתי גם צלילים חסידיים.

בסך הכל הבעה מוסיקלית מרגשת ומרתקת עם כל הכלים והצ'לן האדיר כאשר לקראת הסוף בפרק הרביעי שקט עם צליל חרישי הנושא אותנו רחוק, אבל הפעמון מעביר אותנו לצליל הארוך והחרישי של הסיום.

 ??????????

??????????

הפתיחה לאופרה "העורב הלקחן" מאת גו'אקינו רוסיני

"העורב הלקחן" היא אחת מארבע אופרות שחיבר רוסיני בשנת 1817. "העורב הלקחן" הוא ללא ספק אופרה קומית אבל ברור שהיא גם תוצר של תקופה ושל נסיבות פוליטיות וככזאת יש בה לא מעט קטעים השואפים לטרגיות. גיבורת האופרה היא משרתת בחווה של משפחה אמידה, המחליטה להסתיר בחווה את אביה שערק מן השירות הצבאי. אביה ברח מן הצבא כי שם מחכה לו גזר דין מוות בעקבות ויכוח שניהל עם קצין. האב הנמלט נותן לבתו כף ומבקש שתמכור את הכף ובכסף שתקבל הוא יוכל להתקיים רחוק ממבקשי נפשו.

??????????

??????????

??????????

היצירה הזו היא מתנה לקהל, מוסיקה שהיא תענוג צרוף, כל התזמורת הגדולה עושה שמח, כלי הנשיפה, התופים החצוצרות והטימפני עם התזמורת ועם הרמוניות אדירות ונעימות וחליל צד ופיקולו שעושים קסמים, אם זו אופרה וטרגדיה לא הרגשתי אותה בפתיחה היפה הזו.

קונצ'רטו לפסנתר, לכינור, לצ'לו ולתזמורת אופ' 56 ("קונצרטו משולש") מאת בטהובן

 ??????????

לקראת הביצוע התזמורת הצטמצמה קצת אולם פסנתר הובא לקדמת הבמה.

בקונצ'רטו ייחודי זה, מעבר להתמודדות שבין הסולנים לתזמורת, ישנו עימות בין הסולנים לבין עצמם. בטהובן הניח שמבנה מוסיקלי כה שאפתני לא יוכל לעבוד, כאשר "הנושאים עצמם ימשכו את מלוא תשומת הלב". לכן, העדיף שהנושאים בקונצ'רטו המשולש יהיו ערוכים כתבניות קונבנציונאליות, המאפשרות לסולנים להפגין את אישיותם האינדיבידואלית. הפרק הראשון הוא מלכותי ומכובד באופיו. זהו פרק איטי קצר, שתפקידו במערך המבני של היצירה כולה מצטמצם בהובלה לקראת הפרק האחרון וככזה הוא גדול בממדיו היחסיים. הרעיון שבפתיחה השקטה בראשיתו של הפרק השני הוא במעין מזעור צורת הקונצ'רטו. כינורות שקטים המציגים נושא בן ארבע תיבות ומיד אחריהם מופיע הצ'לו ומשורר את הנושא בליריות לאין שיעור על רקע נגינה של כינורות מעומעמים. הכינור והצ'לו הסולנים חותמים את הפרק ומובילים אותו אל הפרק השלישי. פרק זה רונדו אלה- פולקה, מרמז כבר על שיוכו התרבותי לפולין והוא אכן כתוב בסגנון הפולונז, כאשר הצ'לו הסולן מסמן את הכיוון הריקודי של הפרק.

 ??????????

??????????

הפרק הראשון, אלגרו, הוא ממש מלכותי ומסב עונג לצופים. רוח של שיר לכת והצגת הנושא על ידי הכלים הסולניים ואחר כך על ידי הצ'לות והקונטרבסים. בחלק השני דיאלוג בין הצ'לו הכינור והפסנתר עליהם מנגנים בני משפחת מאיסקי הסולנים מנגנים בנעימות אולם אין להשוות בין רמת הנגנינה של הצ'לן לבין בנו על הכינור שהיה מעולה אבל לא וירטואוזי כמו הצ'לן שנותן את הטון והכינור נשמה. הפסנתרנית -הבת לטעמי ניגנה ביצירה לפי הספר ולא הביאה לריגוש, גם לא נתנה מבט לקהל והייתה מאוד מרוכזת, אולי נרגשת, בנגינה שלה עצמה. התזמורת ניגנה בהרמוניה וחליל הצד מכתיב את הקצב או נותן את הטון. קודה יפהפיה לסיום הפרק.

??????????

לטעמי הפרק האמצעי, הלארגו, הוא שיא היצירה וההנאה למאזין, למרות שהוא איטי וקצר הוא היה יפה ביותר והכין את המאזין לקראת הפרק האחרון. המנגינה נעימה, עגמומית, צלילי הצ'לו והסולן בכינור בולטים ולצידם עבודת הכינורות עם הפסנתר והקלרניתות ממש מעולה והסולנים עצמם חותמים את הפרק.

פרק הסיום הרונדו אלה – פולקה כתוב בסגנון פולונז והצ'לן פותח בניגון שכיוונו ריקוד, פרק תוסס ומעולה. אהבתי את הבאסונים מאחור ואת נגינת הצ'לן התוססת ואת הסיום בקודה אדירה.

??????????

??????????

כפיים!!

בנימין יוסופוב, מנצח ומלחין

??????????

בנימין יוסופוב נולד בדושנבי, טג'יקיסטן, למד פסנתר, ניצוח והלחנה בקונסרבטוריון צ'ייקובסקי במוסקבה, ואת תואר הדוקטור קיבל מאוניברסיטת בר-אילן. יוסופוב הקים את התזמורת הקאמרית "סולני ישראל", שעליה הוא מנצח ומשמש כמנהלה המוסיקלי. יוסופוב זכה בפרסים רבים בהם פרס קֽלוֹן, פרס שרובר, פרס ראש הממשלה, פרס לנדאו, פרסי אקו"ם ופרס אנגל.

ביצירתו הוא עושה שימוש במסורות מוסיקליות מזרחיות ומערביות, לרבות מקורות מוסיקליים מקהילות אתניות שונות. יצירותיו שרואות אור בהוצאת סיקורסקי המבורג, מנוגנות תדירות במקומות רבים בעולם ועם הגופים המבצעים נמנים הפילהרמוניות של ישראל, לונדון, מינכן, רדיו צרפת, בוגוטה, רדיו צפון גרמניה בהנובר, בלגרד, קופנהאגן, והתזמורות הסימפוניות של לוצרן, איסלנד ועוד.

 

מישה מאיסקי, צ'לן

נולד בלטביה, למד ברוסיה ולאחר שעלה לישראל התקבל בהתלהבות בכל מרכזי המוסיקה בעולם. מזה יותר משלושים שנה שלמאיסקי חוזה הקלטות בלעדי עם חברת דויטשה גרמופון. הוא הקליט יצירות סולניות עם הפילהרמוניות של וינה, ברלין וישראל, הסימפונית לונדון, תזמורת פריז, תזמורת אורפיאוס ועוד. השנה מאיסקי מציין את יום הולדתו השבעים במקומות שונים בעולם ובתורכיה הוא זכה בפרס על מפעל חיים. עוד יובל שיצוין השנה הוא חמישים שנות הופעה ביפן שבה ניגן ביותר מ-400 הופעות.

 

סשה מאיסקי, כנר

סשה מאיסקי נולד בשנת 1989 בבלגיה והחל ללמוד נגינה בכינור כשהיה בן שלוש. עם מוריו הראשונים נמנו ליאוניד קרבל, לאון סורוגו'ן ואיגור אויסטרך. בן 12 למד בבי"ס פרסל בלונדון בהדרכת מאצ'יי רקובסקי ויבגני גראץ'. את לימודיו שם סיים בהצטיינות ובהמשך עבד בהדרכתו של בוריס קושניר. הופיע באולמות מרכזיים בעולם בהם ויגמור והמלכה אליזבת בלונדון, טונהאלה ציריך, מוזיקפראיין וינה, לצדם של מרתה ארגריך, ז'אנין ינסן ויורי בשמט.

 

לילי מאיסקי, פסנתרנית

נולדה בפריז ועברה לבריסל ושם בגיל ארבע החלה לנגן וללמוד בהדרכתם של ליל טיימפו, חגית קרבל, אילנה דווידס ואלן וייס. היא למדה בביה"ס פרסל בלונדון מוסיקה קאלסית וגם ג'אז. כסולנית הופיעה בין היתר תחת שרביטיהם של סלטקין, אלברכט, זנדרלינג ורייסקין. היא מקליטה עבור החברות דויטשה גרמופון ואי.אם.איי. לאחרונה הקליטה עם הכנר זוכה ה'גראמי' פיליפ קווינט.

 

 

 

 

 

 

שתפו את הפוסט!