19 באפריל 2024 5:54
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הקאמרטה הישראלית מגישה: עמנואל פאהו – פנטזיה לחליל

 

החלילן הנודע, עמנואל פאהו, חזר להופיע בישראל במסגרת קונצרט משותף של הקאמרטה הישראלית ירושלים ומגזין אופוס.החלילן עמנואל פאהו הוא החלילן הראשון של התזמורת הפילהרמונית של ברלין ונחשב בעיני רבים לנגן החליל הבולט של תקופתנו  ואף תואר על-ידי הניו-יורק טיימס כ"קיסר החליל".

??????????

הקונצרט התקיים באולם צוקר בהיכל התרבות בתל-אביב. ישבתי בשורה השלישית מהבמה (c) , מה שמבטיח שלא רואים משם כלום, השיפוע הפוך וגם הקרבה לחטיבת הכינורות  לא היטיבה עם ההתרשמות מהתזמורת.

על הקונצרט נצח מנהלה המוסיקלי של התזמורת, אבנר בירון, המייסד,  המנהל המוסיקלי והמנצח הקבוע של הקאמרטה הישראלית  ירושלים. בעבודה שיטתית, מאומצת ויצירתית הוא הקנה לתזמורת יוקרה בארץ ובעולם  והופעותיה תחת שרביטו זוכות לשבחי הביקורת.

 ??????????

אבנר בירון / מנצח

סולן: עמנואל פאהו / חליל

איריס גלוברזון, צ'מבלו

 

היצירות:

היידן / סימפוניה מס' 52 בדו מינור

ק.פ.ע באך / קונצ'רטו לחליל ברה מינור

ק.פ.ע באך / קונצ'רטו לחליל בלה מינור

פורה / פנטזיה לחליל אופ' 79 בעיבודו של יואב תלמי

 

סימפוניה מס' 52 – יוזף היידן

הסימפוניה נכתבה על ידי היידן ב- 1770  והיא אחת הבודדות שנכתבו על ידו בסולם מינור, והיא כתובה בסגנון "הסער והפרץ".

מרחוק ראית בסון ושני קלרינתים אבל לא ראית קרנות? האם היו? ( היצירה נכתבה במקור גם לקרנות לדעתי)

הפרק הראשון, סונטה, Allegro assai con brio מתחיל בפתיחה נעימה בהאזנה לאוניסונו דרמטי בדו מינור. יש בפרק שני נושאים המוצגים באנרגיה ובקצב.

הפרק השני, Andante  צלילים נמוכים באוניסונו דרמטי מעין ריקוד מפואר וקל, מופסק מעת לעת ברגעים אפלים וסערה…

הפרק השלישי, Menuetto Allegretto כאן זכיתי לשמוע גם את הקלרנית. מינואט  עם מלודיה מוזרה ואפלולית אשר מאפשר לכלי המיתר להיות במיטבם במסגרת הסוערת והנמרצת של הריקוד.

הפרק הרביעי, Finale Presto   מתחיל חרישי אבל עובר לקצב סוער, צלילים חזקים במפתח מינורי. קודה נעימה מסיימת את היצירה.

 

ק.פ.ע באך קונצרטו לחליל בלה מינור Wq 166

יצירה מעניינת עם קטעי סולו של החלילן. הפרק הראשון Allegro assai  נפתח בריטורנלו סוער בסגנון בארוק, שמעתי מאחור  צלילי ליווי של צ'מבלו. בהמשך נכנס החליל והיצירה הופכת לנמרצת עם מלודיות נעימות להאזנה. צלילי הפיציקטו שהכינורות מבצעים כמו סוכריות מתוקות… הסולו הקטן של החליל עם הצ'מבלו בלתי נשכח.

הפרק השני Andante פרק איטי עם הפתעות של החלילן, ניכר כאן הליווי של הבאס והצ'מבלו מה שיוצר קונצ'רטו לחליל וקונטינואו. הנגינה יוצרת מלודיה רכה  המופרת  מפעם לפעם בהתפרצות כלי המיתר.

הפרק השלישי Allegro assai פרק מהיר מיוחד בו החלילן לפעמים מהפנט את הקהל בצלילים, הדיאלוגים שלו עם התזמורת מלאי חן ועוצמה. היכולת הוירטואזית של החלילן בשיאה. אדיר!

 ??????????

היצירה השלישית קונצ'רטו לחליל, מיתרים וקונטינואו ברה מינור Wq 22

יצירה זו היא הפופולרית ביותר מבין הקונצ'רטי לחליל של קארל פיליפ עמנואל באך.

הפרק הראשון Allegro מלודיה המציגה את הנושא בצורה שונה לסירוגין צלילי פריטת המיתרים  שיחד עם הצ'מבלו מלווים את הסולן.

הפרק השני Un poco andante  זו מלודיה כמו תפילה רכה, הליווי של הסולן  בכלי המיתר והצ'מבלו עדין מאוד. לקראת הסיום הרמוניות משתנות כקדנצה נפלאה של החלילן.

הפרק האחרון Allegro di molto פתיחה שמחה סוערת ונמרצת. הכנריות "משתוללות" בקצב. הסולן מנהל דו שיח עם התזמורת. לתזמורת יש את המלה האחרונה בהצהרה סופית של הנושא המרכזי ואחריו הקודה בסיום פתאומי.

וירטואוזיות זו המלה המתאימה לביצוע פרק זה.

תשואות!

??????????

יצירה של פורֶה – פנטזיה לחליל אופ' 79

עיבוד של יואב תלמי לביצוע של חליל ותזמורת, יצירה מהירה ונמרצת מלאת מלודיות עליזות.  החלילן  מפגין ביצועים וירטואוזיים מדהימים שסחפו תשואות והדרן נחמד.

 ??????????

על עמנואל פאהו, חליל

עמנואל פאהו. קרדיט Josef Fischnaller
עמנואל פאהו. קרדיט Josef Fischnaller

נולד בשווייץ בשנת 1978 והחל את הכשרתו המוקדמת בגיל 8 באקדמיה למוסיקה בבריסל. בשנת 1985 זכה בתחרות הבלגית הלאומית לחליל, והמשיך את לימודי החליל בקונסרבטואר בפאריס, שם למד אצל החלילנים מישל דבוס, אלן מריון, פייר ארנו וכריסטיאן לארדה. בנוסף, השתלם אצל החלילנים אורל ניקולה ופיטר-לוקאס גראף.במהלך לימודיו בקונסבטואר זכה במספר תחרויות בינלאומיות, וכן במשרת החלילן הראשי בתזמורת הרדיו בבאזל, מאוחר יותר כיהן באותה משרה גם בפילהרמונית של מינכן, תחת שרביטו של סרג'יו צ'ליבידקה.
בשנת 1992 זכה בתחרות הבינלאומית לחליל שבז'נבה, ובהמשך השנה זכה גם במשרת החלילן הראשון של התזמורת הפילהרמונית של ברלין. הוא החל בקריירה בת 50 קונצרטים בשנה, ומספר זה עלה לכ-160 קונצרטים החל מאמצע שנות ה-90. הוא הופיע כסולן בין היתר עם התזמורת הפילהרמונית של ברלין, התזמורת הפילהרמונית של לונדון, תזמורת רדיו בוואריה, תזמורת הרדיו של צרפת ותזמורות רבות נוספות. הוא מופיע גם עם נגנים ידוע-שם בקונצרטים של מוזיקה קאמרית ברחבי העולם.

עמנואל פאהו מרבה לערוך כתות אמן בארה"ב, אירופה, אוסטרליה והמזרח הרחוק. תקליטוריו הרבים בחברות EMI ו- WARNER CLASSICS נמנים על רבי המכר האינסטרומנטליים הפופולאריים ביותר כיום.

שתפו את הפוסט!