19 באפריל 2024 0:20
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

טאלין תל אביב, מוסטונן פסט – קונצרט גאלה פסטיבל

כוראלית 1

השנה פסטיבל טאלין תל אביב היה יותר מעונב ורשמי והתקיים בבתי הקונצרטים בניגוד לקונצרטים הייחודיים שהתקיימו במבנה התחנה העתיק, אז זה בהחלט הביא יותר קהל. אולם חסרה לי מעט האווירה המיוחדת והיכולת של המנצח אנדראס מוסטונן "להשתולל" על הבמה בחן המיוחד רק לו, כי אין שני לו בניצוח שמתחבר כל כך לקהל ובכך בעצם מתקיים הפסטיבל המחבר בין טאלין שבאסטוניה לתל אביב.

קונצרט הגאלה לפסטיבל טאלין תל אביב התקיים בהיכל התרבות ובית הקונצרטים של התזמורת הסימפונית ראשון לציון. היה זה אחד הקונצרטים המיוחדים שנתנו כל כך הנאה מוסיקלית וערך נוסף לקהל עם יצירות נפלאות ואריות מתוך אופרות כאשר מבחינתי השיא של המופע היה ביצירה "פנטזיה כוראלית" של בטהובן עם הסולנית אסתרית בלצן בפסנתר, שתי מקהלות אדירות שהגיעו מאסטוניה לפסטיבל והתזמורת הסימפונית ראשון לציון קיבלנו ביצוע מוסיקילי ווקאלי שטרם נשמע על הבמה בהיכל, משהו שמי שהיה והאזין יישא בתוכו את החוויה לזמן רב, לפחות עד לפסטיבל הבא בשנה הבאה, כי זו מסורת משנת 2014.

??????????

"מוסטונן רקח עבורנו שילוב מנצח של מקהלות, מלחין וסולנים מאסטוניה, תזמורת, פסנתרנית ומלחין ישראלים, והרבה מוסיקה נפלאה", אומר אריאל כהן, מנכ"ל התזמורת, "מה מתאים יותר לפסטיבל כמו מוסטונן פסט?".

הקונצרט כלל:

מוסטונן פסט 2016 טאלין-ת"א  Mostunen Fest 2016 Tallinn – Tel Aviv

אנדרס מוסטונן מנצח

אסתרית בלצן פסנתר
מקהלת הבנים של האופרה הלאומית של אסטוניה

המקהלה הקאמרית Voces Musicales
זמרי האופרה הלאומית של אסטוניה: הלן לוקוטה, מוניקה-אוולין ליב, הלן לאפאלאן אוליבר קוסיק, ראונו אלפ.


מוצרט – לאודאטה דומינום
ויידברג – וריאציות על נושא של מוצרט
בטהובן – פנטסיה כוראלית אופ. 80
פארט – קרדו
אריות מאופרות של מוצארט, ורדי, ביזה, צ'ילאה ודוניצטי
Mozart – Laudate Dominum
Weidberg – Variations on a theme of Mozart
Beethoven – Choral fantasy op. 80
Pärt – Credo
Arias from operas by Mozart, Verdi, Bizet, Cilea and Donizetti

 

הקונצרט נפתח עם הפתיחה ליצירה "כוחו של גורל" מאת המלחין ג'וזפה ורדי שהיא אחת הפתיחות התזמורתיות האהובות על הקהל והמבוקשות ביותר.

"דולי הפנינים" של ביזה בוצע בהשתתפות הזמרים אוליבר קוסיק – טנור וראונו אלפ בריטון מבית האופרה של אסטוניה אשר ביצעו דואט מרשים "במעמקי המקדש" וגם נגני הבאסון הקרנות ובמיוחד חליל הצד הרשימו במיוחד ונגנית הנבל שהצטרפה. הזמרים ביצעו דואט מפואר בו הם מתארים האחד עם השני את זיכרונותיהם מהעבר ומתחברים לברית ביניהם. ביצוע שמשאיר בך חותם.

??????????

??????????

פעמוני כנסיה ליוו באופן מרגש את קולה של הזמרת מוניקה אוולין ליב ביצירה "עונג מריר" מתוך "אדריאנה לקוברר" של המלחין פרנצ'סקו צ'ילאה. באריה זו הנסיכה מבווין חולקת עם הקהל את ייסורי אהבתה, ואת תחושותיה, השיגעון וההתרגשות. הביצוע ממש מאתגר. פרנצ'סקו צ'ילאה חיבר את האופרה המפורסמת ביותר שלו "אדריאנה לקוברר" עם קארוזו בתפקיד הגברי הראשי. האופרה מבוססת על חייה של השחקנית הצרפתיה אדריאנה לקוברר.

"הקשב לי קרלו" האריה מתוך "דון קרלו" מאת ג'וזפה ורדי בוצעה על ידי זמר הבריטון ראונו אלפ המרשים אשר נמנה על זמרי בית האופרה של טאלין. מרגשת היתה נגינת האבוב וחליל הצד.

למופע הווקאלי הצטרפו שתי מקהלות שעלו בסדר מופתי לבמה לביצוע של היצירה "הללו כל הגויים" מתוך "תפילת ערב לכומר מוודה" של מוצארט, תפילה הכוללת פרקי תהילים. ואל המקהלות הצטרפה זמרת המצו סופרן הלן לוקוטה סולנית בבית האופרה האסטונית. אריה מרגשת כאשר הביצוע של המקהלות והתזמורת יוצר רושם על הקהל.

??????????

פסטיבל טאלין המחבר את אסטוניה לתל אביב כנראה לא יכול להתקיים ללא המלחין האסטוני ארוו פרט (כמו שהוא לא יתקיים ללא מוסטונן), הפעם עם היצירה "קרדו" מה שמיוחד ביצרה זה מחד האקורדים החדים המהירים והצורמים וממול שירת המקהלה למוסיקה דתית שנותנת מזון לנשמה. צלילים הפוכים ומוזיקה שמזכירה עיבודים מודרניים, בקיצור יצירה מלאת הפתעות.

טאלין

הביצוע המאתגר הזה של התזמורת הסימפונית ראשון לציון הוא עוד נקודת זכות לאחת התזמורות המצוינות שיש לנו בארץ, תזמורת שהיא גם התזמורת של האופרה הישראלית וזה אומר המון לגבי היכולות שלה.

התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציוןהתזמורת הסימפונית הישראלית ראשון-לציון נוסדה בשנת 1988 על-ידי עיריית ראשון לציון. בתוך זמן קצר התמקמה בקצה העליון של הפירמידה האמנותית כגוף מוסיקלי מוביל ומחדש בישראל. משנת 1989 משמשת התזמורת בהצלחה רבה כתזמורת הבית של האופרה הישראלית.

התזמורת מציעה לקהלה מגוון רחב של יצירות מכל התקופות בתכניותיה הכוללות סדרות קונצרטים למנויים, קונצרטים רבים לכל המשפחה, מופעים מוסיקליים לקהל צעיר וקונצרטים מיוחדים לגיל הזהב. התזמורת יצאה לסיורים באירופה כתזמורת האופרה וכן כתזמורת סימפונית לכל דבר. בשלהי שנת 2014 קיימה התזמורת סיור קונצרטים בסין בניצוחו של מנהלה המוסיקלי החדש, ג'יימס ג'אד. אולמות הקונצרטים בצ'ינדאו, בבייג'ין ובשנחאי (שם השתתפה התזמורת בפסטיבל שנחאי וניגנה קונצרט שהוגדר כאירוע מרכזי של הפסטיבל) היו גדושים בקהל שקיבל את התזמורת בתשואות רמות ונלהבות. בקיץ 2008 בפתח עונת העשרים החגיגית יצאה התזמורת למסע הופעות מוצלח במיוחד בארגנטינה ובברזיל.

היצירה האהובה "תני לי את ידך" מתוך דון ג'ובני של מוצארט היתה ממש פנינה, הדואט של הזמרים היה מעולה ומושלם וכלי הנשיפה מעץ שליוו את הביצוע בלטו בנגינה. קסם של יצירה וביצוע.

"אנה בולנה" אופרה של דוניצטי על מעללי המלך הנרי השמיני, מתוכה בוצעה האריה "המקום נטוש" על ידי הזמרת הלן לאפאלאן מאסטוניה שהותירה בנו רושם כביר.

בית הקונצרטים של הסימפונית ראשון לציון מקפיד להביא ולקדם מלחינים ישראלים, הפעם אירחו את רון וידברג (נ' 1953) שלקח ועיבד ויצר תזמור של וריאציות על נושא מוצארט. הוא יצק קולות חדשים וצלילים לשבע וריאציות שונות על יצירות של מוצארט כשהוא גם יצר מעין דואט בווריאציה השניה בין כלי הנשיפה לכלי המיתר. אישית אהבתי את ההתיחסות שלו להבליט את נגינת הקלרניט וכמובן לביצועים בפסנתר של אסתרית בלצן. מעניין היה הסיום הדומם והשקט ליצירה.

שיא הקונצרט מבחינתי היה הביצוע של "הפנטזיה הכוראלית" של בטהובן על ידי שתי המקהלות, אסתרית בלצן בפסנתר, וארבעת הסולנים. בעצם בהרכב הזה עם התזמורת הסימפונית ראשון לציון אפשר לציין בכורה עולמית וזה באמת היה ביצוע שמימי, עולמי שמי שהחמיץ אותו יצטרך לחכות לפסטיבל טאלין תל אביב ב 2017! מוסיקה ווקאלית אינסטרומטלית שטרם נשמעה על במת ראשון לציון.

אסתרית AA

אסתרית 1

כוראלית 1

הסולנית אסתריתבלצןפסנתרניתילידתת"א, בעלתתוארדוקטורלמוסיקהמביה”סהגבוהמנהטן בניויורקוכלתפרסיםבתחרויותפסנתרבישראל, ארה”ב, קנדהוצרפת. לימדהבאוניברסיטתתלאביב, הקליטה 15 דיסקיםDVD 5 וכתבה 4 ספרים.מופיעהכסולניתבארץובעולםעםמיטבהתזמורותובאופןקבועעםהתזמורתהפילהרמוניתהישראלית. יוצרתתוכניותרדיווטלוויזיהשבמרכזןהקשרביןמיליםלצליליםוביןהמוסיקהלחיים. פעילותההמקוריתזיכתהאותהבפרסיםלאומייםיוקרתייםממשרדהחינוך, משרדהתרבות,פרס לנדאו במפעלהפיס, פרס חביבת הקהל של ידיעותאחרונותופרס לנדאו של עירייתתלאביב. היאמוזמנתבקביעותלקונצרטיםולרסיטליםברחביאירופה,ארה"בואוסטרליה. ספרה"התקווהעבר, הווה, עתיד" יצאלאורבמאי 2009 והפךלתוכניתחובהבמערכתהחינוךבישראל ולתוכניתיחידמצליחההמוצגתדרךקבעבביתהתפוצותבת"א וברחבי תבל. בעונההנוכחיתהוזמנהל 7- סיוריקונצרטיםבגרמניה, שוויץ, אנגלי,צרפת, דרוםאפריקה ואמריקה הלטינית.

המנצח אנדרס מוסטונן
למוסיקאי האסטוני אנדרס מוסטונן נוכחות אישיות וייחודית על במת הקונצרטים. אישיותו הייחודית מוצאת את ביטויה בכל הופעותיו ככנר וכמנצח, בין אם מדובר בניצוח על סימפוניות של מאהלר ושוסטקוביץ' או הובלת תזמורת ביצירות של הקלאסיקונים הווינאיים, או בנגינה של מוסיקה מוקדמת או עכשווית. כמנצח הוא עוקב אחר מהלך התקדמות ההיסטוריה המוסיקלית ומתמקד באורטוריות, בפסיונים, ביצירות סימפוניות וביצירות דרמטיות. הוא מאד פעיל בביצוע יצירות בנות זמננו, בעיקר ביצירות של מלחינים שעימם יש לו קשרי עבודה בהם, גוביידולינה, פנדרצקי, קנצ'לי, סילבסטרוב, נייפל, טיר, פארט וטרטריאן. מוסטונן נולד בשנת 1953 באסטוניה ובארצו עשה את שנות לימודיו, הוא בוגר האקדמיה למוסיקה בטאלין וזכה בפרסי הצטיינות והוקרה רבים באסטוניה ובברית המועצות. כבר כסטודנט עסק בעיקר במוסיקה אוונגארדית, הלחין ויצר מופעים. בשנת 1972 הקים את ההרכב "הורטוס מוסיקוס" (הגן המוסיקלי) ומשמש מאז מנהלו האמנותי של ההרכב. עם קבוצה זו הוא עושה "מוסיקה ללא גבולות" ובתכניותיהם כלולים פרקי מוסיקה מסורתיים של יהודים, ערבים ומוסיקה הודית, לצד פרקי מוסיקה חדישה.
מוסטונן נהנה לבצע מוסיקה קאמרית עם חברים וקולגות והקים לפני כעשור את רביעיית הארט-ג'ז. מבסיסיו באסטוניה, לטביה, רוסיה ופינלנד הוא יוצא לסיורים ברחבי העולם. הוא מרחיק עד ברזיל, מכסיקו וישראל. הוא מרבה להופיע בכל רחבי אירופה עם תזמורות מקומיות כמנצח אורח, כסולן או בהופעות עם האנסמבל שלו "הורטוס מוסיקוס". הוא גם מנהל את "מוסטונן פסט" פסטיבל חורפי בטאלין ובו הוא מארח את טובי המוסיקאים מרחבי העולם והחל מפברואר 2014 גם את "פסטיבל טאלין-תל אביב" בישראל.

 

 

שתפו את הפוסט!