29 במרץ 2024 1:49
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

כנר על הגג – בלט ירושלים

??????????

 

נקי, מדויק, מקצועי ומרגש!

מופע בכורה בת"א למחול "כנר על הגג", עיבוד לסיפור "טוביה החולב" של שלום עליכם. מחול ניאו-קלסי כל כך מדוייק ונקי שממש לא זוכים לראות כל יום, נכון זה מעין מחול-מחזמר ועם פס הקול שבחרו לשלב. לשמע קצב המחול לפעמים הצופה תוהה אם זה מחזמר או מחול אבל הביצוע על הבמה  זה בהחלט מחול מקצועי, גאוני בכוריאוגרפיה שלו בעיבוד ובביצוע.

במופע החדש "כנר על הגג"  מאת הכוריאוגרף איגור מנשיקוב  הכנר אינו רק מטאפורה, אלא אחת הדמויות המרכזיות שמשקפת ומעצימה את רגשות המשתתפים.

DSCN9863A

איגור מנשיקוב, רקדן וכוריאוגרף יליד רוסיה, בוגר האקדמיה לבלט ע"ש ווגנובה בסן פטרסבורג, היה סולן ראשי בבלט ציריך, בבלט הלאומי של פולין, בתיאטרון הלאומי בקרואטיה, בבלט הישראלי ובבלט נס-ציונה. בשנה אחרונה השתתף במופעי  להקת בלט ירושלים. כרקדן זכה לעבוד עם כוריאוגרפים מובילים ברחבי העולם כגון: פול לייטפוט, סול לאיון, כריסטיאן שפוק וויליאם פורסייט. לצד הקריירה שלו כרקדן מוביל החל מנשיקוב ליצור יצירות בתחום בלט עכשווי. יצירותיו הועלו במופעי בלט נס-ציונה, בפרויקט הרמת מסך וגם במופעי להקות מחול בחו"ל. ביולי 2018 השתתף יגור מנשיקוב כיוצר  וכרקדן עם שלושה רקדני בלט ירושלים ורקדנים אחרים בפסטיבלים בסין. השנה (2018) הוזמן מנשיקוב ליצור מופע חדש לכבוד מופע העשור של להקת בלט ירושלים.

??????????

זה המופע הראשון באורך מלא מאת היוצר הצעיר והמוכשר.

 

המחול בנוי משתי מערכות. במערכה הראשונה אנחנו נחשפים לטוביה ובנותיו, לכנר (ללא כינור), תמונה משפחתית במחול המציגה את אהבת האב לבנותיו וברקע המחזרים והשדכנית עם הקצב והכסף. התפאורה על הבמה מציגה את הבית בעיירה וברקע המחזרים של בנותיו. קל להבין מי יהודי ומי גוי על פי הציציות. המחול כל כך עדין, מוקפד, שמח  ויש כאן לא רק מחול והומור, יש משחק שבין טוביה לשדכנית ולקצב שמסנוור אותו בכספו עבור צייטל בתו הבכירה. זה כבר יוצר דרמה על הבמה שכן ליבה נתון לחייט. מופיעות פה  הדמויות של השדכנית  באדום, של הכנר בשחור ושל  הקצב המוצג כדמות גסה, מחוספסת וברוטאלית. המחול והמשחק מדוייקים.

פס הקול שמתחיל עם נעימה מ"כנר על הגג" עובר לעולמות אחרים, מוזיקה מאת שלושה מלחינים יהודים ידועים בתולדות המוזיקה של המאה ה-20: ג'ורג' גרשווין, לאונרד ברנשטיין ואלפרד שניטקה, בשילוב קטעי פסקול מהסרט "כנר על הגג" (ארה"ב, 1971).

שמעתי את פורג'י ובס ואת סיפור הפרברים ועוד ושאלתי את עצמי מה מקומם כאן ? אולי בשל האהבות הבלתי אפשריות? על כל פנים המחול זורם גם לפס קול שאינו "חסידי".

DSCN9869A

החלק השני הוא אחרי ההבנה שהאהבה מנצחת. התפאורה קצת שונה, יש משחק פנסים ופנסי לוקס מדהים על הבמה אבל האווירה קודרת, מצמררת. התנועה על הבמה מאבדת את שמחת החיים וההומור שהיה בחלק הראשון נעלם לגמרי. עצב ודרמה על הבמה, המאבקים בין הקצב לבין טוביה וההתנהגות הברוטלית של הקצב, ברקע האהבה של חווה ופדיה הגוי (יש לך ציציות?שואל האב באמירה המסמלת גוי).  עולמו של טוביה חרב עליו וזאת כפליים שכן צו גירוש  מוצא ליהודים וליבו נקרע בין אהבתו לבתו שאוהבת גוי לבין אמונתו ובין הגירוש. במפגש אחרון עם הבת אתה משתנק מהמשחק האדיר על הבמה.

??????????

??????????

??????????

כוריאוגרפיה: איגור מנשיקוב (ישראל / רוסיה)

מעצב תאורה: אמיר די קסטרו

מעצבת הבמה: פולינה אדמוב

מעצבת תלבושות: מעיין פז

מוזיקה: ג'ורג' גרשווין, לאונרד ברנשטיין, אלפרד שניטקה

בשילוב קטעי הפסקול מהסרט "כנר על הגג" (ארה"ב, 1971)

לסיכום, מחול ניאו קלסי, תנועות מאוד עדינות ומדויקות על הבמה, משכנע אם כי לא ווירטואוזי. הפרשנות של הסיפור מאד שמרנית וחסרת מעוף. הדמות של טוביה "צעירה" מדי לדמות שבמחזה. היה חסר לי כינור בכנר וגם ברקע. משחק מאוד משכנע ובסך הכל מחול מומלץ מאוד.

??????????

עשור ללהקת בלט ירושלים: להקת בלט ירושלים  מיצבה את עצמה כגוף בולט בפסיפס התרבותי של ירושלים – גוף צעיר ואיכותי בתחום הבלט הקלאסי, הנאו-קלאסי והעכשווי, בניהולה האומנותי של נדיה טימופייבה.

ב-2008 נוסדה הלקה על ידי נדיה טימופייבה והמנכ"לית מרינה נאמן, והיא מתבססת על רקדנים בוגרי ביה"ס לבלט ירושלים.

הלהקה מוכרת כגוף  המקצועי ונתמכת על ידי משרד התרבות והספורט ואגף התרבות של עיריית ירושלים. בעשר שנות קיומה העלתה להקת בלט ירושלים כמה מופעים בתכניות מגוונות ועשירות. מופעי הבכורה של בלט ירושלים הועלו בפסטיבלים שונים ובמרכז סוזן דלל בתל אביב. בין המופעים האלה הועלו גם עבודות של יוצרים ישראלים צעירים בתחום הבלט העכשווי.

 מתוך החזרות למחול

בלט ירושלים מופע כנר על הגג חזרה צלם לאוניד חרומצ'נקו SBPR4
בלט ירושלים מופע כנר על הגג חזרה צלם לאוניד חרומצ'נקו SBPR4

הרקדנים מאוד צעירים אפילו חיילת רוקדת שם וחשוב שתהה כזו במה לרקדנים ויוצרים צעירים.

הלהקה נמצאת במצוקה כלכלית (מי לא?)  ואני תקווה שימצא לזה מענה (ספונסרים).

שתפו את הפוסט!