24 באפריל 2024 20:59
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

לקראת שבוע העיצוב חולון מתקשטת בתערוכת חוצות חדשה

תערוכת חוצות חדשה בשדרות דב הוז  במסגרת העונה הישראלית לעיצוב בחולון

לקראת שבוע העיצוב בחולון, חוה"מ פסח :

הומור בראש חוצות

מגוון רחב של כרזות הומוריסטיות אשר היוו מכשיר עיקרי להעברת מסרים של גופים פוליטיים, כלכליים ותרבותיים במרחב הציבורי לפני עידן המדיה האלקטרונית

אוצר התערוכה: יורם א. שמיר

2/4/14 – 14/6/14

לקראת שבוע העיצוב חולון 2014, המתקיים בחול המועד פסח בין התאריכים 16/4/14 – 19/4/14 תיפתח בשדרות דב הוז תערוכת החוצות "הומור בראש חוצות" המפנה את תשומת לב הציבור לזירה בלתי רגילה לסאטירה והומור – המרחב הציבורי.

התערוכה תוצג בין התאריכים 2/4/14 – 14/614

אוצר התערוכה הינו יורם א. שמיר

הומור הינו אמצעי יעיל ומוכח לא רק למקד את תשומת הלב אלא גם לעורר רגשות, להטביע חותם בזיכרון ולשכנע  – כך בתעמולה פוליטית, בהסברה ממלכתית ובפרסומת מסחרית.

תערוכה זו מציגה  לראשונה מבחר קריקטורות שהופיעו בכרזות – להבדיל מעיתונים ומספרים – שהודבקו על לוחות מודעות ברחובות הערים, בבתי ספר, במפעלים, בבסיסי צה"ל, בבתי חולים ובמרפאות..הנימה של ההומור בכרזות אלו משתנה על פי המסר, על פי דרישת הלקוח, על פי אופיו של האמן ועל פי רוח הזמן: מנימה של חיוך טוב לב עד לעג חריף ואף ביקורת ארסית.

בתערוכה יוצגו כ 40 כרזות הומוריסטיות וסאטיריות של קריקטוריסטים ידועים ולא ידועים שהתפרסמו במהלך 70 השנים האחרונות.את הגופים שהפיקו את הכרזות המוצגות בתערוכה אפשר לחלק לארבע קבוצות: רשויות השלטון, מפלגות פוליטיות, מוסדות חינוך ותרבות וארגונים ציבוריים אחרים

 

 

כרזות פוליטיות , אשר פורסמו במערכות בחירות לכנסת ולעיריות. כך למשל, כרזה של מפלגת הפועלים המאוחדת (מפ"ם), המציגה רגל בועטת בד"ר משה סנה, מנהיג במפלגת ההון, הציונים הכלליים, שעבר למפ"ם, ואח"כ למפלגה הקומוניסטית. מעבר ממפלגה למפלגה לא הסתיימה בסנה – כמוהו עשו דוד בן—גוריון, שמעון פרס, אריק שרון ורבים אחרים. כרזה של מפלגת  "חרות" מראה את בן – גוריון כרוקח המוכר ויטמין פי – כינוי לפרוטקציה, וכרזה אחרת מראה את בן גוריון מוכר מפתח לקריירה.

כרזות של רשויות,. בארץ החל שימוש בהומור בפרסומי הממשלה ע"י הבריטים בזמן המנדט. 2 כרזות של חיל האוויר עם החברה להגנת הטבע נועדו לגונן על עופות מקוננים. נציבות המים השתמשה בהומור – לפני שפנתה להפחדה – כדי לעודד חיסכון במים בשימוש הביתי היומיומי. כרזות חינוכיות

סדרה של כרזות, שנועדה להשריש בקרב הנוער ערכים דמוקרטיים ונורמות התנהגות ראויות שמקורם במסורת היהודית, הופקה ע"י האגף לתרבות תורנית במשרד החינוך. יד בן-צבי הפיקו שתי תערוכות כרזות, גם הן הופצו בבתי הספר:" 100 שנה לקונגרס הציוני הראשון"," 50 שנה למדינה". ארבע כרזות מתוך תערוכות אלו יוצגו בשדרות דב הוז.

כרזות לקידום אירועי תרבות

בקבוצה זו יוצגו כרזות על תערוכות קבוצתיות או תערוכות יחיד של קריקטוריסטים, ששימשו כמעצבים-לרגע. שתי כרזות על הצגות תיאטרון הן על הגבול בין איור הומוריסטי לקריקטורה ושתיים אחרות מעבירות אותנו לקומיקס במבט לרחוב, כיאה לתערוכה העוסקת במרחב הציבורי.

האמנים המשתתפים: פרידל שטרן, זאב (יעקב פרקש), אריה סנדיג, אריה רוטמן, עידו שמי, יוסף בס, יהושע אדרי, אריה נבון, מישל קישקה, עמוס אלנבוגן, , דני לבקוביץ, שמואל כץ ואמנים שהעדיפו להישאר אלמונים

הכרזות הינן באדיבות הספרייה הלאומית, המוזיאון הישראלי לקריקטורה ולקומיקס בחולון, מכון ז'בוטינסקי, מכון לבון, יד יערי ומכון שנקר.

שבוע העיצוב בחולון הינו אירוע שנתי, המתקיים כחלק מחזונה של העיר חולון להיות מוקד לאומי לעיצוב וזירה בינלאומית לחדשנות בתחום זה. כמדי שנה מתמקד שבוע עיצוב חולון בחשיפה ובמתן ביטוי לעיצוב ולמעצבים בישראל.

שד' דב הוז משתרעים מנתיבי  איילון ועד ככר סטרומה בחולון.

שתפו את הפוסט!