29 במרץ 2024 10:32
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

"נסיכת הצ'רדש " מאת אמריך קלמן באופרה הישראלית

 

האופרה הישראלית מארחת

את


תיאטרון האופרטה הממלכתי של בודפשט

ששב לישראל לראשונה עם ההפקה המלאה של


האופרטה


"נסיכת הצ'רדש " מאת אמריך קלמן

אחרי שני ביקורים בלתי נשכחים באופרה הישראלית בשנת 2007 ו-2009 וקבלת פנים חמה מצד הקהל הישראלי חוזר תיאטרון האופרטה הממלכתי של בודפשט לאופרה הישראלית והפעם לראשונה בהפקה מלאה של האופרטה "נסיכת הצ'רדש" מאת המלחין ההונגרי קלמן.

ההופעות יתקיימו בתאריכים :12.12.13-21.12.13 בבית האופרה במשכן לאמנויות הבמה בת"א.

בהפקת ענק ססגונית זו משתתפים 150 איש: זמרים, רקדנים, מוסיקאים ומקהלה- אליהם תצטרף תזמורת סימפונט רעננה שתלווה בלהקה צוענית.

תיאטרון האופרטה הממלכתי של בודפשט הוא בית היוצר המרכזי באירופה להפקות מז'אנר האופרטה שבודפשט היא מולדתו. התיאטרון נוסד בשנת 1923 ועם פתיחתו החלה "תקופת הזהב" של אמנות זו בבודפשט.

לאורך ההיסטוריה שלו ועד היום שם התיאטרון דגש על מסורת ארוכת שנים של אופרטה קלאסית המשולבת בפתרונות אמנותיים מודרניים. משנות ה- 60 הרחיב התיאטרון את פעילותו והתמחה גם במחזות זמר. בין היתר הועלו במסגרתו: "גברתי הנאווה", "הלו דולי", "סיפור הפרברים", "כנר על הגג", "מצחיקונת", "קברט", "כלוב העליזים", "צלילי המוסיקה", "אליזבט", "אותו הזמן בשנה הבאה" ומחזמר הפופ בברודוויי- "Alter Boyz" .

נדבך חשוב בפעילות התיאטרון הוא הסיורים הבינלאומיים ברחבי העולם. הסטנדרט הגבוה בשילוב איכות אמנותית יוצאת דופן ושמחת חיים הונגרית-כבר זכו להצלחה בינלאומית גדולה בסביבות שפה משתנות לקהל ברחבי העולם. בשנים האחרונות הופיע בית האופרטה, בין השאר, בבלגרד, מינכן, רומא, אמסטרדם, לונדון, וינה, סט פטרסבורג, פרנקפורט, תל אביב וערך סיורי הופעות בארה"ב, קנדה ויפן.

נסיכת הצ'רדש

 

אומרים שלא חולפת דקה ברחבי העולם מבלי שמושמעת על הבמה, בטלוויזיה, ברדיו או בקונצרט גאלה מוסיקה מאת המלחין ההונגרי אמריך קלמן (יליד 1882).

"נסיכת הצ'רדש" -האופרטה הפופולארית ביותר שהלחין הפכה את קלמן לאחד המלחינים הבולטים בתקופתו. לאחר הבכורה שהתקיימה בתיאטרון יוהאן שטראוס בוינה בנובמבר 1915, הועלתה עוד מאות פעמים (533 פעמים) . המוסיקה של קלמן זכתה לשבחים מפי התמלילן המקומי פ. ג. וודהאוס , לדבריו: "המוסיקה של קלמן אינה רק המוסיקה הטובה ביותר שכתב המלחין ההונגרי מימיו, אלא גם המוסיקה הטובה שנכתבה אי פעם…"

על אף תלאות מלחמת העולם הראשונה המשיכה "נסיכת הצ'רדש" להציג באותה שנה גם בשוודיה, פינלנד, פולין, רוסיה ואיטליה, ושנה מאוחר יותר בבודפשט ואף בברודווי.

עלילת "נסיכת הצ'רדש" עוסקת באהבתם חסרת התוחלת של הדוכס אדווין וסילבה ורסקו- כוכבת קברט. משפחתו של אדווין מתנגדת לזיווג בשל מוצאה החברתי הנחות של סילבה והוריו עושים כל שביכולתם כדי להחזיר את אדווין לווינה, שם ממתין לו שידוך ראוי – הרוזנת שטזי. אך הרוזן הכסיל והחביב בוני מחליט לעזור לנאהבים, ויחד עם המלצר מישקה ופרי פון קרקש, ידידו מן התיאטרון, הם מוכנים להרחיק לכת כדי להשיג את מטרתם…

 

 

בהפקה זו של תיאטרון האופרטה מבודפשט הזוכה להצלחה רבה ברחבי העולם משתתפים הכוחות האמנותיים המובילים של בית האופרטה הממלכתי של בודפשט.

במאי ומנהל תיאטרון האופרטה מיקלוש גאבור קרניי, הידוע גם בכינויו Kero, הוא במאי מוביל בעולם התיאטרון המוסיקלי בהונגריה. במשך עשור היה במאי באופרטה הלאומית של הונגריה. ב-2001 מונה לבמאי תיאטרון האופרטה הממלכתי של בודפשט בבו הוא מביים את רוב ההפקות. ההפקות שביים סיירו בעולם וזכו להצלחה בלונדון,מינכן,אמסטרדם,לייפציג,וינה,ניו יורק, שיקגו, טורונטו ועוד. בין השאר ביים את האופרות "מאדאם בטרפליי", "מקבת" . "דון קרלו" ומחזות זמר ובהם "מיס סייגון", "רומיאו ויוליה" ו"אליזבת". כמו כן ביים לתיאטרון הלאומי של זלצבורג לפולקס אופרה בוינה ועוד. בשנת 2008 זכה בפרס האמן המצטיין של רפובליקת הונגריה.

 

 

המנצח לאסלו מקלרי מנצח מאז 1979 בתיאטרון האופרטה מבודפשט. בין השאר ניצח על האופרטות "האלמנה העליזה", "הרוזנת מריצה", "נסיכת הצ'רדש", "העטלף", "לילה בוונציה" ,"מאדאם פומפדור" ומחזות הזמר "סיפור הפרברים", "אוויטה", "קטס", "פנטום האופרה", ו"מיס סייגון". הוא משמש גם כמנצח אורח באופרה הלאומית של הונגריה ומופיע בקונצרטים רבים ברחבי העולם.

בתפקידים הראשיים בהפקה זו של "נסיכת הצ'רדש" משתתפים כוכבי תיאטרון האופרטה של בודפשט:

 

בתפקיד הרוזנת שטזי- אנהמרי דנץ' הזמרת המפורסמת והפופולארית ביותר בטרנסילבניה, שהחלה דרכה ב-1996 כזמרת פופ, ומאז הקליטה יותר מ-130 שירים ועשרה אלבומי סולו. מ-2007 היא שרה באופרטות. ב-2010 הופיעה לראשונה בתיאטרון האופרטה מבודפשט כרוזנת שטזי. בתפקיד זה תופיע גם סילבי סנדי מהזמרות הצעירות של תיאטרון האופרטה מבודפשט שמאחוריה השתתפות בהפקות "האלמנה העליזה", "הרוזנת מריצה", "צלילי המוסיקה", "ריקוד כלולות", "מעגל הגיר הקווקזי", "נסיכת הצ'רדש" ועוד.

בתפקיד הרוזן בוני – דוד סאבו, בוגר הסטודיו של תיאטרון האופרטה מבודפשט המופיע מאז באופרטות ומחזות זמר ("סיפור הפרברים", "רומיאו ויוליה", "אליזבת", "נסיכת הצ'רדש", "חלום ליל קיץ" ועוד). ב-2007 זכה בפרס מרשל לאמנים צעירים, והגיע לרביעיית הגמר בתחרות הכישרונות "אקס-פקטור" ב-2012. לסירוגין בתפקיד זה יופיע גם מאטה קרניי מיקלוש שהשתתף באופרטות ומחזות זמר רבים ובהם: "חלום ליל קיץ", "נסיכת הצ'רדש", "רומיאו ויוליה" ו"האלמנה העליזה,. ב-2008 זכה בפרס מרשל לאמנים צעירים וב-2010 בפרס Imre-Soós. כמו כן זכה במקום השני בתחרות השירה הבינלאומית ע"ש פרנץ לאהר ובמקום הראשון בתחרויות השירה הבינלאומיות Sylvester Lévay .

בתפקיד סילבה ורסקו – מוניקה פישל בוגרת האקדמיה למוסיקה ע"ש פרנץ ליסט בבודפשט.תפקידה המוכר ביותר הוא זה של סילבה ב"נסיכת הצ'רדש", אותו שרה בהצלחה מרובה גם בפסטיבל האגם באוסטריה ב-2001 ובתיאטרון הרנסנס בווינה ב-2002. בתפקיד זה תופיע לסירוגין גם ברברה בורדאש זוכת המקום השני בקטגוריית הפרימה-דונה בתחרות השירה הבינלאומית ע"ש פרנץ לאהר לשנת 2010 ובפרס מרשל לאמנים צעירים.

בתפקיד אנהילטה– בורי קלאיי המופיעה מ-2008 בתיאטרון האופרטה מבודפשט- בין השאר ב"נסיכת הצ'רדש" עמה סיירה באוסטריה, איטליה, הולנד, אנגליה ואוסטרליה. ב-2005 זכתה קאלאי בפרס האמן המצטיין בהונגריה וב- 2008 בפרס מפעל חיים.

בתפקיד אדווין רונלד-ז'ולט ואדאש, המופיע כשחקן וזמר בתיאטרון האופרטה ובתיאטרון הלאומי של מיסקולק ותיאטראות נוספים בהונגריה. בתפקיד זה יופיע גם דניאל ואדאש המופיע מאז שנת 2000 כחבר בתיאטרון האופרטה מבודפשט וכאורח באופרה הלאומית של הונגריה.

בתפקיד פרי פון קרקש –תמאש פולדש בוגר הסטודיו של התיאטרון הלאומי של הונגריה שהופיע במחזות הזמר "אוויטה", "עלובי החיים" ו"מיס סייגון" והשתתף בין השאר בהפקות, "העטלף", "נסיכת הצ'רדש" ו"אופרה בגרוש". ב-2005 הוציא לאור את אלבום הסולו הראשון שלו וזכה ב-בפרס אהבת הקהל וב-2012 בפרס Sugo Csiga Artisjus.

בתפקיד מישקה- אנדראש פרגו שמאז 1997 הוא חבר בתיאטרון האופרטה מבודפשט, והשתתף בין השאר בהפקות "זורבה", "קן הקוקייה", "נסיכת הצ'רדש", "ישו כוכב עליון", "הרוזנת מריצה" ו"העטלף". כמו כן כיכב במספר הפקות טלוויזיה וסרטי קולנוע.

"ממתק הונגרי – תיאטרון האופרטה של בודפשט מציע חוויה צבעונית שתנתק אתכם לשעה קלה מהמציאות ותסחוף אתכם אל תערובת מקסימה של שמחה והנאות"…

 

 "זה מה שנקרא הנאה צרופה! אל תחמיצו! אם אתם מחפשים בילוי ערב אשר מכניס זוהר ללב, דמעה לעין והתרוממות רוח, זה הערב בשבילכם"

תאריכי מופעים :

12.12.13 (בכורה) יום חמישי , שעה 20:00

13.12.13, יום שישי , שעה 13:00

13.12.13 , יום שישי, שעה 21:30

14.12.13, מוצ"ש, שעה 16:30

14.12.13, מוצ"ש , שעה 20:30

16.12.13 , יום שני , שעה 20:30

17.12.13, יום שלישי , שעה 20:00

18.12.13, יום רביעי , שעה 20:00

19.12.13 , יום חמישי , שעה 20:00

20.12.13 , יום שישי , שעה 13:00

20.12.13 יום שישי בשעה 21:30

21.12.13 מוצ"ש , שעה 16:30

21.12.13 מוצ"ש , שעה 20:30

מחירי הכרטיסים: 175 ש"ח / 237 ₪ / 304 ₪ / 378 ₪ / 428 ₪ /443 ₪

שירה בהונגרית – תרגום בעברית ואנגלית

שירה בהונגרית – תרגום מוקרן בעברית ובאנגלית | מאת אדם ברואר

 משך המופע: כשלוש שעות

שעה לפני תחילת כל מופע מתקיימת הרצאת מבוא באורך כחצי שעה באולם, הכניסה להרצאה חינם לבעלי הכרטיס באותו הערב.
לקראת בכורה:14.12.13 שבת 11:00

להזמנת כרטיסים: 03-692777, www.israel-opera.co.il
בית האופרה – המשכן לאמנויות הבמה, שד' שאול המלך 19 ת"א

מנצח

לאסלו מקלארי

במאי

קארו

 מנהל בית האופרטה / בודפשט

מיקלוש גאבור קריני

מעצבת תפאורה

אגנס גירמאתי

מעצבת תלבושות

פאני קמנש

מעצב תאורה

לאסלו נאגי

כוריאוגרף

גיאורגי גסלר

סילווה ורסקו

מוניקה פישל

ברברה בורדאש

אדווין רונלד              

ז'ולט ואדאש

דניאל ואדאש

הרוזנת שטאזי

סילבי סנדי

אנהמרי דנץ'

הרוזן בוני

דויד סאבו

מאטה קרניי מיקלוש

פרי פון קרקס

תמאש פולדש

לאופולד מריה

פטר מריק

אנהילטה

בורי קלאיי

ארנולד

שנדור גיורגי – רוז'ה

אויגן פון רונסדורף

גאבור דשי-סאבו

מישקה

אנדראש פרגו

קיס, נוטריון

אנדור סגדי


 

הסולנים, המקהלה והרקדנים של תיאטרון האופרטה מבודפשט
תזמורת סימפונט רעננה בהשתתפות נגני תיאטרון האופרטה מבודפשט ולהקת "צ'וקרליה "
כתוביות תרגום מוקרנות בעברית ובאנגלית

Csardas Princess
Emmerich Kalman

Libretto: Béla Jenbach and Leo Stein

Conductor

Laszlo Maklary

Director

Manger director

KERO®

Miklos Gabor Kerenyi

Costumes Designer

Fanni Kemenes

Set Designer

Agnes Gyarmathy

Lighting Designer

Laszlo Nagy

Choreographer

Gyorgy Gesler

 

Sylva Varescu

Monika Fischl

Barbara Bordas

Edwin Ronald

Zsolt Vadasz

Gergely Boncser

Countess Stasi

Szilvi Szendy

Annamari Dancs

Graf Boni

Karoly Peller

David Szabo

Feri von Kerekes

Tamas Foldes

Leopold Maria

Peter Mrik

Anhilte

Bori Kallay

Arnold

Sandor Gyorgy-Rozsa

Eugen von Rohnsdorff

Gabor Dezsy-Szabo

Kiss, Notary


Soloists, dancers and chorus of the Budapest Operetta and Musical Theatre

Raanana Symphonette Orchestra with players from the Budapest Operetta Theatre

Surtitles in Hebrew and English

שתפו את הפוסט!