24 באפריל 2024 23:09
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

סימפוניית העצמאות קונצרט מס' 5 עם הסימפונית ראשון-לציון.

 20160126_212426

 

המאבק של פינלנד הרחוקה לעצמאות העניק לסימפוניה העשירה את השם "סימפוניית העצמאות" של המלחין הפיני הנודע ז'אן סיבליוס. ומכאן השם שהוענק לקונצרט זה ( מס' 5) בביצוע התזמורת הסימפונית ראשון לציון.

היצירות שנוגנו בקונצרט

דורמן – אסטרולטרי

רחמנינוב – קונצ'רטו מס. 1 לפסנתר בפה דיאז מינור

סיבליוס – סימפוניה מס. 2 ברה מג'ור אופ' 43

המנצח

ג'יימס ג'אד, מנצח (בריטניה) James Judd

הפסנתרנית ביצירה של רחמנינוב הייתה אולגה קֶרְן, פסנתר (רוסיה) Olga Kern

אבנר דורמן (1974) הוא מלחין מנצח, מחנך הפעיל כיום בארצות הברית ומשמש כמנהל מרכז המוסיקה של התזמורת הקאמרית קליוולנד. בעל תואר דוקטור מביה"ס ג'וליארד בניו- יורק ומלמד תיאוריה וקומפוזיציה בקונסרבטוריון סנדרמן במכללת גטיסברג. אבנר דורמן זכה בפרס ראש הממשלה בגיל 25 והקריירה המוסיקלית שלו רצופה פרסים וביצועים על ידי תזמורות מהחשובות בעולם.

אבנר דורמן יחצ
אבנר דורמן
יחצ

מלחין צעיר וישראלי תמיד מאותת לי מוסיקה מודרנית שלא הולחנה על פי הכללים הקלסיים הישנים, וכן יש צורך בטולרנטיות ורצון להקשיב למוסיקה חדשנית בת זמננו.

היצירה מתחילה בצליל ארוך ומתמשך המוביל אותנו למעין מסע ארוך לעולם של צלילים. זהו הרקיע הזרוע כוכבים ועם גילוי של כל כוכב נוספים צלילים וכמובן כלים נוספים כאשר הצלצולים שמפיק הקסילופון ועוד כלי הקשה מלווים יצירה עתירת תרועות ו"רעש" מחד ומאידך צלילים נאיביים נעימים שמיד מתחלפים שוב בתרועות ורגש של אקורדים, ושוב מעין מלודיות שאתה רוצה שימשיכו אבל לא כך. כלי ההקשה ובעיקר התופים עובדים כאן קשה והמוסיקה בין מארש למוסיקה מודרנית מוביל את המאזין למסע צלילים מעניין, שונה וקצבי מאוד. מסע מוסיקלי בהחלט שונה מהקלסיקה לה הורגלנו. אגב הסיום מדהים, שוב צליל ארוך ותרועות חזקות שכוללות את כל הכלים.

 

רחמנינוב הוא אחד המלחינים האהובים עלינו אבל זאת בזכות הקונצ'רטו מס 2 החביב. הקונצ'רטו מס 1 שונה, למרות שכמאזין אתה מנסה למצוא את הדומה ומצליח לדוג כמה צלילים מוכרים.

היצירה בת 3 פרקים (27 דקות)

ויוואצה

אנדנטה קנטיבלה

אלגרו סקרצנדו

נוגנה על ידי פסנתרנית ילידת רוסיה אולגה קרן שהוכיחה שליטה וירטואוזית בכלי שתנועות ידיה על הקלידים (ללא תווים) ממש מהפנטות.

הקונצרט נפתח בקדנצה שבאה לאחר פתיחה לצליל הקרן ופשוט נעים לשבת ולהאזין לצלילים הבוקעים מהפסנתר ושאר הכלים שמצטרפים ויוצרים מוסיקה קלסית רוסית. כן ממש כך. סיום הפרק מרשים.

הפרק השני מתחיל בנגינת הסולנית, מנגינה שקטה ורומנטית וגם כאן הקרנות מוסיפים נופך מיוחד כמו גם המוסיקה העשירה של כלי המיתר והשאר.

פרק שלישי עוצמתי ונמרץ, שילוב מדהים גם בביצוע על הפסנתר בליווי כלי המיתר והקרנות כמו גם שאר כלי הנשיפה מעץ.

קודה מרשימה בעוצמתה.

אולגה קרן,

זכתה בפרס הראשון בתחרות ון קלייברן ה-11. החלה את לימודי הפסנתר כשהיתה בת חמש. עם מוריה נמנו סרגיי דורנסקי ובוריס פטרושנסקי. היא זכתה בפרסים רבים בהם פרס בתחרות רחמנינוב הבינלאומית כשהיתה בת שבע-עשרה. אולגה קרן הופיעה ברחבי מדינות רבות לרבות מולדתה רוסיה, באולמות נודעים בעולם בהם האולם הגדול של הקונסרבטוריון במוסקבה, סימפוני הול באוסקה, אולם הפסטיבלים בזלצבורג, לה סקאלה במילנו ואחרים. הופיעה כסולנית עם תזמורות מארינסקי, בולשוי, הפילהרמוניות של מוסקבה, לה סקאלה ואחרות.
בין השנים 2006 ו-2011 ניהלה את פסטיבל המוסיקה בקייפטאון והיא ממשיכה להופיע שם מדי שנה.
אולגה ואחיה המנצח והמלחין ולדימיר קרן, הקימו את קרן  "Aspiration"  שמטרתה לסייע כלכלית ואמנותית למוסיקאים בכל העולם. אולגה קרן מתגוררת בניו יורק עם בנה, ולדיסלב קרן, הלומד בתכנית הקדם-אקדמית של בית הספר ג'וליארד בעיר.

olga Kern יחצ (2)
olga Kern יחצ (2)

 

פינלנד זכתה במלחין סיביליוס (1865) שכאן מנגנים את היצירות שלו לעיתים רחוקות, אולי ביום הולדתו בעיקר. המוסיקה שלו עשירה ופופולרית בעולם ואצלנו אולי קצת פחות. היה עושר צלילים קסום ונעים להאזנה שהזין את הסקרנות להכיר את המוסיקה של המלחין.

45 דקות של הנאה מצלילים לא מוכרים, תחושות של שירי עם וביצועים מדהימים של חטיבת הכינורות, השימוש בפיציקאטו ולא רק בכינורות אלא בבאסים או ההקשות עם הקשתות על המיתרים יוצרים גוון עשיר ומיוחד של צלילים.

הפרק השני מיוחד – כלי המיתר בצלילים נמוכים ואז הבאסונים נותנים את הטון והאווירה, ההצטרפות של כלי התזמורת העשירו מאוד את היצירה בהתפרצות מיוחדת האופיינית כנראה רק להלחנה המיוחדת הזו.

הפרק השלישי מעניין, יש בו מעין עימות עוצמתי מחד ושקט מאידך בין חטיבות הכלים, הקצב מדהים והוא מתחבר כמעט ללא הפסקה לפרק האחרון ששוב הולך ומצטמצם, הולך ונעשה מהיר יותר ויותר ונגמר בתרועת ניצחון.

התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציוןהתזמורת הסימפונית הישראלית ראשון-לציון נוסדה בשנת 1988 על-ידי עיריית ראשון לציון. בתוך זמן קצר התמקמה בקצה העליון של הפירמידה האמנותית, כגוף מוסיקלי מוביל ומחדש בישראל. משנת 1989 משמשת התזמורת בהצלחה רבה כתזמורת הבית של האופרה הישראלית.

התזמורת מציעה לקהלה מגוון רחב של יצירות מכל התקופות בתכניותיה הכוללות סדרות קונצרטים למנויים, קונצרטים רבים לכל המשפחה, מופעים מוסיקליים לקהל צעיר וקונצרטים מיוחדים לגיל הזהב. התזמורת יצאה לסיורים באירופה כתזמורת האופרה וכן כתזמורת סימפונית לכל דבר. בשלהי שנת 2014 קיימה התזמורת סיור קונצרטים בסין בניצוחו של מנהלה המוסיקלי החדש, ג'יימס ג'אד. אולמות הקונצרטים בצ'ינדאו, בבייג'ין ובשנחאי (שם השתתפה התזמורת בפסטיבל שנחאי וניגנה קונצרט שהוגדר כאירוע מרכזי של הפסטיבל) היו גדושים בקהל שקיבל את התזמורת בתשואות רמות ונלהבות. בקיץ 2008 בפתח עונת העשרים החגיגית יצאה התזמורת למסע הופעות מוצלח במיוחד בארגנטינה ובברזיל.

החל בשנת 2010 לוקחת התזמורת חלק חשוב ומרכזי בהפקות האופרה במצדה בשיתוף האופרה הישראלית. עד כה עלו האופרות "נבוקו" (בשנת 2010), "אאידה" (בשנת 2011), "כרמן" (בשנת 2012), "לה טראויאטה (בשנת 2014), "טוסקה" (בשנת 2015) בניצוחו של דניאל אורן והפקה בימתית של "כרמינה בורנה" בניצוחו של ג'יימס ג'אד. התזמורת זכתה לשבחי הביקורת. 50,000 איש מהארץ ומחו"ל שמעו את התזמורת בהפקות הענק לרגלי המצדה. החל בעונת הקונצרטים  2014-2015 מונה ג'יימס ג'אד למנהל המוסיקלי החדש של התזמורת והחליף את דן אטינגר אשר כיהן בתפקיד 7 שנים . אטינגר מכהן עתה כמנצח אורח ראשי. ג'יימס ג'אד מונה לאחרונה גם כמנהל מוסיקלי וכמנצח ראשי של התזמורת הפילהרמונית של סלובקיה.

 

ג'יימס ג'אד, מנצח

James Judd_photo credit Harald Hoffmann
James Judd_photo credit Harald Hoffmann

מנהלה המוסיקלי של התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון, ניהל לאורך הקריירה שלו בין היתר את התזמורת הסימפונית של ניו זילנד במשך שמונה שנים, את התזמורת הפילהרמונית ואת האופרה של פלורידה במשך ארבע-עשרה שנים והיה מנצח אורח ראשי של תזמורת לִיל בצרפת. את התזמורת מניו זילנד הוביל לסיורי קונצרטים בפסטיבלים באוסקה ביפן בפסטיבל אוקלנד בניו זילנד ובמשחקים האולימפיים בסידני, אוסטרליה ולהופעה מיוחדת עם הזמרת קירי טה-קנאווה וכן לאירופה כשבמרכז המסע הופעות בפסטיבל "פרומס" בלונדון ובקונצטחבאו באמסטרדם. ג'יימס ג'אד הוא בוגר "טריניטי קולג' למוסיקה" בלונדון ולחשיפתו הבינלאומית הראשונה זכה כששימש מנצח משנה לצד לורין מאזל בקליבלנד. בהמשך שימש לצד קלאודיו אבאדו כמנצח עמית על תזמורת הנוער של הקהילה האירופית. ג'אד ניצח על הפילהרמוניות של ברלין, ישראל, רוטרדם וסיאול, על הסימפוניות של סנטה צ'צ'יליה-רומא, בייג'ין, ההונגרית הלאומית, גוונדהאוס-לייפציג, הלאומית צרפת, פראג, טונהאלה-ציריך, מונטה קרלו, NHK טוקיו, שוויץ המערבית, ירושלים, ראשון לציון, פיטסבורג, סינסינטי, דאלאס, בולטימור, מונטריאול, סיאטל, יוטה, ריו דה ז'נרו, סאו פאולו ואינדיאנפוליס. ג'אד מוכר היטב כמנצח תזמורות צעירים בארה"ב ובאסיה. ניצח באופרה הלאומית האנגלית ובפסטיבל גליינבורן. הקלטותיו לסימפוניות של מאהלר, בעיקר עם תזמורות של צעירים,זכו להערכה רבה בקרב מוסיקאים ומבקרים כאחד והקלטותיו ליצירות וולטון, ברנשטיין, קופלנד, ווהן-ויליאמס ועוד מלחינים אנגליים זיכו אותו בפרסים בינלאומיים חשובים.

 

 

 

 

 

שתפו את הפוסט!