19 באפריל 2024 19:55
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

סיפורי הופמן מאת הופנבך – הפקה חדשה באופרה הישראלית

 

הפקה חדשה ומרעננת ל"סיפורי הופמן"

מאת ז'אק אופנבך באופרה הישראלית

 

המשורר הופמן מטייל בדמיונותיו ומתאהב בבובה המכנית אולימפיה בפריס, באנטוניה הזמרת החולנית במינכן ובג'ולייטה מארחת מסיבות החשק בוונציה


 טרילוגיית אהבה באחת האופרות הצרפתיות הססגוניות ביותר

בבימויו של דרק גימפל ובניצוחו של פרדריק שאזלן


בתפקיד שלושת הנשים תופיע לראשונה בישראל זמרת הסופרן ליובוב פטרובה

בתפקיד הופמן הטנור גוסטבו פורטה

 

20.3.14 -5.4.14

בית האופרה, המשכן לאמנויות הבמה בתל-אביב 

 

האופרה הישראלית מעלה הפקה חדשה ומרעננת לאופרה "סיפורי הופמן" מאת ז'אק אופנבך, בניצוחו של פרדריק שאזלן, בבימויו של דרק גימפל על פי הפקה בבימוי של הארי קופפר ובעיצובו הבימתי  של האנס שאוורנוך.

האופרה בהשתתפות  מקהלת האופרה הישראלית בניצוחו של  איתן שמייסר ותזמורת האופרה – התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון – לציון וצוות סולנים מוביל מהארץ ומחו"ל.

האופרה תועלה בתאריכים 20.3.14 -5.4.14 בבית האופרה המשכן לאמנויות הבמה.

האופרה "סיפורי הופמן"  עלתה לראשונה על הבמה בפריס, בפברואר 1881, ארבעה חודשים אחרי פטירתו של מלחינה ז'אק אופנבך ובטרם השלים את כתיבתה. לכן, מאז הופעת הבכורה נוצרו  לה גרסאות שונות ומגוונות.

זוהי היצירה המורכבת והמרתקת ביותר של אופנבך, שכתב בעיקר אופרטות קלילות ועוקצניות.

האופרה מבוססת על סיפוריו של המשורר הגרמני א.ת.א. הופמן- גיבור האופרה. זוהי פנטזיה של משורר שתוי שבמהלכה הוא נפגש עם שלוש אהובותיו הדמיוניות: אולימפיה הבובה, ג'ולייטה היצאנית ואנטוניה הזמרת שכולן אינן אלא סמל לאהבתו המציאותית האחת – סטלה. היא בנויה בשלוש מערכות שכל אחת מהן מוקדשת לאחת מאהובותיו הדמיוניות.

העלילה מתמקדת בהופמן המצוי בעיצומו של משבר יצירה. המוזה שלו מופיעה בצורה אנושית בדמותו של חברו הטוב ניקלאוס, ומבטיחה להגן עליו מפני אהבות נכזבות.

בזמן שהופמן ממתין בפונדק לאהובתו סטלה הוא מספר ליושבי הפונדק את סיפוריהן של שלוש אהובותיו שכל אחת מהן חומקת ממנו. אולימפיה הבובה מתנפצת לנגד עיניו, ג'ולייטה היצאנית שבורחת ממנו, ואנטוניה הזמרת מתה בזרועותיו.

בזמן ההמתנה לאהובתו המציאותית הוא משתכר, וכשהיא מגיעה לפונדק היא עוזבת עם לינדורף מבלי שישים לב לכך. המוזה שנותרת אתו מנחמת אותו ומתחננת בפניו שימשיך ליצור, כיוון שאהבה ועצב מעשירים את האמן.

ז'אק אופנבך נולד בקלן בשם יעקב אברסט וינר. אביו שהיה מלחין ומורה למוסיקה שימש כחזן בית הכנסת בקלן ואת שני בניו לקח לפריס להקנות להם שם חינוך מוסיקלי. אחרי שנה התקבל יעקב (ז'אק) לתזמורת האופרה קומיק.

יצירותיו הן בעיקרן סאטירות: "אורפאוס בשאול" (1858) ו"הלנה היפה" (1864) הן סאטירות פוליטיות על נושאים מיתולוגיים ו"חיי פריס" (1866) ו"הדוכסית הגדולה במגרולשטיין" (1867) הן סאטירות על החברה והצבא.

ארנסט תיאודור וילהלם הופמן היה ידוע כסופר, משורר, מלחין, מבקר וצייר קריקטורות. מוסיקה היתה אהבתו הראשונה והאמיתית. הוא ניסה להתקיים כמלחין אך נאלץ להתפרנס כסופר ומשורר. בשלבים מאוחרים יותר בחייו, כשכבר היתה לו הכנסה נאה מיצירותיו הספרותיות, הוא שילב רעיונות על מוסיקה ביצירותיו השונות. הוא אהב לכתוב על החיים של מוסיקאים, להשוות את המוסיקה שנכתבה בימי חייו למוסיקה מוקדמת יותר ולנתח את הדינמיקה של היצירה המוסיקלית ושל ביצועים מוסיקליים. לכבודו של מוצרט הופמן החליף את שמו האמצעי וילהלם לאמדאוס ומכאן נודע כ-א.ת.א הופמן.

הופמן היה המבקר המוסיקלי המוביל בימיו. הוא כתב ביקורות רבות תחת השם קרייזלר והן נקראו בכל רחבי גרמניה בשקיקה רבה.

בהפקה זו משתתף צוות סולנים גדול ומוביל מהארץ ומהעולם: בתפקיד הראשי יופיעו לסירוגין זמרי הטנור  הארגנטינאי גוסטבו פורטה (באופרה הישראלית זכור מתפקיד פליאצ'י) והישראלי יותם כהן בתפקיד שלושת הנשים –אולימפיה, אנטוניה וג'ולייטה תופיע לראשונה בישראל זמרת הסופרן הרוסייה ליובוב פטרובה בתפקיד ארבעת הנבלים יהיו קרלו צ'יני וולדימיר בראון, בתפקיד ניקלאוס ישירו יונוץ פאסקו וגבריאל ריביס , את תפקידי, קוקניל , פרנץ ופיטיקינאצ‘ו ישיר זמר הטנור גיא מנהיים, את תפקידי ספלנצני ונתנאל יבצע הטנור הדרום אפריקאי  גיבן נקוסי, הבריטון הישראלי נח בריגר יבצע את קרספל, בתפקיד שלמיל והרמן ישיר יאיר פולישוק,  הבריטון עודד רייך יבצע את תפקיד לותר,  סבטלנה סנדלר תשיר את האמא של אנטוניה: סבטלנה סנדלר.

זוהי עבודתו הראשונה של הבמאי הגרמני דרק גימפל  באופרה הישראלית. גימפל ביים באופרה הממלכתית של ברלין, וכבמאי שותף בהפקות אופרה רבות ברחבי העולם ובמיוחד עם הבמאי הארי קופפר. הוא עבד בין השאר עם האקדמיה למוסיקה עתיקה, ברלין ועם אנסמבל קלנגפורם בווינה.

פרדריק שאזלן, הוא מנהלה המוסיקלי של התזמורת הסימפונית ירושלים, רשות השידור. הוא מנצח בקביעות באופרה הממלכתית של וינה, המטרופוליטן אופרה בניו יורק, פסטיבל ברגנץ ובבתי האופרה של טוקיו, ברלין, מינכן, לייפציג, מדריד, ברצלונה, רומא, ונציה, לוס אנג'לס ורבים אחרים. באופרה הישראלית ניצח בין השאר על ההפקה הקודמת של  סיפורי הופמן.

מופעים :
*יום ה' 20.3 20:00 | יום ו' 21.3 13:00 |מוצ"ש 22.3 20:00 | יום ב' 24.3 20:00| יום ג' 25.3 20:00 | יום ה' 27.3 20:00 | יום ו' 28.3 13:00 מוצ"ש 29.3 21:00 |יום ב' 31.3 20:00 | יום ד' 2.4 20:00 | יום ו' 4.4 13:00 |מוצ"ש 5.4 21:00 .

מחירי כרטיסים:175/237/304/378/428 ₪|
השירה בצרפתית- תרגום מוקרן בעברית ובאנגלית |
משך המופע: כשלוש שעות

שעה לפני תחילת כל מופע מתקיימת הרצאת מבוא באורך כחצי שעה באולם, הכניסה להרצאה חינם לבעלי הכרטיס באותו הערב.
לקראת בכורה: 15.3.14 שבת 11:00

להזמנת כרטיסים: 03-692777, www.israel-opera.co.il
בית האופרה – המשכן לאמנויות הבמה, שד' שאול המלך 19 ת"א

שתפו את הפוסט!