20 באפריל 2024 13:50
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

סקפינו בלט רוטרדאם מביא את ברודווי לבמה

 

ברודווי של שנות העשרים של המאה הקודמת על הבמה במופע מחול מדהים שטרם נראה על במות המחול בארץ!!

להקת הבלט סקפינו (Scapino Ballet), מלהקות המחול המובילות בהולנד ובאירופה הגיעה לישראל כאורחת סדרת המחול של היכל אמנויות הבמה הרצליה במסגרת חגיגות 70 שנה להיווסדה של הלהקה.

הלהקה בניהולו האמנותי של הכוריאוגרף עטור הפרסים אד וובה הגישה 5 קטעי מחול שונים ומגוונים. רקדני הלהקה באים מרקעים ומדינות שונה (הולנד, ספרד, קנדה, גרמניה, צרפת וארגנטינה) והגיוון הזה מאפשר ללהקה ליצור מחול רבגוני, עם הפריה הדדית לצד יכולות טכניות גבוהות. בשנים האחרונות עובדת הלהקה עם כוריאוגרפים צעירים שעבודותיהם מועלות לצד עבודותיו של המנהל האמנותי והכוריאוגרף, אד וובה.

את המופע אפשר לחלק לשני חלקים כפי שהיה באמת "ההקדמות" והמופע! נכון זה בהומור מסויים, אולם המחול האחרון של 45 דקות שלא תרצו שיסתיימו לעולם, "השעועית הגדולה", זה מחול שמעולם לא נראה על במות המחול בארץ!

היצירה הראשונה בבכורה עולמית "תהודה" – "RISONANZA" כוריאוגרפיה אד וובה, זוג רקדנים הוא והיא לבושים בלבן, חוויה של מחול טהור, נקי עם מוסיקה מעולה. ההרגשה שלי כצופה שהרקדן מחזיק את הרקדנית כמו מריונטה ומפעיל אותה כשהיא כמעט פסיבית, והסינכרון או התאום של התנועות מושלם. מנגינת הפסנתר של מיקאיל בורשטלאב משלבת את החיפוש של הרקדנים את דרכם בעולם ססגוני ומיוחד בהבעות ותנועה מושלמים היוצרים אווירה מרתקת וקסומה.

המחול השני "ציפור האש" – "FIREBIRD" למוסיקה של סטרווינסקי היה ממש מרגש בתנועות ויצירת הדמויות אדם-ציפור בצורה שטרם ראיתי על הבמה. הכוריאוגרף מרקו גואקה הצליח עם זוג רקדנים לתת את ההרגשה שממש עומדים לפנינו בעלי כנף. זהו יוצר חדשני, מודרני שהייתי רוצה לראות גם את אגם הברבורים לכוריאוגרפיה שלו. ההבעות הגופניות במפגש של הנסיף והציפור הקסומה, תנועות הזרועות ומשק הכנפיים מפעימות את הלב. אהבה זו המילה שכל אחד מבין אבל כאן היא מתרחשת על הבמה בין שתי ישויות אדם וציפור בדרך חדשנית ומרתקת.

סקפינובלט סקפינו Firebird5293412_SCAPINO_foto_hans_gerritsen

מרקו גואקה היה כוריאוגרף הבית הצעיר ביותר בסקפינו ויצר בה 12 עבודות משנת 2005 ועד 2012. יצירותיו זכו לתהילה ושבחים רבים מהקהל והביקורת, הן ייחודיות וחדשניות ובעלות ריבוי אינסופי של תנועות מהירות ומעברים פתאומיים שהוא ממציא בכל יצירה : אגרוף צללים , פנטומימה, סלפסטיק מואץ ושינויים פתאומיים בקצב . בשנת2013 הצטרף ככוריאוגרף שותף לתיאטרון המחול ההולנדי וגם כוריאוגרף הבית בבלט שטוטגרט. Nederland Dance Theatre   NDT.

 

המחול השלישי, אלקטרוני ומחשמל. "אקסוויזיט" – ""Exquisitשל הכוריאוגרף פליקס לנדרר ( Felix Landerer) למוסיקה של ואן סופיאן סטיבנס. פליקס לנדרר הוא כוריאוגרף הבית בבלט סקפינו רוטרדם מאז 2011.יצירותיו מתוארות כ"פסלים בתנועה מהירה״ בסגנון ריקוד זורם ואורגני, מעורב עם תנועות אורבניות. במעמד הענקת פרס המחול ההולנדי תוארה עבודתו כ"תחושה פיזית". על יצירתו "אקסוויזיט" אמר לנדרר: "זה על האשליה של שליטה. "

כצופה חשתי בחבורה של ששה רקדנים המחפשים את המיקום שלהם תוך אשליה על שליטה עצמית שבאה לביטוי במחול אינדיבידואלי ולפעמים בקבוצה אחידה עד אובדן השליטה. גם המוסיקה שלפעמים אלקטרונית ולפעמים מתחלפת לפס קול מאפשרת לך לעבור ממצב אחד למצב אחר. מחול אורבני של פסלים בתנועה.

 

אולם כל זה מחוויר לעומת המחול העיקרי לאחר ההפסקה, עולם המחול עובר אחורה בשנים ומחזיר אותנו לבמות ברודווי, עם שלל תלבושות ,איפור ומוסיקה של הזמן ההוא.

foto_hans_gerritsen
foto_hans_gerritsen

ג'אז, סווינג, צ'רלסטון וסטפס לצד עוד סגנונות קלאסיים, להטוטים, פעלולים, קסמים. תלבושות מהממות של הימים ההם ומוסיקה מענגת מתחברים למופע בסגנון ברודווי, מסיבות מפוארות וחגיגה ענקית על הבמה, עולם תיאטרלי נוצץ וקוסם אחד שמאופר בסגנון של אז כשבילי הולידיי מתחלפת במוסיקה לפר גינט של גריג והמחול של אניטרה הקלאסי מהמם ושוב דיוק אלינגטון או קאונט בייסי ועוד פשוט מכניסים עוד ועוד רקדנים ורקדניות שמתחלפים והקוסם מנצח על כל החגיגה שתצטערו ממש שהיא הסתיימה. 45 דקות חולפות לך בדקה ארוכה ועוצרת נשימה.

https://www.youtube.com/watch?v=YZLmLIHYuDU&feature=youtu.be

foto_hans_gerritsen
foto_hans_gerritsen

"השעועית הגדולה" (The Great Bean ) עבודתו של אד ווב המנהל האמנותי של בלט סקפינו למוסיקההמנהל האמנותי של בלט סקפינו רוטרדם היוצר ללהקה מאז 1992 הפקות ייחודיות ודרמתיות בקנה מידה גדול. הוא יוצר ז'אנר ייחודי משלו בשפת ריקוד אלגנטית ומסוגננת, משלב סגנונות עכשוויים עם בסיס קלאסי חזק, המצליח ליצור שינויי אווירה פיוטיים בכוריאוגרפיות. עד כה יצר עבור בלט סקפינו יותר מארבעים יצירות מחול ובתוכן מספר רב של הפקות באורך מלא. מאז 2004 מכהן ווב כמנהל אמנותי של התחרות הבינלאומית לכוריאוגרפים בהאנובר. בשנת 2013 זכה בפרס ההצטיינות ההולנדי. מהפקותיו המוצלחות עבור סקפינו: "רומיאו ויוליה", "ניקו", "הולנד", "שירים לדרלה", "קתלין", "פרל", "החתול השחור" ו"השעועית הגדולה". בשנת 2014 הופיעה יצירתו ״המשיח״ בביצועה של להקת אינטרודנס, במסגרת סדרת המחול בהרצליה.

foto_hans_gerritsen
foto_hans_gerritsen

בקיצור לא להחמיץ עושר חדש ומופעי ענק ססגוניים שנוצרו על ידי תעשיית בידור חדשה שמאפשרת לאנשים לברוח מהמציאות.

 ???????????????????????????????

פשוט נפלא, מהמם, מהפנט ומרתק.

שתפו את הפוסט!