20 באפריל 2024 15:04
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

"פאר הבארוק" קונצרט של התזמורת הקאמרית הישראלית

 

התזמורת הקאמרית הישראלית ביצעה במסגרת הסדרה הווקאלית קונצרט בארוקי ובו מוסיקה מהבארוק האיטלקי והגרמני. התזמורת אירחה את המנצח ונגן הצ'מבלו דוד שמר ולצידו זמרת הבארוק הבינלאומית ענת עדרי.

פאר הבארוק

דוד שמר, מנצח

ענת עדרי, סופרן

???????????????????????????????

???????????????????????????????

הנדל: קונצ'רטו גרוסו אופ' 6 מס' 5 ברה מז'ור
ג'מיניאני: קונצ'רטו גרוסו אופ' 2 מס' 5 ברה מינור
י. ס. באך: "סורו סור, צללי החושך", קנטטה מס' 202
ג'מיניאני: קונצ'רטו גרוסו אופ' 2 מס' 2 בדו מינור
י. ס. באך: "הריעו לאלוהים בכל הארצות", קנטטה מס' 51

מוזיקת בארוק היא מוזיקה קלאסיתשנכתבה בתקופת הבארוקבין השנים 1600 ו1750 -לערך, מוסיקה שנכתבה והולחנה אחרי תקופת הרנסאנסולפני התקופה הקלאסית.האופרה והאורטוריה התפתחו ברצועת הזמן הזו וכן גם הקונצ'רטו תפס אז תאוצה. אחד המלחינים הבולטים המאפיינים תקופה זו הוא אכן באך שבערב זה שמענו משהו מהיצירות שלו, הקנטטות שכתב לטקטסים דתיים ובהן רצ'טטיביים ואריות שבוצעו על ידי הזמרת ענת עדרי.

אחד המאפיינים של הקנטטות הוא הנגינה על צ'מבלו והנה אכן כן, כאן בקונצרט המנצח דוד שמר הפליא הן בניצוח והן בנגינה על הצ'מבלו.

את המוסיקה של באך כולם מכירים אולם לי הייתה זו הזדמנות ראשונה להכיר את המוסיקה של פרנצ'סקו ג'מיניאני והתזמורת הקאמרית הישראלית ביצעה שתיים מיצירותיו. ג'מיניאני היה תלמידם של שניים ויותר מהמלחינים הבולטים בתקופת הבארוק, סקארלטי וקורלי. הוא ידוע בעיקר בשלוש סדרות של קונצ'רטו גרוסו, אופוס 2, אופוס 3 ואופוס 7 שלו מתוך 12 הקונצ'רטי שלו המייצגים את הגישה שלו במבנה הפונה אל הקהל הרחב, המציגים את הוויולה והצ'לו בתוספת בס ומקלדת ובהנגדה כינורות (לרוב שני כינורות וצ'מבלו) וזה המבדיל את היצירה מן היצירות להרכב תזמורתי מלא.

הקונצרט החל ביצירה של הנדל: קונצ'רטו גרוסו אופ' 6 מס' 5 ברה מז'ור. מוסיקה הרמונית בביצוע מלא של התזמורת כאשר הכנר הראשי ממש בולט בביצוע המדהים שלו. הפרק הראשון מבוא דרמטי שהזכיר לי מוסיקה של ארמונות פריז. פרק האלגרו היה נמרץ ומעורר. הפרק השלישי (פרסטו) הזכיר לי מחולות וריקוד בארמונות, פרק מהנה. פרק הלארגו מעורר עימות בין הכינורות ומענה מההרכב המלא, יפהפה. הביצוע בפרק החמישי האלגרו פשוט מקסים ושובה לב. כך גם הסיום.

 ???????????????????????????????

היצירה של י. ס. באך: "סורו סור, צללי החושך", קנטטה מס' 202 בה נחשפנו לקולה של הזמרת ענת עדרי בליווי של הצ'מבלו ונגן אבוב מדהים, הייתה בת תשעה שירים אשר מתחילים במילים: סורו סורו צללי החושך, קרה ורוח הירגעו, עת הלבלוב המענגת, משתוקקת אל החזה…( תרגום מגרמנית גליה רגב). זו לא מוסיקה כנסייתית, זו שירת האהבה! כלים שונים מצטרפים ומלווים את הזמרת המעולה ולבסוף כל התזמורת מצטרפת.

???????????????????????????????

הקונצ'רטו גרוסו אופ' 2 מס' 5 ברה מינור של ג'מיניאני היה מענג ובמיוחד פרק האלגרו שבא אחרי פתיחה איטית.

ענת עדרי מחלקת בימים אלו את הקריירה שלה בין ישראל לאירופה, שם לוקחת חלק באופרה סטודיו בבית האופרה הממלכתי של המבורג. בדצמבר הקרוב היא תופיע באולם וויגמור בלונדון תחת ניצוחו של דייויד בייטס.

על היצירה של ג'מיניאני: קונצ'רטו גרוסו אופ' 2 מס' 2 בדו מינור, כתבתי לעצמי "מוסיקה למלאכי השרת" גם כאן ביצירה זו הכנר הראשי ממש "גנב" את ההצגה והיה נפלא. 4 פרקים של מוסיקה פנטסטית.

הסיום י. ס. באך: "הריעו לאלוהים בכל הארצות", קנטטה מס' 51, זו כבר תרועה לאלוהים: "הריעו לאלוהים בכל הארצות, כל יצור, בשמים ובארץ, חייב להלל את שמו".. …( תרגום גליה רגב).

למרות שזו מוסיקה דתית כנסייתית היא ממש קצבית, פופולרית ואהובה ומצטיינת בווירטואוזיות של הזמרת בעלת הסופרן האדיר שלוותה עם חצוצרה ראויה לציון מיוחד. מגוון עשיר של סולמות וניגודים. פשוט נפלא!

רק הערה אחת, קונצרט שלם של מוסיקת בארוק בלבד על כל היופי של המוסיקה הנפלאה והביצוע המיוחד של התזמורת הקאמרית הישראלית נשמע קצת מונוטוני.

הקונצרט התקיים במוזיאון תל-אביב לאמנות, אולם רקנאטי.

 

 

שתפו את הפוסט!