16 באפריל 2024 16:53
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

פסטיבל מובוסין לקולנוע צרפתי ה- 12

הסרט "סמבה"

סרטם של אריק טולדנו ואוליבייה נקש

יוצרי "מחוברים לחיים",

יפתח את פסטיבל מובוסין לקולנוע צרפתי ה- 12

החל מן תאריך 15/3 ועד ראשית אפריל בסינמטקים ברחבי הארץ

תל אביב, ירושלים, חיפה, שדרות, הרצליה, חולון

צילום יחצ
צילום יחצ

המהדורה ה- 12 של פסטיבל "מובוסין" לקולנוע הצרפתי תיפתח ביום ראשון 15 במרץ עם הסרט "סמבה". הפסטיבל השנה המאורגן על ידי המכון הצרפתי וחברת עדן סינמה וזוכה לתמיכה נדיבה של חברת התכשיטים מובוסין, נותנת החסות הראשית.

לסרט הפתיחה "סמבה" סרטם החדש של אריק טולדנו ואוליבייה נקש יוצרי הלהיט הצרפתי הגדול ביותר "מחוברים לחיים". שני הבמאים יגיעו לארץ לבכורת הסרט בכיכובם של עומר סי, שרלוט גינסבורג וטאהר רחים. הפסטיבל יציג את מיטב הסרטים העלילתיים הצרפתיים, סרטים דוקומנטריים ולראשונה יוקרנו גם מבחר של סדרות טלוויזיה.

 

מובוסין הינה חברה המייצרת תכשיטים מאז 1827, ייחודם של התכשיטים הם שהם באיכות גבוהה ומתאימים לכל כיס.מובוסין "עלתה" לישראל ונמצאת בכיכר המדינה ומצפה להיטמע גם בשוק הישראלי.כבעלת מוניטין ותיק ורחב היקף בשוק הצרפתי ואף בשווקי התכשיטים בעולם. מכאן שהחיבור של מובוסין עם הסרט הצרפתי הוא הדבר הנכון בזמן הנכון, והתמיכה בפסטיבל חשובה כחלק מתוכנית החברה להשתלב בישראל.

 

תכנית הפסטיבל השנה, שרקחו מנהלי הפסטיבל אוליבייה טורנו, הנספח לענייני קולנוע במכון הצרפתי וקרולין בונה מעדן סינמה, תוקדש בחלקה להתייחסות לאירועים במגזין "שרלי הבדו" והמרכול הכשר בפריז לפני מספר חודשים. אותם סרטים יתייחסו לפנים הרב תרבותיות של צרפת בימים אלו. החברה הצרפתית מורכבת מבני לאומים ודתות שונים החיים ביחד, לעיתים בהרמוניה לעיתים בהתנגשות או בשמירה על ריחוק. מנסים יחד להגדיר את הצרפתיות החדשה. הקולנוע הצרפתי נותן במה נרחבת וחשובה לאוכלוסיות אלו ולבעיות אלו. ניתן לראות את זה לפי הנעשה בבתי הקולנוע, בסרטים המועמדים השנה לפרס הסזאר ובבחירת חלק ניכר מתכנית הפסטיבל השנה.

 

מבין סרטי פסטיבל מובוסין לקולנוע צרפתי העוסקים בנושאים הללו:

"סמבה" – סרט הפתיחה, העוסק באנשי השקופים בצרפת, העובדים הזרים. עומאר סי וטאהר רחים מגלמים עובדים זרים מסנגל ומאלג'יר, שרלוט גינסבורגואיזיה היגלין את הצרפתיות המסייעות להן. סרט מצחיק ומרגש. יוצרי הסרט ביקרו את העובד האפריקאי בהיפר כשר לאחר הפיגוע, עובד שהוא המקבילה לסמבה, הדמות שמגלם עומר סי בסרט, רק ללא פיגועי תופת. הסרט יופץ לבתי הקולנוע מיד לאחר הפסטיבל ב- 19 למרץ.

"היפוקרטס" – עוסק ברופא מתמחה אלגי'ראי המגיע להתמחות בבית חולים בפריז, בגלל מצוקה מקצועית ונתקל בגזענות. השחקן רדה קטב זכה בפרס הסזאר לשחקן משנה.

"טימבוקטו" – הוא הפקה צרפתית אפריקאית ממאלי העוסק בעיר שנפלה בידיהם של קיצוניים מוסלמים. טימבוקטו השתתף בתחרות הרשמית בפסטיבל קאן , זכה בשבעה פרסי סזאר השנה ומועמד סופי לאוסקר אמריקאי לפרס הסרט הזר.

טימבוקטו 8_TIMBUKTU_de_Abderrahmane_Sissako
טימבוקטו 8_TIMBUKTU_de_Abderrahmane_Sissako
טימבוקטו 1_TIMBUKTU_de_Abderrahmane_Sissako
טימבוקטו 1_TIMBUKTU_de_Abderrahmane_Sissako

"חבורת נערות"– מציג נערות אפרו צרפתיות מפרברי פריז, שמנסות בכל דרך לשנות את חייהן ומעמדן בחברה האפרו צרפתית.

"סיפור מהחיים" – עוסק בכיתה בבית ספר בפרבר של בפריז. תלמידים פרועים רמת לימודים נמוכה, אבל המורה להיסטוריה מציעה לתלמידים שרובם בני מיעוטים להשתתף בתחרות בנושא המחתרת הצרפתית וגירוש היהודים. תחרות המביאה אותם לשינוי מוצלח.

"הפנטזיה של אריאן" – מתחרש כולו בעיר מרסיי וחושף את הרב תרבותיות של העיר בה חיים מוסלמים רבים.

 

אורח נוסף המגיע לפסטיבל הוא הבמאי הקמבודי צרפתי ריתי פאן.

והוא יציג בפסטיבל את יצירת המופת שלו "התמונה החסרה" סרט תיעודי מרתק העוסק בסבלם של קמבודים תחת שלטון החמר רוג'. פאן מגיע לארץ לביקור במחלקה לאמנויות המסך, בצלאל אקדמיה לאמנות ועיצוב, ירושלים, במסגרתו יתקיים  בשיתוף עם מכון סמארט האוניברסיטה העברית כנס בין לאומי תחת הכותרת "ריתי פאן: מחווה".

לצד הקרנת רטרוספקטיבה של סרטיו בסינמטקים ברחבי ישראל, יקיים ריתי פאן כיתות אמן ומפגשים עם הסטודנטים במחלקה לאמנויות המסך ועם בימאים מקומיים.

הביקור מתקיים בתמיכת קרן משפחת אוסטרובסקי.

 

סרטי הפסטיבל השונים זכו לארבעים מועמדויות לפרס הסזאר, ובשמונה פרסים. בצד הסרטים המתייחסים לפניה המגוונות של צרפת היום, יוצגו בפסטיבל סרטיהם החדשים של יוצרים בולטים בקולנוע הצרפתי, פרנסואה אוזון, אנדרה טשינה, ברונו דומון, רובר גדיגיאן ועוד.

כמו כן יוצג בפסטיבל סרטה החדש של השחקנית מלאני לורן, "לנשום" עבודת הבימוי השנייה שלה.

הסרט "סאן לורן" הביוגרפיה השנייה שנוצרה השנה בצרפת על חייו של המעצב הנודע. זה הסרט שייצג את צרפת באוסקר והוצג בבכורה בפסטיבל קאן.

לא נפקד מקומם של הקומדיות הצרפתיות האהובות כל כך על הקהל הישראלי, כמו הלהיט החדש "אבא או אמא" שרק לאחרונה עלה על המסכים בצרפת.

וסרטי המתח כמו סרט הנעילה "הצרפתי" בכיכובו של זוכה האוסקר ז'אן דוז'רדן (על הופעתו בסרט "הארטיסט").

בעקבות העניין הרב שגילה הקהל בפסטיבל הקודם בסרטים דוקומנטריים נציג גם השנה שני סרטים דוקומנטריים.

הפסטיבל גם יאפשר הזדמנות לפתוח חלון ליצירה המיוחדת הנעשית לטלוויזיה. עם סדרה מאת הבמאי ברונו דומון וסרט טלווזיה בכיכובם של רומן דוריס ומרינה פויס.

12 מסרטי הפסטיבל יוצגו רק במסגרתו וזו ההזדמנות היחידה לצפות בהם!

הסרטים האחרים יצאו לאקרנים בארץ במהלך השנה.

כל הסרטים מתורגמים לעברית וחלקם הגדול גם לאנגלית, סרטי הטלוויזיה מתורגמים לאנגלית בלבד.

 

היתה זו שנה מיוחדת לקולנוע הצרפתי, סרטים רבים הוצגו במהלך השנה בבתי הקולנוע והקהל הישראלי הוכיח את נאמנותו לקולנוע הצרפתי. דרמות, קומדיות וגם סרט דוקומנטרי אחד וכמובן אחת ההצלחות הגדולות ביותר השנה בקולנוע בכלל הסרט "למה זה מגיע לי?" שהביא לבתי הקולנוע הרבה מעל רבע מליון צופים.

 

פסטיבל "מובוסין" לקולנוע צרפתי, הנו יוזמה של המכון הצרפתי בישראל וחברת עדן סינמה.

הוא מתקיים בסיוע ממשלת צרפת והמכון הצרפתי בישראל.

 

הקולנוע הצרפתי בהפצה בינלאומית ב- 2014

 

111 מיליון כרטיסים לסרטים צרפתיים בהפצה בינלאומית – שנת שיא!

 

640 מיליון אירו הכנסות ממכירת כרטיסים בבתי קולנוע מחוץ לצרפת.

 

520 סרטים צרפתיים הוצגו באולמות מחוץ לצרפת.

 

"לוסי" מאת לוק בסון, עם 54 מיליון כרטיסים, הוא ההפקה הצרפתית המצליחה ביותר מחוץ לצרפת.

 

בין ההצלחות הגדולות ביותר ניתן למצוא את "למה זה מגיע לי?" מהסרטים המצליחים בישראל בשנה האחרונה, "היפה והחיה","בל וסבסטיאן" ו"היפוכונדר מבריק".

 

בישראל הסרטים המצליחים ביותר היו "אחרון הלא צדיקים" מאת קלוד לנצמן, "כחול הוא הצבע החם ביותר" מאת עבדלטיף קשיש, "ברביקיו" של אריק לאוואן, "פריס פינת ניו יורק" מאת סדריק קלאפיש.

שתפו את הפוסט!