19 באפריל 2024 10:42
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

קונצרט תזמורת ירושלים מזרח ומערב "הפסנתר והתזמורת"

DSCN3489AA

שוב תזמורת מזרח ומערב והמנצח תום כהן מצליחים להפתיע את הקהל במשכן אומנויות הבמה – האופרה. הוא מפתיע והקהל מריע, לא רק מריע בסיום כל הקהל קם על רגליו ועמד ומחא כפיים. סדרת "מזרח מערב" של האופרה הישראלית בשיתוף עם תזמורת ירושלים מזרח מערב בניצוחו וניהולו המוסיקלי של תום כהן הפגישה הפעם את הקהל עם מקאמים ומקצבים מזרחיים עם מצלול והרמוניה מערביים וביחד יוצרים תמהיל שהוא חגיגה של קולות וצלילים, וכל זאת עם שלושה פסנתרנים מהמוכשרים שיש לנו בסגנון זה.

??????????

תום כהן - צילום יוסי צבקר
תום כהן – צילום יוסי צבקר

שלושה פסנתרנים-מלחינים וירטואוזיים – עומרי מור, גיא מינטוס, וניזאר אלכתאר שהפגינו כל אחד בסגנונו כיצד הופך הפסנתר לגשר מרתק בין יבשות וסגנונות מוסיקליים. עומרי מור המחבר את הפסנתר למוסיקה צפון אפריקאית

עומרי מור - צילום יוסי צבקר
עומרי מור – צילום יוסי צבקר

גיא מינטוס המשלב ג׳אז עם מוסיקה תורכית ויוונית

Stathis Mamalakis_ גיא מינטוס
Stathis Mamalakis_ גיא מינטוס

ניזאר אלכאתר הקושר בין האחים רחבאני מלבנון ומוצרט

ניזאר אלכתאר צילום סאמר חשיבון
ניזאר אלכתאר צילום סאמר חשיבון

 

??????????

הקונצרט החל עם הפסנתרן והמלחין ניזאר אלכתאר, יליד לוד, החל כבר בגיל 6 לנגן על פסנתר. אלכתאר מחבר ומשלב בין תרבויות בנגינתו ויצירתו, בתוך יצירה של שופן אותה הוא מבצע ניתן לגלות גם מקאם חיג'אז (סולם שרווח במוסיקה הערבית). המוסיקה האנדלוסית הספרדית שמקורותיה במוסיקה הערבית היא ממקורות ההשפעה הגדולים על יצירותיו . בקונצרט ניגן אלכתאר וחיבר חיבור מרתק בין המוסיקה האלמותית של מוצרט לבין יצירתם של האחים רחבאני מלבנון. זו מוסיקה קלאסית במקאם עם צלילים שמחברים מזרח למערב, מוסיקה קלאסית עם תבלין מהמוסיקה הערבית. ניזהר ניגן בתתיחה יצירה שלו שנקראת טקסים, המשיך בסולו שנקרא חלום. ובהמשך וריאציה לרונדו אלה טורקה.

??????????

כפים סוערות

??????????

המוסיקה של הפסנתרן והמלחין גיא מינטוס פורצת את גבולות הג'אז וכוללת רעיונות הבאים ממוסיקה קלאסית, מוסיקה ישראלית, ומוסיקה מסורתית של המזרח התיכון (תורכיה, יוון ומוסיקה ערבית). מינטוס רואה במוסיקה כלי הממחיש עד כמה דומה השונה. בשנת 2014 יצר עם הבמאי ג'ייסון קרמק קליפ לסינגל, אותו צילם באבו גוש, באר שבע, כפר קרע ורמלה עם ילדים מדתות שונות. כמו כן התנדב במחנה פליטים באי סאמוס שביוון שם התחבר עם חוסם, ילד סורי שעושה ביט בוקס והופיע איתו. במהלך סיבובי ההופעות שלו הוא מעביר סדנאות עם ילדים בכפרים בהודו, בבית הספר היהודי בקזבלנקה, בבית הספר הערבי-יהודי 'הגר' בבאר שבע ועוד. כאן המקאם והלחנים הטורקיים המזרחים באו לביטוי. הופיע בטורקיה וזכה לכינוי "הים תיכוני". את היצירה שהוא ניגן בפתיחה הוא כתב במיוחד לתזמורת ירושלים מזרח ומערב. הקצב שלו על הפסנתר משגע. המוזיקה של גיא משלבת בין עולמות רבים מהמקאם הטורקי והמקורות היהודיים עד סווינג וסטרייד של הארלם עובר דרך מקצבים הודיים ומרקמים של גיטרת פלמנקו. הוא מחבר מוזיקה קלאסית לג'אז למוסיקה ים תיכונית וערבית פשוט מלחין ונגן ייחודי היוצר מיזוג בין תרבותי נדיר ועוצר נשימה. זוכה תחריות ובעל פרס מלחין הג׳אז הצעיר.

??????????

תשואות

 ??????????

עומרי מור שאלבומו "It's About Time" נחשב ל"הנצחה נהדרת של כישרון, בשלות ומעוף אמנותי" (בן שלו, "הארץ") מתמקד בנקודת ההשקה שבין ג'אז למוסיקה צפון אפריקאית. בנגינתו של מור מתבטאת ההיכרות העמוקה שלו עם שתי השפות: הג'אזית והאנדלוסית המאפשרות לו לבטא גם את כישוריו כמלחין. עומרי שלמד מוסיקה קלסית באקדמיה ע"ש רובין בירושלים החל לנגן מוסיקה אנדלוסית בגיל 14, הוא ממש וירטואוז נודע בעולם כאחד ממובילי מוסיקת ג'אז על פסנתרים. השתתף התחרויות בינ"ל וניגן לצד גדולי הנגנים והשתתף בפסטיבלים. אבל הוא אהוב ונערץ כאן השל יכולתו לחבר את המוסיקה האנדלוסית לגאז בצורה מושלמת בלי ויתורים, עומרי מלחין ומנגן את היצירות שלו וזו הנאה צרופה לשמוע אותו.

DSCN3494

??????????

לסיום שלשת הפסנתרנים והמנצח עם מנדולינה שיגעו את הקהל . מופע ייחודי שאין שני לו בז'אנר.

DSCN3498

 

 

DSCN3497A

הקהל עמד על רגליו והריע!

שתפו את הפוסט!