19 באפריל 2024 10:05
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תערוכה: 12 שנות צילום בכפר הערבי ג'סר אל זרקא – פרויקט הצילום החשוב והארוך ביותר שנעשה עד כה בישראל

מוזיאון חיפה לאמנות, המרכז הישראלי לאמנות דיגיטלית, חולון, תיכון מקיף ג'סר אל-זרקא מציגים:

רון עמיר,  ג'סר אל-זרקא הלוך-חזור

תערוכה משולשת המציגה את פרויקט הצילום החשוב והארוך ביותר שנעשה עד כה בישראל: 

12 שנות צילום בכפר הערבי ג'סר אל זרקא –

התוודעות אינטימית יוצאת דופן לחיי הכפר ולתושביו


אוצר: גלעד מלצר

תאריכי פתיחת התערוכות:

מוזיאון חיפה לאמנות, 8 במרץ בשעה 20:00

המרכז הישראלי לאמנות דיגיטלית, חולון, 15 במרץ בשעה 20:00

תיכון מקיף ג'סר אל ז'רקא, 22 במרץ בשעה 16:00

השנה מלאו שתים עשרה לאחד מפרויקטי הצילום החשובים ביותר שנעשו בישראל – הליווי הצמוד של הצלם רון עמיר לכפר ג'אסר אל זארקא. בהיסטוריה של הצילום הישראלי לא זכור פרויקט כה ממושך וכה מחויב שהתמקד בשטח כה מצומצם.

לרגל סיום הפרויקט חברו יחד מוזיאון חיפה לאמנות, המרכז הישראלי לאמנות דיגיטלית, חולון, והתיכון המקיף בכפר ג'אסר אל זרקא, לקיומה של תערוכה ייחודית ורחבת היקף. התערוכה תפרוס בשלושת המוקדים חלקים שונים מגוף העבודות הרחב והמעמיק של עמיר, ותחשוף את אופיו המורכב הכולל היבט ארכיוני, ממד זמן, שיתופי פעולה עם התושבים, סטודיו רחוב, ופרויקט אמן-מורה.

עמיר החל לצלם בג'סר אל-זארקא (=הגשר הכחול) בשנת 2002, בעודו סטודנט במדרשה. פרויקט הגמר שלו שנה אח"כ, עליו זכה בפרסים ובאות הצטיינות, היה סדרת התצלומים הראשונה שהציג מעבודתו בכפר. עמיר המשיך לצלם בכפר לאורך כל העשור – תצלומים תיעודיים, מבוימים, ו"מעורבים". מעורבים בכל מובן של המילה. מעורבים בין התיעודי הטהור לבין האמנותי המהוקצע. ומעורבים משום מעורבותו המתמשכת בנעשה במקום. במשך ארבע שנים עמיר היה מורה-אמן בכפר, ובמסגרת מלגה זו הקים בג'סר סטודיו לצילום, פתח במקום סדנאות, ליווה צעירים בפרויקטי צילום שלהם, ובעצמו, כמובן, המשיך לצלם, תוך שהוא מעמיק את האמון שרוכשים לו התושבים.

עמיר צילם בכפר בכל השעות, העונות, נכנס לכל השכונות והאזורים, התארח וצילם בבתים רבים, בעסקים ובמבני ציבור רבים, הוא הוזמן לצלם אירועים משפחתיים, והיה שם בחגים, כמו גם, בעיקר, בימי חול. אין צלם ישראלי שבילה וצילם כל כך הרבה במקום אחד. ג'סר, כפי שמכנים תושביו את הישוב, הוא זירת ההתרחשות הבלעדית של הפרויקט.

התערוכה המתקיימת בשלושה מוקדים בו זמנית –  חיפה, ג'סר וחולון – מסמנת ישראליות אחרת. חיפה היא העיר שסימלה בעבר, ואולי עדיין מסמלת, את הלבנט – עם הרכבת אשר יצאה לביירות, עם אוכלוסייה יהודית–מוסלמית–נוצרית, וכבירת התרבות הערבית בישראל. חולון היא עיר שצמחה מן החולות, אך ללא ההילה של העיר העברית הראשונה, אלא עם אפיון פועלי יומיומי. ואילו ג'סר אל-זרקא הוא יישוב ערבי שכולם מכירים וגם לא מכירים, שצדדיותו על כביש מס' 2 צורמת במציאות הישראלית.

בתערוכה בחולון, בנוסף לכמה תצלומי מפתח (טריפטיכים גדולים של תפילת החג ואחרים) יוצג מיצב הקרנות חדש המתמקד באספקטים ה"חוץ-אמנותיים", החברתיים של הצילום של רון; עבודת הוידיאו "המנהרה" שבה הוא התלווה לקבוצת ילדים מהכפר במסע תת-קרקעי במוביל המים הרומי העתיק העובר מתחת ליישוב; ומיצב צילומים מחתונה של שני אחים, תושבי ג'סר.

התערוכה בחיפה תציג לראשונה מבחר עשיר מגוף העבודות שהצטבר במשך למעלה מ-12 שנות צילום בג'סר: הסדרות "משפחות בים", "בביתם", Inside-out, "סטודיו רמאדאן", ותצלומים רבים שלא הוצגו מעולם.

בתיכון בג'סר יוצג מבחר מצומצם של עבודות של עמיר, כשהפוקוס יהיה על עבודות של תלמידים אותם הנחה במסגרת שהותו ביישוב כאמן-מורה.

תאריכי פתיחת התערוכות:

מוזיאון חיפה לאמנות, מוצ"ש,  8 במרץ בשעה 20:00

רח' שבתאי לוי 26, חיפה

המרכז הישראלי לאמנות דיגיטלית, חולון, מוצ"ש, 15 במרץ בשעה 20:00

רח' האמוראים 4, שכונת ג'סי כהן, חולון

תיכון מקיף ג'סר אל ז'רקא, יום שבת, 22 במרץ בשעה 16:00

שתפו את הפוסט!