19 במרץ 2024 10:50
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אלת המזל בקולנוע

אחת ההצלחות הגדולות של הקולנוע האיטלקי בשנים האחרונות עם למעלה ממיליון צופים

אלת המזל

סרטו של פרזן אוזפטק

The Goddess of fortune

La DEA fortunate

A film by Ferzan Ozpetek

 

 

          

סרטו של פרזן אוזפטק

 

זוכה פרס דוד דונטלו לשחקנית ולשיר הטובים ביותר 2020

זוכה פרס סיאק הזהב, לסרט, לשחקן ולשיר הטובים ביותר 2020

זוכה הסרט הטוב ביותר לשנת 2020 בפסטיבל הקולנוע האיטלקי בארצות הברית

זוכה פרס מבקרי הקולנוע האיטלקיים לשחקנית הראשית, פס הקול והשיר הטובים ביותר.

אלסנדרו וארטורו מתמודדים עם משבר לאחר 15 שנות זוגיות. כשאנה מריה, חברתו הטובה של אלסנדרו, מפציעה אל תוך חייהם ומבקשת מהם לטפל בשני ילדיה לכמה ימים, משהו משתנה בשגרת יומם ואהבתם ומוביל אותם לתפנית מטורפת ובלתי צפויה בחייהם.

 

לצפייה בטריילר:


יוצרים

בימוי :             פרזן אוזפטק

סיפור :             ג'יאני רומולי, פרזן אוזפטק

תסריט:             ג'יאני רומולי, סליבה אנפיאני, פרזן אוזפטק

צילום:              ג'יאן פיליפו קורטיצ'לי

עריכה:             פייטרו מורנה

מוסיקה:           פסקואלה קטלאלנו

הפקה:             וורנר ברוס איטליה, R&C  הפקות, פארוס פילמס

 

שחקנים

ארטורו:            סטפנו אקורסי Stefano Acorrsi

אלסנדרו:         אדוארדו לאו Edoardo leo

אנה מריה :      יסמין טרינקה Jasmine Trinca

מרטינה:           שרה צ'יוקה

אלסנדרו:         אדוארדו בראנדי

אלנה מוסקרה: ברברה אלברטי

אסרה:             סרה ילמז

 

איטליה, 2020, 118 דקות

איטלקית, תרגום לעברית

החל מ-23 לספטמבר בסינמטק תל אביב וברחבי הארץ

הסרט מופץ על ידי סרטי נחשון בע"מ

 

 

הקליפ שערך פרזן אוזפטק לשיר הנושא , "ירח יהלום"  בביצוע הזמרת מינה :

https://www.youtube.com/watch?v=oP0NklEogIg

 

 

לאלת המזל יש סוד, טריק פלאי ומיוחד.

איך תוכל לדאוג שאדם שאתה אוהב במיוחד יישאר איתך לנצח?

עלייך להביט על האהוב או האהובה, לגנוב את המבט שלהם, למצמץ בעיניך, לסגור אותם ולהשאיר אותם סגורות ואז הם ייכנסו ישר לליבך ומאותו רגע ואילך אותו אדם יהיה איתך לנצח.

 

המזל והעתיד מספרים סיפור אהבה

המנזר של פורטונה פרימיגיאנה הוא קומפלקס המוקדש לאלת המזל, בעיר פלסטרינה. המוזיאון שליד המנזר, הוא מוזיאון לארכיאולוגיה ולתרבויות עתיקות שהיה קרוב לליבי במשך שנים רבות.

האלה פורטונה, הציתה להבה שאוניות יכלו להיעזר בה לניווט מן הים, וגם אפשרה להן לעגון. אבל, בניגוד למה שרבים חושבים זה לא קשור רק ל"מזל טוב" אלא גם מתייחס לדרך בה כל אחד יכול להתייחס למזל או לצ'אנס.

אנחנו קובעים האם מה שקורה לנו הוא שלילי או חיובי, יש המתייחסים לכך כאל בחירה חופשית. מעבר ליחס המיוחד שיש לי למקום זה נראה לי מקום נהדר להתחיל לספר סיפור אהבה כמו שלא סיפרתי מעולם.

 

בדרך כלל סיפור אהבה הוא על תחילתו של סיפור האהבה, או על הרגע בו התשוקה גועשת ומתפוצצת. אני מנגד, רציתי לספר על בני זוג שחיים ביחד זמן רב ונמצאים כמעט על סף פרוק הזוגיות כיון שהתשוקה נעלמה ממערכת היחסים. הם הפכו כמעט למעין אחים, האהבה שינתה את פניה והם כבר לא יודעים איך להתמודד עם המצב החדש. העובדה שמדובר בשני גברים אין לה כל חשיבות. באותה מידה זה יכול היה להיות גבר ואישה או שתי נשים.

מה שריתק אותי הוא העובדה שברגע שאתה עובר את השלב של הסקס והתשוקה, מערכת היחסים יכולה לחדש את עצמה בדרכים שונות, ויש דרכים רבות המאפשרות לנו להישאר ביחד. אני חושב שזה נושא שמשפיע על זוגות רבים, בלי קשר לאוריינטציה המינית שלהם. למזל הייתה יד בסיפור הזה כיון שנכנסו שני ילדים לחיים שלהם, לבית שלהם. הילדים הופקדו בידיהם למספר ימים על יד חברה, אבל אז השהות שלהם התארכה. שני הגיבורים של הסיפור נאלצו להתמודד עם משהו שלא חשבו שיתמודדו אתו. הם מעולם לא דמיינו את עצמם "כהורים" ואבהות לא הייתה אחת הפנטזיות שלהם, או איזה פרויקט עתידי. זה תפס אותם במפתיע, ברגע הקשה ביותר במערכת היחסים ביניהם.

זהו סיפור על רגשות ועל ההגדרה החדשה לאהבה כשהדמויות שלי נאלצות להתמודד עם אחריות גדולה ועם מידה רבה של אלטרואיזם.

 

הסרט לא נוצר מתוך רצון להתעסק ולהיות חלק מן הדיון על משפחות הקשת, משפחות להטב"יות. יש לי כבוד רב לכל סוג של משפחה ואני אמצא את הדרך לתת להן קול לצורך הסיפור שלי. בסוף הסיפור הגיבורים שלי יגלו שלהיות הורה זה לא ענין גנטי אלא ענין של רגש, אחריות ומוסר.

 

עם נושאים חשובים כל כך אני מקווה שהצלחתי לצור סרט שהוא נוגע , סרט על רגשות, על גילוי ומציאת האני מבלי לפול עמוק מדי לסנטימנטליות.

 

ניסיתי לג'נגל בין קומדיה לדרמה, בין צחוק ודמע. ואני מקווה שהצלחתי לפתור לעצמי את כל הספקות שעלו בחיי לפני שנה כשגיליתי שאחי חלה במחלה קשה. הסיפור הזה הוא שהעניק את הבסיס לסרט. רעייתו של אחי, אליה אני מאד קרוב,  שאלה אותי אם אקח לגדל את שני בניה במקרה שיקרה לה משהו. לגדל אותם יחד עם בן זוגי או בני זוג עתידיים. האחיינים שלי באותה עת היו נערים בני 12, אינטליגנטיים, שולטים בשפות שונות, מלומדים, סקרניים, קוראים הרבה וניתן היה לשער שזה לא יהיה קשה לגדל אותם. אבל יחד עם זאת הבקשה הזו פתחה עולם שלם של חרדות וחששות לגבי היכולות שלי, זה פתח את הדלת לעולם שלם של רגש שלא הכרתי ושלא ידעתי איך אגיב אליו. הסרט הזה היה דרך מצוינת לחקור את הספקות הללו ולתת לי תשובות על שאלות מאד אישיות ואני מקווה שזו תהיה מנת חלקם של צופים רבים.

 

 

פרזן אוזפטק

נולד באיסטנבול בשנת 1959, עבר לרומא בשנת 1976 כדי ללמוד היסטוריה של הקולנוע באוניברסיטת לה ספיינצה. ברומא. סרטו הראשון "חמאם, בית מרחץ טורקי" (1997), זכה להצלחה מידית בקרב הקהל והביקורת והוצג במסגרת "שבועיים של הבמאים" בפסטיבל קאן.

גם סרטו הבא זכה להצלחה והוצג במסגרת מבט מסוים בפסטיבל קאן

סרטו הרביעי "החלון בחזית" עסק בשואת יהודי איטליה וזכה להצלחה גדולה בקופות ולפרסים ביניהם 5 פרסי דוד דונטלו (האוסקר האיטלקי) כולל הסרט הטוב ביותר, 2 פרסי משחק של האקדמיה האירופאית, פרס הסרט, הבמאי והשחקנית הטובים ביותר בפסטיבל קרלובי-וארי, פרס הסרט הטוב ביותר בפסטיבל סיאטל וציון לשבח על מצוינות בעשיית קולנוע מטעם National Board of Review.

המוזיאון לאמנות מודרנית בניו יורק הקדיש רטרוספקטיבה לסרטיו.

ב 2001 הוזמן לביים בפעם הראשונה אופרה והוא בחר לביים את "אאידה" של ורדי. שנה אחר כך הוזמן לביים את לה טרוויאטה של ורדי עבור בית האופרה של נאפולי.

ב – 2013  פרסם את ספרו הראשון "איסטנבול האדומה" ושנתיים אחר כך את ספרו השני, הכולל סיפורי אהבה שהחלו על הסט של סרטיו.

ב – 2019 הציג בפסטיבל ונציה עבודת וידאו שזכתה לביקורות נלהבות וזכה בפרס מפעל חיים בפסטיבל הקולנוע של ולנסיה ספרד.

בעל תואר אזרח כבוד בערים פלרמו, נאפולי ולצ'ה, ובתוארי דוקטור של כבוד מהאוניברסיטאות של פאוג'יה ופלרמו.

 

במשך שנים היה חבר בארגון האיטלקי לחקר הסרטן, עבורו יצר את סרטי התדמית וארגן אירועי התרמה.

אוזפטק ביים 18 סרטים (חלקם קצרים), אחד מהם צולם כולו בטורקיה. הוא חי באיטליה אבל מקפיד להבליט את שורשיו הטורקיים בכל סרטיו, אם בשילוב דמויות טורקיות כמו השחקנית שרה ילמז שהופיעה בארבעה מסרטיו, או בשילוב מוזיקה טורקית. מרבית סרטים עוסקים או משלבים דמויות להטב"יות.

 

סטפנו אקורסי

מגדולי השחקנים באיטליה, הופיע בשלוש העונות של סדרת הטלוויזיה המצליחה שהוקרנה גם בישראל 1992, 1993,1994, ובמספר פרקים בסדרה האפיפיור הצעיר.

משתתף בסדרה האיטלקית ווסרו הונורה, המבוססת על הסדרה הישראלית "כבודו".

זהו שיתוף הפעולה השלישי שלו עם פרזן אוזפטק.

סיים את לימודי הדרמה בבולוניה והצטרף לקבוצת תיאטרון בולטת, בה הופיעה בשורה של מחזות קלאסיים איטלקיים. הופעתו הראשונה בקולנוע היתה בסרטו של פאפי אוואטי "בנים ובנות", בהמשך הופיע אקורסי בסרטים רבים, ביניהם "הנשיקה האחרונה" של גבריאלה מוציאנו, "השקט שבאהבה" של פיליפ קלודל ו"חדרו של הבן" של נאני מורטי.

זכה במספר רב של פרסים בהם שני פרסי דוד דונטלו, פרסי מגזין הסיאק ופרסים נוספים בפסטיבל ונציה, פסטיבל ברלין ועוד.

 

אדוארדו לאו

מוכר לקהל הישראלי מתפקידו כנהג המונית הבוגדני בלהיט "זרים מושלמים"

סיים בהצטיינות לימודי פילוסופיה וסיפורת באוניברסיטת לה ספיינצה ברומא.

שחקן, במאי ותסריטאי שהחל את קריירת המשחק באמצע שנות ה-90, ב 2010 ביים את סרטו העלילתי הראשון, בו גם שיחק ועליו היה מועמד לדויד דונטלו. הסרט הוצג ב 40 פסטיבלים ברחבי העולם. מאז ביים עוד מספר סרטים.

הופיע בסרטים רבים ודיבב את טימון בגרסה האיטלקית של "מלך האריות".

זכה בפרסים רבים כשחקן ויוצר וחלק את פרס סיאק הזהב, עם סטפנו אקורסי על סרט זה.

 

יסמין טרינקה

הקהל הישראלי נחשף לשחקנית מוכשרת ויפה זו כבר בתחילת דרכה לפני 17 שנה. אז כיכבה בסדרת הטלוויזיה עטורת הפרסים "קסם הנעורים" שהוצגה בהצלחה רבה בבתי הקולנוע בארץ משך קרוב לשנה. בהמשך זכתה בפרסים על הופעותיה ב "חדרו של הבן" של נאני מורטי ו"דבש" של ולריה גולינו. תפקידה בסרטו של סרג'יו קסטליטו  "פורטונטה" זיכה אותה בפרס המשחק בקטגורית "מבט מסוים" של פסטיבל קאן ובפרס דויד דונטלו. מככבת בתפקיד הראשי בסרטו האחרון של פאולו ג'נובזה יוצר הלהיט "זרים משולמים" שיגיע בשנה הבאה לבתי הקולנוע.

הפסקול

פסקול הסרט מורכב ממוסיקה מקורית שהלחין פסקאולה קטלאנו, מלחין איטלקי, עטור פרסים שעבד עם מרבית החשובים בבמאי הקולנוע של איטליה. זה שיתוף הפעולה החמישי שלו מזה עשור עם פרזן אוזפטק. בפסקול שזורים חמישה שירים המלווים את הסרט, ביניהם השיר הנפלא "ירח יהלום", שירם של הזמרת מינה והיוצר איבנו פוסטאי, הלקוח מאלבומם "מינה, פוסטאי".

 

השיר מלווה את אחד הרגעים המורכבים בסרט, סצינה המתחברת עם מילותיו של פזמון השיר:

יש ירח יהלום בצבע טורקיז

שיכול לשבור את ליבי

אתה עם ידייך

אני עם עיניי

שפתי

הולכים הביתה 

בוא נסייע אחד לשני להתחיל מחדש

אני לבושה כמו גבירה

רק רוצה שיאהבו אותה

אבל אינני בטוחה

יתכן שזה מאוחר מדי הלילה

עבור שנינו.

עוד בפסקול, שיר טורקי מדליק בביצוע אחת הזמרות הפופולאריות בטורקיה סזאן אקסו,

שיר ותיק נוסף של מינה, גדולת זמרות איטליה, המציג צד מחויך שלה, צ'יוואואה.

החיים נפלאים של דיאודטו וביצוע מקסים לשיר הקובני "20 שנה" על שני ילדים צעירים, איזק ונורה.

 

שתפו את הפוסט!