18 באפריל 2024 15:07
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אגם הברבורים בגרסתו המיוחדת של הכוריאוגרף מתיו בורן


 יצירת המופת של מתיו בורן

במסגרת מחול במשכן 3.6-10.6 בבית האופרה – המשכן לאמנויות הבמה תל אביב

 

"אגם הברבורים", בגרסתו המיוחדת של הכוריאוגרף מתיו בורן, הפך ליצירת המחול המצליחה ביותר בעולם. מאז הפרמיירה בשנת 1995, הוצגה היצירה בכל רחבי העולם ועל הבמות הגדולות והחשובות ביותר, מאולם הסדלרס וולס בלונדון, בו הוצגה לראשונה, ועד לבמות ברודווי בניו יורק והווסט אנד בלונדון.

גרסתו המודרנית של הכוריאוגרף מתיו בורן היתה פריצת דרך בעולם המחול. בורן הפך את היצירה הקלאסית האהובה על פניה והגיש לקהל יצירה חדשה, רעננה נועזת ובועטת. היצירה זכתה ביותר מ-30 פרסי תיאטרון ומחול בינלאומיים, ובהם שלושה פרסי טוני ופרס לורנס אולבייה ליצירת המחול הטובה ביותר בלונדון. היום נחשבת גרסתו של בורן לאגם הברבורים לקלאסיקה מודרנית. בורן החליף את הברבורות הענוגות ביצירה הקלאסית בחבורת ברבורים גברים ויצר מופע שהוא תערובת של מחול, הומור, תיאטרון, תפאורה ותלבושות מרהיבות.  למעלה מארבעים רקדנים וצוות טכני גדול יגיע לישראל להופעות "אגם הברבורים"

המוסיקה לבלט "אגם הברבורים" בכתבה על יד צ'ייקובסקי בשנת 1876. ספור הבלט מבוסס על סיפורי עם רוסיים וספור גרמני. סיפורה של אודט שהפכה לברבורה באמצעות כישוף של מכשף נוראי. הכוריאוגרפיה המקורית להצגת הבכורה בתיאטרון הבולשוי במוסקבה נעשתה על ידי יוליוס רייזינגר בשנת 1877. מאז הוצגו גרסאות רבות של הבלט מרביתן מבוססות על הכוריאוגרפיה שיצרו מוריס פטיפה ולב איבנוב לחידוש באולם המרינסקי בסנט פטרבורג בשנת 1895.

יש סברה שצ'ייקובסקי ביסס את הספור על חייו של לודוויג השני מלך בווריה, שנקרא הנסיך הברבור ומצא את מותו ככל הנראה, בטביעה באגם. מערכת היחסים של לודויג עם אמו היתה מורכבת מאד, ובחייו ניהל מערכות קשרים עם גברים רבים וכאן אנו מגיעים לגרסתו של מתיו בורן ולחיבור המיוחד שלו אליה.

מתיו בורן נטל את הסיפור המקורי על הברבורה והפך אותו לסיפורו של הנסיך. הנסיך הוא גיבור הנאבק על חירותו ועל מקומו ומנסה להגשים את עצמו באמצעות האהבה לברבור גבר. בורן העז להפוך את סיפור האהבה הנצחי הזה בין גבר לאישה לסיפור אהבה מרגש בין שני גברים. בורן אף הצדיק את הבחירה שלו להציג חבורת ברבורים גברים על הבמה בכך שדווקא הגברים מייצגים נכון יותר את כוחו ועוצמתו של הברבור, הרבה יותר מאשר בלרינה בשמלת טוטו. עם זאת, הקפיד לשמור ביצירתו על הנושאים בהם מטפל הבלט המקורי, המתכתבים עם חייו של המלחין צ'ייקובסקי, אהבה אסורה, רצון לחופש ושחרור ועוד. היצירה היא גם אמירה על בית המלוכה הבריטי, ולמרות הביקורת הסמויה על בית המלוכה הוזמנו רקדני המופע לא פעם לרקוד במופעי גאלה מלכותיים, ובורן עצמו הוזמן לסעוד בארמון באקינגהאם.

סצנה מתוך "אגם הברבורים" בגרסתו של בורן, חתמה את הסרט המצליח "בילי אליוט".

מתיו בורן לא למד מחול ולא רקד בנעוריו. את דרכו המקצועית בעולם המחול והתיאטרון החל כמוכר וסדרן בתיאטרון הלאומי הבריטי. הוא למד במרכז לבן למחול ותנועה בלונדון. בשנה האחרונה ללימודיו רקד עם להקת המחול של המרכז, ולאחר סיום לימודיו הקים את אדוונטרס אין מובינג פיקצ'רס ושימש מנהלה האמנותי משנת 1987. ב-2002 עברה הלהקה שינוי מבני והוא ממשיך לנהלה עד היום. במשך שלוש שנים הופיע בורן כרקדן ברבות מן העבודות שלו. הופעתו האחרונה על הבמה היתה בשנת 1999, כשרקד את המזכיר הפרטי ב"אגם הברבורים" שהוצגה באותה עת על במות ברודווי. במסגרת שתי הלהקות שהקים יצר בורן עבודות רבות מלבד "אגם הברבורים", כמו "מפצח האגוזים", "המספריים של אדוארד", "הכר- מן", "סינדרלה", ועוד. הוא יצר עבודה מיוחדת עבור התיאטרון הלאומי המלכותי הבריטי "מחזה ללא מילים", שזיכה אותו בשני פרסי אוליבייה. בורן ולהקתו הם אמני בית בתיאטרון הסדלרס וולס. הוא הוזמן ליצור כוריאוגרפיות למספר מחזות זמר, ובהם "אוליבר", "גברתי הנאווה" ו"דרום פסיפיק". יחד עם הבמאי ריצ'רד אייר הוא יצר את הגרסה הבימתית ואת הכוריאוגרפיה למחזמר המצליח "מרי פופינס".

"אגם הברבורים" מגיע לישראל במסגרת סיור עולמי ענק שכולל את סיטי סנטר בניו יורק, וסיור הופעות נרחב בכל רחבי בריטניה עם יותר מ-60 הופעות בסדלרס וולס בלונדון. מתיו בורן הציג בהצלחה אדירה את "אגם הברבורים" בישראל לפני יותר מ-15 שנה.

 אגם הברבורים

מוסיקה – צ'ייקובסקי

כוריאוגרפיה מתיו בורן

עיצוב לז ברות'רסטון

במסגרת הסדרה מחול במשכן

3/6-10/6 2014 בבית האופרה המשכן לאמנויות הבמה בתל אביב

כרטיסים למופע זה ימכרו רק בקופת האופרה- המשכן לאמנויות הבמה בתל אביב,

לרוכשים באתר האופרה תינתן הנחה של 5 אחוזים , www.israel-opera.co.il

מחיר הכרטיסים: 179-399 ₪ .

הפקה בישראל צמח- עופר הפקות בע"ע

שתפו את הפוסט!