29 במרץ 2024 11:14
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

"אליהו" יצירתו המונומנטאלית של פליקס מנדלסון תפתח את העונה הליטורגית באופרה הישראלית

פתיחה חגיגית לעונה הליטורגית באופרה הישראלית

בשיתוף עם התזמורת הסימפונית ירושלים, רשות השידור

אליהו

מאת מנדלסון

 

עם מקהלת הנערים של כנסיית לימבורג מגרמניה

כריסטוף פרגרדיין מגדולי זמרי הטנור כיום

יבצע לראשונה את תפקיד הבריטון הראשי

וסולנים בינלאומיים נוספים

יום ה' ה-17.10.13-  בית האופרה-המשכן לאמנויות הבמה תל – אביב

ביום ד'  ה- 16.10.13 תיאטרון ירושלים – אולם ע"ש הנרי קראון

 "אליהו" יצירתו המונומנטאלית של פליקס מנדלסון, תפתח את עונת הסדרה הליטורגית  של האופרה הישראלית והתזמורת הסימפונית ירושלים רשות השידור.

על הקונצרט ינצח המנצח קלאוס קנובן והוא יבוצע על ידי מקהלת הנערים של כנסיית לימבורג מגרמניה וצוות הסולנים המובילים: זמר הטנור כריסטוף פרגרדיין אשר יבצע בפעם הראשונה את תפקיד אליהו שנכתב לבריטון, זמרת הסופרן מכתהילד באך, זמרת המצו סופרן אליסון בראונר וזמר הטנור מרקוס שפר.

 

הקונצרטים יתקיימו:

ביום ה' ה-17.10.13 בשעה 20:00 בבית האופרה-המשכן לאמנויות הבמה בתל – אביב

וביום ד'  ה- 16.10.13 באולם הנרי קראון בתיאטרון ירושלים.

 

את ההזמנה ל"אליהו" קיבל פליקס מנדלסון (1809 – 1847) שנתיים לפני מותו לרגל סדרת קונצרטים בפסטיבל באנגליה עליו התבקש לנצח. מנדלסון סירב לבקשה הראשונה והוסיף: "לפני זמן מה התחלתי בכתיבת אורטוריה ואני מקווה שאוכל להשמיעה לראשונה במסגרת הפסטיבל." הוא החל באיסוף החומר לאורטוריה אליהו כבר שנים אחדות קודם לכן אולם בשל עיסוקיו הרבים לא השלימה. ההזמנה מאנגליה נתנה למלחין תמריץ להשלמת היצירה. מנדלסון ניצח על הופעת הבכורה של אליהו ב-26 באוגוסט 1846 בברמינגהם, שם זכה בסערת תשואות מהגדולות שזכה להן בימי חייו: "אף אחת מיצירותיי לא זכתה לביצוע כה נהדר או נתקבלה בהתלהבות כזאת," כתב.

אליהו נביא ישראל דיבר אל מנדלסון בשפה הגרמנית- שפת אמו בה למד את התנ"ך וקרא בו. הקהל אשר שמע את אליהו בהשמעת הבכורה לא הבין גרמנית ולכן היצירה בוצעה בברמינגהם בניצוחו של מנדלסון בשפה האנגלית אותה הוא לא הבין .מאז נוהגים לבצע את היצירה הן באנגלית והן בגרמנית, תלוי במקום הביצוע. בקונצרט הקרוב תוצג היצירה בגרמנית.

האורטוריה אליהו מחולקת לשני חלקים. בראשון מביא אליהו בצורת על עם ישראל שבגד באלוהיו והלך אחר אליל השקר, הבעל. אליהו מקים את בן האלמנה מבין המתים ומזמין את נביאי הבעל למבחן שבו יקבע מי האל האמיתי. לאחר שאלוהי ישראל מתגלה כאל היחיד, מוציא אליהו את נביאי הבעל להורג. בחלק השני מנסים אויביו להשמידו. הוא נרדף במצוותה של איזבל אך האלוהים מגונן עליו ולבסוף מעלה אותו ברכב אש השמיימה.

המנצח הגרמני קלאוס קנובן החל את חינוכו המוסיקלי כזמר נער במקהלת רוטווייל מונסטר. במשך שנתיים כיהן כמנהל המוסיקלי בטרוסינגן. מאז 1987 הוא אחראי לכל הפעילות המוסיקלית בכנסיית לימבורג ומשמש כמנהל המוסיקלי של מקהלת הנערים של כנסיית לימבורג. זו הופעתו הראשונה עם התזמורת הסימפונית ירושלים רשות השידור והאופרה הישראלית.

הטנור הידוע כריסטוף פרגרדיין מבצע בקביעות רפרטואר מגוון של יצירות מתקופת הבארוק ועד לקלאסי והרומנטי ויצירות בנות זמננו. הוא מופיע ברסיטלים,קונצרטים ואופרות ברחבי העולם. פרגרדיין מוזמן להופיע עם מובילות רבות ובהן: הפילהרמונית של ברלין, הפילהרמונית של וינה, תזמורת רשות השידור הבווארי, הקונצרטחבאו באמסטרדם, תזמורת הגוונדהאוז בלייפציג, פילהרמוניה בלונדון, תזמורת דרזדן ועוד. על במת האופרה הוא ביצע רפרטואר מגוון. הוא הקליט למעלה מ-150 תקליטורים.ורובם זכו בפרסים בינלאומיים יוקרתיים.

מקהלת הנערים של כנסיית לימבורג נוסדה בשנת 1967 על ידי ד"ר וילהלם קמפף. במקהלה חברים כ-50 זמרים בגילאים 4-20 שנבחרים מקבוצה של    כ-140 זמרים הלומדים ומופיעים במסגרת הכללית של המקהלה ובית הספר שלה במסגרתו הם מופיעים במקהלות שונות. תפקידה המרכזי של המקהלה הוא לבצע את היצירות הליטורגית החשובות במהלך התפילות בכנסייה של לימבורג. המקהלה מקיימת סיורי קונצרטים בכל רחבי העולם וכבר הופיעה באנגליה, אירלנד, צרפת, איטליה, פינלנד, טורקיה, פולין, רוסיה, דרום אפריקה, מכסיקו, ברזיל, ארגנטינה, פרגוואי, ארצות הברית וישראל. הרפרטואר של המקהלה כולל מיסות, מוטטים ואורטוריות חשובים מכל התקופות החל מפלסטרינה ואולרנדו די לאסו דרך באך ומנדלסון ועד לברוקנר ומלחינים רבים בני זמננו.

הסדרה הליטורגית – אליהו מאת פליקס מנדלסון

קלאוס קנובן, מנצח

מכתהילד באך, סופרן

אליסון בראונר, מצו סופרן

מרקוס שפר, טנור

כריסטוף פרגרדיין, בריטון

מקהלת נערי הקתדרלה של לימבורג

התזמורת הסימפונית ירושלים, רשות השידור

להתרשמות:

 

בית האופרה-המשכן לאמנויות הבמה תל – אביב: יום ה' ה-17.10.13

תיאטרון ירושלים – אולם ע"ש הנרי קראון: יום ד'  ה- 16.10.13

שתפו את הפוסט!