16 באפריל 2024 16:22
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הפקה חדשה ל"נשף מסכות" באופרה הישראלית


חגיגה של התחפשויות וחילופי זהות

שסופה רצח פוליטי

בבימויו של מיכאל זנאיינצקי

 ובניצוחו של דניאל קלגרי

17.1.14-1.2.14

בית האופרה- המשכן לאמנויות הבמה, תל-אביב

 יוסי צבקר

חילופי זהויות, אהבה אסורה, מזימות וקונספירציות בשלטון, ששיאם התנקשות פוליטית בעיצומו של נשף מסכות רב משתתפים באופרה האהובה של ורדי אשר תעלה בהפקה החדשה באופרה הישראלית בחודש ינואר בניצוחו של  המאסטרו האיטלקי דניאל קלגרי ובבימויו של הבמאי הפולני מיכאל זנאיינצקי. יחד עם קלגרי ינצח על האופרה גם המנצח הישראלי איתן שמייסר.

בהשתתפות מקהלת האופרה הישראלית בניצוחו של איתן שמייסר ותזמורת האופרה- התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון.

צוות זמרים ישראלי ובינלאומי משתתף בהפקה זו בראשותם של זמרי הטנור קאמן צ'אנב הבולגרי וכריסטיאן מונוסן  הרומני בתפקיד המושל ריקרדו, אירה ברטמן  ומירלה גרדינרו הישראליות בתפקיד אמליה, דליה שכטר (שזכתה לביקורות נלהבות בתפקידה ב"ינופה" באופרה הישראלית בתפקיד מגדת העתידות אולריקה ביחד עם סבטלנה סנדלר. הבריטון הרומני יונוץ פאסקו ביחד עם בעז דניאל הישראלי בתפקיד רנאטו וזמרות הסופרן הישראליות הילה פחימה ושירי הרשקוביץ  בתפקיד המשרת אוסקר. כן משתתפים בהפקה ולדימיר בראון ונח בריגר כצמד היריבים הפוליטיים של הדוכס החותרים להרגו ועודד רייך בתפקיד סילבנו.

האופרה מגוללת את סיפורו של ריקרדו, מושל בוסטון, אשר מאוהב באמליה, אשת ידידו הטוב ויועצו האישי, רנאטו. לקראת נשף מסכות העומד להיערך בקרוב, מגיעה לאוזניו של המושל אזהרה כי יש מזימה לרוצחו, אך הוא מתעלם מהאזהרות ובטוח באהבת עמו. הוא מתחפש לאזרח מן השורה ומבקר את מגדת העתידות אולריקה, וגם היא מזהירה אותו כי יירצח בקרוב. הקושרים נגד המלך, טום וסמואל, מנסים להוציא את הרצח אל הפועל כשיוצא המלך בתחפושת לפגוש את אמליה באישון לילה מחוץ לעיר. חילופי זהויות נוספים מונעים את הרצח, כיוון שרנאטו והמלך החליפו את גלימותיהם, ונסיון הרצח נכשל בחשיפת הזהויות האמיתיות של רנאטו ואמליה. כשמגלה רנאטו כי אשתו מאוהבת במושל, הוא מחליט להרוג אותה, אך מחליט מאוחר יותר כי הדרך היחידה להשיב את כבודו האבוד היא לרצוח את המושל ולא את אישתו. הוא מבקש מטום וסמואל להצטרף למזימה, ולאחר שהם מטילים פור, נקבע כי הרוצח יהיה רנאטו. כשמגיעה ההזמנה לנשף המסכות מתכנן רנאטו להפוך את הנשף למחול המוות של ריקרדו. המושל, שמבין כי אהבתו לאמליה בלתי אפשרית, ממנה את רנאטו לשגריר באנגליה, ומכין עצמו לכך כי נשף המסכות תהיה הפעם האחרונה בה יפגוש את אהובתו, אך הוא אינו מספיק לבשר לרנאטו את המינוי היוקרתי לפני הנשף. אמליה, שחשה בסכנה הקרבה, מנסה להזהיר את המושל, ומתחננת כי יסתלק מהנשף לפני שיהרגו אותו, אך הוא אינו שועה להפצרותיה, ואינו מסוגל לעזוב אותה. כשהם מתחבקים בפעם האחרונה, רוצח רנאטו את ריקרדו, אשר תוך כדי גסיסתו מראה לרוצחו את צו המינוי למשרתו החדשה ואומר לו כי ירושתו נשמרה נאמנה לו והוא מוחל לו.

דרמת בית משפט בדרך לאופרה

לאופרה "נשף מסכות" שתי גרסאות. האופרה הישראלית תעלה את האופרה בגרסה האמריקאית, לפיה הגיבור הוא מושל בוסטון, ריקרדו. ורדי כתב בתחילה גרסה הראשונה, לפיה האופרה מתרחשת בשבדיה והגיבור הוא גוסטב, מלך שבדיה, גרסה המבוססת על דמויות אמיתיות בתקופת שלטונו של המלך גוסטב השלישי. אלא שהצנזורה, שורדי שבע ממנה מרורים לאורך כל דרכו האמנותית, לא הסכימה בשום אופן להתיר אופרה בה נרצח מלך על הבמה. העניין הגיע עד כדי התדיינות בבתי משפט כשהמלחין תובע פיצויים מבית האופרה בנפולי אשר חשש מגזרותיו של הצנזור, וגנז את האופרה.

בסופו של דבר, האופרה הועלתה לראשונה ברומא, ב-17 בפברואר, 1859, כ"נשף מסכות" וזכתה להצלחה גדולה. ורדי נקרא אל הבמה עשרים פעם. לימים, איטליה התאחדה, הצנזורה רפתה ואפילו נעלמה כליל, אך בכל זאת, ורדי בחר שלא להחזיר את האופרה למקומה וזמנה המקוריים – שבדיה של שלהי המאה ה-18.

מופעים :

יום ו' 17.1 13:00 | מוצ"ש 18.1 20:00 | *יום ב' 20.1 20:00 | יום ג' 21.1 20:00 | יום ד' 22.1 20:00 | יום ה' 23.1 20:00 | יום ו' 24.1 13:00 | מוצ"ש 25.1 20:00 | יום ג' 28.1 20:00 | יום ד' 29.1 20:00 | יום ה' 30.1 20:00 | יום ו' 31.1 13:00 |מוצ"ש 1.2 20:00 .
 

מחירי כרטיסים:175/237/304/378/428 ₪|
השירה באיטלקית- תרגום מוקרן בעברית ובאנגלית |
משך המופע: כשלוש שעות

שעה לפני תחילת כל מופע מתקיימת הרצאת מבוא באורך כחצי שעה באולם, הכניסה להרצאה חינם לבעלי הכרטיס באותו הערב.
לקראת בכורה: 11.1.14 שבת 11:00

להזמנת כרטיסים: 03-692777, www.israel-opera.co.il
בית האופרה – המשכן לאמנויות הבמה, שד' שאול המלך 19 ת"א

Conductor Daniele Callegari
Eithan Schmeisser
Director Michal Znaniecki
Associate director Zosia Dowjat
Set Designer Luigi Scoglio
Costume Designer Joanna Medynska
Lighting and Projection Designer Bogumil Palewicz
Choreographer Katarzyna Aleksander Kmiec


Among the Soloists: 

Riccardo Kamen Chanev
Christian Mogosan
Amelia Ira Bertman
Mirela Gradinaru
Renato Boaz Daniel
Ionut Pascu
Ulrica Dalia Schechter
Svetlana Sandler
Oscar Hila Fahima
Shiri Hershkovitz
Sam Vladimir Braun
Tom Noah Briger
Silvano Oded Reich
Judge Eitan Drori
Mark Sheimer
Servant Dmitry Lovcthov
Moshe Haas

The Israeli Opera Chorus
Chorus Master: Ethan Schmeisser
The Opera Orchestra – The Israel Symphony Orchestra Rishon LeZion
Surtitles in Hebrew and English

שתפו את הפוסט!