25 באפריל 2024 17:28
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חגיגה ליטורגית כפולה האורטוריה "שלמה" ו"מיסה סולמניס" בסדרה הליטורגית של אופרה הישראלית

המקהלה הלאומית של לטביה מגיעה ארצה לחגיגה ליטורגית כפולה לסיום השנה האזרחית:

שני קונצרטים בסדרה הליטורגית של אופרה הישראלית

בשיתוף עם התזמורת הסימפונית ירושלים, רשות השידור:

האורטוריה "שלמה" מאת הנדל ו"מיסה סולמניס" מאת בטהובן

שלמה מאת הנדל

29.12.13 בתל-אביב ו- 28.12.13 בירושלים

מיסה סולמניס מאת בטהובן

31.12.13 בתל- אביב  ו-1.1.14 בירושלים

בית האופרה-המשכן לאמנויות הבמה תל – אביב

תיאטרון ירושלים – באולם ע"ש הנרי קראון

 

האורטוריה "שלמה" יצירתו של גיאורג פרידריך הנדל ו"מיסה סולמניס" מאת לודוויג ואן בטהובן יבוצעו במהלך שבוע אחד לסיום השנה האזרחית – במסגרת העונה הליטורגית של האופרה הישראלית והתזמורת הסימפונית ירושלים רשות השידור.

על  "שלמה" ינצח  אנדרס מוסטונן וישתתפו בו המקהלה הלאומית של לטביה וצוות הסולנים: זמרת המצו- סופרן נעמה גולדמן בתפקיד הראשי של שלמה, זמרות הסופרן קלייר מקנאג'י (מלכתו של שלמה) ודניאלה סקורקה (אישה ראשונה), זמרת המצו סופרן ענת צ'רני (אישה שנייה), זמר הטנור מאטי טורה (צדוק) ןזמר הבריטון עודד רייך (לוי).

 

האורטוריה "שלמה" מתמקדת בפרשיות בחייו של המלך שלמה, נישואיו לבת פרעה, בניית בית המקדש, משפט שלמה וביקורה של מלכת שבא שמקבלות ביצירה מימדים הרואיים.

 

הנדל נחשב לאחד ממלחיני האורטוריות החשובים ביותר. במשך השנים הרבות בהן יצר באנגליה כתב הנדל אופרות ואורטוריות. האופרות עסקו בעיקר בסיפורים מיתולוגיים שונים והאורטוריות עסקו בסיפורים על דמויות מהתנ"ך. הסיבה שהנדל לא העביר סיפורים אלו לעולם האופרה נעוצה באיסור שהיה קיים באנגליה על העלאת דמויות תנ"כיות (מהברית החדשה או הישנה) על הבמה. הנדל שהכיר בכוח הדרמטי הטמון בסיפורי התנ"ך- לא ויתר על הלחנת הסיפורים אלה למוסיקה ועקף את האיסור בהציגו אותם כאורטוריות קונצרטיות. באורטוריות, כתב למקהלה תפקיד מרכזי בעוד שבאופרות שלו תפקיד המקהלה הוא לרוב מינורי.
(ביום א' ה-29.12.13 בשעה 20:00 בבית האופרה-המשכן לאמנויות הבמה בתל – אביב וביום שבת  ה- 28.12.13  בשעה :20:00 , באולם הנרי קראון בתיאטרון ירושלים)

 

בקונצרט השני תבוצע המיסה סולמניס מאת לודוויג ואן בטהובן, הנחשבת לאחד מהישגיו הכבירים של המלחין.

על הקונצרט ינצח פרידריך שאזלן וגם בו תשתתף המקהלה הלאומית של לטביה. הסולנים: זמרת הסופרן אנסטסיה קלוואן, זמרת המצו- סופרן נעמה גולדמן, זמר הטנור מאטי טורה וזמר הבס- בריטון יעקב סטריז'אק .

המיסה סולמניס נחשבת לפסגת היצירות הליטורגיות בכל הזמנים. בטהובן עצמו התייחס למיסה סולמניס כאל המצוינת בין צירותיו ואף כי לא הצליחה להגיע לאותה מידת פופולריות שהשיגו רבות מהסימפוניות והסונטות שלו- היא מייצגת את בטהובן בשיאו.

הכתיבה מציגה את התעלמותו האופיינית של בטהובן מן המבצע ובמקומות אחדים היא מחמירה ביותר בתביעותיה, הן טכנית והן פיזית, רצופה שינויים פתאומיים בדינמיקה במשקל ובטמפו.

(ביום ג' ה-31.12.13 בשעה 20:00 בבית האופרה-המשכן לאמנויות הבמה בתל – אביב וביום ד'  ה- 1.1.14  בשעה :20:00 , באולם הנרי קראון בתיאטרון ירושלים).

המקהלה הלאומית של לטביה
המקהלה נוסדה לפני 70 שנה. הרפרטואר שלה מבוסס על היצירות המרכזיות של הרפרטואר האירופאי קלאסי מהמאה ה-18 ועד למאה ה-20 וכן יצירות נוספות כולל מוסיקה לסרטים וביצוע של בכורות עולמיות רבות. בשנים האחרונות המקהלה הופיעה בסדרות קונצרטים על תזמורות סימפוניות מובילות ברחבי העולם כולל תזמורת הקונצרט המלכותית, התזמורת הסימפונית של הרדיו הבווארי, התזמורת הפילהרמונית של לונדון וכן תזמורת נוספות בגרמניה, פינלנד סינגפור, ישראל, ארצות הברית, אסטוניה, רוסיה ומדינות נוספות. המקהלה ניצח תחת שרביטם של מנצחים מפורסמים רבים ביניהם מריס ינסונס, אנדריס נלסונס, נמה ירבי, פאבו ירבי, כריסטיאן ירבי, דייויד זינמן, ולדימיר יורובסקי, ולרי גרגייב, זובין מהטה, ולדימיר פדוסייב, טנו קליוסטה, סימונה יאנג ורבים אחרים. המקהלה הקליטה תקליטורים מסחריים רבים.

הסדרה הליטורגית

שלמה :
 |29.12.13 ראשון | 20:00 (תל אביב)
28.12.13
 | שבת | 20:00 (ירושלים)

מיסה סולמניס :
31.12.13 | שלישי | 20:00 (תל אביב)
4.1.14 | שבת | 20:00 (ירושלים)

התזמורת הסימפונית ירושלים, רשות השידור וסולנים

המקהלה הלאומית של לטביה

בית האופרה-המשכן לאמנויות הבמה תל – אביב

תיאטרון ירושלים – אולם ע"ש הנרי קראון

שתפו את הפוסט!