20 באפריל 2024 9:27
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

אומריקה – סרט הודי מיוחד

אומריקה The Village says goodbye to Udai

למעלה ממיליארד אנשים חיים בהודו, הצפיפות בערים הגדולות עצומה והחיים בכפרים שונים אבל מקבלים ביטוי בעוני ובקשיים, דבר היוצר משאת נפש אצל הצעירים להגיע למשהו נשגב – אמריקה או כפי שמבטאים זאת בהודית: אומריקה.

אומריקה הוא סרט המספר את הסיפור הזה על אנשים קשי יום החיים בכפר קטן שבו הזמן עצר מלכת. הם מגדלים צאן ועובדים את האדמה לצד בתי מלאכה קטנים. כאן החלום של כל אמא הוא על חיים טובים יותר לילדיה.

זהו סיפור על עודאי שעוזב באמצע שנות ה-70 את המקום לטובת חיים טובים יותר בארצות הברית, או "אומריקה", כפי שתושבי הכפר מבטאים זאת ומשאיר את הוריו ואחיו הצעיר מאחור.

כולם חושבים שעבר לאומריקה, המכתבים הציוריים ששולח האח מהקצה השני של העולם לפחות נוטעים קצת נחמה בהורים ומפיחים חיים בכפר המבודד. אך האמת הפחות נעימה מתגלית שנים מאוחר יותר כשאחיו הצעיר רמקאנט, לאחר טרגדיה שפוקדת את המשפחה, מתחיל לגלות רמזים המצביעים על כך שייתכן והמכתבים מאמריקה לא מגיעים מאמריקה כלל. אז הוא מחליט לצאת ולמצוא את אחיו, בכל תנאי שיידרש. הוא מגיע לעיר ומגלה שהגשמת החלום להגיע לאומריקה היא קשה מאוד וגובה מחיר גבוה בכל המובנים.

זו דרמה שמתארת את המציאות ללא כחל ושרק, ללא שירים וריקודים או רקדניות יפות שמצפים להן בסרט הודי.

יוטיוב:

https://www.youtube.com/watch?v=Q-A60FzPN0k

 

מתוך הערות הבמאי פרשנט נאירעל הסרט:

"קודם כל "אומריקה" הוא סיפור על אנשים שמוצאים את עצמם חיים במדינות שהן לא שלהן. לעיתים זה נובע מסיבות שהן הרבה מעבר לשליטתם. רציתי לחקור את נושא ההגירה, אבל לא בדרך הרגילה שמתייחסים אליו. במקום להתעסק בכל הקשיים שעומדים בפני המהגרים והמאבקים שלהם כשהם מגיעים למדינת היעד שלהם, רציתי לנסות להבין מה קורה עד לרגע בו הם מחליטים להגר. מהם המקורות והסיבות לתופעה הזו. רציתי לספר סיפור על אדם שבסופו של דבר עובר לחיות בארץ אחרת בשל סיבות שלא קשורות לסיבות כמו מלחמה, מצב כלכלי, רדיפה או בצע כסף. הגיבור שלי מחליט להגר לאמריקה אפילו שזו לא היתה מעולם השאיפה שלו. הוא עושה את זה מסיבות כל כך מורכבות, כל כך בינלאומיות, מבחינתו הסיבה שלו למסע היא לזכות באהבתה של אמו.

הסרט הוא גם על איך תרבויות שונות מתייחסות אחת לשנייה ועל איך דבר שהוא מקובל ונורמלי בחלק אחד של העולם נראה כמו לא רגיל ואף אקזוטי במקום אחר.

התושבים בכפר הקטנטן הזה יוצרים להם דימוי משלהם לאמריקה, המבוסס על תמונות ומכתבים שמגיעים משם. הם יוצרים את הסטריאוטיפים של עצמם ומניחים הנחות שונות על המקום המרוחק הזה בדרך שבה כל אחד מאיתנו עושה כל יום. מההתבוננות בהם אנחנו מתחילים לשאול מה יותר אקזוטי: חגיגות הארבעה ביולי או מקדש הינדי, התאבקות בבוץ או טורבן סיקי, תחרות אכילת נקניקיות או צום בכל יום שלישי.

רציתי לעשות את הסרט הזה בדרך שחייתי את חיי, עם אנשים מתרבויות שונות, רקע שונה ואידיאולוגיות שונות. אני מאמין שאנשים כאלה מתקבצים ביחד וחולקים רעיונות סביב נושא אחד. נקודות המבט השונות שלהם מתועלות למשהו שאנחנו מקווים שיהיה אוניברסלי, בלי קשר אם יצפו בזה בקטאר, בקרויצברג או בכלכותא.

שחקנים

רמקאנט: סוראג' שארמה Suraj Sharma

לאלו: טוני רבולורי Tony Revolori

אמו של ראמה: סמיטה טמבה Smita Tambe

פקיד ההגירה פטל: אדיל חוסיין Adil Hussain

אביו של ראמה: פרמוד פטק Pramod Pathak

עודאי – אחיו הגדול של ראמה: פרטיק בבר

 

הודו, גרמניה 2015, 98 דקות, הינדי, תרגום לעברית ואנגלית.

הפצה בישראל קולנוע חדש בע"מ.

החל מ- 8 בספטמבר בקולנוע כוכב רמת השרון, בסינמטק תל אביב וברחבי הארץ.

שתפו את הפוסט!