20 באפריל 2024 13:51
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

באבא ג'ון סרט זוכה פרס אופיר

 

_MG_3408

לא קורה לי לעתים תכופות שאני נכנס לאולם הקרנה בסינמה סיטי ראשון-לציון והוא מלא, ממש מלא, ומה עוד? הוא מלא בדוברי השפה הפרסית, פרסים.

לא סתם הסרט זכה באוסקר הישראלי "פרס אופיר", זהו סרט איכותי, המשחק מעולה והנושא חושף את מערכת היחסים השמרנית שקיימת כנראה באותם מושבים שהוקמו על בסיס עדתי- כלכלי מסוים.

לפנינו סרט המתאר את המושג משפחה פטריארכלית ואולי לא רק משפחה אלא מושב שלם המנוהל על ידי גברים, אותם המושבים שהוקמו עם העליות בראשית קום המדינה ויושבו על ידי הגופים המיישבים עם הכוונה חקלאית תעסוקתית מסוימת, במקרה שלנו לולים.

אב המשפחה שרוב הסרט דובר פרסית הוא בן של באבא ג'ון (כינוי אבא'לה) שהקים את הלול לגידול תרנגולי הודו, וכמו אביו השתלטן הנוקשה ללא פשרות, תוך עמידה על המילה שלו וכבוד האב בבית, מנסה בכל כוחו (תרתי משמע) להכניס את בנו מוטי (תלמיד בית ספר) לעסק המשפחתי, ניהול הלול וגידול ההודיות. אלא שהבן יש לו עניין אחר, הרבה יותר טכני והוא מאוד מוכשר, הבן אינו רוצה את הטיפול בלול והוא כועס על האב שאומר לו "קניתי לך מתנה" ומתייחס לרכש עבור הלול.

_MG_6387

לכל מערכת היחסים הזו נכנס האח השני (צורף זהב) שברח מעסקי הלול לארה"ב ובא לביקור משפחתי. גם הוא סבל מנחת ידו של האב, התמרד וממש ברח מהמושב, אבל הגעגוע למשפחה מחזיר אותו לביקור, ביקור בו הוא רואה ששום דבר לא השתנה. אותה מערכת יחסים שהייתה קיימת בינו לבין האב קיימת כיום בין אחיו יצחק לבין הבן מוטי. הוא עצמו הופך משענת למוטי לדבוק במה שהוא אוהב ואינו מעודד אותו להישמע למרות האב.

_MG_6932

האם שרה אינה ניצבת מנגד, היא מגוננת על הבן ומנסה לשכנע את האב להבין ולנסות ולהתגמש. "בעת סופה העץ שלא יתכופף ישבר" היא אומרת ומזהירה את האב יצחק מהנוקשות שלו עם הבן. האב והסב לא מוותרים והמשבר והקרע גם עם האח וגם עם הבן רק מתגברים עד לרגע שבו כל הענפים נשברים! סוף דרמטי שגרם לי להזיל דמעה.

_MG_6021

"בּאבּא ג'וּן" מצייר את מאבקו של כל אדם בצומת המפגישה את המורשת עם חירות הפרט ועוסק בקושי לגשר על פער הדורות; מבט מפוכח וגלוי על מיקרוקוסמוס פטריארכלי המנסה לשמר את "הסדר הישן" בעולם שהולך ומשתנה; ובעיקר, זהו סיפור על חופש ועל עצמאות אישית בסביבה משפחתית וחברתית שלא נותנת להם מקום.
"בּאבּא ג'וּן" מעלה שאלות על שמירת מסורת בתנאי הגירה, ועל המכשול שהיא שמה בפני עצמאות אישית; על כבוד האב מול משפחתו ומול "השבט" שלו; ועל הקושי להמשיך לכבד ולאהוב בעיצומו של הקונפליקט שבין הדורות.

טריילר

https://www.youtube.com/watch?v=2pN9KhZLaec

 

"הדור המהגר הנאחז בכל כוחו במוכר – בתרבות ובמסורת הפרסית, רוצה באופן טבעי  להעביר את הקודים של תרבותו לדור החדש. אולם הצעירים המחפשים דרך חדשה מתנגדים לקבל עליהם את המסורת הפרסית, הנראית בעיניהם מיושנת".

התנגדות זו מערערת לדור המהגר את הבסיס ממנו באו ומייצרת קונפליקטים משפחתיים רבים.

בקונפליקט זה עוסק בסרט באבא ג׳ון.

הרצון של כל הורה לדאוג לעתיד ילדיו ולגונן עליהם קרוב אליו הוא טבעי, ובו בזמן מתנגש ברצון החזק של כל צעיר לחפש את דרכו שלו, לפעמים הרחק מהוריו.

במקרה קיצוני בו ההורה מתעקש לבלום רצון זה, הוא ימצא עצמו לרוב מפספס את מטרתו ומרחיק את ילדיו ממנו.

באבא ג'ון הוא סרט על הזכות של כל אחד מאיתנו לבחירה חופשית." ( יובל דלשד, במאי)

לא להחמיץ

babajun_strip_960x400

השחקנים:

נביד נגהבאן (יצחק) – נולד וגדל באיראן. תשוקתו למשחק הובילה אותו ללימודי תיאטרון בגרמניה ומשם עבר להוליווד, בה הפך לכוכב קולנוע וטלוויזיה מבוקש. בין הסרטים והסדרות בהם שיחק: סרטו של קלינט איסטווד "צלף אמריקאי", סרטו של סיירוס נוואסטה, "סוראיה M", סרטו של ג'ונתן קסלמן " Jimmy Vestvood: American Hero, סרטו של פרד שפיסי "מילים ותמונות", ו"בסדרה זוכת האמי "הומלנד", בתפקיד אבו נאזיר. כמו כן שיחק נביד נגהבאן בסדרות: "המנטליסט"  "24", "מחשבות פליליות", "הבית הלבן", "חוק וסדר" "וויפ", "CSI" ועוד.

 

אשר אברהמי (מוטי) – זהו תפקידו הראשי הראשון של הנער בן ה-14 שלא למד משחק מעולם ואשר התגלה לאחר אודישנים נרחבים ברחבי הארץ במושב זרחיה שבדרום, המושב בו גדל גם במאי ותסריטאי הסרט יובל דלשד.

 

וויז (אליוט) ספאבי (שרה) – שחקנית תיאטרון וקולנוע בריטית ממוצא איראני. בין היתר שיחקה בסרטו של מייק לי "חופשייה ומאושרת" ובסדרות הטלוויזיה "איסטאנדרס" ו- "Doctors".

 

דויד (פריבורז) דיאן (דריוש) –  נולד וגדל באיראן. בנעוריו עבר לארצות הברית, שם גדל וסיים את לימודיו באוניברסיטת מיסורי קולומביה. לאחר מכן עבר להוליווד שם הפך לשחקן קולנוע, טלוויזיה וסטנדאפיסט מבוקש.  בין הסרטים בהם שיחק סרטו של סיירוס נוואסטה, "סוראיה M", בסרטם של אוון גולדברג וסת' ריגן "הראיון", ובסדרות הטלוויזיה: "הומלנד", "העשב של השכן", "NCIS" ועוד.

 

רפאל (פאראג') אליאסי – (באבא)– איננו שחקן מקצועי. זהו תפקידו הראשון של אליאסי שהיגר בצעירותו מאיראן לישראל. אף הוא חי היום במושב זרחיה שבדרום.

הסרט זוכה פרס הסרט הטוב ביותר לשנת 2015 

נציג ישראל לאוסקר האמריקאי בקטגורית הסרט הזר הטוב ביותר

זוכה פרס אופיר בקטגוריות: צילום, מוסיקה, עיצוב וליהוק הטובים ביותר.

הבחירה הרשמית של פסטיבל טורונטו 2015  

קרדיט צילומים לסרטי יונייטד קינג


 

שתפו את הפוסט!