19 באפריל 2024 2:30
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בטהובן – הסימפוניה התשיעית. מנצח דן אטינגר

המשכן לאמנויות הבמה בית האופרה  הגיש לנו את אחד הקונצרטים המרגשים שניתן להאזין.

הסימפוניה התשיעית של בטהובן. המייחד את הסימפוניה הזו שהלוחנה בידי גאון ללא ספק היא השימוש לראשונה בחיבור ווקאלי למוסיקה בקונצרט.

התוספת הזו של רביעית זמרים ומקהלה בפרק הרביעי היא שיאו של הקונצרט ומגיע להרמוניה נפלאה בין המנגינה לבין הקולות ששרים את ה" האודה" An die Freude.

המבוא לקונצרט נראה בתחילה ככיוון כלים אולם מיד מתחילה " ההפצצה" של שיחלוב כלי הנגינה המציגים את הרעיונות שבסימפוניה. העמדת הכינורות וכלי המיתר מול החצוצרות וכלי הנשיפה המתפרצים וכפי שציינתי המקהלות והקולות הווקאלים ללא ספק הופכים את היצירה הזו למיתולוגית.

המנצח דן אטינגר הוא ללא ספק לדעתי אחד המנצחים הוירטואוזים המעולים שיש לנו כאן במדינה.

דן אטינגר הוא המנצח על התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון, אשר גם היא ראויה לציון מיוחד על הצטיינות במוסיקה. דן אטינגר עשיר בניסיון מוסיקלי בניצוח בארץ ובעולם בין היתר בית האופרה במנהיים גרמניה, התזמורת הפילהרמונית טוקיו. המטרופולין ניו יורק ועוד ועוד.

אני סבור שרק להביט דרכו, דרך התנועה שלו בניצוח על המוסיקה אפשר ליהנות והמוסיקה פשוט חודרת.

הקונצרט נפתח ב "אגמונט " פתיחה אופ 84 מוסיקה שבטהובן חיבר מתור אהבתו למשורר גיתה.

הפתיחה לאגמונט נחשבת למושמעת ביותר והאקורדים  החריגים שבראשית הפתיחה מנוגנים בקצב מחול סרבאנד הספרדי. מצאתי לכם יו טיוב בו התזמורת הסימפונית ראשון לציון מנגנת את האגמונט. תיהנו ותחושו את המנצח ואת התזמורת.

ההמשך היה רצ'יטטיב ואריה מתוך האופרה פדליו אופ' 27 משהו שלקח לבטהובן 10 שנים לכתוב ולהשלים.

גם כאן חווינו זמרת סופרן נהדרת שמשחקת שני קולות בקולה האדיר. אם איני טועה הזמרת היא סילבי ואלר ( סופרן) נולדה בצרפת עם קול מתנה מהשמים! בהחלט חוויה ווקאלית מושלמת.

 

עוד היו ברביעית הזמרים ששרו את ההאודה An die Freudeבשלמות מרגשת: בועז דניאל, בריטון נולד בתל אביב למד מוסיקה באקדמיה למוסיקה ע"ש רובין בתל אביב וגם קונסרבטוריון בוינה. נמנה עם זמרי האופרה הממלכתית בוינה.

ייג'ה שה, טנור, זמר אופרה סיני במוצאו, זכה להערכה כאחד הטנורים הצעירים  החשובים בני הדור הצעיר. בהחלט זמר מבטיח.

ובבט מרום , מצו סופרן למדה בזלצבורג במוצררטיאום, והמשיכה לימודים.הופיעה בהרבה רסיטלים, אופרות בארץ ובעולם.

המקהלות היו: מקהלת האופרה הישראלית מוכרת לקהל הישראלי מההופעות במצדה ובכל בבית האופרה. ומקהלה הקאמרית של האקדמיה למוסיקה ולמחול ירושלים. נוסדה ב 1969 מונה כ 30 חברים, ונחשבת לאחת הטובות בארץ.

וכאמור החלק השני שבו האזנו ליצירה הדגולה: הסימפוניה התשיעית של בטהובן עם התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון , הזמרים והמקהלות. בית האופרה אוסר צילום והקלטה בזמן המופע, גם אין לו ולא מצאתי קטעי יו טיוב שייצגו אותו וחבל. ( הצילומים שלי הם לאחר סיום המופע או לפניו).

שתפו את הפוסט!