20 באפריל 2024 14:37
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

בלט היספניקו "כרמן מאקיה"

 ??????????

 

יצירת מחול בהשראת עולמו של פיקסו לכוריאוגרפיה מאת גוסטבו רמירז סנסנו הוצגה בהיכל אומנויות הבמה האופרה. : "כרמן. מקייה" (CARMEN.MAquia ) שהוכתרה על ידי המבקרים בארה"ב כיצירת מופת מאת הכוריאוגרף גוסטבו רמירז סנסנו (GUSTAVO RAMIREZ SANSANO)

מאז הקמתה בניו יורק בשנת 1970 על ידי טינה ראמירז הלהקה נחשבת למובילה מבחינת יכולותיה המקצועיות ועל רקדניה נאמר כי הם: "מהרקדנים המוכשרים טכנית והמוזיקליים ביותר שתראו במחול העכשווי" (״"Washington Post).

הלהקה שמה לה למטרה לאתגר את התפיסה המקובלת של ״הסטריאוטיפ הלטיני״ באמצעות המחול ככלי ביטוי המשקף את פניה האמיתיים, מגוונים ומשתנים של הקהילה ההיספנו-אמריקאית הגדלה במהירות ברחבי ארה״ב,  בדומה ללהקתו של אלווין איילי, אשר  סימנה את הקול האפרו-אמריקאי בארה"ב. כך גם בלט היספניקו מהווה ביטוי להשפעה התרבותית ההדדית בין  המהגרים ההיספניים והלטיניים בארה"ב לבין התרבות האמריקאית בה הם יוצרים.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=30&v=fEDby8X9Zoo

המופע עלה במסגרת " מחול באופרה"

אורך המופע של 65 דקות והוא הסתיים בשעה 21:15  בה רק מתחילים חיי הלילה בתל אביב וגם המופעים.

??????????

עוד הערה לא לגופו של המחול: האולם היה מוצף, מלא באנשים בגיל הזהב שגם אני נמנה עליו ואטובוסים של בתי אבות הביאו את דייריהן עד כי לא נמצא מקום לשבת במזנון או בכלל לשבת עד תחילת המופע, יתכן כי  היו פה מחווה או הנחת מבצע, מעניין.

על המופע, המופע היה נקי ומדויק אולם דמה שניסו להעביר פה מחזמר או אופרה ללא מילים או שירה. התלבושות הלבנות הצחורות  מול כרמן בשחור היו מעולות, התפאורה האקרדיונית שניתנת לשינוי ומתיחה מעולה, התאורה טובה והמוסיקה של ז'ורז' ביזה עילאית, אבל לטעמי האישי המחול עצמו היה מאוד מונוטוני, לא סוחף וללא "נשמה יתרה". זהו מחול קלאסי עם רמיזות למחול לטיני אולם אם אשווה אותו לכרמן של אנטוניו גדאס (ראיתי בשנת 2011) שהיה אלוהי הוא משאיר טעם של חסר פה משהו. אמנם יש כאן הנפות, מלחמות, קטטות אבל לטעמי חסר שיק ונשמה. כך או כך זו אומנות ומחול נקי, מדויק וחושני, גם אם הוא לא עוצר נשימה. קלסיקה.

??????????

??????????

??????????

??????????

??????????

??????????

??????????

הדגמה מהמחול

הדגמה מתוך בלט היספניקו – כרמן from Sesht Shaz on Vimeo.

 

אגב בצילומי הקידום ובקליפ שהפיקו לקראת המופע  כרמן כנראה מופיעה גם באדום, אם מישהו ראה על הבמה כרמן באדום שיקום! (זה שייך ל "ליניה רקטה" שלא הוגש אולם מופיע בקליפ של האופרה תחת השם CARMEN TLV).

 

לפרטים נוספים

"כרמן מאקייה" (CARMEN.MAquia ) של הכוריאוגרף הספרדי רמירז סנסאנו כבר הוכתרה כ"יצירת מופת" (שיקגו סאן) והוא עצמו הוגדר כ"קול  חדש ומרענן, אחד הכישרונות הבולטים בכוריאוגרפיה הספרדית" (ניו יורק פוסט).

רמירז סנסאנו יצר גרסה עכשווית של כרמן כאשר שתי יצירות של פיקסו משמשות לו כהשראה. פיקסו שאב עצמו השראה מאמנות לוחמת השוורים (טאורו מאקייה)- עולם שלם המורכב מאמנות הלחימה, מסורת, אסטטיקה, אופנה וקודים של התנהגות ומורכבות אסטטית המתבטא ביצירותיו באלימות ודרמה בדמויות המעוותות, המפורקות והבנויות מחדש, לעיתים בשלל בצבעים ולעיתים בשחור/לבן. את כרמן השווה פיקסו לשור בלתי-נסבל.

בדומה לפיקסו, גם  גוסטבו רמירז סנסנו משתמש בדינמיקות ומחוות תנועתיות, מפרק ומרכיב אותן מחדש בצבעי תנועה מגוונים, על רקע התפאורה והתלבושות המרהיבות בשחור/לבן של המעצב דוד דלפין והתוצאה היא: ״כרמן״ תוססת, צעירה ומטריפה, מחול פיזי וחושני למוזיקה האהובה של ביזה, התרבות האנדלוסית העשירה, פאסו-דובלה, פלמנקו, וסצנת האופנה הניו יורקית.

בעבודתו "כרמן מאקייה" מזכיר לנו שוב  סנסאנו את העוצמה הנשית האצורה בדמותה של כרמן כאשה חופשיה  ברוחה הבוחרת את מאהביה, מתמסרת לאהובה מבלי להתחשב במוסכמות החברתיות ואף מוכנה לשלם על כך את המחיר.

המופע הוא האחרון בסדרת מחול במשכן לעונה זו מה שבטוח שהמחול של להקת פינה באוש יהיה מדהים כבעבר.

 

 

 

 

 

שתפו את הפוסט!