19 באפריל 2024 0:29
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הוכתרו הזוכים בתחרות שמן הזית "ראשון המסיק" 2015

 

 

השנה נערך כנס "ראשון המסיק" לכבודו של פרופסור שמעון לביא מבכירי המומחים העולמיים בתחום שמן הזית, והשתתפו בו מדענים ומומחים מכל העולם. הכנס נערך בפורמט רחב שכלל שני ימים, הראשון כלל יום הרצאות באנגלית שנערך בפקולטה לחקלאות ברחובות בו חוקרים מהארץ ומחו"ל הרצו על מגוון נושאים הקשורים בענף, החל מהיסטוריה של הייצור העתיק לימינו אנו ולתובנות חדשות והתפתחויות חדשות בהבנת הגידול ואתגריו, הפיזיולוגיה של הזית והטכנולוגיה של הפקת השמן.

תמונה של מטע הזיתים של שמן הזית "נגבא" ברביבים, הממחישה את הצלחת גידולי   הזית בנגב היבש, בזכות הפיתוחים הטכנולוגיים של פרופ' לביא. (קרדיט: עזרא צחור).
תמונה של מטע הזיתים של שמן הזית "נגבא" ברביבים, הממחישה את הצלחת גידולי הזית בנגב היבש, בזכות הפיתוחים הטכנולוגיים של פרופ' לביא. (קרדיט: עזרא צחור).

שצ, הבן שלי, המנוסה בתחום גידול עצי זית ומומחה בענף כותב לי:

היום השני נערך בגני רמת-הנדיב שם נערכו הרצאות בעברית ובאנגלית וחולקו פרסי תחרות ראשון המסיק המסורתית. רבים מן המרצים הם ידידיו ושותפיו לעבודה מהארץ ומהעולם של פרופסור לביא שהתאגדו לנצל את ההזדמנות הזו להביע את הערכתם הרבה לאיש המיוחד הזה. ואכן הכנס למרות ההרצאות המעניינות והתחרות החשובה היה קודם כל הבעת הערכה עמוקה ללביא, הערכה שכל מי שנגע בתחום הזית בארץ וכנראה גם בלא מעט מקומות בעולם חש אותה. פרופסור לביא חוקר את העץ המיוחד הזה יותר שנים ממה שרובנו חיים ומעטים האנשים שהשפיעו רבות כל כך על ענף מסוים. מספיק לציין את זן הברנע ששמעון אחראי לגילויו באזור קדש ברנע משם הביא אותו יחד עם עצים אחרים למכון וולקני ושם התבלט עץ זה מעל האחרים ובבוא הימים הפך לזן הזיתים הנפוץ ביותר בנטיעות החדשות בכל רחבי העולם כבר לא מעט שנים.

אבל הכבוד וההערכה הרבה שרבים ואני בתוכם חולקים לאיש המיוחד הזה לא נובעים רק ממחקריו הרבים ותרומתו הרבה, אלא גם לאופיו המיוחד, לנגישות שלו לכולם, ליכולת שלו לדבר בגובה העיניים אל כולם ולרתק את כולם. כתלמיד בקורס המפורסם שלו "פיזיולוגיה התפתחותית של הזית" ראיתי איך כיתה שלמה משתתקת ומרותקת לדבריו בשיעורים, ובכל כנס שבו הוא מדבר או מעיר הערה, שקט משתרר באולם כי כולם רוצים להקשיב, או בפורום טעימות שמן זית כשכולם עוצרים ולוגמים כל מילה כדי ללמוד ממנו, פשוט יש לו את זה. המשרד שלו בפקולטה פתוח לכולם מחקלאי קטן לפרופסור גדול וכולם מתקבלים בחיוך אמיתי וכוס קפה (בלי חלב, כי אין מקום למקרר במשרד), וכל אחד יכול להתייעץ לשאול וללמוד. גם אני באופן אישי חש חוב לשמעון על העצה הנכונה בנקודות התלבטות קשות בנושאי לימודים וקריירה, ועצותיו היו תמיד טובות ונבונות. והיה לי הכבוד לקבל מידיו פרס על זכייה בתחרות בין לאומית לשמן זית בספרד כשהוא מכהן כנשיא ארגון שמן הזית העולמי, תואר אותו נשא שנים רבות.

בסיכום הכנס כשהוא עומד בפני חבריו מכל העולם אמר להם שמעון את הדבר הבא: "בכל שנות עבודתי הרבות עם החקלאים בארץ מעולם לא נדרשתי לשלם על קילו אחד של זיתים, או על יום אחד של עבודת פועלים או עבודת החקלאי, כולם תמיד שמחו לעזור". אז בשם כל החקלאים לאורך השנים וכמי שזכה גם להיות שותף למחקריך בתור החקלאי שאצלו מתבצע המחקר אני רוצה להגיד לך שהתכוונת להחמיא לנו החקלאים, אך בעצם זו מחמאה לך, או כמו שאומרים אצלנו: "זה לא אנחנו, זה אתה".

אז בשם מגדלי זיתים רבים בעבר, בהווה ובעתיד וגם בשמי, תודה על המון המון, המון שעשית בשבילנו.

בידידות רבה, מסכם שצ

יחצ
יחצ

מימין לשמאל: יו"ר הוועדה הענפית של ענף הזית ג'אמל מדלג', אריה גוטמן ממשק גוטמן, פרופ' שמעון לביא, מנהל ענף הזית ד"ר עדי נעלי (קרדיט: שגיא שגיב – רמת הנדיב).

בכנס הוכרזו שמני הזית המצטיינים, זוכי פרס "ראשון המסיק" לשנת 2015. השמנים בתחרות חולקו ל-3 קטגוריות: היקף שיווק קטן: יצרן המייצר עד 5 טון שמן, היקף שיווק בינוני: יצרן המשווק בין 5 טון שמן זית ועד 25 טון, היקף שיווק גדול: יצרן המייצר למעלה מ- 25 טון שמן זית.

השמנים שזכו במקום הראשון הם שמן הזית "נגבא", "משק הילמן" ו"משק לוין".

משק הילמן

שתפו את הפוסט!