20 באפריל 2024 13:54
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

החלב בישראל בריא יותר

 

 

לקראת שבועות הוזמנתי לסיור רפתות ומחלבות, זו לא הפעם הראשונה שאני מגיע לדיר או רפת, כל שכן למחלבות ובטח, ובטח למחלבת משק יעקבס.

 

 

20140523_091851

דבר אחד ברור, בישראל באופן מובהק קיים דגש על בריאות הציבור ובריאות משק החלב. הסיור שהחל בתצפית על עמק חפר ומפגש עם הרפתן פלג אוריון המשך לרפת בכפר ויתקין שקיימת משנת 1929, מעניין, ב 1911 כתב יהושוע חנקין לאבא שלו " יש להזדרז בעיבוד האדמה" הימים ימי כיבוש הביצות והאדמה. האדמה נכבשה והנה אנו עומדים בפתחה של רפת מטופחת ונקיה ( לא הריח כן!!) מאוד באופן יחסי, והפרות ממש מקבלות תנאים, אוורור, משטחים נקיים, ופינוקים.

20140523_094059

 

 

 IMG_5717

הפרות מזוהה ונאספים נתונים ממוחשבים על איכות ותנובת החלב.

תקשיבו טוב מה פלג אומר על התנאים שמספקים לפרות ברפת, פרה מרוצה מניבה חלב טוב יותר. הפרה רוצה שיחלבו אותה, היא חייבת לתת את החלב, אולם צריך לדאוג לה לתנאים וניקיון כך שהחלב יהיה טוב יותר ובראש ובראשונה נקי וטהור.

 

החלב נבדק במיכלית ביציאה בכל תא. ובחלב הישראלי אין הורמונים! ואין אנטיביוטיקה, אלו מיתוסים שהומצאו על ידי אלו שלא צורכים חלב ושמתבססים על מחרים בחו"ל שם בחלק מהארצות כולל ארה"ב זה באמת נכון

 

החלב בישראל בריא !

 

דעו לכם:

יש מנגנונים לפיקוח על כל שלבי הגידול, החליבה, השינוע, והיצור. הבטחת איכות החלב היא נושא קריטי ולכן הכל מבוקר ומפוקח.

 

ניפוץ מיתוסים

המיתוס: "ישנם הורמונים בחלב הישראלי"

האמת: הנחיות משרד הבריאות וכן כפי שאושש הרפתן בסיור:

חל איסור מוחלט לשווק למחלבה חלב מבעל חיים המטופל בתרופות כלשהן (אנטיביוטיקה והורמונים).החלב הישראלי נקי מאנטיביוטיקה והורמונים  ע"פ דרישות ותקני משרד הבריאות. ככל תרופה, הורמונים לשימוש וטרינרי מחויבים במספר רישוי של משרד הבריאות והשירותים הווטרינריים המבטיח כי אין סכנה לבריאות הציבור – למגדל, לבעל החיים ולצרכן החלב.

 

המיתוס: צריכת מוצרי חלב היא הגורם לאוסטיאופורוזיס.

האמת: טענה חסרת הגיון מדעי. אוסטיאופורוזיס היא מחלה מורכבת בעלת גורמים רבים, ביניהם: מסת עצם נמוכה, שינויים במבנה העצם, שינויים ביציבה ובדפוסי הנפילות הקשורים לגיל, ועוד. כל אחד מהגורמים האלה מושפע מגורמים נוספים. כך למשל, מסת העצם תלויה בהורמונים, בתזונה, במידת הפעילות הגופנית ובגורמי אורח חיים נוספים, כמו גם במחלות מסוימות והטיפול התרופתי בהן.

לא רק שחלב אינו גורם לאוסטאופרוזיס אלא מחקרים מצאו השפעה חיובית של צריכת מוצרי חלב: על תכולת המינרלים בעצם (Bone mineral content, BMC), על צפיפות המינרלים בעצם (Bone mineral density, BMD).

 

המיתוס: בחלב אין באמת סידן…

האמת:כוס חלב אחת מספקת 58% מצריכת הסידן היומית בגילאי 1-3 ו- 24% מצריכת הסידן היומית בגילאי 19-50. (מצורפת מצגת עם טבלה מפורטת). כוס חלב אחת מכילה: חלבון, אשלגן, סידן, זרחן, מגנזיום, אבץ, ויטמין A, תיאמין, ריבופלאבין, ויטמין B6, ויטמין B12.

 

המיתוס: טענות כלפי היחס לפרות ברפת הישראלית

האמת כפי שגם צפינו בה בסיור ושמענו מהרפתן: משק החלב הישראלי נמנה עם המשקים המתקדמים בעולם גם בתחום רווחת בעל החיים. בעולם המודרני, המשתמש בטכנולוגיות מתקדמות ובשיטות טיפול חדשניות, חייבים כל העוסקים בענף לדעת ולהפנים, שהבסיס לגידול בעלי החיים הוא ביישום היחס ההומאני והחומל על בעלי החיים.

 

המיתוס: הרפתנים לא דואגים לבריאות העטין של הפרה

האמת:בריאות העטין בארץ היא בשורה הראשונה של המדינות בעולם. ובכל זאת ככל בעל חיים כאשר פרה חולה יש לכך התבטאות, אבל בואו נעשה קודם כל סדר.

כאשר יש התבטאות קלינית בעטין, החלב אסור לשימוש והוא חייב להיות מופרד מהחלב שמשווקים, כך שמלכתחילה אינו מגיע לחלב המשווק. ההמלצה היא להשמיד את החלב לאלתר. על פי החוק אין להשתמש בחלב שיש לו סימנים קליניים, וכן אסור לשווק חלב של פרה חולה.

בהשוואה לסטנדרטים העולמיים בתחום- בשום ארגון בעולם לא קבעו בדיקה שכזו שכן אין לכך השפעה על האדם, אך כחלק מהריבון ששומר על בריאות הצרכן, מערך בדיקות שעובר החלב בישראל הוא מהקפדניים בעולם, ולכן, גם רמת התאים הסומטיים נמצאת במעקב.

 

המיתוס: אנשים רבים רגישים ללקטוז:

האמת:אי סבילות ללקטוז (סוכר החלב) אינה אלרגיה לחלבון חלב. אלרגיה לחלבון חלב ואי סבילות ללקטוז (סוכר החלב) הן שתי תגובות שונות מהותית זו מזו שלכל אחת מהן סיבות, שכיחוּת ומאפיינים משלה. האבחנה ביניהן הכרחית לצורך טיפול מתאים והורדה מיותרת של שיעורי ההימנעות ממוצרי חלב. אלרגיה לחלבון חלב היא תגובה אימונולוגית (חיסונית) לאחד או יותר מחלבוניהחלב.

שכיחות האלרגיה לחלבון חלב במבוגרים היא 0.5%-1.0% בלבד. על פי מחקר ישראלי, השכיחות של אלרגיה מסוג  IgEלחלב היא 0.5% בלבד. ההערכה היא שהאלרגיה אצל ילדים בשנות הינקות המוקדמות מופיע אצל 5%-2% מהילדים, ואצל רובם חולפת עד גיל 5 שנים. שיעור התינוקות ה"מאובחנים" כסובלים מאלרגיה לחלב גבוה עד פי 10 מהשיעור האמיתי . כתוצאה מכך נמנעיים מתינוקות רבים חלב ומוצריו.

 

המיתוס: חלב גורם לשלשולים

האמת: אכילה רגילה בזמן שלשול מקצרת את זמן השלשול. רוב הילדים מסוגלים לצרוך מוצרי חלב בזמן השלשולים ללא בעיות מיוחדות. ב-2008 פורסמו המלצות הESPGHAN  לטיפול בשלשול חריף בילדים. הנחיות אלה מבוססות על סקירת ספרות מקיפה של המחקרים שבדקו מהו הטיפול המתאים בשלשול חריף בילדים. בהנחיות אלה ממליצים, בילדים שאינם מיובשים, על חזרה לאכילה רגילה מהר ככל האפשר, כולל חלב ומוצריו.

 

המיתוס: אין סיבה להפריד בין הפרה לעגל

האמת: חשוב לדעת שעגלים, בניגוד לתינוקות בני אדם, נולדים ללא מערכת חיסונית כלל. לכן, עם לידתו, חשוף העגל לסכנות זיהומיות ובריאותיות שעלולות לעלות לו בחייו ובמצבו הבריאותי. אכן, ללא הפרדה אחוזי התמותה בקרב העגלים גבוה מאוד. על מנת להאריך את חייהם ולשמור על בריאותם ננקתת פעולה של הרחקה מן האזור המזהם, אל מתחם מרווח וסניטרי, תוך שמירה על קשר עין מתמיד עם  העגלים האחרים.

 

לפרות ברפת יש תנאים סוציאליים… חופשת לידה כל 3 חודשים לחודשיים..

איכות הסביבה: כל הזבל עובר למתקנים להפקת גז ליצור חשמל

פסולת האוכל כמו שזרי תירס נטחנת לקומפוסט לדישון.

כעת משכולנו ראינו את תנאי הגידול, וקיבלנו הסברים על אופן גידול הפרות נרגענו בהבנה שהחלב בארץ בריא ושמנו פעמינו למשק יעקבס למחלבה ליצור גבינות ומוצרי חלב.

זה באמת לא המפגש הראשון שלי עם משק יעקבס כל שכן עם הרפת של יעקבס או הפרות…

הנה השיחה שלי אית

 

ברפת יש חליבה אוטומטית, הכל מסודר כאן ומהרפת מיד למחלבה בקירור

P2250181

בסיור במחלבה אתה מבין את התהליך, הוספת אנזים מפרידה את החלב מהנוזלים ומתחיל תהליך של גיבון, סינון והעברה לתבניות לחץ "פרס" יוציא את הנוזלים ויתן לגבינה את הצורה ומיד להמלחה ולתהליך ההבשלה בחדרי הקירור.

חדרי הקירור מלאים בגבינות בוטיק מעולות, המנצ'גו והגאודה וגבינות כחולות עם עובש. ממש כספת ואוצר בפנים.

20140523_104353

20140523_105231

P2250445

בסיום הסיור יצאנו למסע של טעימות, גאודה, גאודה וכמון – הגבינה האהובה עלי, מנצ'גו, גבינה כחולה כבשים וגם מעיזים, קשקבל, ברי בקר, שחק- גבינת עיזים לקטית מעולה, ברי אלבינו כבשים, גבינת עיזים בעשבי תיבול, יוגורט כבשים, לאבנה עיזים, ועוד. בחיים לא אכלתי כל כך הרבה גבינה.

2

IMG_5816

20140523_104622

IMG_20140523_110600

שמענו גם שיחה עם דיאטנית, ד”רמיכלגילאון, דיאטניתקלינית, שדיברה בעיקר על השפעות חלב על ילדים, וגם על כל השמועות והמיתוסים שהופרכו על השפעת החלב על התפתחות והשפעת הסידן

ספיגתהסידןממוצריחלבשונים )חלב, שוקו, יוגורטוגבינות( דומהונעהבין 30% ל 40%- )

יש חשיבות רבה לסידן לגוף שלנו ולחיזוק העצם ומניעת בריחת סידן

מיתוסשומןהחלבמונעאתספיגתהסידן

מיתוססידןממוצריחלבדלישומןלאנספג

מיתוסהחלבמכילזרחןולכןהסידןמהחלבלאנספג

מיתוסהחלבהואחומציולכןגורםלבריחתסידן

מיתוסהחלבמכילחלבוןמןהחי, שפוגעבספיגתהסידן

מיתוסהסידןמהחלבשבקפהלאנספגבגללהקפאין

מיתוסהסידןבחלבמפריעלספיגתהברזל

אחד אחרי השני המיתוסים התרסקו, וכן אין שום מחקר המוכיח שילדים מתפתחים מינית מוקדם יותר בגלל החלב, אני יכול לציין עשרות מקורות לבעיה אמיתית זו אבל לא מחלב.

גורמיםתזונתייםופיזיולוגייםרביםמשפיעיםעלהזמינותהביולוגיתשלהסידן. כאשר מעריכיםאתמקורותהמזוןשמספקיםסידן, תכולתהסידןהיאהנתוןהחשובביותר, ואחריה – מידתהספיגהשלהסידן.

חלבומוצריחלבמהוויםמקורמצויןלסידןבשלתכולתהסידןהגבוההשלהםוהעובדה שהםמספקיםסידןעםספיגהמובטחתומתמשכת. לרכיביםתזונתייםבחלבישהשפעה מיטיבהלארקעלספיגתהסידן, אלאגםעלתהליכיםמתמשכיםשלבנייתהעצם.

מעברלסידן, חלבומוצריומספקיםרכיביםתזונתייםנוספיםהחיונייםלבנייהולשמירהעל עצמותבריאות, ומשפריםאתהאיכותהכוללתשלהתזונה.

לצריכהשלמוצריחלבישמגווןיתרונות בריאותייםבמעגלהחיים, ביניהם: השגת מסתעצםמירביתבגילההתבגרות, הפחתת הסיכוןלאוסטיאופורוזיס, שמירהעלמשקל גוףתקין, מניעהוטיפולביתרלחץדם, מניעתהתסמונתהמטבולית, מניעתסוכרת מסוג 2, מחלותלבוכלידםכמוגםמניעת סוגיםמסוימיםשלסרטן2. עלכןרשויות וארגוניבריאותברחביהעולםממליצים לילדיםולמבוגריםלצרוךמוצריחלבכחלק מתזונהבריאה.

 

אני השתכנעתי מזמן שחלב הוא בריא, אני צורך מוצרי חלב גבינות רכות, קשות ו 2 יוגורטים כל יום, בדיקות הדם שלי מצוינות ואותי לא היה צריך לשכנע.

 

באתי רק בגלל הגבינות של משק יעקבס שהן הטובות במדינה.

 

 

 

 

שתפו את הפוסט!