20 באפריל 2024 0:04
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

היינות של יקב אסף והטעימה במקום בלב ברעננה

את יקב אסף כבר יצא לי להכיר יותר מפעם אחת עוד כשהיו  בקדמת צבי כמובן בטקסים של אשכול הזהב שם קיבלו מדליות ולפני כשנה וחצי לאחר הקמת כפר היין הראשון הייחודי – כפר קדם ומסעדת אדיקא ומרכז המבקרים המדהים.
לקראת החגים אורן קדם מיקב אסף ( הבן  של אסף קדם) עניין אותי בטעימות יין, אולם  לא הייתה לי כוונה כעת לנסוע צפונה וחיפשתי מקום לאירוע טעימות יין. זה היה מבצע לא קל.
מקום בלב הוא לא רק מסעדה מעולה, זהו גם גן אירועים שאין שני לו בארץ ביופיו ובייחוד שלו. גם כאן כבר הייתי ונהניתי מאוד , במיוחד התרשמתי מגן הירק האורגני של הבעלים חיים שסטל, ומהמטבחים עם הטאבונים והחדרים שמזכירים את "פעם" ואת איטליה. על הביקוש למקום יעידו המכוניות הרבות בחניה. מאחר וזכרתי את המקום לטובה, פניתי לבדוק אם יסכימו לארח אותנו ואת היקב לאירוע הטעימות. אני רוצה לומר שההסכמה הייתה ללא היסוס, ונבנה ונערך במקום אירוע שייזכר לשנים רבות בשל הנתינה והאירוח של מקום בלב שאפשר לנו לטעום מכל מגוון היינות של יקב אסף ומהמעדנים מהמעשנה של חיים שסטל הבעלים של מקום בלב כפי שתקראו מיד בהמשך.
יקב אסף נוסד על ידי אסף קדם ב 1998 הסוד שלו באיכות ביין טמון בכרמים, באדמה ובאקלים וכמובן בידע שנרכש עם השנים. האדמה הבזלתית  והמיקום הגיאוגרפי ברום של 500-890 מטר, טיפוח כרמים מקצועי, ובציר ידני וקפדני, מביא לתוצאות נפלאות. תוצאות שמשתקפות בכ- 45000 בקבוקים מסוגים שונים שהיקב מייצר.
אז התיישבנו ליד שולחנות ערוכים שעוצבו על ידי גל כץ בטעם טוב ועריכה מקצועית. כמובן שעל השולחן היו בקישוט הירקות מגן הירק של חיים, במיוחד כרסמתי את הפלפלים הזעירים הטעימים כמו סוכריה.
צולם ביקב אסף
מתיקות זה מה שמסמל את הסובניון בלאן 2012 של יקב אסף, יין בצבע זהוב, רך עגול וטעים, מתאים מאוד לימי הקיץ החמים כשהוא מוגש צונן, טעמים טרופיים והדרים, חמיצות נעימה ועקצוץ קל בסיומת.
את הזן הזה שהוא צרפתי במקורו, מבורדו. הביא אסף קדם מדרום אפריקה והוא גדל בכרם נערן וכרם שמיר בגולן. היין 100% ענבי סובניון בלאן.
"מקום בלב" זו מסעדה הטובלת בגן שהוא כולו מלאכת מחשבת בעיצוב הנוף. לפני 18 שנה הקים חיים שסטל, מעצב גנים במקצועו, את מקום בלב כגן הדגמה בוטני, המשלב מסלעות, עצים וצמחים ממשפחות ואזורים שונים, כך שהלקוחות יוכלו לבחור ולהתאים לעצמם מראה נהדר שכזה בחצר ביתם. עם השנים רוחב הלב וחדוות האירוח של חיים הובילו את מקום בלב מגן הדגמה למקום בילוי קולינרי צנוע, לבית קפה, ולמסעדה כפרית מופלאה שהיא היום. הבופה שחיים ארגן לנו כולו על טהרת הירקות שהוא מגדל, חצילים מהם הכינו לנו סלט, פלפלים חריפים ושומים, סלט עגבניות מדהים, סלט כרוב עם עדשים בתחמיץ שהפך אותו להיט, ועוד, והלחמים המעולים, כולם נאפים במקום. מישהו כבר אמר לי פעם שמסעדה אמיתית היא זו האופה לבד את המאפים שלה.
היין השני בטעימות: שנין בלאן2012
גם את הזן הזה שהשתבח בדרום אפריקה הביא לכרם אסף, אשר מגדל אותו בכרם שמיר מזה שש שנים, היין השתבח בחביות עץ אלון אמרקאי 6 חודשים טרם שבוקבק לאחר סינון. יין צלול, זהוב בעל ניחוח טרופי ופריחת היסמין , בטעמים בולט טעם בננה ואננס, חומציות נעימה מאוזנת ובהחלט התאים לנו ליום קיץ חם כשהוא צונן
הארוחה נערכה בחצרו של חיים שסטל, מקום נפרד מהמסעדה וגן האירועים, כאן הציב חיים שסטל את המעשנה של בה הוא מעשן בשרים ודגים. בעמדת החיתוך נחתך לכבודנו אסאדו מעושן ונקניקיות תוצרת בית בשרים שאפשר לחלום עליהם.
חיים מדבר על תפקיד גן בחיי האדם, והשינוי והתמורה שהאדמה והגן מאפשרים בחיי אדם. הוא מסביר עוד כי בימים העתיקים השיטה לשימור בשר הייתה או בהמלחה או בעישון, מכאן אהבתו לעישון הבשרים וברור בהחלט לפי הטעם והתוצאה הנפלאה.
את הבשרים אכלנו לצד יין רוזה זינפנדל  2012 זן שמגיע מקליפורניה יין סמוק בעל גוון ורוד רך, מתאפיין בניחוחות נפלאים של פרי יער צעיר, ותבלינים עדינים. היין עבר תסיסה איטית לשימור הארומה המיוחדת של זן זה, ליין מתיקות מסוימת וניחוח פרי יער. אני תמיד אומר שזהו יין רומנטי בשל צבעו .
כעת לקראת הלגימה הבאה על עמדת הבשרים התווסף חזה הודו מעושן, לא זה לא פסטרמה, זה מעדן המגיע טעים ועסיסי ישר מהמעשנה. מסוג הבשרים שהייתי יכול לאכול פרוסה אחר פרוסה עד שיגמר הנתח. המומחיות והניסיון של חיים שסטל ניכרים במנה.
כעת היינו מוכנים לקראת היינות האדומים הכבדים יותר
קברנה סילבר 2010, קברנה סובניון עוצמתי! ולמרות שהוא יין זני הוא בלנד מ 4 חלקות שונות שכל אחת תורמת את  הטעמים שלה להצלחת היין הזה.. המעניין הוא שהיין מכל חלקה עובר תהליך תסיסה והתיישנות בחביות נפרדות ורק בשלב הערבוב הסופי התחברו יחד. כל החלקות נמצאות בכרמי קדם שבקדמת צבי. היין נשמר בחביות עץ אלון צרפתי 12 חודש ועבר לבקבוקים ללא סינון.
קברנה קלאסי, צבע בורדו סגול ארגמני כהה ניחוח חזק ועוצמתי של פירות יער שחורים, אפיצות גבוהה לטעמי וחמיצות מורגשת.
עוד סיבוב של אסאדו מעולה וחזה הודו , זיתים שחורים שנכבשו במקום וכמובן סלט כרוב עם העדשים ואנחנו מוכנים ליין הבא.
לפני כן אולי כמה מילים על המקום או כמו שחיים אומר " אנחנו מה שאנחנו אוכלים" אוכל זה למהות שלנו  לקיום ולאנרגיה.
השכם בכל בוקר נקטפים הירקות ועשבי התיבול מגן הירק הסמוך והמטופל באהבה בידי צוות המקום. בכל מנה מרגישים את "הטעם של פעם". מסעדת מקום בלב מגישה תפריט כפרי, ים תיכוני מאוזן בניצוחו של השף אודי אסרף. בשרים וקדירות מהמעשנה העתיקה, עופות וירקות המתבשלים בתנור אבן מיוחד, לחמים ומאפים הנאפים בטאבון עצי זית הגדול, קפה הנטחן במטחנה עתיקה וגדולת ממדים, שלל חפצים עתיקים כמו התנור ששימש את הברון רוטשילד ועוד פזורים במקום ומשלימים את החוויה העיצובית הנדירה. אני מציץ למטבחו העתיק של חיים בחצרו וזה נראה לי כאילו ציור מזמנים אחרים..
וכמו שהגן של חיים יפה וייחודי והפינות היפיפיות שם, כך היין הבא:
4 עונות פינוטאז'    2010 –  4  seasons pinotage
בלנד ייחודי בלעדי ליקב אסף.
היין מורכב מ 4 זנים שונים: פינוטאז', סירה, קברנה סובניון וקברנה פרנק, כאשר העיקרי והבולט בטעמיו הוא הפינוטאז' – זן ידוע ומוערך בדרום אפריקה. למה השם הזה? כי היין מתאים לכל עונות השנה.
כל אחד מן הזנים הנפלאים האלה עבר יישון בנפרד, היין נשמר 12 חודשים בחביות עץ אלון, בוקבק ללא סינון. 14.5% אלכוהול, יין עם גוף מלא ועגול, מתאפיין בטעמים וניחוחות המושפעים מזן הפינוטאז' ומהשהייה בחבית: קפה קלוי, שוקולד מריר ומתיקות מעושנת. בלנד בעל ריחות וטעמים עמוקים, מפתיעים ומעוררים.. למען גילוי נאות בביקור הקודם ביקב קניתי את היין הזה שהתאהבתי בו ובדיוק השבת הוא יעלה על השולחן במפגש בני הדודים שלי לקראת החג. לחיים. ( 2009 )
זה היה הזמן בו נחתך וחולק האנטריקוט שהיה רך וטעים, אדמדם ורוד מבפנים, עסיסי ובניחוח העישון , דליקטס.
עם בשר משובח שותים יין משובח, והיין שאורן קדם מזג  הוא מתחרה רציני ליין הקודם:
50-50 קברנה סובניון ושיראז 2010
זה באמת יין עם גוף מלא, יש לו נוכחות, טעם וניחוחות פירותיים מעולים אחד מהיינות המצוינים שטעמתי בזמן האחרון וטעמתי המון.
בלנד של 50% קברנה סובניון ו 50% שיראז, שני הזנים מתאימים לרום הזה של הגולן לאדמה הבזלתית ולאקלים ואסף קדם אהב את  השילוב של הזנים ואת התאמתם לטעם הישראלי, אני חושב שהוא ממש הצליח. יין עוצמתי, בעל גוף מלא וגוון ארגמני עמוק. מתאפיין בניחוחות נפלאים של גרגרי יער, קפה קלוי וטבק, עם נגיעת וניל ושוקולד מריר. היין נשמר 14 חודש בחביות עץ צרפתי ואמריקאי.
עוד שני יינות לפנינו וחיים שסטל שלף מהמעשנה דג מלוח רך כמו חמאה וגם חמאה שנמרחה על הלחם עם דג מלוח ובצל, וקנה אותנו לעד. כי אין דברים כאלו בשום מקום ( בטח לא בטעימות יין)
מקום בלב הוא דרך ביטוי של איש המאמין בשפע של נתינה, באיכות גבוהה של מזון ובאווירה קסומה ומקורית של אירוח. דרך החיים ואמונה והנתינה של האדם המיוחד הזה ניכרת כל משך הארוחה, אורחים אפילו אחמי"ם מגיעים טועמים ואומרים שלום, גם עצרו לטעימות יין ונדהמו מאיכות היין הגבוהה.
אנחנו לגמנו כעת את אחד מיינות הדגל של היקב:
קברנה סובניון רזרב 2009
זה הקברנה סובניון מהטובים ביותר שטעמתי ואכן הוא קיבל מדליות ופרסים, הרכב זני: 89%  קברנה סובניון.  11% קברנה פרנק, היין התיישן 18 חודשים בחביות עץ אלון, בוקבק ללא סינון. הענבים  ליין זה נבצרו משתי חלקות בבעלות משפחת קדם, כאשר לכל חלקה אפיון וארומות משלה: מכרם אקליפטוס (ג') מקבלים ריחות של אקליפטוס ופרי יער. מכרם ברק  דרום– ריחות עשבוניים ותבלינים. היין בעל טעמים וניחוחות של פרי שחור, דובדבנים ואקליפטוס עם נגיעת מנטה וטעמי פרי שופע.  בסדרה זו יוצרו כ 7000 בקבוקים יין מיוחד ומוביל ביקב אסף.
היין האחרון הוא " קסריה " על שם היחידה במוסד בה שירת אביו של אסף. שיראז "קסריה רזרב 2009
הרכב זני: 97% שירז ו – 3% קברנה סובניון. היין התיישן 20 חודשים בחביות עץ אלון.  80% צרפתי.  20% אמריקאי.  בוקבק ללא סינון
יין מיוחד בטעמו, מלא, טעים, צבע סגול כהה ניחוח של פירות שחורים וטעמים של פירות יער ותבלין. גם היין הזה זכה לפרסים בינלאומיים ובתחרויות בארץ והוא אכן ראוי לפרסים .
לקינוח הגישו ואפל בלגי עם דובדבני אמרנה , איזה סיום מתוק וטעים לערב מהנה במיוחד
אם אתם מגיעים לטיול ברמת הגולן, אל תחמיצו את כפר קדם ומרכז המבקרים אדיקא המקום מקסים והמסעדה שם מגישה אוכל מצוין.
וגם כאן במקום שאירח אותנו ב"מקום בלב" יש מגוון אפשרויות ישיבה ובילוי. ישיבה בחורף סמוך לאח מפנק או בקיץ תחת הבריזה הקרירה. במרפסת האוהבים הזוגית, בגלריית האבן הרחבה, ב WINTER GARDEN , במטבח העתיק היכן שאירחו אותנו שם נערכים סדנאות בישול, או בבית הקפה הרומנטי או בחדר הפרטי המתאים לישיבות עסקיות ואירועים.
איפה להשיג ? בחינאויי, רשת המשקאות של נפתלי, מסעדות, חנויות רבות והכי טוב זה ביקב…

שתפו את הפוסט!