25 באפריל 2024 8:03
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

המילים סרט חדש באקרנים

המילים הוא סרט הדן בנושא של " פלגיאט" או בלשוננו " גנב ספרותי".

אני כותב שירים וסיפורים, קרה לי לפחות פעם אחת לפחות  בה מצאתי שיר שלי שפורסם על ידי בחורה באחד מאתרי היצירה לא כל קרדיט. הבחורה פשוט ניכסה את היצירה לעצמה ( וגם גרפה מחמאות), כשפניתי אליה דרך מנהל האתר היא פשוט אמרה שהיא אהבה את  היצירה ופרסמה אותה. " לא ידעתי שזה אסור " .

אין לתאר את רגשי הזעם העוברים אצל יוצר כאשר יצירתו נגנבת, בטח ובטח כאשר המפרסם בגניבה זוכה לתשואות והצלחה. והגנב? מה קורה לגנב? אני לא נכנס כאן להיבט המשפתי של " זכויות יוצרים" אלא רק לסיטואציה והרגשות סביבה.

בסרט זה מדובר בצעיר המתקשה להפיץ את כתביו ולפרוץ אל קהל הקוראים , בעצם לעבור את מחסום המו"ל. בגלל אלמוניותו. בהרצאה ששמענו בהקרנת הבכורה  שמענו שיש הוצאות שמדביקות שם של ידוען אפילו עבריין מפורסם על מנת לפרוץ לקהל. כי יוצר אלמוני לא יוכל לשווק את הספר.

והנה נופלת לידיו של היוצר הצעיר יצירה של סופר אלמוני והוא אינו עומד בפיתוי ומציג אותה למו"ל ומפרסם אותה. ההצלחה המיידית שהוא זוכה היא והמחיר שהיא גובה וכל השתלשלות העניינים היא נושא הסרט.

תקציר:

כשרורי ג'אנסן (בראדלי קופר) מוציא לאור את ספרו הראשון, זהו מאורע נדיר שמתרחש פעם בדור אשר מסעיר את דמיונם של העולם הספרותי ושל הציבור. חברים ממליצים עליו בחום, המבקרים משבחים ומהללים אותו; הוא מופיע בכל מקום – במועדוני ספרים, במטוסים ובבתי ספר.

עם הקול הטרי וחוכמת החיים שנראית חסרת-זמן, רורי מייד נהפך לכוכב ספרותי. כריזמטי, מוכשר, אינטליגנט, נדמה שלסופר הצעיר יש את הכול: חיים מאושרים, אישה אוהבת (זואי סלדנה) – וכל זאת בזכות המילים שלו.

אבל של מי המילים האלו? ושל מי הסיפור הזה, אחרי הכול?

בשיא הצלחתו, איש זקן ומסתורי (ג'רמי איירונס) מאתר את רורי ומתעמת איתו וחושף שהוא הכותב האמיתי של הרומן. האיש הזקן מגולל את זכרונותיו היפהפיים אך הטראגיים מתקופות נעוריו במלחמת העולם השנייה בפריז, שהובילו לכתיבת הספר. לאחר שמגלה שאדם אחר שילם את המחיר עבור האמת והחזון של הסיפור, לרורי לא נותרת ברירה אלא להתעמת מול השאלות הבסיסיות על יצירתיות, אמביציה והבחירות המסוריות שהוא קיבל.

לחיים של רורי יש יצירה בדיונית בפני עצמם, כמו סיפור הכתוב בתוך סיפור. מאחורי הכול עומד הסופר הדגול מהחיים האמיתיים קליי האמונד (דניס קווייד). הוא מתפתה על ידי סטודנטית יפהפייה וערמומית (אוליביה וויילד) לדבר על המשמעות האמיתית של ספרו, והוא לא מצליח להסתיר את הקשר בין הסיפור לבין סוד שלו מהעבר.

שחקנים:

בראדלי קופר – רורי ג'אנסן

ג'רמי איירונס – האיש הזקן

דניס קווייד – קליי האמונד

אוליביה וויילד – דניאלה

זואי סלדנה – דורה ג'נסן

תסריט ובימוי: בראיין קלוגמן ולי סטרנטהל

צילום: אנטוניו קלבצ'ה

עריכה: לזלי ג'ונס

מוזיקה מקורית: מרסלו זרבוס

מה שמוזר בסרט הוא סיפור המשנה המשולב בתוך הסרט המציג סופר שכותב על הספר ועל גניבתו ובעצם מספר לנו את העלילה הכתובה בספר שהוא הוציא לאור. הצגה זו היא מיסתורית לצופה, לא מוסברת, ולא ממש מתחברת או אולי דווקא כן, על הצופה להחליט מה המקום ממנו בא קליי המציג את הספר " המילים"

מה שחשוב הוא המפגש בין "הגנב" רורי הסופר הצעיר, לבין ג'רמי איירונס, האיש הזקן שכתב את היצירה ואיבד אותה. זה וסיפורי אהבתם לבנות זוגם תוך השתלשלות הדברים של כל אחד מהצדדים, " הסיפור עצמו" " הגניבה והפרסום" " וחשיפת הגניבה" הם לב הסיפור כאשר בסיפור המשני יש דמות של בחורה העוגבת על המספר וגורמת לו לספר לנו היבטים שונים על האירועים. מי היא? מנין קליי יודע את אשר הוא יודע? המסתורין הזה הוא אחד מהסודות של הסרט.

על הסרט:

המילים, סרט הבכורה העוצמתי מצוות הכתיבה והבימוי של בראיין קלוגמן ולי סטרנטהל, לוקח את הצופים למסע שנע בין פריז של אחרי מלחמת העולם השנייה לבין ניו יורק המודרנית. המילים מציג אנסבל שחקנים מרשים, הכולל את בראדלי קופר, ג'רמי איירונס, דניס קווייד, אוליביה וויילד, זואי סלדנה, בן בארנס ועוד. המילים הוא מסע חיפוש פרובוקטיבי אחר מחיר ההצלחה, מונע על ידי מכלול של סיפורים-בתוך-סיפורים עם תובנות והשלכות שחוצות כל אחד מהסיפורים.

על השחקנים:

בראדלי קופר ("רורי ג'אנסן"):

עם ניסיון רב בתיאטרון, בקולנוע ובטלוויזיה, בראדלי קופר הוא אחד מהשחקנים הכי מבוקשים בדורו. הוא התפרסם בסרט הקיץ המצליח "בדרך לחתונה עוצרים בווגאס", וכיכב גם בסרט ההמשך שלו "בדרך לחתונה עוצרים בבנגקוק". כמו כן כיכב בסרט "ללא גבולות" לצדם של רוברט דה נירו ואבי קורניש. בין סרטיו הנוספים המצליחים נמנים: "צוות לעניין", "ניו יורק, אני אוהב אותך" ו"הוא פשוט לא בקטע שלך".

ג'רמי איירונס ("האיש הזקן"):

איירונס זכה באוסקר בתפקיד השחקן הטוב ביותר עבור תפקידו בסרט "תהפוכות הגורל". כמו כן זכה בפרס גלובוס הזהב, בפרס אמי, בפרס טוני ובפרס גילדת השחקנים. לאיירונס הבריטי יש מורשת יוצאת דופן של סרטים, סדרות בטלוויזיה והופעות בתיאטרון, הכוללים: "אהובת הקצין הצרפתי", "תאומי המריבה", "מת לחיות 3" ואף דובב את קולו של האריה סקאר בקלאסיקה של דיסני "מלך האריות".

דניס קווייד ("קליי האמונד"):

בכל תפקיד שהוא מגלם, דניס קווייד שומר על מעמדו כאחד השחקנים הכריזמטיים ביותר של ימינו. קווייד קווייד זכה בתואר "שחקן המשנה הטוב של השנה" בפרסי הקולנוע העצמאי ובפרסי מבקרי הקולנוע של ניו יורק, ואף היה מועמד לפרס גלובוס הזהב עבור גילום התפקיד הפרובוקטיבי של הומו בארון בסרט "הרחק מגן עדן". סרטים נוספים בולטים שלו הם: "היום שאחרי מחר", "ג'י.איי.ג'ו", "תדר גבוה" ולאחרונה הופיע בסרט "למה לצפות כשאתם מצפים".

אוליביה וויילד ("דניאלה"):

בתור שחקנית ואקטיביסטית, אוליביה וויילד היא אשת רנסאנס מודרנית. היא מככבת לעיתים קרובות לצד שחקנים נודעים בסרטים וסדרות שזוכים לשבחי המבקרים, ובו בזמן פועלת לצד רופאים ומורים במחנות פליטים בהאיטי. וויילד התפרסמה בעיקר בזכות תפקידה בסדרת הטלוויזיה המצליחה "האוס". כמו כן השתתפה בסרטים "טרון", "חיים בהחלפה", "בוקרים וחייזרים" ולאחרונה כיכבה בסרט "עולם הזמן".

זואי סלדנה ("דורה ג'אנסן"):

זואי היא אחת הכוכבות העולות המבטיחות בהוליווד, שבנתה לה מוניטין מגוון ומכובד כשחקנית שמשתתפת בפרויקטים מבטיחים ומעוררים תשוקה. תפקידה הזכור ביותר הוא בסרט "אווטאר", מותחן מדע בדיוני שזכה בפרס האוסקר לסרט הטוב ביותר וכן הפך במהרה להיות סרט הקולנוע הכי רווחי אי פעם. פרסומה של סלדנה עלה שלב כשכיכבה בסרט שובר הקופות של ג'יי ג'יי אברמס, "סטאר טרק", שהיה מועמד לארבעה פרסי אוסקר. כמו כן כיכבה לאחרונה בסרט "קולומביאנה" ובימים אלה מצטלמת לסרטי ההמשך של "אווטאר".

לסיכום, זה סרט שמעורר מחשבות על אמת ושקר מעבר לגניבה הספרותית, אלא איך אנשים חיים עם חשיפת השקר שלהם ומה זה עושה לחיים הזוגיים שלהם ובכלל. זו החשיבות העיקרית שאני רואה בסרט הזה כמובן עם כל המשמעות של המחיר של גניבה ספרותית.

יחד עם זאת סיפור המשנה המסתורי על הסופר ( קליי) שכותב את הסיפור על גיבורינו הגב ועל הזקן ומציג את התרמית אינו משכנע בחיבור שלו לעלילה, גם סיפורי האהבה שמוצגים בסרט נוטים להיות " טלנובליים" במידה רבה מדי. ולמרות זאת זה סרט טוב עם המלצה לצפות בו.

 

ארה"ב 2012

אורך הסרט: 102 דקות

הסרט הופץ ע"י פורום פילם ועלה לאקרנים ב-6.9.2012

שתפו את הפוסט!