29 במרץ 2024 18:11
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

המפרץ סיפור מלחמתם ההרואית של פעילי איכות הסביבה בחיפה

צילום באדיבות הוט 8
צילום באדיבות הוט 8

סדרה חדשה המספרת את סיפור מלחמתם ההרואית של פעילי איכות הסביבה בחיפה בראשם ליהי שחר ברמן (35), בה זיהום האוויר קשה וחמור. המפעלים במפרץ מביאים לתחלואה קשה בקרב התושבים ולזיהום עולה וגדל הפוגע קשות בבית של כולנו. דרך קמפיין ארוך, סזיפי ומעורר ההשראה אנו נחשפים לנתוני התחלואה, ולסיפור הגדול שמאיים על כולנו – התחממות כדור הארץ. 

מפרץ חיפה, המטרופולין השלישי בגודלו במדינת ישראל, הוא אזור חולה, החצר האחורית של המדינה. בליבו שוכנת רבע מהתעשייה המזהמת של ישראל; נתוני הזיהום והתחלואה זועקים לשמים וכל מי שיכול עוזב, בעיקר צעירים.

ליהי שחר ברמן פעילה כבר יותר מ-10 שנים להבראת מפרץ חיפה. היא דוקטורנטית להנדסה ביו – רפואית בטכניון ומובילה את ארגון מגמה ירוקה בעיר הכרמל. מולה ומול חבריה למאבק ניצבים כוחות אדירים ובראשם תשלובת בתי הזיקוק, קבוצת מפעלים הנמנים על עשרת המזהמים הגדולים ביותר במדינת ישראל. האקטיביסטים החיפאים רואים במפעלי התשלובת הנטועים בלב מפרץ חיפה עשרות שנים, כאחראים המרכזיים לרמת התחלואה החריגה הקיימת בחיפה נשר והקריות.

אך ליהי והחברים אינם צריכים להיאבק רק מול הטייקונים ובעלי ההון. הם נאלצים להתמודד מול רגולציה כושלת ורפה של המשרד להגנת הסביבה והעיריות באזור שלאורך שנים החרישו ונהנו מתשלומי הארנונה של המפעלים. בנוסף, הציבור בחיפה והקריות עייף ומיואש מהמאבק, מעדיף להדחיק את הנתונים הקשים שמתפרסמים מידי מספר חודשים, להמשיך בחייו להלך בין הטיפות. אבל ליהי , מימי, שרית, תומר ואחרים לא מוותרים, באומץ ונחישות הם מתעמתים עם שרים, טייקונים ופקידי ממשלה. חושפים קשרי הון שלטון, רגולציה חלשה שמשחקת לטובת המפעלים ואת מצוקת החולים והגוססים מסרטן.

הסדרה מספקת מבט אינטימי וחסר תקדים על מהלכים שהממשלה ניסתה לקדם בכנסת למען התעשיות במפרץ חיפה. כיצד תיקון שולי, לכאורה, בחוק לרישוי עסקים היה מאפשר לכל התעשיות המזהמות בישראל חופש פעולה ואי תלות בפיקוח של הרשויות המקומיות. כיצד הפעילים מחיפה, בראשם ליהי שחר ברמן , יחד עם ח"כ דב חנין נלחמו בכנסת בחירוף נפש והצליחו באורח פלא לעצור חקיקה ממשלתית דורסנית במיוחד.

בעקבות המאבק החיפאי פרסם בשנת 2019  משרד האוצר את תוכנית "מפרץ החדשנות " אשר קוראת לסגירת בתי הזיקוק במפרץ.

ישראל 2020

פרק 1: ההר החולה תמיד | פרק 2: במסדרונות הכוח | פרק 3: מפרץ חדש באופק

יוצר הסדרה: אורי רוזנווקס ("לוד: בין ייאוש לתקווה")

 

ימי ראשון, החל מה- 28.06, בשעה 21:00 ב- HOT8 וב- HOTVOD

שתפו את הפוסט!