29 במרץ 2024 18:57
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

הסטייק המושלם ואני בהשראת הסרט "מהפיכת הסטייקים"

 

???????????????????????????????

לקראת עליית הסרט "מהפיכת הסטייקים" בספישל יס דוקו התחלתי לחשוב על סטייקים ואני…..

בסרט הזה בבימוי של פרנק ריביירה, 130) דקות. צרפת, 2014) נצפה בחיפוש אחר נתח הבשר המושלם,  יוצר הסרט – בן למשפחה צרפתית של מגדלי בקר – במסעדת הבשרים פיטר לוגר בניו יורק, בערבות הפמפאס בארגנטינה, בחוות גידול בשר בקר בקובה וביפן ובמסעדות מטבח עילי מכוכבות בצרפת.

לצד התענגות על חגיגת הבשרים הקולינרית מעלה הסרט גם שאלות חשובות בנושא חקלאות תעשייתית והאופן בו גדלים בעלי חיים למאכל במשקי חי מודרניים.

צפיתי בסרט והתחלתי לחשוב על הסטייקים ואני

המסע הזה בנבכי הזיכרון התחיל לפני כחמישים שנה…. הייתי בצבא במחנה נתן ב"ש והחבר'ה היו חוזרים ומספרים " איזה סטייק אכלנו " האמת חוץ מהשם ששמעתי על משהו שאוכלים באמריקה לא ידעתי כלום על סטייקים, אז הלכתי אל עופר או אל מוריס ואכלתי שנדע וכן גם נגמר לי הכסף ..

בתקופה ההיא מי חשב בכלל על הנתח ממנו עשוי הסטייק? מאיזה בקר זה? היכן מגדלים אותו?

לאט לאט צמחו סטייקיות מהירות בדרך פתח תקווה משהו בסגנון, סטייק צ'יפס סלט וטחינה או חומוס וחמוצים.

מעניין מתי ממש צמחה כאן תרבות הסטייקים?

מסעדת פיטר לוגר בניו יורק פועלת מ 1950, כשהדובר בסרט מבקר בה כעת וטועם הוא אומר " כרגע אכלתי את הסטייק הטוב בעולם"

בסרט " "מהפיכת הסטייקים" בספישל יס דוקו, מבקר יוצר הסרט – בן למשפחה צרפתית של מגדלי בקר – במסעדת הבשרים פיטר לוגר בניו יורק, בערבות הפמפאס בארגנטינה, בחוות גידול בשר בקר בקובה וביפן ובמסעדות מטבח עילי מכוכבות בצרפת, בחיפוש אחר נתח הבשר המושלם ואולי גם תמצאו תשובה היכן תמצאו את הסטייק הטוב ביותר בעולם?

https://www.youtube.com/watch?v=WHofv0r7AXM#t=11

https://www.youtube.com/watch?v=02ouosZQfE8

 

הסצנה הבאה הייתה ב 2009 סצנה שקראתי לה לאכול עם לביאות ואריות והיא התרחשה באחד המקדשים של הבשר " הטרקלין"

זה מה שכתבתי אז " ואז הגיע נתח 700 גרם של פורטרהאוס מהנתח המפורסם של מסעדת פיטר לוגר בניו יורק –סינטה ופילה המחוברים ע"י עצם מרכזית להערכתי כ ( 170 ₪ ) ( 900 גרם עולה 195 ₪)

בזה הרגע מיד לאחר הצילומים החל קרב סכינים בחיתוך החלקים הטובים יותר ( הפילה ) שהיה אחד הטובים שאכלתי. הצד השני של הסינטה היה בעובי אדיר, מדמם כראוי למדיום רייר ועוד יותר, מה שחיזק בדמיון שלי שאני יושב עם שתי לביאות ועוד שלושה אריות יחד עימי. ואני אומר לכם שמה שנשאר מאחור זה עצם מגורדת מכל שארית הכי קטנה. תבינו לבד. מאידך מנה קצת יקרה, אולי לזוג כמנה עיקרית לבד זה סביר(מי יכול לאכול כאן רק מנה אחת)? ( בסרט תראו את מחירי הסטייקים המשובחים במסעדות שהוצגו ותרגעו..)

???????????????????????????????

???????????????????????????????

???????????????????????????????

???????????????????????????????

סצנות אכילת בשר בטרקלין חזרו על עצמן שכן המקום מפורסם בעולם בזכות הבשרים ובמיוחד הסינטה על חלוקי נחל והסטייקים המשובחים מפרות מבכירות.

השאלה על בשר בקר וסטייקים מעולים מעלים את השאלה על הבקר ומה נחשב יותר בשר עגלים או פרות מבכירות, אני אישית מעדיף בשר משויש.

בטרקלין מגישים בשר טרי מפרות מבכירות שמיובאות כעגלים מאוסטרליה גדלות באחו ברמת הגולן, פרות בוגרות שלאחר המלטה ראשונה או זכרים מסורסים כאשר לבשר צבע עז וטעם חזק מאשר בשר עגל, את הבשר מיישנים בחדרי הקירור ה 3-6 שבועות.

הסרט מעלה את השאלה איזה זן הוא הכי מוצלח לסטייקים? האם זה צריך להיות מעגל או פרה בת 3-5 שנים או 15 שנה? כן 15 שנה.

בסרט נראה גידול זנים שונים בארצות שונות, בלאק אנגוס,לימוזין, שארולה, ואגיו, אברדין אנגוס, היילנד, לונגהורן, קובה, מטסקסקה, בריסה ועוד

מעניין מה מגדלים כאן ואיך מגדלים?

יש להבנתי כמה סוגי עגלים – סימנטל (אדום גדול), הרפורד, שרולה ) לבן), *אנגוס (אמריקאי) ועוד. כל סוג מותאם לאזור הגידול שלו. באזור מישורי כמו רמת הגולן, סימנטל ושרולה. אם גדל בגליל במורדות וואדיות  – לימוזין, הפיזור הזה בסוגי בקר לבשר בעצם אינה מאפשרת הבחנה של הסועד מה מגישים לו, וברוב המקרים הוא אינו רואה גם איך נראה הבשר. המבחן הוא טעים או לא טעים ומידת הרכות והצורך בלעיסה בין לעיס לסוליה!

האם המזון שנותנים לבקר משפיע על האיכות ואנחנו מבדילים בעיקר בין האבסה בדגנים לגידול מהיר או גידול בשטחי עשב טרי.

האם שומן בסטייק זה טעים או לא ? האם בשר משוייש טעים יותר מבשר רזה? ועד כמה הוא יכול להיות משויש.

במרינדו שהוקמה ב 2003 מגדלים בעצמם את עדרי העגלים במושב כנף ברמת הגולן ואת הבשר הם מגישים במסעדה וגם משווקים.

גם במרינדו ביקרתי כמה פעמים, אנטריקוט ממש מעולה ובעסקית לא יקר. ב 2013 במסגרת " טעם הכנרת" ביקרנו וטעמנו והתרשמתי וכתבתי: " דמיינו את הסצנה היצרית והנחשקת הזו: הילולה עסיסית ומפוארת שכל-כולה תאוות בשר, עם כמויות פנטסטיות של נתחים משובחים – משוקיים ענקיות ועד טלה שלם שיסתובב על הגריל. והכל מתובל באווירת משתה נטולת גבולות… מעשנות, אסאדו, פויקה ושאר תפנוקים לאוהבי בשר ישלימו את התמונה, כדי שאתם תוכלו להתענג על חום הגריל, על ניחוחות הגורמה המהבילים ובעיקר – על השואו מעורר התיאבון"

הבקר שמרינדו מגדלים ומשווקים הוא בעיקר מהזן שרולה וסימנטל, זנים מעורבים מאוסטרליה וגם בלו בלג' שהוא דל שומן. לאחרונה הם אפילו מתחילים לנסות למתג את הזנים על האריזה. רוב התוצרת שלהם זה עגלים אבל בהחלט יש גם פרות מבכירות. צריך לזכור שחלק מהאנשים מעדיפים בשר עם פחות שומן ( ע"ח הטעם) אין ספק שמפרה מבכירה הסטייק משוייש וטעם הבשר מודגש.

??????????????????????

???????????????????????????????

???????????????????????????????

הבקר אמנם נחשב בקר מרעה בגולן אולם עגלים עד 4 חודשים לערך מקבלים תערובות דגנים בסככות ( דגנים כמו תירס, שעורה ועוד) חייבים דגנים על מנת שהשומן לא יהיה צהוב. גיל השחיטה יהיה כשנה שנה וחודשיים. ולגבי פרות מבכירות הגדלות במרעה גם כאן כארבעה חודשים לפני השחיטה (גיל 3-5 ) יש פיטום בדגנים לקבלת משקל ושומן שאינו צהוב.

ההבדל בטעם ובאיכות הוא בבשר של בקר ממרעה טבעי בגולן לבין בשר בקר שמגיע מחו"ל אני מניח קפוא, קפוא מיושן …

יש בארץ כל כך הרבה מסעדות משובחות, או בתי סטייקים וחנויות ואני לא יכול להצביע על עצמי כמי שביקר וטעם ויכול לשים את האצבע ולומר כאן אכלתי את הסטייק הכי מוצלח. כך שאציין רק עוד שתי תחנות בטעימה שלי.

ב2011 לערך גיליתי את פורטרהאוס בתל מונד , גם מסעדה זו זכתה אצלי למיתוג כ " מקדש של בשרים: ככה כתבתי בביקור נוסף שהיה בעצם סדנה להכרת הבשרים " בשנה האחרונה נחשפתי למסעדת הפורטרהאוס בתל מונד, ושף יוסי אסרף שמנהל אותה.

אני אומר מקדש של בשר כי זה מקום לעלות אליו על מנת לאכול בשר משובח.

 ???????????????????????????????

???????????????????????????????

???????????????????????????????

???????????????????????????????

איך יודעים שהבשר משובח? איך יודעים מה לבחור. איזה נתח יתאים לי לסטייק? מה יהיה לי טעים יותר? שומני זה טוב או רע? מה זה אנטריקוט? מה זה סינטה או פורטר מה זה ספר ריבס או שייטל? מהו חלק הפריים בפרה?

את כל התשובות קיבלנו תוך אכילת חצי פרה מיוסי שאירח אותנו לסדנה מדהימה טעימה ומשביעה בפורטרהאוס בתל מונד.

אז בהחלט החוויה בלתי נשכחת וכן גם כאן התרשמתי מה… פורטרהאוס

 ???????????????????????????????

ב 2013 ביקרתי במסעדת אנדיב במלון ווסט אשדוד וכך רשמתי " סטייק אנגוס מהצלע החמישית יביא אתכם לטעמים של השדרה החמישית, תשכחו ים תיכון ככה צריך להיות סטייק, ורבותי זה הסטייק השני שאני אוכל באשדוד שאני נותן לו מצוין, הפעם זו הייתה התעלות. נו ברור שהוא נעלם, נמס בפה והתבקש עוד אחד. ( 129 ₪) מחיר הוגן לסטייק מעולה.

???????????????????????????????

???????????????????????????????

11653240_10206057531170434_455972000אנדיב_n

מה היה לי הכי טעים? אני צריך סיבוב נוסף בשביל להיזכר ולהחליט!

אולי כדאי להציץ שוב בשיין אנד שארפ? לפחות למקרר…

 DSCN8064A שיין אנד שארפ

נ.ב לאחרונה יש כתבות וגילויים על התעללות בבקר שמגדלים כאן וזה באמת מוציא את החשק וההנאה ואולי גם סיבה שלא ציינתי מסעדה חיפאית בזיכרון שלי.

*עוד הערה ."קטנה" אין בארץ כמעט גידול של פרות מזן אנגוס, כך שאם אומרים לכם סטייק אנגוס אולי זה בעירבון מוגבל!

מהפיכת הסטייקים | The Steak (R)evolution

בכורה: יום שלישי, 14.7, בשעה 22:00 ב-yes דוקו וב-yesVOD.

שידור נוסף: שישי, 17.7, 23:30

https://www.youtube.com/watch?v=yXE0EgEV-X8

 

אל תחמיצו !!

 

 

 

 

 

שתפו את הפוסט!