23 באפריל 2024 11:31
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

התזמורת הסימפונית ראשון לציון מגישה "מאנדלוסיה באהבה

20160717_222340A

 

לראשונה המוסיקה האנדלוסית ושירת הפייטנים מגיעה למרכז הבמה התרבותית וזה קורה על במת היכל התרבות בראשון- לציון: התזמורת הסימפונית ראשון- לציון מנגנת מוסיקה אנדלוסית.

החברה הישראלית עוברת שנויים והפלת המחיצות בין העדות תוך הכרת המוסיקה על כל גווניה ללא תיוג כזה או אחר עומדת במרכז העשייה כיום. זה בהחלט כבוד גדול שהתזמורת הסימפונית ראשון- לציון, זו שמנגנת מוסיקה קלאסית  ומלווה את האופרה בימות השנה  מתחברת למהלך הזה ומנגנת מוסיקה אנדלוסית.

ההתרשמות שלנו מהקונצרט האנדלוסי הזה היתה אדירה, שמחה כזו לא נראתה הרבה שנים בהיכל, ולא רק, שירת הפייטנים הייתה  ממש עילאית, משהו שהוא בגדר חוויה רוחנית.

ב-17.7 קיימה התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון -לציון ערב אנדלוסי מיוחד. זו הפעם הראשונה בישראל בה תזמורת סימפונית מלאה ניגנה מוסיקה אנדלוסית. אל התזמורת הצטרפו שניים מבכירי הפייטנים בישראל: אמיל זריהן ובנימין בוזגלו. בנוסף הצטרפו חברי אנסמבל "מטרוז" – לוד שניגנו בכלים מסורתיים (עוד, קמנג'ה, טאר, קאנון, נאי ומנדולינה). על התזמורת ניצח המנהל המוסיקלי שמואל אלבז. יועץ מוסיקלי: יורם אזולאי. ערב אנדלוסי זה הוא טעימה ראשונה לקראת סדרה של שלושה מופעים אנדלוסיים שהתזמורת מציעה בעונה הבאה. שמואל אלבז ינהל מוסיקלית גם את המופעים הללו ויורם אזולאי ישמש היועץ המוסיקלי.

20160717_210851A

שני הפייטנים אמיל זריהן ובנימין בוזגלו – כל אחד מהם אושיה בתחום הזמר האנדלוסי ועולם הפיוט הופיעו עם התזמורת הסימפונית לחוד וביחד ונתנו מקולם במאוולים אדירים שלא נשמעו כאן מעולם.

בין השירים שבוצעו: הנשיא, אורו בת ציון, שישו וצהלו, יפה ותמה, פריז לוקחת אותי בזרועותייך, סוויטה מתוך כרמן בביצוע מרגש, למולדת, שיר השיכור וברצלונה ועוד.

על הבמה, בנוסף להרכב הסימפוני הקבוע של התזמורת ניצבו במרכז הנגנים של אנסמבל מטרוז' ונגנים של התזמורת האנדלוסית עם הכלים המיוחדים: עוד, טאר נאי, קנון, קמנג'ה, דרבוקה, מנדולינה עליה ניגן המנצח  שמואל אלבז הנמרץ ועוד.

20160717_210856A

אבל שוב, במרכז הערב הזה  שירת הפייטנים בליווי של התזמורת הסימפונית והכלים המיוחדים. אמיל זריהן הדהים והלהיב את הקהל באורך המאוולים שהוא ביצע על הבמה (כמה אוויר אפשר לשמור לאורך כזה של שירה בלי הפסקה?) ומחיאות הכפיים לא איחרו לבוא. גם שירת הזמיר בקולו של בנימין בוזגלו שהייתה כל כך נעימה ויפה ועוד הוא פינק את הקהל בשיר של אנריקו מסיאס כך שהתשואות היו רמות. אם מזכירים את שמחת בית השואבה כסמן לשמחה גדולה אז מאז שמחת בית השואבה לא נרשמה בהיכל שמחה כזו כמו במופע של החגיגה האנדלוסית הזו.

20160717_214642

התזמורת ביצעה יצירות כליות בקשת רחבה של סגנונות מתוך המוסיקה הקלאסית של ארצות המזרח ואגן הים התיכון, וכן יצירות קלאסיות מערביות של מלחינים שהושפעו מתרבות המזרח ואף ציטטו את סגנונה ביצירותיהם.

"אנחנו מחפשים כל העת רעיונות חדשים להעשרת הרפרטואר המוסיקלי שאנו מגישים לקהל," אומר אריאל כהן, מנכ"ל התזמורת. "התזמורת רוצה לנגן מוסיקה אמנותית איכותית, מכל סוג שהוא ולכן, למרות שרבים הופתעו מההחלטה לקיים סדרה כזאת, מבחינתנו מדובר בדבר מובן מאליו."

תרשמו לפניכם:

21.12.2016 – פלמנקו אנדלוסי בהיכל עם התזמורת הסימפונית.

3.4.2017 – "מגרנדה באהבה" בהיכל עם התזמורת הסימפונית.

7.7.2017 – "מניחוחות המגרב" בהיכל עם התזמורת הסימפונית.

על המנצח:

שמואל אלבז
יליד באר- שבע, בוגר האקדמיה למוסיקה בירושלים בפקולטות לביצוע ולניצוח  והאקדמיה למוסיקה באמסטרדם. השתלם אצל המנצחים פרופ' מנדי רודן ,סטנלי ספרבר, פטר אטווש, דויד פורסליין, רולנד קיפט וליאור שמבדל.

 

בשנים 2002-2015 כיהן כמנצחה הראשי של התזמורת האנדלוסית הישראלית. ב -2006 זכתה התזמורת בפרס ישראל על תרומה לחברה ולמדינה בתחום התרבות. אלבז היה חתן פרס באר-שבע למצויינות בתחום המוסיקה לשנת 2007.
משנת 2016 מכהן אלבז כמנצח הבית בתזמורת  נתניה הקאמרית הקיבוצית, מופיע רבות כמנצח אורח בתזמורת הסימפונית ירושלים, הסימפונית הישראלית ראשון לציון ואחרות.  שמואל אלבז הוא סולן מנדולינה והבוגר הראשון באקדמיה למוסיקה בירושלים בכלי זה. במקביל להופעותיו כמנצח הוא מופיע כסולן במנדולינה עם מרבית התזמורות החשובות בארץ וכן בהרכבים שונים ובסגנונות מוסיקה מגוונים: קלאסי, אתני, מוסיקת עולם ומוסיקה ישראלית. שמואל הקליט את הסונטות והפרטיטות לכינור סולו מאת יוהן סבסטיאן באך בהקלטת בכורה עולמית, במנדולינה.
שמואל הקים ,ניגן וניהל מוסיקאלית  את רביעיית המנדולינות הישראלית (קרמן) עטורת הפרסים אשר תקליטה הראשון זכה לשבחים והשמעות  רבות בארץ ובעולם. באוגוסט 2003 זכה בפרס ראשון בתחרות בינלאומית יוקרתית להרכבי כלי פריטה, שנערכה בלה-ריוחה, ספרד.
עוסק בעיבוד ובהלחנה. עיבד אלפי יצירות לתזמורת האנדלוסית וכן לתזמורות נוספות. תזמוריו מוקלטים על אלבומים של רבים של אומני ישראל. בשנים 2002-2005 שימש שמואל כמרצה באוניברסיטת חיפה בחוג למוסיקה ובחוג ללימודים רב תחומיים וביחידה למצוינות בחינוך באוניברסיטת בן גוריון ועסק בהוראת מקצועות תורת המוסיקה. כיום מרצה במסלול לעיצוב פס קול בחוג לאומנויות הקול והמסך במכללת ספיר. בשנת 2004 הקים ומאז מנהל את בית הספר למוסיקה בנתיבות. עוסק בחינוך למצוינות ובטיפוח תחום התרבות בנגב.

 

 

שתפו את הפוסט!