26 באפריל 2024 1:44
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

התזמורת הסימפונית ראשון לציון מנגנת את הכורלית של בטהובן וגם ברנשטיין

??????????

איזו חגיגה, איזה קונצרט אדיר, אין דברים כאלו, פשוט נשגב – קונצרט הפתיחה של התזמורת הסימפונית ראשון-לציון עם המנצח האגדי הבינלאומי דן אטינגר  ניגנו והמקהלות שרו והלב התרונן. סופסוף מוסיקה כוראלית בלי עצב, יגון ורגבי אדמה של הרקוויאמים לסוגיהם, הפעם שירת שלום ועדנה ופשוט נותרתי בלי מילים.

התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון-לציון פתחה את העונה ה-31 במספר עם קונצרט חגיגי במיוחד בניצוחו של מנהלה המוסיקלי של התזמורת, מאסטרו דן אטינגר, בו נוגנו מזמורי צ'יצ'סטר מאת ברנשטיין וסימפוניה מס' 9 ברה-מינור של בטהובן. בקונצרט השתתפו סולנים מהארץ ומהעולם וכן 3 מקהלות.

??????????

ההתכנית:

ליאונרד ברנשטיין – מזמורי צ'יצ'סטר

בטהובן סימפוניה מס' 9 ברה מינור, אופ' 125 "הכוראלית"

 

דן אטינגר, מנצח

 מנואל האומר, נער סולן

יסמין לוי-אלנטק, סופרן , שי בלוך, מצו סופרן , איתן דרורי, טנור , גינטר האומר, בריטון

אנסמבל זמרי קולגיום תל אביב, המקהלה הקאמרית שליד האקדמיה למוסיקה ירושלים ומקהלת שחר רחובות.

 ??????????

מזמורי צ'יצ'סטר

כולנו מכירים את ליאונרד ברנשטיין וודאי וודאי את היצירה שלו המחזמר "סיפור הפרברים", הייתי מגדיר יצירה זו: בתופים ובמצלתיים בנבל  ובכינור נהלל יה.

??????????

היצירה חוברה ב-1965 למקהלה ולתזמורת. "מזמורי צ׳יצ׳סטר" כתובים כסימפוניה בשלושה פרקים וכולם מבוססים על ספר תהילים. בתחילת דצמבר 1963 ברנשטיין קיבל מכתב מהכומר וולטר הוסיי, דיקן הקתדרלה של צ'יצ'סטר בסאסקס, אנגליה  ובו ביקש קטע לפסטיבל המוסיקה של הקתדרלה. המלחין  כתב אותה בפגרה שלו מתפקידו כמנהל המוסיקלי של הפילהרמונית של ניו יורק.

יש ביצירה זו שילוב של תהילים עם המוסיקה של טיוטות של "סיפור הפרברים", כמובן בהתאמה ובעיבוד מיוחד ונדיר, גם ברוח המוסיקה הקלאסית וגם ג'אז תוך שילוב מקהלות בשירה בעברית כולל הנער כסולן וכל הכח התיזמורתי הסימפוני של התזמורת, קומפוזיציה מהממת. מוסיקה מודרנית המציגה מוסיקה ליטורגית היהודית תוך שילוב העברית עם מסורת המקהלה הנוצרית. אדיר!

הפתיחה מהירה, מסטוזו פרק ק"ח מתהילים. הפרק הראשון אלגרו מולטו מאוד מלודי מציג בקולות המקהלה את פרק ק' מתהילים "הריעו לה' כל הארץ", קולות תרועות כלי הנשיפה מול הפיציקטו העדין של פריטה על המיתרים, כלי הקשה כמו קסילופון עם קולות המקהלה יוצרים את האווירה.

??????????

??????????

בפרק השני אנדנטה קון מוטו מה ארנקווילו נכנס הנער בשירת מלאך תהלים כ"ג "ה' רועי לא אחסר". הצלילים גבוהים וקולות הנשים במקהלות כקולות מלאכי השרת, תפילה תמימה בקול זמיר נדיר ומרגש. כל זה באחת עובר בעוצמה לקולות הגברים בעיקר באסים במקהלה השבים ומתחלפים עם הנשים. בחלק זה תהילים ב' אגרו פרוצ'ה "למה רגשו גויים" ותהילים כ"ג מנו קומה פרימה – והנער שר "אך טוב וחסד ירדפוני כל ימי חיי…"

??????????

פרק שלישי תהילים קל"א קטע תזמורתי מרתק גם נוגה וגם עוצמתי, כינורות וצ'לות באוניסונו והנבל וברקע הזמרים מהמקהלות.

לסיום תהילים קל"ג שירת נשים משמים "הנה מה טוב ומה נעים" ללא ליווי.

??????????

חזון לשלום.

אמן.

מנואל האומר, נער סולן – האומר חבר מזה חמש שנים במקהלת הילדים של האופרה העממית בווינה.  הוא הספיק לשיר כסולן ביפתח (הנדל) בפסטיבל רֶץ באוסטריה, שר את הרוח בהפקת מקבת (ורדי) ב'תיאטר אן-דר- ווין'  בניצוח ברטראן דה ויני לצדו של פלסידו דומינגו. כן השתתף בפסטיבל פראג פרומס ולקח חלק במופע "הוליווד בווינה". עוד השתתף בהפקות "צלילי המוסיקה" (רוג'רס), ג'אני סקיקי (פוצ'יני) והקוסם מארץ עוץ (ארלן), מזמורי צ'יצ'סטר (ברנשטיין) וחליל הקסם (מוצרט).

 ??????????

הדגמה מביצוע אחר:

https://www.youtube.com/watch?v=zEBfay9FUgE

 

בטהובן סימפוניה מס' 9 ברה מינור, אופ' 125 "הכוראלית"

??????????

האמת זאת לא הפעם הראשונה שאני שומע את הכוראלית (וגם לא האחרונה) וגם בניצוח  של דן אטינגר ב-2011 בראשל"צ וגם ב-2017 עם המנצח מוסטונן.

https://www.youtube.com/watch?v=IzyzUN8AHjU

 

לביצוע הסימפוניה התשיעית של בטהובן "הכוראלית" התארחו בקונצרט הסולנים יסמין לוי-אלנטק, סופרן, שי בלוך, מצו-סופרן, איתן דרורי, טנור  וגינטר האומר, בריטון.

והמקהלות שעלו לשירת "אודה לשמחה" – אנסמבל זמרי קולגיום תל אביב, המקהלה הקאמרית שליד האקדמיה למוסיקה ירושלים ומקהלת שחר רחובות.

מעבר לנגינה האדירה של התזמורת הסימפונית ראשון-לציון, המנצח דן אטינגר נתן הופעה נמרצת, ייחודית ומרשימה, אפשר לומר שמוסיקה חודרת לגוף דרך התנועות הייחודיות שלו.

??????????

??????????

??????????

החיבור הזה בין הסימפוניה התשיעית לבין "האודה לשמחה", שיר שאינו ליטורגי כמקובל בימי הביניים אלא שיר שכתב פרידריך שילר יוצר מוסיקה ווקאלית אדירה אשר לימים לא רק ישפיע על ההיסטוריה, במיוחד של המוסיקה הקלאסית אלא יהפוך להמנון של שלום בין העמים וסמל שאומץ על ידי מדינות וארגונים. אין ספק שהשיר "אודה לשמחה" שבוצע כאן על ידי המקהלות והסולנים כפי שהוא מבוצע מ- 1824 נתן את השיא של הסימפוניה, משהו שכל אחד לוקח עימו בזמזום בדרכו הביתה מהקונצרט.

הפרק הראשון אלגרו מא נון טרופו און פוקו מסטוזו מבטא את שמחת החיים בבריאת העולם בעוצמה המתפרצת של הכינורות וכלי הנשיפה.

הפרק השני המולטו ויוואצ'ה שבו גם המלחין הציב את הסקרצו  הוא מהיר ונמרץ, הקרנות, כלי הנשיפה הקטנים כגדולים מעצימים את הביצוע וחוזרים על הנושא הראשי שרק הולך ומתעצם וסוחף את המאזינים לו.

הפרק השלישי אדג'ו מולטו קנטבילה הוא לירי עם מלודיה נעימה. הצ'לנים הכינורות והוויולות עושים נפלאות כאן, צלילים שממש מתמכרים ומתמסרים להם.

והפרק הרביעי פרסטו אלגרו מה נטו טרופו מתחיל איטי וממש מעייף אחרי כל החגיגה שקדמה לו, אבל כל זאת הכנה להתפרצות שתבוא עם "האודה לשמחה" של המקהלות. הצ'לות והקונטרבס מכינים את הקדימון לכך תוך שהם מציגים את הנושא. פרק זה של האודה החל בנגינת הקונטרבס טליה הורביץ והנגנית שהרשימה אותי ביותר לכל אורך הקונצרט וכן האבובית הראשית גבי בוקובסקי  שהייתה מדהימה בלי להפחית מהביצוע של כל שאר הנגנים חלילה.

??????????

??????????

??????????

??????????

??????????

??????????

??????????

??????????

??????????

ה"אודה לשמחה" מתחילה בפתיחה אדירה שמחזירה עם הצ'לות את הנושא הראשי והעוצמות רק עולות. הזמרים הסולנים מפגינים את קולם/קולן הבס עוצמתי (מאסטוניה) וכשהמקהלה עונה לו הטנור והמצו סופרן וגם הסופרנית עונים לו ומתפתחת כאן שירה כאשר המקהלה פשוט נהדרת.    יש כאן וריאציות ודיאלוגים בין הסולנים לבין המקהלות והתזמורת שממש מענגות את המאזין.

??????????

??????????

??????????

??????????

בראבו!

https://www.youtube.com/watch?v=oMcg8VeaYy4

 

יסמין לוי-אלנטק, סופרן  – בוגרת האקדמיה למוסיקה ולמחול ירושלים. עוד השלימה לימודים בבית הספר הגבוה בקרלסרוהה, גרמניה ובקונסרבטוריון למוסיקה בברוקלין ניו יורק וכן הייתה חברה במיתר אופרה סטודיו של האופרה הישראלית. באקדמיה זכתה פעמיים בפרסים ראשונים בתחרויות שירה. בהמשך דרכה זכתה בתחרויות רבות בין היתר בתחרות פוצ'יני ליצ'יה אלבנזה, בתחרות גרדה ליסנר ובתחרות המטרופוליטן אופרה. בישראל זכתה במלגות ובפרסים של קרן התרבות אמריקה-ישראל, קרן בוכמן-היימן ועוד. בארץ שרה עם רוב התזמורות לרבות הסימפוניות ירושלים, ראשון לציון וחיפה.

 

שי בלוך, מצו סופרן – בוגרת ביה"ס בוכמן-מהטה למוסיקה באוניברסיטת תל-אביב. בנוסף להופעותיה באופרה הישראלית הופיעה בבתי האופרה של מודנה, ברגמו, טורה דל לאגו, לוקה, פארמה, פיאצ'נזה, אמיליו רומאניה, וראוונה באיטליה ובסופיה בולגריה. בלוך הופיעה בפסטיבל אבו-גוש והשתתפה בהפקת המדיום (מנוטי) עם תזמורת הרחוב הירושלמית. עוד הופיעה כסולנית עם הפילהרמונית הישראלית הסימפוניות ראשון לציון, חיפה וירושלים. היא שרה תחת שרביטיהם של דניאל אורן, דן אטינגר, דניאל קלגארי, פרדריק שאזלין, עומר מאיר ולבר, ניר קברטי ואחרים.

 

איתן דרורי, טנור  –  בוגר האקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים ובוגר מיתר אופרה סטודיו באופרה הישראלית. השתתף בקביעות בסדנת האופרה של המכון הבינלאומי לאמנויות הזמרה ביפו. איתן זכה במלגות קרן התרבות אמריקה-ישראל, המכון הישראלי לזמרה, בוכמן-היימן, אלי לאון, קרן רונן ומלגת ברקוביץ'. הוא הופיע בין היתר תחת שרביטיהם של שו-צ'ונג, דן אטינגר, דניאל כהן ואיתן שמייסר. איתן מופיע בקביעות בפסטיבל אבו-גוש  ושר ממיטב הרפרטואר האורטורי עם מקהלות ותזמורות רבות ברחבי הארץ.

 

גינטר האומר, בריטון – חבר האופרה העממית וינה מאז שנת 2012. גינטר האומר שר תחת שרביטיהם של כריסטיאן תילמן, פביו לואיזי, גוסטבו דודמל, חזוס לופז קובוש, אנדרס אוזוקו-אסטרדה, ועוד והופיע באולמות המוזיקפראיין (וינה), פסטיבל זלצבורג, סיטה דה לה מוזיק (פריז) הפילהרמוני (דרזדן וורשה) ובאודיטוריום הלאומי (מדריד). כזמר 'לידר' הוא נחשב לאחד הטובים והופיע עם הפסנתרנים ג'וליוס דרייק, רוג'ר ויגנולס וג'יימס באלייה. לצד הופעותיו, האומר מלמד זמרה באוניברסיטה למוסיקה ולאמנויות הבמה בווינה.

ראשון-לציון, היכל מאיר ניצן לאמנויות הבמה.

 

 

 

 

 

 

 

 

שתפו את הפוסט!