25 באפריל 2024 7:04
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

יקב הרי גליל – יראון

לאחרונה ערכתי סיור קולינרי עצמאי בגליל העליון, ידעתי שאני חייב להגיע ליראון יקב הרי גליל. כל כך הרבה שמעתי על היקב ופגשתי ביינות בתערוכות ומפגשים, כעת כשהגעתי ליקב הבנתי למה.

יקב יראון נמצא במבנה מיוחד ארכיטקטונית, היקב  שתוכנן ע"י משרד האדריכלים "ויינשטיין ועדיה אדריכלים", משתרע על שטח של 3,000 מ"ר, אשר כחלק מתפישת העולם שלו מוקם באזורי הכרמים של היקב, מחוץ לאזורי התעשייה המוכרים.

צילום עמית גירון

הגישה העיצובית ההיי-טקית של היקב משדרת מראה צעיר וחדשני, הבא לידי ביטוי לא רק בתחום הארכיטקטוני אלא גם כתפיסת עולם של "יקב הרי גליל" בייצור היין שלו, שעליו שולט יינן צעיר ומבטיח, כוכב עולה בתחום הייננות בארץ- מיכה ועדיה.

המבנה המאורך והאופקי של היקב, בעל גג שטוח, בנוי מחומרים מודרניים המשלבים מתכת (פלדה, אלומיניום, נירוסטה), זכוכית אבן, בטון ועץ שילוב בין חדש לישן. עץ האלון ממנו בנויים חלק מהקירות, הוא אותו אלון ממנו עשויות חביות היין, בהם הוא מתיישן ומקבל את הארומה המיוחדת שלו.

צילום עמית גירון

השילובים של ישן חדש- נירוסטה- עץ אלון- זכוכית- בטון נעשו כאן בצורה מדהימה נעימה לעין ומדברת אל המבקר.

מרכז המבקרים נעים מאוד מעניק תחושת חמימות ביתית מחד ואקסקלוסיבית מאידך, המרפסת ממנה ניתן להשקיף להר מירון מצד אחד ולעמדת תצפית לבנונית מצד שני כאשר בטווח המטעים של יראון ( בעיקר קיווי) מעניק תחושה של מרכז תיירותי המתחבר לסביבה בצורה המשתלבת בהרמוניה עם הנוף.

תצפית מלבנון
מבט אל הר מירון

"יקב הרי גליל" ממוקם בתוך ואדי, ובכך ניצלו הארכיטקטים את הפרשי הגובה והטופוגרפיה של האזור לשימוש תהליך ייצור היין. אולם הייצור בנוי מאלומיניום גלי מוכסף, קורות ועמודי פלדה ומוקף בזכוכית שקופה מצדו המזרחי לגובה הקירות, מהם נשקף הנוף והגשרים ליקב.

התקבלנו כאן בחמימות ומדריכה מקצועית התלוותה אלינו, לא לפני שהתרעננו ביין רוזה 2012 צונן וגבינות מעולות של ברקנית ( על איכות לא מתפשרים) . יין הרי גליל רוזה הוא בלנד מוצלח של 79% סנג'ובזה, ברברה, פינו נואר וגראנש. בציר ה סנג'ובזה הוא ידני והענבים עברו תסיסה קרה בה הוסיפו אליה את ענבי הברברה, הפינו נואר והגרנש להמשך תסיסה קרה " מדממת" קליפות הענבים נותנות טעמים וצבע מדהים ליין הזה שיכול לכבוש בקלות כל אישה… יין רומנטי עם טעמי תות, אשכוליות ופריחה.

קצת הסברים על המיקום המיוחד של היקב והכרמים, הכרם במשגב הוא  הגבוה ביותר ברום של כ 700 מטר, הכרם ביפתח ברום של 420 מטר וכרם מלכיה 430. גם ביראון יש כרם ברום של 680 מטר ובהר מירון ברום של 680 מטר, הגיוון הזה באקלים וקרקע שונה ועשירה מעניק לענבים בכרמים של יקב הרי גליל את האיכויות שאנחנו מרגישים ביינות.

צילום- טל גליק

בייצור היין שולט יינן צעיר ומבטיח, כוכב עולה בתחום הייננות בארץ- מיכה ועדיה. בחדר ההקרנות במרכז המבקרים ראינו סרט הממחיש את התהליכים ואת עבודת היינן.

סיירנו בתהליכי היצור ממקום העגורן בו הבוצרת מורידה את הגפנים שם מתחילה ההפרדה בין האשכולות הענפים והעלים, הענבים עוברים עם הקליפות לתסיסה אלכוהולית במכלי הנירוסטה הענקיים התלויים מעל הרצפה, לצורך תהליך תסיסה. קירות חדר הייצור עשויים לוחות מבודדים, המצופים אלומיניום גלי מבחוץ ואלומיניום מובלט כלפי פנים. כל מכלי הנירוסטה נרכשו כעיקרון, מיצרנים ישראלים ולא יובאו מחו"ל שם הקליפות גם מעניקות את הצבע ליין, במכלים קיים תהליך צירקולציה וגם קיבלנו הסבר על תהליך הסינון וההפרדה מהקליפות והגרעינים בעדינות שלא תגרום לריסוק הגרעינים, בה התירוש או היין עובר למכליות (דוד וגוליית ) ועובר לתסיסה מלולקטית למשך כ שלושה חודשים ועוד שלושה נוספים עם טיפול נוסף. יינות צעירים ( למכירה מיידית) מבוקבקים ונמכרים ואילו יינות איכותיים עוברים ליישון בחביות בחדר החביות שמשרה אווירה וריח ניחוח של יין מדהים. כאן היין ישהה כמה חודשים או שנים בהתאם בטמפרטורה של כ 16 מעלות עם לחות מבוקרת.

יש כאן כ 1500 חביות מעץ אלון צרפתי ואמריקאי , כאן הבנתי מהם הטאנינים המשמרים את היין וכיצד החבית  מעובדת על מנת להעניק ליין טעמים. חדר החביות הצבוע לבן, בנויה תקרה טרומית, הקירות מחופים כלפי חוץ באבן טרברטין המופרדת מחיפוי העץ.

צילום-עמית-גרון.

הענבים מועברים לתוך מכלי נירוסטה הענקיים התלויים מעל הרצפה, לצורך תהליך תסיסה. קירות חדר הייצור עשויים לוחות מבודדים, המצופים אלומיניום גלי מבחוץ ואלומיניום מובלט כלפי פנים. כל מכלי הנירוסטה נרכשו כעיקרון, מיצרנים ישראלים ולא יובאו מחו"ל

מחדר הייצור דרך מדרגות עץ עוברים במרפסת סגורה בנויה עץ, בעלת קירות זכוכית שקופה שבה ניתן לשבת ולשתות יין ומשם עולים לאזור מרכז המבקרים, בו מוצגים יינות היקב, חנות יין, מוצרי יין, ספרים ועוד. בחדר בר טעימות הבנוי כולו מעץ הפונה למרפסת פתוחה הפונה לצד דרום מערב ומשקיפה על כרמי היקב, במרפסת שולחנות וכסאות. ניתן לשבת בה וליהנות מהנוף ומהאוויר הצלול הקיים באזור זה גם בימי הקיץ החמים. מעקה המרפסת מחופה בעץ.

צילום יחצ

ממרכז המבקרים יוצאים סיורים מודרכים לאורך גשר בטון ועץ, שתוכנן מלכתחילה על ידי הארכיטקטים, עבור הליכה למבקרים וצפייה בתהליכי ייצור היין. כל תהליך הייצור-מקורה, כך שהביקורים נוחים והמבקרים לא מוטרדים על ידי גשם או שמש קופחת. הביקורים מיועדים לבודדים ולקבוצות מטיילים.

זהו, שעת הטעימות:

סובניון בלאן הרי גליל 2012.  רעננות משולבת עם חמיצות מאוזנת , הענבים עברו בציר ידני וסחיטה עדינה של אשכולות שלמים, טעמים של פירות כמו תפוחים ירוקים עשביות ומשהו טרופי כמו אננס. יין שמתאים לי לארוחת דגים ופסטה ובכל לשבת בקיץ הלוהט עם כוס צוננת של יין כזה זה כיף.

היין השני, מאחד הזנים האהובים עלי, ויונייה 2012, יין  זהוב מרירות עדינה של אשכולית ופירות נשירים היין שחלקו הותסס במכלי הנירוסטה וחלק בחביות ספק טעמים מהחבית והתיישן כשנתיים.

אביבים הוא יין שהוקדש למושב אביבים לאחר האסון, זהו יין שרדונה עם ויונייה. אחד מיינות הדגל הלבנים של היקב. יכול להתחרות בהרבה יינות שרדונה שאני מכיר הוא בהחלט איכותי , הצבע מדהים, צהוב והטעמים הפירותיים של אפרסק תפוח ירוק ואגס עם ניחוחות של פריחה וניל ודבש. זהו יין שתסס בחביות עץ אלון צרפתי התיישן בין שנתיים לארבע שנים.

סירה , אחד מזני הגפן המוערכים, המיוחדים, טעמתי בציר 2012 יין צעיר טעים שלא עבר התיישנות, אבל אני אוהב יינות סירה ושיראז על פני הקברנה שממלא כל גביע.

מירון 2009 הוא אחד מיינות הדגל האדומים בו יש בלנד מצוין של סירה, פטיט ורדו וקברנה סובניון, ליין זה אפיצות גבוהה, היין התיישן 16 חודש בחביות עץ אלון צרפתי. יין בצבע סגול ארגמן עם  גוף ונוכחות וטעמי פירות יער שחורים.

היין האחרון שלגמתי בטעימה זו הוא יראון  2009 מהסדרה המעולה של יינות גליל עליון כאן הבלנד הוא של קברנה סובניון , מרלו, ופטיט ורדו , אפיצות בינונית נעימה, יין עם נוכחות מיוחד וטעים, "טעים" זהו המבחן הכי חשוב בשבילי ליין. הצבע עוצמתי סגול בורדו, הניחוח והארומות שופעות את פרחי ופירות הגליל, דובדבן, ואוכמניות וטעמי חבית עץ האלון אחד היינות שהיה חבל לטעום ואת השארית לשפוך בשל היותי נהג.

לאחר הלגימות נחנו ונרגענו במרכז המבקרים הנעים על כוס קפה שחור.

ואלו תולדות היין: חורף תרדמה, אביב לבלוב, קיץ הבשלה ויש לנו יין מעולה כל השנה.

שתפו את הפוסט!