25 באפריל 2024 4:32
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

יריד הלחם והאפייה במוזיאון ארץ ישראל

 

יש כמה ברכות שהן בבסיס של החיים שלנו ( גם אם אנחנו חילוניים) האחת והמרכזית היא " המוציא לחם מן הארץ" שאר הברכות החשובות לא פחות כמו " בורא פרי העץ" " האדמה" ו " בורא פרי הגפן" יכולים ללכת טוב מאוד עם וליד הלחם. לחם כמו מים הוא אחד מיסודות ומרכז החיים הקיומיים שלנו ( ויש לחם ללא גלוטן אבל לחם!) כך שיריד הלחם שהתקיים בסוכות זה צוהר לעולם המקצועי של הלחם, המאפיות והקונדיטוריות ועוד, הזדמנות נדירה להציץ הצוהר שמגלה טפח מעולם האפייה שקיים בארץ מעבר ללחם שאנחנו מושיטים אליו יד בסופר ובמכולת.

??????????

??????????

היריד בארץ התקיים במקביל לעוד 64 מדינות שחגגו את יום הלחם, כאן חגגו אותו בחופשת הסוכות מה שאפשר להנגיש את הילדים לעולם האפייה ולתרבות בכלל שכן מתקני המוזיאון נפתחו חופשי לילדים, כולל סיורים מודרכים והפעלות.

מאחורי כל העשייה והתצוגה והארגון עומד ג'ק חזן מנכ"ל האופים והמגדנאים באיגוד השפים בישראל. אחד האנשים שמובילים את נבחרת ישראל לתחרויות בינלאומיות שבה בדרך כלל אנחנו זוכים במקומות הראשונים ( לא מעט בזכות אלי אברם ממאפיית לחמא ) ואחרים, מסתבר שיש בישראל אימפריה של מאפיות איכותיות ברמה בינלאומית שכדאי להכיר, חלק מהן הציגו ביריד זה.

??????????

בין היתר חברת הקמח הצרפתית Foricher אירחה ביריד את האופה הצרפתי הנחשב Julien L'hermite– מאסטר בייקר אשר הדגים אפייה צרפתית מקצועית, ותייצר מהדורה מוגבלת של קמח איכותי מסדרת Label rauge המשווק למאפיות הנחשבות בעולם- במיוחד עבור היריד. במקום נמכר קמח מיוחד להכנת באגטים.

במרכז היריד בכניסה דגם של טחנת הקמח שבנה משה מונטיפיורי, בגובה 2 מ',העשוי כולו מלחם שהוכן על ידי מאפיית לחמא.

??????????

היריד כלל דוכנים עם טעימות וכמובן גם מכירה של לחמים ומאפים, אבל חשוב יותר הוא לטעום ולהכיר את עולם האפייה והמאפיות שיש לנו בארץ.

בין היתר הציגו מאפיית לחמים, ארקפה, בית-לחם, ביגה, טאוברד, הרמן, פולנסקי, מרגוזה,
קמח תמי (ללא גלוטן), עמית מאפים, לחמא, אווה קפה, נתי שטרודל ועוד והיו כמה דוכנים נוספים שלא בכולם אם בכלל התמקדתי בסיור שלי.

בחרתי לרשום כמה מילים על כמה שהתרשמתי במיוחד:

מאפיית מרגוזה מהלב של שוק הפשפשים ביפו ברחוב מרגוזה 24 נמצאת המאפיה המשפחתית אשר מאז 2009 שוקדת על אפיית לחמים איכותיים, ממש בולונז'רי צרפתי ( החבר'ה למדו בצרפת ), המחסור בחמאה צרפתית החל כאן. ויש כאן לחמי שיפון, לחמים כפריים, לחם כוסמין, באגטים, מאפי בוקר, שוקטים לפחזניות, בורקסים, רוגלעך, קרואסונים, דינייש ועוד. תמצאו במקום גם סנדוויצ'ים מושקעים, אז בסיור הבא בשוק הפשפשים לא לשכוח מאפיית מרגוזה. המלצה: קרואסון שקדים.

DSCN5973A

DSCN5976A

מאפיית עמית רעננה, המאפייה בקדימה ובברקן, גם כאן חברה משפחתית, כאן אתה מוצא מציינות ואיכות ( תקן ISO:9001), יצוא לארה"ב, קנדה, אירופה ואוסטרליה ומאות נקודות אפייה בישראל.

מגוון ענק של מאפים מתוקים – פטיסרי, גביניות, קרואסונים ורוגלעך דניש , פן במילויים שונים. מאפי עלים ופילאס, בורקסים, מאפי חמאה קרואסונים של שחיתות טעימה. עוגות קראנץ' והעיקר: לחמים אפויים ולחמים קפואים מבצק מחמצת בעבודת יד מקמחים שונים. ג'בטות, חלות, לחמניות, באגטים ועוד.

DSCN5992A

DSCN5995A

משהו מתוק ואיכותי – נתי שטרודל וינאי, כעת מנתניה באהבה עוגות ומאפים וכאן ביריד שטרודל בשלושה מילויים: תפוחים, גבינה ופרג, בצק דל שומן ובלי סוכר אפשר מוכן אפשר קפוא, רק לאפות ולהשוויץ לאורחים…

AAשטרודל נתי

מאפיית לחמים, כאן אנחנו כבר בלב של האפייה התל אביבית, מי לא עמד בתור לקנות לחם או מאפים ברחוב חשמונאים ( עד שחירבו את החניון). אין כיום חברה שעורכת אירוע עם כיבוד שמכבדת את עצמה שלא מזמינה מלחמים את קבלת הפנים. 10 שנים של עבודה סביב השעון ותוצאה מדויקת בהכנת לחמים ומאפים שהקהל אוהב. שיטות אפייה מסורתיות, חומרי גלם משובחים זה כנראה הסוד שלהם פרט לניסיון והסודות המקצועיים. התמחות בלחמי שאור ולחמי שיפון צפון אירופאיים, לחמים צפופים ועשירים שמקורם בדנמרק, עם מרקם מיוחד וערך תזונתי גבוה. וכן תנור אבן שעושה את העבודה. כאן קניתי את הלחם שלי שהבאתי הביתה מהיריד!

??????????

??????????

??????????

במקומות בילוי רבים בקניונים , בסינימטק , בהבימה אני נהנה מהסנדוויצ'ים של ארקפה הפעם נפגשתי כאן עם המאפיה שנמצאת בפולג אשר אופה את הלחמים והמאפים לארקפה. השוס הגדול לחם בחוש, לחם שיפון אגוזים ולחם זיתים איטלקי, כאתם יושבים ברשת בתי הקפה של ארקפה ונהנים מקפה ומאפה תדעו שיש להם מאפייה של הרשת שמספקת יום יום תוצרת טרייה איכותית וטעימה שהסודות שלה הגיעו מהאופה אריק קייזר מצרפת.

DSCN6015A DSCN6016A

DSCN6013A ??????????

מאפיית אנג'ל ערכו הפעלות לילדים והציגו מספר מוצרים.

DSCN6010A

גם הגבינות של גד ערכו שיעור קולינרי וסדנאות לילדים

??????????

אבל אני נמשכתי למאפיה קסומה שכבר ביקרתי בבית הקפה שלה בטבעון ביגה מגוון של לחמים איכותיים ומקרונים שהתאפקתי לא לקנות. לחמי מחמצת איכותיים בעבודת יד, מאפים ובולונז'רי.

DSCN6053A

DSCN6051A

DSCN6024A

מכאן לדוכן של לחם ללא גלוטן " קמח תמי" של תמי בן דוד , קמח תמי מיוצר לאשים שסובלים מצליאק ולמי שנמנע מגלוטן, טעמתי במקום את הלחמים והמאפים שתמי הכינה במקום, אם זה היה במבחן טעימה לא הייתי יודע שזה ללא גלוטן!

DSCN6038A

DSCN6046ש

DSCN6041A

והסיום כמובן במאפיית לחמא, שם בלחמא במאפיה התחלתי לפני שנה את ההבנה שלי המעשית איך "מגדלים" מחמצת שאור ואיך מכינים לחמי מחמצת מהטובים במדינה! אלי אברהם מלך האופים אלוף העולם באפייה ממנו למדת להכין לחם כוסמין ועוד הוא העומד בראש המאפיה של לחמא.

??????????

אלי אברהם הוא אופה ושף קונדיטור מהשורה הראשונה בארץ, בוגר מצטיין בבית הספר לקונדיטוריה NYRS רכש ניסיון רב כאופה ב TOM- CAT בניו יורק. האיש שמיצר ואחראי ללחמים, מאפים, והפיצות. שמגישים במסעדות העילית ובתי הקפה ורשתות כמו כתית, בלו סקיי, ברטי , רוסטיקו, קלמטה, סושיאל קלאב לנדוור, קפה ג'ו ואחרים..

DSCN6030A
אלי, אדם שאומנותו מלאכתו אופה לחמי מחמצת שאור, בגישה מסורתית במאפית " לחמא " במאפיית לחמא בחולון מיצרים לחם, הרבה מאוד לחם, וגם פוקצ'ות, פיצות, לחמניות וכל מה שיש בו קמח ותורה. 10 טון בצק עוברים כאן ביום ואתם כשאתם יושבים במסעדות הכי טובות מגישים לכם את הלחמים והמאפים של לחמא ואתם אומרים ורושמים לחם הבית היה מעולה, כן גם הפוקצ'ות. אלי אברהם הקים פה בארץ דור של אופים. אדם שמלאכתו אומנותו. ואת חלק מהתוצאות אנחנו רואים וראינו כאן ביריד הלחם שנערך במוזיאון ארץ ישראל בתל אביב.

שתפו את הפוסט!