29 במרץ 2024 4:19
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

להקת המחול אטרבלטו במופע אנטיתיזה ובעיקר חופש שכטר

antitesi - ph Nadir Bonazzi
antitesi – ph Nadir Bonazzi

 

 

הדולפינים מתקשרים, בניגוד לשאר בעלי החיים דולפינים מתקשרים ובכך הכריזו על עצמם: דולפינים.

האבולוציה לא נעצרה בים, היא התקדמה ליבשה וכל השאר זה היסטוריה.

זאבים חיים בלהקות, הכלב מוצאו מהזאב ולא סתם נאמר: אדם לאדם זאב.

אטרבלטו– מהלהקות החשובות באיטליה ובאירופה – חזרה  לישראל עם "אנטיתזה" שבו רקדניה מבצעים 3 יצירות של שלושה מהכוריאוגרפים החשובים בעולם המחול העכשווי: ״20:14’’ מאת ירזי קיליאן, "וולף" מאת חופש שכטר ו״אנטיתזי" מאת אנדוניס פוניאדקיס.

 ??????????

זאב: היצירה הראשונה ״וולף" מאת חופש שכטר: חופש שכטר הוא אחד מהכוריאוגרפים האינטנסיביים והבולטים ביותר בעולם המחול העכשווי. לגבי יצירתו זו הוא אומר "ריקוד הוא כמו חלום: כשאתה מתעורר אתה לא יכול להסביר איך ומדוע התרחשו מחשבות ודברים מסוימים ומדוע הם התרחשו בצורה מדויקת כזו."

היצירה מבטאת את העוצמה שיש ללהקת זאבים בצורה אנושית מומחשת על הבמה. אין כאן תלבושות  מיוחדות אופייניות, הכוריאוגרף אפשר ביטוי לכל פרט בלהקה. המתח על הבמה רב, פס הקול מעולה. יש כאן מאפיינים ממש מדויקים ועוצמתיים של להקת טורפים השומרים על הקבוצה ועל הבדידים. הרקדנים נעים כלהקה בחייתיות  אשר לפעמים מדגישה אלימות פראית. המחול מאוד מקצועי, מדויק ומרשים עד צמרמורות.

??????????

??????????

??????????

שכטר נחשב היום לאחד הכוחות הבולטים בעולם המחול המודרני. הוא מתגורר בלונדון  והוא זכה לתואר  OBE  מידי המלכה  על שירותיו לעולם המחול בבריטניה.

נולד בירושלים בשנת 1975 ולמד פסנתר אבל גילה עניין רב במחול והתקבל לאקדמיה למחול בירושלים. עוד בעת שירותו הצבאי הצטרף ללהקת בת שבע. הוא עבר מהאנסמבל ללהקה הראשית ורקד בה שלוש שנים. במקביל למד תיפוף, עבר לפריס ללמוד מוסיקה ובשנת 2002 עבר ללונדון והחל לרקוד בלהקתה של יסמין ורדימון. ב- 2003 יצר במסגרת הלהקה את יצירתו fragments  לה גם הלחין מוסיקה.

בשנת 2008 הקים את להקת המחול הנושאת את שמו.

??????????

המחול השני (לאחר הפסקה) היה של זוג, זהו מחול בעירום חלקי.

"20:14" מאת ירז’י קיליאן. קיליאן מגדולי היוצרים של דורנו מתייחס ביצירה זו לזמן כפי שהוא רואה אותו …" מלמדים אותנו ש"זמן" הוא רק המצאה של בני אדם! כל זה נשמע אפשרי, אך דבר אחד אנו בטוחים: זמננו נקבע על ידי שני רגעים זעירים. הרגע בו אנו נולדים והרגע בו אנו מתים. העבודה שיצרתי לא עוסקת רק ב"זמן" אלא גם ב"מהירות", "אהבה" ו"הזדקנות". לאמיתו של דבר הכל פשוט מאוד אך גם מסובך להפליא ובוודאי שאינו ניתן להסבר מוחלט!".

Jiří Kylián  נולד בשנת 1947 בפראג – צ'כוסלובקיה, לאביו ווקלב שהיה בנקאי ולאמו מרקטה, שהיתה כנערה צעירה פרוטגית-רקדנית-ילדה.  הוא הצטרף לבלט שטוטגרט בשנת 1968 ועבד תחת קרנקו, שם החל לעבוד ככוריאוגרף.בבלט שטוטגרט החל קיליאן את הכוריאוגרפיה של פרדוקס(1970) של בלט שטוטגרט, בין השאר.

עבודותיו העיקריות של קיליאן כוללות: הארץ שנשכחה (1981),

Falling Angels (1989), Petite Mort (1991) ויצירות רבות אחרות וכן הוא זכה בפרסים רבים על עבודותיו. יצר בעבר עבודות רבות ללהקת המחול NDT שהופיעה בישראל.

היצירה שהוצגה היא דואט , חלק מיצירה 52;27.

שני רקדנים מפגינים כל אחד בתורו את יכולתו הגופנית, הגמישות ויכולת התנועה, לא תמיד בתנועה, משהו שלפעמים מזכיר אומנות לחימה אסיאתית. זאת בעירום חלקי. יש ביצירה רמזים לתשוקה וארוטיקה אולם הייתי מצפה ליותר. הדואט עשוי טוב, מהוקצע אבל משעמם. היצירה מלווה בפס קול בגרמנית שברגעי התשוקה אולי מתחלפת לצרפתית. שיעור בתנועה, ביציבה על הבמה, בגמישות ובאחיזה הדדית. הקטע הכי יפה הוא ביצוע של לולאה אנושית בדואט המאוד אסטטי.

??????????

היצירה האחרונה הנושאת את שם המופע: ״אנטיתיזי״ מאת הכוריאוגרף היווני אנדוניס פוניאדקיס  עוסקת במאבק בין חיפוש אחר יופיו של העבר כנוסטלגיה  לבין מציאות עכשווית לא ברורה, נסערת, דינמית ואלימה. ביצירה מתפעל פוניאדקיס מהפכים וניגודים: מקומי וגלובלי, איטי ומהיר, גברי ונשי, מופשט וקונקרטי. העבודה שואבת השראה הן מהישן והעתיק והן מן החדש והמודרני. "יצרתי את היצירה", אומר פונידאקיס, "על בסיס מאבק בין חיפוש אחר היופי של העבר, המציאות של ימינו :נסערת, דינמית, לא וודאית ואלימה".

antitesi - ph Nadir Bonazzi
antitesi – ph Nadir Bonazzi

הכוריאוגרפיה מעולה, התלבושות מקוריות ומעניינות, המוסיקה לפעמים צורמת להחריד.

זו יצירה שבה כל הזמן מתחלפים הרקדנים, ההרכבים, מקבוצה ליחיד לדואטים או שלשות ורביעיות , כצופה אתה מתלהב מהביצוע המדוייק.  היו שם כ- 19 רקדנים ורקדניות אולם זה נראה כאוסף של קליפים ולא כנושא שאתה מצפה לו מקריאת התכניה. אולי זה העניין של ההפכים, כל פרק הוא אנטיטזה של החלק הקודם, הניגודים של הקטעים מחד ומאידך המחול הקבוצתי מלא חן, איטי, לפעמים מהיר אבל מלא הדר בהתקבצויות  ובתנועה שבתוך הקבוצה. בהחלט גל של אנרגיה קורן מהקבוצה המיוחדת הזו. יש משחק מאד מקורי  בגופי תאורה ניידים שלפעמים דומה שמשמשים לסמל פאלי ולפעמים אולי כהרקולס המחזיק את כדור הארץ.

??????????

??????????

??????????

??????????

אטרבלטו שמקום מושבה הוא בעיר רג'יו אמיליה בצפון איטליה הוקמה בשנת 1977 כלהקת מחול עכשווי, הפכה עד מהרה ללהקת המחול החשובה באיטליה וזכתה למוניטין בינלאומי בזכות האיכות הגבוהה של רקדניה ומנהליה האמנותיים לאורך השנים: ויטוריו ביאגי (1977-1979), אמדאו אמודיו (1979-1997), מאורו ביגונזטי (1997-2007) כריסטינה בוצוליני (2008-2017) וכיום ג'יג'י כריסטופורטי.

 ??????????

על הלהקה:

ייחודה של הלהקה הוא בהיותה מורכבת מרקדני סולו המסוגלים לבצע בצורה ווירטואוזית טווח רחב של סגנונות ריקוד ובכך שהיא עובדת עם כוריאוגרפים איטלקיים ובינלאומיים מובילים כמו ווילאם פורסיית, ירז’י קיליאן, מאורו ביגונצטי, יוהאן אינגר, חופש שכטר, אנדוניס פוניאדקיס, יורי פוקורני, כריסטיאנה מורגנטי, ג'וזפה ספוטה, אוג'ניו סיגליאנו, מיקלה די סטפנו ואחרים. לצד זה מעלה הלהקה באופן קבוע יצירות של יוצרים איטלקיים צעירים.

הלהקה באמצעות הקרן הלאומית למחול המנהלת אותה, מקדישה זמן ופעילות לעידוד המודעות למחול וחשיפתו באיטליה באמצעות פרוייקטים מיוחדים, ״רזידנס״ לרקדנים, מופעים בקהילה ועוד.

עם כניסתו לתפקיד של המנהל האמנותי הנוכחי ג'יג'י כריסטופורטי בשנת 2017, בשיתוף עם זבבה ברטי, ריעננה הלהקה את העקרונות המנחים את פעילותה ושואפת להעלות יצירות היוצרות הנושקות לעולמות כוריאוגרפיים מגוונים תוך יצירת דיאלוג עם האמנות החזותית, המוסיקה, התיאטרון והחינוך. מופעי הלהקה הפכו במהירות לפופולריים בקרב הקהלים באיטליה ובפסטיבלים ברחבי אירופה.

בישראל העלתה הלהקה תכנית מגוונת, שלוש יצירות המשקפות פרשנויות של שלושה יוצרים למושגים כמו חלום, זמן, יופי, אלימות, אהבה, מוות, עבר והווה.

 

סרטון: https://youtu.be/_eonPcA00Zc

מתי

אודיטוריום חיפה – 4 בינואר

כרטיסים: www.ethos.co.il ,*9300

תיאטרון ירושלים – 5 בינואר

כרטיסים: www.bimot.co.il ,*6226

*מופעי אטרבלטו בישראל נתמכים ע״י המכון האיטלקי בת״א ובחיפה.

 

 

 

 

 

 

 

 

שתפו את הפוסט!