25 באפריל 2024 3:31
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

"לה פולייה" עם התזמורת הסימפונית ראשון-לציון

 

 

התזמורת הסימפונית ראשון לציון, מנהליה והמנצח גיימס ג'אד מקפידים להביא לקדמת הבמה מלחינים ישראלים לצד מלחיני דור העבר המפואר.

בקונצרט הזה השמיני במספר העונה, היצירה של מנחם ויזנברג, "לה פולייה" הייתה זו שהעניקה לו את השם.

תזמורת- קרדיט אילן ספירא
תזמורת- קרדיט אילן ספירא

תכנית הקונצרט:

מנצח: גיימס ג'אד

סולן כינור: אמורי קויטו

מנחם ויזנברג – קונצ'רטו "לה פוליה" לארבעה כלי נשיפה מעץ ותזמורת כלי קשת.

פיוטר איליץ' צ'ייקובסקי – קונצ'רטו לכינור ולתזמורת ברה מז'ור אופ' 35

רוברט שומאן – סימפוניה מס' 2 בדו מז'ור אופ' 61

 

יצירתו של המלחין, מנחם ויזנברג, קונצ'רטו לה פוליה (La Folia), נכתבה בהזמנת הקאמרטה הישראלית ירושלים. "היא יונקת את השראתה מאותה תבנית מלודית-הרמונית-ריתמית הנקראת "פוליה" ואשר היוותה שלד לעשרות יצירות שנכתבו מאז הרנסנס", אומר ויזנברגעל היצירה. "מקור השם פוליה מתייחס לעובדה שבראשיתה הייתה זו תבנית למוסיקה למחול, והרוקדים שהיו נכנסים לאקסטזה נראו בעיניי הסובבים אותם כאילו היכה אותם השיגעון. ליצירה ארבעה פרקים כאשר שלושת הראשונים כמעט מחוברים ביניהם ואילו הרביעי עומד לעצמו. פרק זה הינו מרש אבל בו ניסיתי לבטא את תחושותיי וכאבי למראה טירוף המערכות ואבדן התקווה אותם אנו חווים בתקופה האחרונה".

20150528_205417A

הסולנים ביצירה זו:

מרגלית גפני – חליל

גבריאלה בוקובסקי – אבוב

ולדימיר גרו – בסון

שרון פולק – קרן

היצירה מאתגרת, היא מתחילה במעין מוסיקת אקסטזה שהייתי מתמלל אותה לתסכית מתח, התבנית של הפרק הראשון מתעצמת מאד ובולטת בה מרגלית גפני בחליל הצד ולא רק.

הפרק השני איטי, משרה עצב ותוגה, עבודה יפה של הצ'לנים.

הפרק השלישי מהיר-איטי, עדיין מרגישים קינה ועצב, האבוב עושה עבודה נהדרת, מוגשת (לי) מעין תפילה והתעוררות.

הפרק האחרון מרש אבל.

מנחם ויזנברג, פסנתרן ומלחין

יחצ
יחצ

מנחם ויזנברג פעיל בכל תחומי העשייה המוסיקלית: מלחין, מעבד, פסנתרן סולן, מלווה ומנגן מוסיקה קאמרית בארץ ובעולם. סיים לימודי תואר ראשון בפסנתר באקדמיה למוסיקה ע"ש רובין בתל אביב ותואר שני בביה"ס למוסיקה ג'וליארד בניו יורק. מכלול יצירתו חובק קשת רחבה של ז'אנרים: יצירות תזמורתיות, קאמריות ווקאליות וכן מוסיקה קלה, עיבודים וג'אז. הן מבוצעות בארץ ובעולם על ידי תזמורות והרכבים שונים, בין השאר התזמורת הפילהרמונית הישראלית, הקאמרטה הישראלית ירושלים, "אנסמבל מוסיקה נובה", "הרביעייה הירושלמית" וכן בידי סולנים מפורסמים. ויזנברג זכה במענקי יצירה מטעם פסטיבלים וקרנות בארץ ובעולם והינו חתן פרס אקו"ם למוסיקה קונצרטית לשנת 1992 וחתן פרס המועצה הציבורית לתרבות ואמנות על ביצוע יצירות ישראליות. הוא הקליט מספר תקליטורים כפסנתרן, מלחין ומעבד. כיום מרצה ויזנברג באקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים ובמדרשה למורים למוסיקה בת"א ובנוסף הוא יועץ ומדריך בכיר ביחידת הנגנים הצעירים שליד מרכז המוסיקה "משכנות שאננים" מיסודו של אייזק שטרן.

על צ'ייקובסקי אני לא צריך לספר הרבה, כולנו גדלנו על המוסיקה שלו משחר נעורינו. מדובר ביצירה מאתגרת שבהיסטוריה הרחוקה שלה ב- 1881 לא זכתה לשבחים אולם עם הזמן זכתה לכבוד הראוי לה והפכה אפילו ליצירת מפתח בעבודה של סולן –תזמורת.

אכן הסולן בערב זה נתגלה כוירטואוז מוכשר שכמותו טרם ראינו על במה זו (לזכרוני). אמורי קויטו הפיק מהכינור הגואדניני 1773 שלו את הצלילים ההכי טובים שאפשר היה להפיק מכינור על במה זו וזכה לתשואות בכל סיום פרק מהקהל שלא יכול להתאפק!!!

יחצ
יחצ

20150528_211756A

אמורי קויטו (נ. 1984 בצרפת) החל בלימודי כינור בגיל צעיר. בהיותו בן 11 הוא הופיע בשידור של רדיו צרפת ובגיל 13 התקבל לקונסרבטוריון הגבוה של פריז. את לימודי ההמשך הוא עשה בבית הספר מנהטן למוסיקה בניו יורק.  במהלך שנות לימודיו זכה  זכה קויטו בפרסים ראשונים בתחרות רבות בהן: תחרות רוזלינד ויוזף סטון ברג, תחרות ולדו מאיו ובתחרות "ממלכת המוסיקה" של רדיו צרפת. בנוסף, הוא זכה במלגות של קרנות שונות.
הופעתו החשובה הראשונה  התקיימה  באולם "קרנגי" בניו יורק בשנת 2004 . בעקבות הופעה זו הוזמן להופעות רבות בעולם ובין היתר ניגן  עם התזמורות הפילהרמוניות של רומא, אוקראינה ותזמורות רבות נוספות בעולם. הוא ניגן רסיטלים במרכז קנדי ובערוצי רדיו וטלויזיה בקנדה ובצרפת . בשנת 2013 הקליט בנגינת בכורה עולמית את הקונצ'רטו לכינור של פייר וייסמן עם הפילהרמונית של קייב. הוא מרבה להופיע בפסטיבלים בהם פסטיבל סנטה פה, פסטיבל דוביל ופסטיבל קורד-די-סייל, לצדם של אמנים כג'וזף סילברסטיין, פנחס צוקרמן ואמנים צרפתים בכירים.

היצירה מתחילה בפרק פיוטי, הכינורות וכלי המיתר מכשירים את הדרך לסולן שמנגן סולו ואז התזמורת מצטרפת והסולן עונה, מעין דו-שיח. הנגינה הנעימה של הסולן ממש מהפנטת וכובשת וכמובן הקודה בסיום היא זו שסחפה את הקהל לתשואות.

הפרק השני האנדנטה שקט יותר ונותן שוב במה נהדרת לסולן בצלילים נמוכים מהם הוא מטפס מעלה לצלילים גבוהים ומקבל חיזוק מהקלרניט והחליל.

פרק שלישי שוב סערה ועוצמה אופיינית ליצירות של צ'ייקובסקי ועובר לרוגע שמשרה הסולן במתיקות ונעימות הצלילים ובווירטואוזיות שאולי רק הוא יודע הוא סוחף את הקהל לסיום בתשואות שחייבו אותו לתת הדרן…

בראבו!

היצירה של שומן, מוסיקה קלאסית נעימה, סימפוניה מס 2 בדו מז'ור אופ' 61, יצירה לא מוכרת שלא נוגנה כאן כנראה כמו בעוד מקומות. "כשבדקנו את רשימת הרפרטואר שביצעה התזמורת ב-15 השנים האחרונות, הופתענו לגלות שהסימפוניה השניה של שומאן נעדרת מהרשימה," אומר אריאל כהן, מנכ"ל התזמורת. "קשה להסביר למה תזמורות רבות, ובכללן התזמורת שלנו, ממעטות לנגן את הסימפוניות של שומאן, ובפרט את הסימפוניה השניה. מנדלסון ניצח על ביצוע הבכורה של הסימפוניה בלייפציג והיא זכתה להצלחה רבה מיומה הראשון. מי שאינו מכיר את הסימפוניה יגלה שמדובר ביצירה קלה להאזנה, וזאת למרות העובדה שנגינתה היא משימה לא קלה כלל."

ג'יימס ג'אד, המנצח

ג'יימס ג'אד- קרדיט אילן ספירא
ג'יימס ג'אד- קרדיט אילן ספירא

מנהלה המוסיקלי של התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון, ניהל לאורך הקריירה שלו בין היתר את התזמורת הסימפונית של ניו זילנד, את התזמורת הפילהרמונית ואת האופרה של פלורידה והיה מנצח אורח ראשי של תזמורת לִיל בצרפת. את התזמורת     מניו זילנד הוביל ג'אד לפסטיבלים והופעות במדינות שונות בעולם, בין היתר להופעה במשחקים האולימפיים בסידני. ג'יימס ג'אד הוא בוגר "טריניטי קולג' למוסיקה" בלונדון ולחשיפתו הבינלאומית הראשונה זכה כששימש מנצח משנה לצד לורין מאזל בקליבלנד. הוא ניצח על מספר רב של תזמורות פילהרמוניות וסימפוניות בארץ ובעולם, בהן גם הפילהרמונית הישראלית, הפילהרמונית של ברלין, הסימפונית ההונגרית הלאומית, הסימפונית ירושלים ועוד רבות אחרות. ג'אד מוכר היטב כמנצח תזמורות צעירים בארה"ב ובאסיה. הקלטותיו לסימפוניות של מאהלר זכו להערכה רבה והקלטות אחרות שלו ליצירות של מלחינים אחרים זיכו אותו בפרסים.

 

 

 

שתפו את הפוסט!