19 במרץ 2024 8:40

לוצ'יה די למרמור מאת דוניצטי – "רואים משם שומעים מכאן"

לוציה די למרמור,-אלה קום
לוציה די למרמור,-אלה קום

אופרה היא בעצם תיאטרון המוגש לקהל באמצעות מוסיקה ושירה אופראית כאשר לרוב, אם לא תמיד, התוכן הוא דרמטי. אופרות החלו במאה ה-16, האופרה משתמשת ביסודות רבים של התיאטרון המקובל כמו תפאורה,תלבושות ומשחק. עם זאת, האופרה נבדלת מצורות דרמטיות אחרות בחשיבות הנודעת בה לשירה ולטכניקה הווקאלית המקובלת.

מכאן שזמרות וזמרים אופראיים נדרשים גם לכשרון משחק וגם לכישרון ווקאלי מוסיקלי. האופרות לרוב מוגשות בבתי אופרה באולמות שנועדו לכך, בארץ בין היתר בבית האופרה היכל אומנויות הבמה בתל אביב.  ברור שראשית, לא ידם של כולם משגת לרכוש כרטיסים או להגיע לכרך הגדול  ובכלל לא כולם בנויים לרשמיות של בית האופרה. בחו"ל יש בתי אופרה מאוד נכבדים כמו האופרה שלפנינו המוגשת (ומצולמת) בבית האופרה הממלכתי – וינה, אחד מבתי האופרה הנחשבים בעולם שמופיעים בו טובי הזמרים והמנצחים. והנה הפרויקט המצליח "רואים משם שומעים מכאן" מביא את האופרות הטובות והמוצלחות בעולם למסך הקולנוע, איפה עוד תראה אנשים בקיץ נכנסים במכנסיים קצרים עם פופ-קורן ונאצ'וס לבית אופרה?

מרגע התחלת האופרה הזו, עם המסך הגדול והמוסיקה המצוינת של גטנו דוניצטי השתרר שקט באולם. הדרמה היא בעיצומה וכולם, גם אם מכירים את הסיפור דרוכים לקראת הבאות.

לוצ'יה די למרמור – מלודרמה טרגית

מוסיקה: גטנו דוניצטי

ליברית (טקסט): סלבדור קמרנו על פי הרומן "הכלה מלמרמור" מאת סר וולטר סקוט

ניצוח: אבלינו פידו

בימוי: לקורין פלי

משתתפים:

לוצ'יה: Olga Peretyatco

אדגרדו: Juan Diego Florez

אנריקה אשטון: George Petean

ריימונדו: Jongmin Park

וסולנים נוספים

מקהלת בית האופרה של וינה

תזמורת בית האופרה של וינה

הסולנים בהפקה זו הינם מהמובילים כיום בתחום הבל-קנטו. חואן דייגו פלורז, הטנור הפרואני, נודע בכל העולם כ"אלוף" הבל-קנטו. כשהופיע בבית האופרה "לה סקאלה" מילאנו באופרה "בת הגדוד", גם היא מאת המלחין דוניצטי, הריע הקהל ארוכות לשירת האריה המפורסמת Ah! mes amis (שכוללת לא פחות מ-9 צלילי דו גבוהים). הקהל לא הירפה ממחיאות הכפיים עד שפלורז "נאלץ" לשיר את האריה בשנית, דבר שלא התרחש בלה סקאלה במשך 74 השנים הקודמות.

אולגה פרטיאטקו – זמרת הסופרן הרוסייה, ידועה בעיקר בתפקידי בל-קנטו, הופיעה בתפקיד זה של לוצ'יה גם במטרופוליטן אופרה בניו-יורק. היא מופיעה באופן תדיר בבתי האופרה של וינה, ברלין, פריז וניו-יורק.

המנצח אבלינו פידו, יליד טורינו – איטליה, הוא מהמומחים העולמיים לסגנון הבל-קנטו האיטלקי.

 

לוצ'יה די למרמור  (Lucia di Lammermoor) היא אופרה טרגית בשלוש מערכות מאת המלחין האיטלקי גאטנו דוניצטי (Gaetano Donizetti) ונחשבת לאופרה הטובה ביותר שלו ומהווה דוגמה מצוינת לסגנון הבל-קנטו. לוצ'יה היא אחת האופרות האהובות ברפרטואר הבינלאומי.

Lucia_Di_Lammermoor_116576_PERETYATKO_optimized6 אל קום
Lucia_Di_Lammermoor_116576_PERETYATKO_optimized6
לוציה די למרמור,-אלה קום

סיפור האופרה מתרחש בתחילת המאה ה-18 בסקוטלנד.

העלילה: אנריקה אשטון, איש רב-מזימות וחסר רחמים, השתלט על אחוזת ראוונזווד, בית אבותיו של אדגרדו ואילו  אדגרדו עבר להתגורר, בעוני ובחוסר כל,  במצודה המטה לנפול על צוק הסלע שבוולף קרג. הכתרתה של מרי כמלכת סקוטלנד שינתה את מוקדי הכוח  והעלתה לשלטון חוג מקורבים חדש. השינוי מאיים על הישגיו של אשטון, לכן עליו ליצור בדחיפות קשרים עם השליטים החדשים. הדרך היחידה לעשות זאת היא באמצעות נישואי-תועלת של אחותו, לוצ'יה. הצרה היא שלוצ'יה עצמאית ונחושה בדעתה ואנריקו אינו יכול לסמוך עליה שתשתף  אתו פעולה, למרות  שעם פטירת אמם, זה מקרוב, הופקדה בידיו החסות עליה.

 

שלוש מערכות עיקריות , התפאורה בעיקרה בסביבת שלג וחורף קודר. לוצ'יה עדיין מתאבלת על מות אמה אבל היא מאוהבת בחשאי באדגרדו. בינתיים חוזרים אנשיו של נורמנו מן המעקב ומספרים כי ראו זר מסתורי החודר אל האחוזה. אשטון מתמלא חמת זעם. הוא חושש שתכניתו להשיא את אחותו עולה על שרטון ולכן צריך לשכנע את לוצ’יה להינשא נישואים דיפלומטיים לארתורו.

לוצ'יה לא מוותרת ולמרות שבין שתי המשפחות קיימת שנאה רבת שנים ושאיפה לנקם, היא נישאת בחשאי לאדגרדו והם מחליפים טבעות. אריית הפתיחה מקסימה כמו המשך השירה, שירתה של הסופרנית Olga Peretyatco היא סופרן קולרטורה שממיס לך את הלב וכמעט את השלג על המסך. זאת בעת שאהובה עומד לצאת לצרפת ולפני יציאתו לדרך הוא מעוניין להתפייס עם אשטון ולהשכין ביניהם שלום ובאותה הזדמנות לבקש ממנו את ידה של לוצ’יה. לוצ’יה מתרה בו שאשטון לא יסכים לכך לעולם ואדגרדו חושף את מרירותו הנוראה על האיש שהרג את אביו וגירש אותו מעל אדמתו.

 

מערכה שניה: אשטון נחוש בדעתו להשיא את אחותו לוצ’יה לארתורו. הוא משתמש במכתב אהבה מזויף המצביע על בגידה של אדגרדו בלוצ'יה, מהמכתב עולה כאילו הוא עומד להתחתן בצרפת עם אישה אחרת והיא מתמוטטת מצער. לוצ'יה המיואשת מסכימה להינשא לארתורו וחותמת על מסמך נישואים. אדגרדו מגיע אחרי שהחתונה מתקיימת, פורץ לבית אנריקה, מחולל מהומה ומגורש. הסכינים נשלפות, אתה בטוח שדם יישפך שם, אבל לא.

לוציה די למרמור,-אלה קום7
לוציה די למרמור,-אלה קום

ההמשך דרמטי: לוצ'יה ההמומה יוצאת מדעתה וכאשר ארתורו מתייחס אליה באלימות היא רוצחת אותו בסכין ולאחר מכן מתה. אנריקה מזמין את אדגרדו להילחם עמו, אבל כשנודע לאדגרדו כי לוצ'יה מתה הוא מתאבד על קברות אבותיו.

באדיבות אל קום
לוציה די למרמור,-אלה קום

 

תמונות שיגעון באופרות הבל-קנטו הן עניין שבשגרה, אך תמונת השיגעון של לוצ'יה היא המפורסמת שבהן. מיד לאחר טקס הכלולות לוצ'יה מאבדת את שפיותה ורוצחת את בעלה. בשירה עדינה, שקטה, בצלילים פעמוניים המלווים בחליל וצ'לסטה מתארת לוצ'יה את החזיונות שלה, דמיונות על אהבה שלא התממשה לאהובה, אדגרדו. לוצ'יה שרה את האריה הזו כששמלת הכלולות שלה מוכתמת בדם. האריה העדינה הזו מושרת דקות אחדות לאחר שלוצ'יה רצחה במו ידיה את בעלה הטרי. אחיה שיקר לה, הונה אותה והכריח אותה להתחתן עם גבר אחר, במקום עם אדגרדו אהובה.

תמונת השיגעון של לוצ'יה היא האריה הארוכה והמאתגרת ברפרטואר האופראי. כ-14 דקות של שירה סולנית, בליווי מינימלי ו"שקוף", אשר מותיר את הקול חשוף, מהדהד באולם כענבלים עדינים. האנשים הנוכחים על הבמה אינם מסוגלים להוציא מילה מרוב תדהמה. דוניצטי המלחין מבטא את המצב הדרמטי הקיצוני של הדמות בביטוי קולי קיצוני רווי קולורטורות וטרילים (צלילים תזזיתיים). עבור הזמרת זהו אתגר גדול לבטא חוסר שליטה וטירוף דרמטי, תוך שהיא חייבת כמובן להיות מאד מרוכזת ומדויקת בביטוי הקולי, להיות בו בזמן בשליטה מוחלטת ולהחצין חוסר שליטה קיצוני. הדבר מצריך מהזמרת טכניקה מושלמת על מנת "להשתחרר" מהמחשבה על הביצוע הטכני ובאמת "להיות מטורפת".

תמונה זו נעשתה סמל לשירת אופרה וירטואוזית וללא ספק תרמה תרומה אדירה לכניסתה של "לוצ'יה די למרמור" לפנתיאון היצירה האופראית (ויש עוד הרבה סיבות טובות, למשל גם תמונת השישייה, העשויה מלאכת מחשבת מוזיקלית ודרמטית).

בקיצור, זמרת סופרן אדירה, אולגה פרטיאטקו.

מנצח ותזמורת – מעולים.

מקהלה שעד עכשיו העור שלי סומר מהאיכויות שלה ומהצלילים השמימיים ושמעתי מקהלות רבות בחיי.

טנורים  וזמרים סולנים שזו חוויה שמימית לשמוע את קולם באיכות הסאונד בקולנוע.

 

לצפייה בטריילר של הסדרה: https://youtu.be/UPbDsMg38iI

לצפייה בטריילר של לוצ'יה די למרמור:

מחירי כרטיסים: 89 ₪ ומחירים מיוחדים לגמלאים ולבעלי מנויים.

 

בהמשך יוקרנו הפקות אופרה נוספות בהן:

האיטלקייה באלג'יר/ רוסיני

שני הפוסקרים/ ורדי

 

רואים משם שומעים מכאן

סדרת מופעי אופרה מצולמים בביצוע הגדולים והטובים שבמוסיקאי האופרה הפועלים היום, זמרים, מנצחים במאים ומעצבים. יצירות שצולמו על הבמות הנחשבות בעולם , באיכות הקרנה וסאונד מהמעלה הראשונה, עם תמונה באיכות K4, אשר תגרום לכם להרגיש ממש מול הבמה,  ובתרגום וכתוביות בעברית ואנגלית.  עורכת הסדרה:  מרב ברק

הסדרה נפתחה בהקרנה של הפקת האופרה "אאידה"/ורדי מפסטיבל זלצבורג והמשיכה עם הקרנות של האופרות "כרמן"/ביזה מפסטיבל ברגנץ, "מקבת"/ורדי מבית האופרה הממלכתי – ברלין, "חליל הקסם"/מוצרט מפסטיבל זלצבורג. הקרנה זו היא החמישית בסדרה.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

שתפו את הפוסט!