19 באפריל 2024 6:14
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

"מכתב מלונדון" סרט דוקו תיעודי על קום המדינה

 

הסרט מכתב מלונדון קרדיט גביע מדיה
הסרט מכתב מלונדון קרדיט גביע מדיה

מן העיתונות בת ימינו: "השר לענייני המזרח התיכון בממלכה תקף את יחסה של ישראל  לקטינים פלסטינים השוהים במעצר  ואמר כי עליה לעשות יותר כדי להגן על זכויות אדם. ההרשעה של תמימי סמלית ומראה כיצד הסכסוך הבלתי פתור מזיק לדור החדש" (ח. וואלה).

על מנת להבין מי אלו הבריטים האלו (צבועים?) ומה הייתה תרומתם לקום המדינה ובכלל להבין מה היו הפעולות הציוניות שהביאו להקמת המדינה הלכנו לראות את הסרט  "מכתב מלונדון".

זהו סרט תיעודי, קופרודוקציה בריטית ישראלית המתחיל עם הצהרת בלפור בנובמבר 1917 והמניעים להצהרה זו ועד קום המדינה ב-1948.

הסרט מגולל את יחסם של הבריטים אל הישוב היהודי שבהתחלה היה אוהד את הרעיון הציוני ותמך בהקמת בית לאומי בארץ ישראל היא פלשתינה.

מי האנשים שמאז ההצהרה של הרצל על בית לאומי לעם היהודי השפיעו על המשטר הבריטי, מה היו האינטרסים של הבריטים לאהוד את הרעיון, זה בסרט.

Mandate_for_Palestine_(legal_instrument)
Mandate_for_Palestine_(legal_instrument)

 

במשך הזמן שינו הבריטים את עמדתם לנוכח ההתנגדות האלימה של התושבים הערבים לעליה יהודית. הבריטים שרצו למנוע חיכוך ושפיכות דמים החלו להגביל את עלית היהודים והנהיגו את מדיניות "הספר הלבן" שקבע  מכסות קבועות של מס'  יהודים שהורשו לעלות בכל שנה. זאת דווקא בתקופה שבה גברה הסכנה ליהודים באירופה, כך ממשלת המנדט הקשיחה את מדיניותה וכך נוצרה העלייה הבלתי לגאלית (עליה ב')  וקמו ארגוני מחתרת שמטרתם לסלק  את השלטון המנדטורי הבריטי מן הארץ.

Hagana Ship Theodor Herzel -April 1947

 

??????????

כאן אני יכול להחזיר אתכם לפתיח שלי, כמי שגדל בבית רביזיוניסטי מצד אחד, שהספרים שליוו את ילדותי היו "המרד" של מנחם בגין ו -"בימים אדומים" של מתי שמואלביץ ולומר שהבריטים הצדקניים של היום לא יטיפו לנו על התנהגותנו.

ארגון ההגנה היה המתון וארגון האצ"ל והלח"י היו הקיצוניים ודגלו בטרור. כלל הפעילות הביאה לגירוש הבריטים מארץ ישראל.

הסרט "מכתב מלונדון" מתחיל באירועים שקדמו להצהרת בלפור המפורסמת ומסתיים עם יציאת הבריטים מפלשתינה ב-1948 והכרזת העצמאות של דוד בן גוריון. הסרט משלב עדויות של אנשים שחיו בתקופת המנדט וראיונות עם היסטוריונים ופוליטיקאים, בשילוב קטעי ארכיון נדירים שחלקם לא נראו מעולם.

בסרט מרואיינים, בין השאר:ד"ר אלעד פלד, מפקד צה"ל לשחרור צפת בשנת 1948, אפרים הלוי, שגריר ישראל לשעבר וראש המוסד לשעבר, מודאר זהראן, פלסטיני העומד בראש הקואליציה האופוזיציונית לירדן, דבורה נמיר, בתו של מפקד ב'הגנה' ועיתונאית, גבריאל שטרסמן, שופט לשעבר ועיתונאי תושב תל-אביב בשנת 1946, האוורד אפשטיין, ביוגרף של חיים ויצמן, מנחם מיודובניק, חבר הפלמ"ח וחקלאי, פרופ' קולין שינדלר, אונ' לונדון לימודי המזרח התיכון, פרופ' יוג'ין קונטרוביץ', בית הספר למשפטים של אונ' צפון מערב שיקגו ועוד.

 

דאג דאלגליש, במאי: "חגיגות יובל המאה להצהרת בלפור ו- 70 שנה להקמת מדינת ישראל מזכירים לנו שאנחנו בני הדור השלישי והרביעי – יוצרים את האירועים שמעצבים את ימינו ואת הבאות. הסרט מאפשר לקולות של דור תש"ח להישמע, חושף את המציאות הפוליטית של אותם הימים  ואת התשוקות והטרגדיות שליוו אותה. למען הדורות הבאים, אנחנו חייבים להקשיב לסיפורם המרגש כדי שנכיר את הנרטיב ההיסטורי בשלמותו".

מלווין ליפיץ', תסריטאי: "הסרט עוסק בצורך הדחוף להראות את האמת הלא מובנת על הפיכתה של ישראל למדינה. הסרט מסביר את תפקידה הסותר של בריטניה בקידום הציונות ואיך הפכה לאחר מכן לאנטי-ציונית, זנחה את הבטחותיה וניסתה לחסל את המנדט. הסרט "מכתב מלונדון" חשוב וחיוני להבנת המציאות של ההיסטוריה הישראלית במיוחד היום".

הסרט מוקרן לקראת חגיגות 70 שנה למדינה.

 

מועדי הקרנות הסרט "מכתב מלונדון" בסינמטקים

בתאריך 25.3, בשעה 19:00, סינמטק תל אביב 25.3

הקרנת בכורה !!! כולל שיחה עם היוצרים

בתאריך 28.3, בשעה 19:00, סינמטק תל אביב

בתאריך 8.4, בשעה 21:00, סינמטק תל אביב

בתאריך 9.4, בשעה 19:00, סינמטק תל אביב

בתאריך 10.4, בשעה 17:00, סינמטק תל אביב

 

לצפייה בטריילר עם כתוביות בעברית:https://vimeo.com/250476322

לינק לפייסבוק – https://www.facebook.com/balfourcentenary/

בריטניה – ישראל 2018, 50 דקות, אנגלית ועברית

במאי: דאג דאלגליש

תסריטאי: מלווין ליפיץ'

מפיקה בישראל: חנה דרורי קשי

קריינות: חיים יבין

 

 

 

שתפו את הפוסט!