20 באפריל 2024 6:15
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מרכז ג'ו אלון מוזאון תרבות הבדואים

??????????

שאלה: מאיפה אתם מקבלים את המים?

תשובה אנחנו משלמים בבנק הוראת קבע למקורות וככה אנחנו מקבלים מים

שאלה: וחשמל

תשובה: או גנרטור או סולארי

אלו מקצת השאלות שאנשים שואלים את השייח' במפגש עימו באוהל הבדווי שבמרכז ג'ו אלון,

לפעמים השאלות נוקבות יותר

שאלה: כמה נשים מותר לכם לשאת

תשובה: עד 4 נשים

שאלה: אתם מחייבים את הבנות להתחתן עם מי שאתם משדכים לה

תשובה: לא! הבנאדם שרוצה לשאת בחורה פונה לאבא שלה האב שואל את הבת אם היא מעוניינת אם כן יפגשו אם לא לא יפגשו.

הצטרפתי לסיור במוזאון ג'ו אלון שבמרכז ההוויה הבדואית ביער להב. יש בארץ כ 250 אלף בדווים, מה אנחנו יודעים עליהם? האם כל התפיסות , הסטיגמות הן נכונות? מיהו הבדווי? מה מנהגיו, ממה מתפרנסים? מה זה פזורה, ועוד ועוד דברים שיפתיעו כל מבקר ויעשירו את הידע הם חלק ממה שהמקום מעניק לבאים.

הסיור התחלק לשלש

ביקור באוהל בדווי

ביקור במוזיאון

שיחה על תמורות ושינויים בחברה הבדווית וגם על מעמד האשה על ידי אילהם אלכאמאלת

התקבלנו באוהל לשיחה על ספל קפה או תה מתוק

??????????

באוהל קבלת האורחים דובר בעיקר על מנהגי קבלת האורחים על טקס הקפה, האירוח בחברה הבדווית מנהגי האירוח וזאת למשך שלושה ימים ושליש. מהם הכללים והסימנים המוסכמים הסימנים הידועים למארח ולאורח. בהכנסת אורחים בדואית האורח מבשר על בואו באמצעות שיעול; המארח מכבד את האורח בשלוש כוסות קפה מר המשול לחייו של הבדואי במדבר, וכל כוס נושאת משמעות ייחודית אםהאורח משיל נעליו זה ביטוי של רצון להתארח. אם לא סימן שבא לביקור קצר והוא ממהר. ההיבט האתי מתבטא בנכונות להכנסת אורחים מוחלטת,המארח מקבל את האורח ללא תנאי, מבלי שידע את שמו, זהותו או ייחוסו המשפחתי

בהמשך נשאלו שאלות

'

במוזיאון שמענו יותר על התהליכים להקמת המוזיאון, המשמעויות התכנים ועל חיי הבדווים

20191104_131607A

המוזאון תרבות הבדואים נוסד בשנת 1980 במטרה להמחיש את אורח החיים ואת התרבות הייחודית לקהילה הבדואית שמקורה באזורי הנגב וסיני. שמענו על ההשפעה של המעבר מאוהל ליישובי קבע, לבתים. מה ההבדל בין הבדווי הנווד לבין יושבי כפרי הקבע יישובי הקבע. מפנה משמעותי באורח החיים ובהשתנות התרבות הבדואית. הנוודות ואורח החיים הקדום.

למוזאון יעוד תרבותי, חינוכי ותודעתי שמטרתו להביא לשינוי עמדות וליצירת חברה משותפת וסובלנית. הוא מהווה "אזור מגע" ביצירת קשר בין קהילות, מבסס ומכונן יחסים תוך בניית קשר בין קהילתי, ושואף לייצר דיאלוג סובלני וכבוד הדדי בין תרבותי.

20191104_133621A

??????????

במוזאון מוצגת תערוכת קבע של חפצים מסורתיים ישנים וחדשים, תצוגה העוסקת ברפואה בדואית מסורתית, וגלריה חדשה המשמשת לתערוכות מתחלפות העוסקות בהיבטים שונים של התרבות הבדואית.

https://youtu.be/lhqEpuWokjU

בשיחה עם אילהם אלכאמאלת למדנו על המעמדות בחברה הבדווית היחס לבדווים השחורים (עבדים) , על החינוך והשאיפה של בנות לחינוך ולימודים וכיצד זה עומד מול המשפחה, על נישואין ועל ריבוי נשים, על תעסוקה ועל אפליה ועוד המון דברים מעניינים.

המלצה לבקר. המקום מסודר, נגיש ברובו ויש חניה נוחה . ובכלל יער יפה מקום לסיור ושילוב בביקור מרתק

שתפו את הפוסט!