29 במרץ 2024 14:40
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מרכז "נא לגעת" חוויה חובה

 

לפעמים דומה שאנו מדחיקים דברים, מעדיפים לראות, לשמוע, לקרוא ולכתוב על הדברים היפים והנעימים ומנעמי החיים הטובים. אולם יש אנשים שעולמם קצת שונה, אנשים בעלי מוגבלויות, חירשים ועיוורים ובעלי תסמונת 'אשר' הסובלים מלקויות שמיעה וראייה גם יחד אשר עולמם והחווית שלהם קצת שונות, שונות לחלוטין. הגענו קבוצת בלוגרים ובלוגריות לפגוש ולהרגיש, לחוש ולהבין וכן קצת רציונליות והרבה רגש בלהבין את עולמם האחר. המפגש בעולם הזה שמתקיים במרכז "נא לגעת" הוא לדעתי חובה לכל אחד ונותן לנו האנשים הרגילים נקודת מבט חדשה על האחר והשונה והבעיות של האחר אתן הוא מתמודד.

??????????

מרכז נא לגעת ביפו הוא במה לתרבות ואמנות יוצרת, המקדמת דיאלוג שוויוני במטרה להוביל לשינוי חברתי מתוך אמונה ברוח האדם וביכולתו לגעת ולשנות.

המרכז פועל בכל ימות השנה ומעביר ערכים של פתיחות, סובלנות וקבלת השונה ומספק לקהל הרחב חוויה מעצימה וייחודית.

המרכז משלב בתוכו תיאטרון, מסעדה ובית קפה המופעלים על ידי בעלי מוגבלויות – חירשים ועיוורים ובעלי תסמונת 'אשר' הסובלים מלקויות שמיעה וראייה גם יחד. המרכז מהווה מודל חדשני בכל הנוגע לשילוב והכלת בעלי מוגבלויות בחברה ועד כה ביקרו בו למעלה מ-700,000 מבקרים מרחבי העולם ומישראל מאז פתיחתו בסוף שנת 2007. בשנים האחרונות יצאו חברי התיאטרון למספר הופעות בלונדון, ניו יורק, סיאול ועוד וקצרו שבחים רבים.

??????????

??????????

הביקור שלנו כלל ארוחת ערב במסעדת החושך Black out"", זו מסעדה בה אתה בוחר מראש על ידי הצוות בחוץ את התפריט בהתאם לשעות והמנות המוגשות. ואז אתה נכנס פנימה!

אני חייב להסביר את התהליך של "נכנס פנימה": אנחנו נפגשים עם המלצרית שלנו (מעיין) בפרוזדור אפלולי מואר חלושות, מתבקשים לעמוד בשורה ולהניח ידיים על הכתפיים של מי שלפנינו, והמלצרית אוחזת ביד של הראשון ומובילה אותנו פנימה דרך דלת ווילון שחור לתוך עולם חשוך לגמרי, חושך מוחלט, עולמם של העיוורים! המלצרית עם הניסיון והמיומנות שלה מושיבה אותנו אחד אחד במקומו בצורה מדויקת ונוחה ומסבירה: מימינכם קנקן מים וליד יש כוס, על מנת למזוג מים במידה עליכם להניח אצבע על הפיה ולגעת בכוס שלא יעלה על גדותיו. בצד שמאל יש סכו"ם ומפית וכך הלאה. היא מגישה מנה ראשונה ומנה שניה ושתיה שהזמנת, והכל במדויק ולמקום הנכון ללא שום פספוס או מכה בראש או -אי נוחות אחרת. ואז אתה כסועד מתמודד עם לאכול מנה בחושך. האמת היא שמיששתי היטב ביד ובאצבעות את המנות, טבלתי אצבעות ברוטב של המנה הראשונה ומסביב וטעמתי, (בחרתי חציל שרוף על אש גלויה -ברוטב פלפלים קלויים, סלסה ורודה, גרעיני דלעת קלויים וטחינה גולמית). המנה היתה נאה וטעימה ואת רובה אכלתי עם המזלג, חלקה ניגבתי באצבעות. וכן למרות שהנחתי את המפית מהצווארון לחולצה, הכתמתי את החולצה (חושך…).

צולם בחוץ אחרי הארוחה בכלי אחר
צולם בחוץ אחרי הארוחה בכלי אחר

המנה העיקרית: סלמון אפוי בחרדל שומשום- בליווי גראטן תפוחי- אדמה ובטטה גם אותה מיששתי היטב ואפילו שקלתי, מנה נאה ונדיבה ובעיקר טעימה מאוד, אחרי המישוש אכלתי את רובה במזלג ורק בסיום מיששתי כדי לוודא שלא הותרתי פירור!

צולם בחוץ אחרי הארוחה בכלי אחר
צולם בחוץ אחרי הארוחה בכלי אחר
מנה עיקרית של מוסר ים צולם בחוץ אחרי הארוחה בכלי אחר
מנה עיקרית של מוסר ים
צולם בחוץ אחרי הארוחה בכלי אחר

את הקינוח אכלנו בחוץ באור המסנוור לפתע.

קרם ברולה
קרם ברולה

??????????

על מסעדת ה-"Black Out "

תמונה1יחצ

מסעדת "Black Out" נמצאת בנמל יפו בתוך מבנה היסטורי מנדטורי אשר שופץ בעבור הצרכים האמנותיים, המיוחדים למרכז "נא לגעת". זו מסעדת החושך היחידה בארץ ואחת מתוך 10 הקיימות בעולם כולו. בהגיעכם למסעדת "Black Out" תיפרדו מחוש הראייה ותרגישו מיד את יתר החושים שלכם מתחדדים ומתחזקים בעלטה מוחלטת. צוות המלצרים העיוורים יוביל אתכם פנימה ויגיש לכם מבחר מנות שף מלאות השראה מתוך תפריט עשיר, הכולל גם מבחר עשיר של יינות. כשלא אוכלים עם העיניים הטעמים והריחות מקבלים עוצמות חדשות וחושים רדומים מתעוררים לחיים. כשלא רואים כלום רואים לפתע כל כך הרבה – הנכם מוזמנים לחוויה קולינרית מיוחדת במינה.

לאחר הארוחה צפינו בהצגה "לא על הלחם לבדו" – מסע היכרות עם עולמם של החרשים, חרשים- עיוורים, והבעיות שלהם , התשוקות והמאוויים שלהם, יש קריין או קריינית שמתרגם לפעמים דיבור לא ברור, יש מי שמוביל ומדריך את העיוורים בעולם החושך כפי שהובילו אותנו במסעדה. הצגה מאוד מרגשת ומעצימה.

“לא על הלחם לבדו”, היא הפקת התאטרון השנייה המורכבת מאנסמבל שחקנים חרשים-עיוורים. החזרות להצגה ארכו כשנתיים, במשך חודשים רבים נבדק תהליך אפיית הלחם והתאמתו לבמה כיחידת זמן משותפת לשחקנים ולקהל. תוך כדי העיסוק בלחם, שהוא הרבה מעבר לסך כל מרכיביו, הועלו רגעי אושר קטנים, זיכרונות, חוויות וחלומות של השחקנים ונמצאו דרכים חדשות לתקשורת כקבוצה וכאנסמבל תיאטרון. במהלך העבודה התנסו המתורגמנים לשפת סימנים בחוויית החושך והדממה היומיומית של עמיתיהם השחקנים, וזאת בכדי להכיר טוב יותר ובאופן פיזי את חייהם.

על ההצגה – לא על הלחם לבדו:

תמונה2

הכל אפשרי. בהופעות בתל אביב, לונדון, סיאול וניו יורק הקהל מריע בהתרגשות לאנסמבל הראשון בעולם המורכב מאחד עשר שחקנים חרשים-עיוורים, הלוקחים את הקהל למסע בעולמם הפנימי, במחוזות החושך, הדממה ו.. הלחם. סביב ציר הזמן של לישת הבצק, התפחתו ואפייתו על הבמה נוצר מפגש בין השחקנים לקהל. במהלכו, השחקנים מובילים את הצופים אל רגעים קסומים בין פנטזיה למציאות, בין המפואר למגוחך, ויחד משחזרים זיכרונות, מגשימים חלומות נשכחים ו"נוגעים" בניצוץ הבריאה הקיים בכל אחד מאיתנו, מחזירים את הצופה לדבר הבסיסי, אל הלחם, אל הגעגועים לבית. "כי לא על הלחם לבדו יחיה האדם…"- אומרים, ומדגישים את חשיבות המפגש בינם לבין הקהל, ואת הצורך בקשר, שהוא קיומי לא פחות מהצורך בלחם – עבור כולנו.

חשוב לדעת: פסטיבל תיאטורנטו "נא לגעת"

בחול המועד פסח יחגוג פסטיבל תיאטרונטו 25 שנים להיווסדו ואת פתיחתו הוחלט לקיים השנה לראשונה בתיאטרון "נא לגעת" ביפו. במסגרת הפסטיבל יוצגו הצגות יחיד מקומיות וכמו כן הצגות יחיד מאוסטרליה, אירלנד, רומניה, אנגליה ופולין. אולם, גולת הכותרת של האירוע השנה הינה פתיחתו בהצגת יחיד ראשונה מסוגה בעולם בשם "תגידי תפוז" בכיכובה של בת שבע רבנסרי, שחקנית חירשת-עיוורת מאנסמבל השחקנים של מרכז "נא לגעת".

לסיכום מומלץ בהחלט לבוא, לחוות, לטעום, להבין, לחוש ולהרגיש ולהכיר את עולמם של החרשים עיוורים.

??????????

??????????

איפה זה?

יפו, רציף העליה השנייה, נמל יפו (מרכז נא לגעת)

טלפון03-6330808 :
פקס 03-6823715 :

שתפו את הפוסט!