29 במרץ 2024 13:29
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

משוודיה באהבה: וונדרוומן – גונהילד קרלינג, אמנית הג'אז והסווינג הווירטואוזית משוודיה בארץ

 img_9920aa%d7%a9a

הפתעה חיכתה למנויי ואורחי מוזיאון תל אביב לאמנות, אולם רקנאטי שבאו לקונצרט של התזמורת הקאמרית הישראלית. גונהילד קרלינג (ילידת 1975), נגנית טרומבון, חצוצרה וחליל "דפקה" הופעה שהוציאה את הקהל מגדרו. לזה אני קורא לצאת מהריבוע המקובל של מוסיקה קלאסית ולתת מופע ג'אז שובב ופרוע.

בתזמורת הקאמרית הישראלית נושבות רוחות רעננות של התחדשות ועשייה מוסיקלית ברמה הגבוהה ביותר, והתכנית המוזיקלית לעונת 2016/17 ממחישה זאת. אחד המופעים הבולטים בתכנית העונה, המתפרסמת תחת הכותרת "צבעים שכדאי לשמוע", הוא "וונדרוומן" עם גונהילד קרלינג. הופעתה הווירטואוזית של קרלינג – נגנית רב-כלית, זמרת מחוננת ורקדנית סטפס – אינה מיועדת אך ורק לקהל הקונצרטים הקלאסי, אלא לכל חובב מוזיקה בעל "טעם של פעם" באשר הוא.

img_9923aa

היו למעלה מ- 14 שירים אשר את רובם היא כתבה וביצעה בשירה ונגינה בטרומבון, חצוצרה או חליל, הכישורים שלה ויכולתה היו מסחררים, התנועות שלה על הבמה היו ללא גבולות, משהו שמעולם לא נראה על הבמה, לא כל שכן יחד עם התזמורת הקאמרית הישראלית .

היא משתובבת על הבמה, שרה ורוקדת ו"מפלרטטת" עם הנגנים וגם עם הקהל, הצגה שלמה היא מגישה ומפילה את הקהל בצחוק עד שהיא עצמה נופלת על הבמה.

img_9931aa img_9993a img_9981a img_9983a

img_9960a

img_0030a

גם הביצועים סולו של התזמורת (ללא הזמרת) היו נפלאים והוכיחו שיש לפנינו יכולת מגוונת מאוד, הקטע הראשון שנוגן בפריטה על מיתרי הכינורות היה מקסים, גם הביצוע ל -blue moon  היה מיוחד ומעולה.

הזמרת מחליפה בגדים בין השירים ומגישה הופעה מדהימה, המוסיקה קיצבית והשליטה שלה בטרומבון כמו בחצוצרה ראויה להערצה, אבל גם בשירים הרומנטיים היא כובשת, הקהל לא היה מסוגל להתאפק וכולם שלפו מצלמות (מה שפחות מקובל בבתי הקונצרטים) כי זה מופע שלא רוצים שייפסק ולא יישכח, כל אחד רוצה מזכרת.

היא הגישה שיר שלמדה בלואיזיאנה על לילות ניו- אורלינס והחזירה אותנו לשנים של מועדוני הג'אז וסחפה את  הקהל בתשואות.

לקראת סיום היא העלתה נבל לבמה ופרטה עליו לאחר שקודם גם ניגנה בחליל, זה היה מדהים ועוצר נשימה.

img_9998a%d7%a9

img_0043a img_0045a a

הכנרת הראשונה גם הגישה ביצוע סולו וירטואוזי של מחול הונגרי של ברהמס כמחווה לקהל שהיה נהדר.

הקהל לא הפסיק למחוא כפיים ולא רצה לעזוב את האולם, גם כאן נקטה הזמרת גונהילד קרלינג בשיטה מקורית – היא צעדה עם הנגנים מהבמה במעלה המדרגות  אל הפואיה של האולם וכך משכה את הקהל החוצה.

יש לכם הזדמנות נוספת לצפות במופעהיום 22 בנובמבר, שעה 20:30, במוזיאון תל אביב לאמנות, אולם רקנאטי.

 img_0046a

על הזמרת

גונהילד קרלינג (ילידת 1975), נגנית טרומבון, חצוצרה ומפוחית, נמצאת בעיצומו של סיבוב הופעות עולמי. בין היתר, תופיע השנה באוסטריה, איטליה, קרואטיה, תאילנד, סינגפור, מלזיה, דרום קוריאה, ברזיל, ארגנטינה, ארה"ב וישראל. בין האמנים המשפיעים עליה ניתן למצוא את דיוק אלינגטון, לואי ארמסטרונג, בילי הולידיי, לסטר יאנג, קולמן הוקינס, ביקס ביידרבק, הארפו מרקס, קלוד דביסי ו-מוריס ראוול. במופעים הקרובים שלה בישראל, תופיע קרלינג יחד עם התזמורת הקאמרית הישראלית ותבצע את שיריה המקוריים.

 

קרלינג, שהתפרסמה מוזיקלית בזכות יכולתה המופלאה לנגן על 3 כלי נשיפה בו-זמנית, לשיר ולרקוד –  והכל בשיר אחד – הפכה בעשורים האחרונים לאחת הדמויות המובילות בסצנת ג'אז והסווינג האירופי, ובשנים האחרונות החלה להופיע באופן תדיר גם בפסטיבלים ותכניות טלוויזיה בארה"ב. את אלבום הסולו הראשון שלה, "Red Hot Jam", הקליטה בשנת 2003 בהוצאת Music Mecca, ומאז הוציאה 3 אלבומי סולו נוספים. בשנת 2008 הופיעה קרלינג עם נגן המפוחית האגדי ג'ין "טוטס" טילמאנס, ובשנת 2015 הופיעה בניו יורק במופע המיוחד לכבוד 100 שנות פרנק סינטרה, לצד הופעה בסנטרל פארק. (http://bit.ly/2fAET7H)

 

בשנת 2010 התפרסמה קרלינג מחוץ לעולם הג'אז והסווינג, לאחר השתתפותה כשופטת קבועה בתחרות המוסיקה הטלוויזיונית-פופולרית "Dansbandskampen". בשנת 2013 להיטה "Winters Day" כבש את הרדיו השוודי. בשנת 2014, בנוסף להופעותיה בארה"ב, הופיעה בתוכנית הפופולרית "Lets Dance" – הגרסה השוודית ל"רוקדים עם כוכבים" – וזכתה במקום השלישי. השנה (2016), השתתפה בחגיגות יום הולדתו של המלך, שם ניגנה ושרה עם התזמורת הסימפונית המלכותית של שוודיה.

קריירת המוזיקה של קרלינג מתחילה בילדותה המוקדמת. בשנת 1982 משפחת קרלינג מגטבורג (שוודיה) החלה להופיע כלהקת ג'אז. אביה של גונהילד קרלינג, הג'אזיסט "קולינג" קרלינג, ניגן על הבאנג'ו, אחיה הגדול של גונהילד ניגן על קלרינט, אחותה ניגנה על פסנתר, אחיה הקטן ישב על התופים וגונהילד עצמה ניגנה על הטרומבון, והיא בת 7 בלבד. בשנת 1984 הוציאה המשפחה סינגל ראשון בשם "I've Lost My Heart In Dixieland", ובשנת 1985 כבר הופיעה במספר רב מאוד של תכניות טלוויזיה, מועדונים ופסטיבלים ברחבי אירופה. בשנה זו אף זכתה גונהילד במלגת לואי ארמסטרונג היוקרתית.

 

בשנת 2005 צירפה אליה הלהקה המשפחתית את מריטיים סטומפר (Maritime Stomper) ושינתה את שמה ל- Carling Big Band. הלהקה המשפחתית זוכה כיום להצלחה גדולה בעולם ובעיקר בשוודיה, ויוצאת לסיבוב הופעות מדי שנה מול אולמות מלאים. בשנת 2015 הוציאה Carling Big Band את שני אלבומיה האחרונים עד כה – "Big Apple" ו-"Harlem Boy".

 

סרטון נוסף של גונהילד קרלינג -> https://www.youtube.com/watch?v=NVMOcnHvUYs

 

התזמורת הקאמרית הישראלית נוסדה בשנת 1965 כ"אנסמבל הקאמרי" על ידי גארי ברתיני, אשר שימש כמנהלה המוסיקלי ומנצחה במשך 10 שנים. בשנים שלאחר מכן שמשו בתפקיד זה: לוצ'אנו בריו, רודולף ברשאי, אורי סגל, יואב תלמי, שלמה מינץ, פיליפ אנטרמון (אשר מונה כמנצח כבוד של התזמורת), סלבדור מאס קונדה, נעם שריף, גיל שוחט, רוברטו פטרנוסטרו ויואב תלמי. החל בעונת הקונצרטים 2015-2016  מונה המנצח אריאל צוקרמן למנהל המוסיקלי החדש של התזמורת. התזמורת הופיעה עם מקהלות מפורסמות רבות מהארץ ומחו"ל בשפע תוכניות ווקאליות, בנוסף להופעותיה הקבועות בתל-אביב, מוזמנת התזמורת להופיע בתוכניות מגוונות בכל רחבי הארץ ובפסטיבלי מוסיקה שונים בארץ, בהם: פסטיבל ישראל, פסטיבל קלאסיקאמרי בשיתוף עם רשת מלונות ישרוטל, פסטיבל מוסיקה בגליל העליון, פסטיבל פליציה בלומנטל , חגיגות המוסיקה באבו גוש, חג המוסיקה הישראלית ועוד. כמו כן, עורכת התזמורת בקביעות סיורי קונצרטים בחו"ל: ברחבי אירופה, ארה"ב, קנדה, דרום אמריקה והמזרח הרחוק ומשתתפת בפסטיבלים יוקרתיים, בהם: זלצבורג, הלסינקי, איסטנבול, אתונה, מרכז אירופה והונג קונג. התזמורת הקליטה עבור החברות צ'אנדוס, נקסוס, מוזיק מאסטרכט, קוץ', הוצאת המוסיקה הישראלית וטלדק. התזמורת מקיימת בקביעות סדרות למנויים ולילדים במוזאון תל אביב ובמרכז המוסיקה ביפו.

 

מועדי הקונצרט:


יום שלישי, 22 בנובמבר בשעה 20:30
במוזיאון תל אביב לאמנות, אולם רקאנטי

 

מחירי הכרטיסים: 50-185 ₪  (הנחות לאזרחים ותיקים, תלמידים, סטודנטים, וועדי עובדים ועוד)

 

 

 

 

 

שתפו את הפוסט!