19 באפריל 2024 15:30
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

משקפיים תערוכת " מבט על" במוזיאון העיצוב חולון

מבט על.מוזיאון העיצוב חולון. צילום שי בן אפרים
מבט על.מוזיאון העיצוב חולון. צילום שי בן אפרים

היום נפתחה תערוכה מקורית ורחבת היקף העוסקת במשקפיים וחוש הראייה דרך ארבעה פרקים המייצגים עבר, הווה ועתיד:
חשיפה מוזיאלית ראשונה של אוסף המשקפיים הגדול והחשוב בקנה מידה בינלאומי של קלוד סמואל
בין מאות הפריטים המוצגים: המשקפיים הראשונים בעלי הידיות, משקפי מספריים ששימשו את האריסטוקרטיה הפריזאית של המאה ה-19, משקפי אסקימוסים אותנטיים עשויים עצם, משקפיים של מעצב העל פייר קרדן, משקפיים סינים מתקפלים מהמאה ה-17 ועוד
פרויקט מיוחד לתערוכה: כ-50 מעצבים ישראלים מתחומים שונים מציגים את תשובתם העיצובית לשאלה: "מה הם משקפיים?"
בין המעצבים המשתתפים: עזרי טרזי, ורד קמינסקי, יעקב קאופמן, ספי חפץ, סטודיו רדיש, גלית שבו, מאיה בן דוד ואורי צבי, דנה בן שלום
אוצרת: מיה דבש
הסתובבתי מסונוור בקומה העליונה של המוזיאון למראה האוסף המרהיב והמיוחד הזה. מי חשב שתערוכה על משקפיים יכולה להיות כזו מעניינת , מרהיבה ונדירה.

??????????

??????????

??????????

המשקפיים, פריט עיצוב נחשק ואחת ההמצאות החשובות ביותר בהיסטוריה האנושית, נולדו בראש ובראשונה כאביזר רפואי על מנת לתקן פגם בראייה. אולם ברבות השנים ובניגוד למוצרים רפואיים אחרים, עברו המשקפיים תהליך של אבולוציה תרבותית מעולם הרפואה לעולם תרבות הצריכה, האופנה והלייף סטייל. משקפיים הפכו לסממן של אופנה, מעמד סוציו אקונומי ואחד האובייקטים המגדירים את הזהות שלנו.
בגלריה העליונה של המוזיאון מוצגים למעלה מ-400 פריטים נדירים מתוך האוסף של סמואל, המסמנים תחנות תרבות שונות. המבקרים בהן יכולים לעקוב אחר התפתחות המשקפיים דרך השינויים והתמורות, הכלכליים, התרבותיים, העיצוביים והחברתיים ולבחון כיצד אלה השפיעו והושפעו מהמצאת המשקפיים. המסע בין התחנות השונות מתחיל בתיקון ראייה ופיתוחים טכנולוגיים, נמשך דרך משחקי פיתוי וריגול, המהפכה התעשייתית ומסתיים בגיבוש זהות עצמית.
התערוכה חולקה ל4 חלקים
האדם הרואה: כאן מתחילה ההיסטוריה של מכשירים לבדיקת ראיה וסוגי משקפיים ואמצעי ראיה. האוסף מדהים.

20161219_105134

??????????

שפת בני אדם: אוסף של מכשירי פיתוי ואמצעי ריגול שבני אדם השתמשו בהם. לא לפספס את המניפות ולא רק

??????????

האדם החושב" איך לגרום למשקפיים להישאר על האף, בעצם יש כאן אוסף נדיר שרק כאן תזכו לראות כזה.,

??????????

??????????

אדם ומכונה: הטכנולוגיה שבאה עם המהפכה התעשייתית עד ימינו ואוסף מדהים נוסף.

 ??????????

בין מאות הפריטים המוצגים: משקפיים מן המאה ה 17- ועד היום, סקיצות של עיצוב משקפיים מבית האופנה של פייר קרדן, שעוצבו על ידי אביו של קלוד, מסכות משובצות אבני חן שעוצבו על ידי בתי אופנה גדולים ושימשו בעיקר לתצוגות אופנה, המשקפיים הראשונים בעלי ידיות, מונוקלים, משקפות תיאטרון ומשקפי מספריים ששימשו את האריסטוקרטיה הפריזאית של המאה ה19-, משקפי אסקימוסים אותנטיים עשויים עצם, משקפי ג'ון לנון ואלטון ג'ון, משקפיים סיניים מתקפלים מהמאה ה-17, משקפיים עשויים שריון צב ועוד.

צילום שי בן אפריים
צילום שי בן אפריים

קלוד סמואל, יליד פריז, הינו אופטומטריסט ציוני ופעיל זכויות אדם, בן לשושלת ארוכה ומפוארת של משפחה צרפתית, שעסקה כבר באמצע המאה ה 19- בחיתוך עדשות והתאמתן לצורכי ראייה ומאוחר יותר בעיצוב משקפיים לחברות אופנה מובילות.
האוסף נבנה על ידי סמואל במשך עשרות שנים והוא מונה כיום כ 1300-פריטים הכוללים, לצד המשקפיים, גם עדשות, מכשירי בדיקת ראייה, מכשירים אופטיים, שרטוטים וסקיצות של משקפיים, הצעות לעיצוב ומגוון רחב של פריטים הקשורים בראייה ובשיפור הראייה.

לצד התערוכה תערוכה נוספת המוצגת בגלריה התחתונה של המוזיאון (גלריית ד"ר שולמית כצמן) פרויקט נרחב שנעשה במיוחד לתערוכה ביוזמת המוזיאון. כ-50 מעצבים ישראלים מתחומים שונים: עיצוב מוצר, תכשיטים, תקשורת חזותית, קרמיקה ואדריכלות ענו באמצעות עיצוב על השאלה, "מה הם משקפיים" עבורם. כך למשל יעקב קאופמן מציג ציר אבולוציוני שנע ממונוקל למסכה, גלית שבו עוסקת בניסוח מחדש של אופן נשיאת המשקפיים על הפנים, דנה בן שלום בוחנת את היחסים המורכבים שבין המשקפיים לחוטם, מאיה בן-דוד ואורי בן-צבי מציגים פרשנות עכשווית המשלבת בין זכוכית המגדלת הראשונה לבין גלילת טקסט דיגיטלי כיום, אנוק יוספשווילי וירון שמרקין מעצבים משקפיים באמצעות טכנולוגיית מציאות רבודה.

 

צילום שי בן אפריים
צילום שי בן אפריים

??????????

??????????

במסגרת פרק ההווה יוצגו בגלריית מרגלית דגמים נבחרים של pq eyewear by ron arad מותג המשקפים שמאחוריו עומד המעצב רון ארד שגם עיצב את מבנה המוזיאון.
בין המעצבים המשתתפים: עזרי טרזי, ורד קמינסקי, יעקב קאופמן, ספי חפץ, סטודיו רדיש, גלית שבו, מאיה בן דוד ואורי צבי, דנה בן שלום

??????????

בפרוזדורי המוזיאון נמצא את פרוייקט "בדיקת ראיה" שדן בתפישת הראייה בהווה, מציגה ספריית החומרים ע"ש אהרון פיינר עדן, את התערוכה "בדיקת ראייה". התערוכה, המוצגת במסדרון העגול, מזמינה את המבקרים למסע בעקבות חוש הראייה ומאפשרת להם לבדוק מקרוב איך ומה הם באמת רואים. התערוכה מתמקדת בשלושה מוקדי ראייה: מיקוד, צבע ומרחק כאשר כל אחד מהמוקדים מציג פרשנויות עיצוביות, חומריות וטכנולוגיות לאתגר-ראייה אחר, המציעות דרכים חדשות לראייה, קריאה והבנה של העולם והסביבה. בתערוכה מוצגת עבודה מקורית מתוך פרויקט RGB של סטודיו קרנובסקי ממילאנו. פרויקט RGB הוא פרויקט מתמשך שהחל ב-2010 וכולל בחינת אינטראקציות שונות בין צבעי בסיס באמצעות הדפסי ענק דיגיטליים רב-שכבתיים. מאז 2010 הוצג RGB בתערוכות עיצוב ואמנות רבות ואף זכה בפרסים. הפרויקט יוצג במוזיאון בסיוע המכון האיטלקי לתרבות בתל אביב.

??????????

ובנוסף מעבדת העיצוב של המוזיאון מוקדשת לפרק הרביעי של התערוכה שעוסק בעתיד – "תיקון המציאות" דרך הפן העתידני של משקפיים. כך למשל מוצגים סרטי קולנוע במציאות מדומה VR)) בשיתוף סינמטק חולון והמכון הצרפתי בתל אביב. קהל המבקרים מוזמן להתנסות באפליקציה אינטראקטיבית להתאמה אישית של משקפיים מתוך האוסף של סמואל שנסרקו במיוחד. פעילות זו פותחה במיוחד עבור המוזיאון ונועדה לייצר חוויה בלתי אמצעית של המבקר עם מגוון המשקפיים הנדירים ויוצאי הדופן מאוסף סמואל. עוד מתאפשרת התנסות חופשית ב"מיחדוש" משקפיים – בית מלאכה לתיקון וחידוש משקפיים, בשיתוף עם סטודיו REFORMA. במסגרת זו מוזמן קהל המבקרים לעצב זנים חדשים של משקפיים, באמצעות פירוק והרכבה, הכלאה יצירתית וחיבורים לא שגרתיים.

ממליץ לכם להגיע לתערוכה.
אוצרת התערוכה וממלאת מקום האוצרת הראשית של המוזיאון מיה דבש: "העיסוק במשקפיים חפץ יומיומי, שגור כל כך יכול להיעשות מכל כך הרבה נקודות זווית אבל אנו בוחרים לעסוק בו מנקודת המבט של האדם העושה בו שימוש. בתערוכה נבחן תחנות תרבות שבהן המשקפיים שיחקו תפקיד מרכזי בהגדרת תופעות חברתיות ותרבותיות. אנו נוטים לשכוח שמטרתם הראשונית של המשקפיים הייתה לתקן פגם והמשקפיים אינם מסווים את הפגם אלא דווקא מדגישים אותו דרך ובעזרת עיצוב. התערוכה תאפשר לא רק התבוננות על ההיסטוריה התרבותית של המשקפיים אלא גם על תפקיד המעצב לאורך תהליך זה."
לרגל התערוכה מבט-על יצא לאור קטלוג מיוחד, דו לשוני, שסוקר את התפתחות המשקפיים, ואת מושגי המבט והראייה בחברה המערבית בראי היסטורי, פילוסופי ותרבותי. לצד צילומי משקפיים מתוך האוסף של קלוד סמואל, כולל הקטלוג מאמרים של כותבים שונים מתחומי הפילוסופיה, העיצוב והאמנות ומאפשר להתבונן על אובייקט יומיומי זה ועל השפעתו על החברה, מנקודות מבט שונות.
הוצאת הקטלוג התאפשרה בזכות תמיכתם הנדיבה של Zeiss Vision Care ולפידות מדיקל (המשווקת הבלעדית של Zeiss) לכבוד יום הולדתו ה -200 של Carl Zeiss.
מבט על
משקפיים
20/12/16 – 29/4/16
מוזיאון העיצוב חולון
רחוב פנחס איילון 8
שעות פתיחת המוזיאון:
ימים ב' וד': 10:00 – 16:00
יום ג': 10:00 – 18:00
ימים ה' ושבת: 10:00 – 18:00
יום ו': 10:00 – 14:00
יום א': סגור

ספריית החומרים ע"ש אהרון פיינר עדן:
ב': 10:00 – 16:00; ג' וה': 10:00 – 18:00

www.dmh.org.il
קופות המוזיאון: 073-2151500

 

שתפו את הפוסט!