25 באפריל 2024 18:19
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

סדנה תאילנדית עם הכוהנת סוואלי אלדר בבישולים

 

זו הסדנה השניה שלי אם לא יותר עם סוואלי אלדר הכוהנת הגדולה של הבישול והרטבים התאילנדים בארץ. זה גם אחד מתוך כמה מפגשים בבית הספר הגבוה לבישול " בישולים " ועוד סדנאות תאילנדיות האחרונה שבהן עם הכוכב שף מק'דנג – אשף המטבח הסלבריטאי מבנגקוק.

סוואלי אלדר מלמדת הרבה שפים בבית הספר בישולים את האוכל התאילנדי. היא נולדה כבודהיסטית, התגיירה בעקבות נישואיה לישראלי, הציגה לקהל הישראלי את טעמי המזרח הרחוק עם קייטרינג מצליח ומסעדה פורצת דרך וכיום עומדת בראש חברה לייבוא מוצרי מזון אסייתיים, מציעה שירותי שף פרטי בניחוח אוריינטלי ומבשלת לבית המלוכה התאי. סוואלי נולדה בנונבואדנג, כפר קטן הממוקם במרחק שש שעות מבנגקוק. כבר כילדה עזרה סוואלי לאמה בעבודות המטבח, ומבלי לדעת מה צופן לה העתיד רכשה את הכלים הבסיסיים שילוו אותה כל חייה. לדבריה, "בתאילנד לבנות יש תפקיד מרכזי בהכנת האוכל, הן מכינות לאימהות את חומרי הגלם ומלוות אותן בבישול הארוחות".

DSCN4986AZ

היא הקימה יחד עם בעלה אבי אלדר ז"ל את המסעדה התאילנדית הראשונה בישראל "שנגרילה", שחוללה מהפך בשוק הקולינארי המקומי. כיום בנוסף לתפקידה כשפית מדריכה ושפית של שגרירות תאילנד היא מתאימה את טעמיהם של מוצרים לשוק הישראלי, מפתחת מוצרים חדשים ומקפידה שכולם יהיו כשרים. היום, כשאנשים כבר מכירים את המטבחים האסיאתיים, האתגר שלה הוא להביא מוצרים איכותיים ולהפתיע עם חומרי גלם חדשים. עד היום היא מתרגשת לראות על המדפים בסופרמרקטים את המותגים שאנו מייבאים, כמו אטריות אורז, בירה סינגה, חלב קוקוס TCC וסדרת הרטבים Healthy Boy שכבר הפכו לבני בית במטבחים ביתיים.

DSCN4982AZ

הפעם הסדנא לא הייתה מיועדת לשפים צעירים, אלא לגברים בלבד בעיקר מתחום התקשורת לחלקם אולי מפגש ראשון עם סוואלי או עם הקפצת נודלס ….

 https://www.youtube.com/watch?v=JvHQeuGLq6c

כמה נושאים בסיסיים בבישול התאילנדי של סוואלי אלדר או בעצם נושא אחד חשוב: חומרי הגלם!

הראשון זה הבסיס, אורז יסמין אמיתי, אטריות שעועית, אטריות אורז, והרטבים שהיא מייבאת מתאילנד. זאת לצד ירק טרי ולפעמים מיוחד ובלתי שגרתי ( כמו שורש כוסברה או תמרהינדי ועוד ) ובאשר לשמן ההמלצה שלה זה שמן אורז, אם להכין אוכל תאילנדי זה עם חומרים מקוריים.

savali-11יחצ

DSCN5015

DSCN4997AZ

סוואלי הכינה את האורז לסדנה מבעוד מועד, איך יודעים שאורז מבושל כראוי ? " הוא צריך לעלות בגובה בסיר" היא מצביעה ומסבירה, אורז מים לכדי כיסוי בישול חצי שעב והשארת הסיר סגור עוד 20 דקות.

אטריות שעועית דקות, וורמצ'ילי חזקות כמו חוט קשירה, מוצר ללא גלוטן לא צריך לבשל, משרים במים קרים שעה יותר, אחרי השריה אפשר לשמור במקרר שבוע. הערך התזונתי נמוך והשימוש אפשרי כנודלס אבל היא השתמשה בזה לגרום לקציצות בשר להיות אווריריות וטעימות.

קציצות עוף עם אטריות שעועית

מצרכים

300 חזה עוף טחון

200 גרם אטריות שעועית ורמצ'ילי (מושרות למשך 5 דקות במים קרים ולקצץ אותן)

3 כפות רוטב הויסטר HEALTHY BOY

1 כף שום קצוץ

1 בצל גדול קצוץ

60 גרם כוסברה קצוצה

1/2 כפית פלפל לבן

1 ביצה

1 כף שמן שומשום ראקוטו

שמן אורז לטיגון

 

אופן ההכנה

מערבבים הכל יחד לעיסה אחת, לצורך העמקת הטעמים יש לתת לעיסה לנוח למשך חצי שעה ולאחר מכן מגלגלים את העיסה לכדורים ומטגנים מכל צד עד להזהבה.

שמתם לב לרוטב הצדפות הוי סטיר? זה כמובן מוצר שהיא פיתחה עבור השוק הישראלי הכשר ואין בו צדפות, מאידך יש בו את החומר שקיים בצדפות באופן טבעי מונוסודיום גלוטומט.

DSCN5006AZ

אטריות אורז, גם זה מוצר נטול גלוטן, סוואלי אומרת שאנשים שאוכלים בתאילנד או מאמצים את האוכל התאילנדי בריאים יותר בגלל שהאוכל בתאילנד ברובו נטול גלוטן. ( גם הסוכר הוא סוכר דקלים ולא סוכר לבן)

DSCN5031A

Pad Thai

אטריות אורז מוקפץ

 DSCN5023AZ

מצרכים

200 גרם אטריות אורז מספר 3- יש להשרות במים קרים 4-6 שעות ולסנן

3 כפות רוטב פאד תאי HEALTHY BOY

2 כפות רוטב סויה בהירה HEALTHY BOY

1 ביצה

3 כפות שמן אורז ראקוטו

50 גרם כרוב לבן

50 גרם גזר חתוך לגפרורים

50 גרם נבטים

1 כף סוכר

1/2 כף תמהינדי

20 גרם עירית שום

3 כפות מים

בוטנים

 

אופן ההכנה

שמים שמן במחבת ומטגנים את הביצה למקושקשת. מוסיפים את האטריות ומערבבים למשך 3 דקות. מוסיפים רוטב פאד תאי, סוכר, תמהינדי, 3 כפות מים ומבשלים למשך 3 דקות. מוסיפים את הירקות ומקשטים למעלה בבוטנים.

כל אחד מאיתנו הכין לאחר הדגמה של השפות סוואלי אלדר, והתוצאה נפלאה, תכינו בבית, סוואלי מייבאת רוטב מוכן לפאד תאי שהופך את ההכנה לקלי קלות.

DSCN5029AZ

DSCN5040AZ

רוצים להכין שוקי עוף שידהימו את יושבי השולחן? אפשר גם בגריל על האש וגם בתנור.

Kai Yaang

BBQ Chicken

 

מצרכים

1 ק"ג שוקיים

2 כפות הויסטר HEALTHY BOY

1 כף סויה מתוקה HEALTHY BOY

3 כפות צ'ילי מתוק HEALTHY BOY

כף שמן שומשום

1 כף כוסברה קצוצה

פלפל לבן

 

אופן הכנה

מערבבים את כל החומרים ומשרים את השוקיים למשך חצי שעה. שמים בתבנית בתנור בחום של 180-190 מעלות למשך 20 דקות.

 

DSCN5079AZ

 

מתכון נוסף שהמשתתפים הכינו זה בעצם קארי סינטה בקר:

פאט נאננג נוא

בקר ברוטב חלב קוקוס

 

300 גרם סינטה חתוכה לרצועות

1 כף רוטב קארי אדום HEALTHY BOY

200 גרם חלב קוקוס צאוקה

0.5 רוטב תמרהינדי

1 כף רוטב דגים

100 גרם סוכר דקלים

0.5 כפית חמאת בוטנים סקיפי

50 גרם בזיליקום תאילנדי לקישוט

1 צ'ילי חריף לקישוט

אורז לבן

 

אופן הכנה

לשים את כל הרטבים (חלב קוקוס, תמרהינדי, קארי אדום, סוכר דקלים, רוטב דגים וחמאת בוטנים) בסיר, לבשל באש נמוכה ל3-4 דקות. מוסיפים את הסינטה ומבשלים לעוד 3-4 דקות על אש בינונית. לקראת הסוף מוסיפים את הבזיליקום והצ'ילי ומגישים.

 DSCN5056AZ

DSCN5070

הידעתם? השפית התאילנדית סוואלי אלדר באה אלינו מעולם האגדות והיא הכוהנת של האגדה התאילנדית בארץ: ילדות בכפר קטן, משפחה בודהיסטית שעסקה בחקלאות, זכייה בתחרות מלכת יופי, מסעות ברחבי העולם, בילויים עם אנשי בוהמה ושגרירים ומפגשים תכופים עם בני מלוכה. "אם מישהו היה מספר לי בילדותי כיצד יתגלגלו חיי בטח הייתי צוחקת ולא מאמינה", היא מחייכת ומקבלת בצניעות את התואר שדבק בה – הכוהנת הגדולה של המטבח התאילנדי בישראל.

DSCN4980AZ

סוואלי ממשיכה להכשיר גם את הדורות הבאים של סצינת הגסטרונומיה המקומית בכל הקשור לבישול אסייתי. היא מרצה בכירה ב"בית הספר הגבוה לקולינאריה בישולים", מעניקה שירותי ייעוץ והדרכות, ומלווה מסעדות בתהליך הקמתן. בנוסף אחראית אלדר על הארוחות הרשמיות ועל האירועים המתקיימים בחסות שגרירות תאילנד בישראל, משמשת כשפית הראשית של משלחות בית המלוכה התאילנדי בעת ביקוריהן התכופים בישראל, ולאחרונה קיבלה מדליה ממלך תאילנד על תפקידה בקידום התרבות התאילנדית בישראל.

כשבאמתחתה ניסיון באירוח דיפלומטים, ארגון אירועים בינלאומיים ובישול למשפחת המלוכה התאית, בימים אלה מציעה סוואלי שירותי שף פרטי לאירועים בניחוח אוריינטלי. את כישוריה הקולינריים, את אהבת האירוח הטבועה בה ואת ניסיונה בהפקת אירועים מוקפדים לאנשים רמי מעלה, היא רותמת לאירועי בוטיק פרטיים ומספקת אלטרנטיבה יוצאת דופן לארוחות פרטיות ולאירועים משפחתיים או רשמיים. התפריט נבנה בהתאם לאופי האירוע ועל פי דרישות הלקוח, לדוגמה: מנות תאיות קלאסיות או ארוחות נושא, לצד תפריטים כשרים, צמחוניים או טבעוניים.

לדברי סוואלי, היא אינה מתגעגעת לתאילנד ומאושרת מהחיים שבנתה לעצמה בישראל. "ישראל היא הבית שלי ותאילנד המאהבת", היא מסבירה. "מצאתי את הייעוד שלי, קידום האוכל התאילנדי בישראל, ואני מרגישה שלמה. האוכל הוא גשר בין תרבויות, אמצעי לשמח אנשים, ואני שמחה על האפשרויות שניתנות לי כדי להגשים את עצמי ואת החלום שלי. כשמתעוררים געגועים, בזכות העבודה שלי אני מגיעה לתאילנד כל כמה חודשים ופוגשת את בני המשפחה ואת החברים".

 

 

שתפו את הפוסט!