29 במרץ 2024 10:26
חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

סדנה תאילנדית עם סוואלי בבישולים

בחורף ביום גשום הגעתי לבית הספר בישולים לקראת צאת נבחרת ישראל באפייה לתחרות ממנה חזרו עם מדליות זהב, זו הייתה ההיכרות הראשונה שלי עם בית הספר הגבוה לקולינריה " בישולים "

על סוואלי אלדר ומסעדת שנגרילה מי לא שמע? סוואלי היא שפית תאילנדית שכבר נמצאת איתנו כאן מעל 30 שנה, היא גם מלמדת הכנת אוכל תאילנדי בבית הספר הגבוה לקולינריה.

13 שנה קיים בית הספר " בישולים " .זהו מוסד קולינרי המשלב טכניקות צרפתיות קלסיות המשולבות בחדשנות ויצירתיות. טובי השפים שאנו מכירים נמנו על על הסגל, ישראל אהרוני, הנס ברטלה, יונתן רושפלד, יורם ניצן, בראש המוסד עומד השף מאיר דנון כמנהל מקצועי. החתירה למצוינות מביאה לשם את טובי המרצים מצרפת וארצות אחרות.

בעת ביקורינו שם השף ערן שוורצבלד העביר קורס בקונדיטוריה והצצתי לעבדה המעשית של זוג סטודנטים….וגם טעמתי לי …יאמי.

 

המוסד הזה מצויד כראוי ויש שם אווירה לימודית מצוינת, התלמידים כמו הבוגרים גאים לומר שהם לומדים או הוכשרו שם. האמת היא שהבוגרים ממש נחטפים לתוך המערך הקולינרי בארץ.

כעת ניתן להבין מדוע כשהציעו לי להתארח בסדנה של סוואלי לבלוגרים, לא היססתי. מי מאיתנו לא היה בתאילנד, או לא חווה וטעם אוכל תאילנדי. מדובר ברוכל אסיאתי מיוחד בטעמים שלו וסוואלי הצליחה להעביר את הניחוח המיוחד של טעמים אלו וליצור אצלנו גירוי להכינו גם בבית.

 

אוכל תאילנדי מתבסס על הטעמים המוכרים לנו: מלוח, חמוץ, מתוק, חריף ומר. את הטעמים משיגים הן על ידי שימוש במרכיבים והן בתבלינים ורטבים.

המוצרים המאפיינים מטבח זה הם: אורז ואטריות אורז, קארי ( לא הודי ) וחלב קוקוס, טופו, פפאיה, אננס, צ'ילי, רוטב דגים, סויה, קפיר ליים למרירות… שום ושאלוט, עשבי תיבול, בשר , דגים ופירות ים וירקות.

כמעט כל אלו היו שותפים לסדנה החגיגית שהגישה לנו סוואלי.

ב 1992 הקימה סוואלי את החברה " אוריינטל פוד " המיאבת מוצרים מתאילנד לסיוע  והכנת אוכל תאילנדי מקורי, מוצרים אלו משמשים במסעדות הידועות לנו בהגשת אוכל תאילנדי וגם בצריכה פרטית.

חלק קטן מהמגוון הרב קיבלנו בסיום הסדנה להתנסות.

 

החברה מובילה בפיתוח מוצרים והבאתם לשוק הישראלי, תוך הקפדה על איכות, כשרות, חדשנות ושירות למגוון רחב של צרכנים. חברת אוריינטל פוד מייבאת מוצרי תיבול ורטבים, שמנים, מי קוקוס, אורז ואטריות, קמח ואבקות, ירקות כבושים, אצות, חטיפים, משקאות וכלים אוריינטליים.

מה זה מי יודע?

ייחודה של החברה הוא בהיותה הראשונה לייבא ולפתח מוצרים המתאימים לטעם ולחיך הישראלי ממיטב היצרנים מהמזרח הרחוק, לרבות תאילנד, כמו: "Rizi", "Lihan Thai", "Yan Wal Yun" ו-"Virgin Coco", תוך שימת דגש והקפדה על תווי תקן ותנאי ייצור ברמה הגבוהה ביותר.

לאחר סגירת מסעדת " שנגרילה " הקימה סוואלי אלדר את החברה העוסקת בייבוא ובשיווק מוצרי מזון מהמזרח הרחוק לרשתות שיווק, מסעדות, מעדניות ומטבחים מוסדיים והיא משמשת כמנכ"לית חברת "אוריינטל פוד". אלדר מרבה בנסיעות לחו"ל, בודקת מוצרים קיימים, מתאימה אותם לטעם הישראלי ואף מפתחת מוצרים חדשים

מומחיותיה ומקצועיותה ברזי המטבח התאילנדי הביאו אותה גם לבית המלוכה התאילנדי והיא משמשת כשפית הפרטית של הנסיכה התאילנדית ומשלחתה בעת ביקוריה התכופים בישראל ובאזור. כמו כן היא מופקדת על ארוחות חשובות רבות בשגרירות תאילנד בישראל. בנוסף משמשת אלדר כמרצה בכירה בנושא הבישול האסיאתי ב"בית הספר הגבוה לקולינאריה – בישולים".

אז מה היה  לנו בסדנה

התחלנו עם מנה של פאד תאי, אותו מאכל המוכר לרבים המבוסס על אטריות אורז, ירקות, בשר או פירות ים וירקות. אבל את הטעמים האמיתיים מעניקים המרכיבים : רוטב דגים, סויה, שום וצ'ילי.

צילום: מאיה שטרן

המרכבים

מנה משפחתית 4-6 מנות

1 כף שלוט קצוץ דק
1 כף שום קצוץ
8 כפות שמן צמחי
3 כף רוטב דגים
4 כפות סוכר
2 כף שרימפס מיובשים ( לא חובה לשומרי כשרות )
1 כפית פלפל לבן
300 גרם אטריות דקות
1 חבילה טופו, פרוס דק
3 ביצים
וחצי קילו נבטי שעועית וכרוב
50 גרם מלח לפת כבוש, קצוץ דק או דייקון מיובא
2 לימונים, חצויים וסחוטים למיץ
150 גרם עירית, חתך באורך 1 אינץ
1 כפית פתיתי פלפל אדום חריף

כוס תמיסת תמרהינדי
5 סרטנים שחורים נמר ( אופציה)

ההכנה

מחממים 3 כפות של שמן צמחי במחבת ומטגנים את השום ואת שאלוט, ומוסיפים את הביצה ומערבבים. ואז מוסיפים את אטריות דקות ומפזרים מים עד ריכוך האטריות  . מוסיפים את מיץ, רוטב דגים, סוכר, תמרהינדי, ומערבבים במהירות. דון לא לתת האטריות להישאר ביחד ולהשאיר בצד של המחבת. מחממים עוד שמן 3 כפות ולהוסיף מלח לפת, טופו, סרטנים טריים נמר שחור שרימפס מיובשים. בוחשים מערבבים את האטריות מוכנות, מוסיפים עירית נבטי שעועית. מעבירים לצלחת הגשה ומפזרים בוטנים קלויים, פלפל לבן, ומקשטים עם בצלצלים או עירית.

לא מסובך בכלל. חשיבות רבה יש לרוטב הדגים התאילנדי, נכון הריח שלו בבישול לא נעים, ולא פלא

אם תבינו איך מכינים אותו, אבל הוא יחד עם הסויה מעניקים מליחות וטעמים של מזרח אסיה.

בהמשך הכנו או יותר נכון סתיו יחד עם סוואלי הכין ואנחנו אכלנו בהנאה סלט פפאיה.

סום טאם

מאכל צפון מזרח טיפוסי, "סום טאם" הפך להיות סמל לאומי. הפופולאריות שלו מגיע בשילוב נפלא של טעמים: מתוק מסוכר דקלים, החמיצות של הלימון (או לעתים של מי תמרהינדי) ,והמליחות מרוטב הדגים.השימוש בפלפלי צ'ילי הוא נתון לבחירה של החיך.

מרכיבים:

2-3 צ'ילי

2-3 שיני שום
30 גרם שעועית ירוקה, חתוכה לחתיכות 1 אינץ
1-2 כפות בוטנים קלויים
1 כף שרימפס מיובשים
3 עגבניות שרי, חצויים
1 כף רוטב דגים
1 כף סוכר
½ 1 כף מיץ לימון
½ 1 כוסות פפאיה ירוקה, מגורדת

ההכנה

בעזרת מכתש לכתוש את פלפלי הצילי ושיני השום ביחד ולהוסיף בהדרגה את השעועית ירוקה, בוטנים, שרימפס מיובשים ולאחר מכן עגבניות.

להוסיף רוטב דגים, סוכר דקלים ומיץ לימון.
להוסף את הפפאיה מגורדת ולקפל אותו פנימה.

מגישים עם ירקות טריים כמו כרוב סיני שעועית ירוקה

מתקבל סלט נפלא בטעמו.

עוד הכנו קינוח מטפיוקה שזה כמו לאכול פנינים מתוקות..

 פניני טפיוקה פודינג עם לונגן ותירס מתוק (סאגו פאק לם יאיי)

לונגן הוא פרי מתוק מאוד וטעים כשהוא טרי. התאילנדים מבשלים אותו עם טפיוקה ואורז דביק, הוא משמש אצלם גם כקינוח עשיר עם קרם קוקוס.

מרכיבים:

100 גרם פניני טפיוקה
¼ כוס סוכר
2 כוסות מים
100 גרם לונגן (בקופסת שימורים)
½ כוס סירופ (מתוך נוזל השימורים)
1/8 כוס גרעיני תירס מתוק

½ כוס קרם קוקוס

½ כפית מלח

אופן ההכנה:

1.לחמם את קרם הקוקוס על איש בינונית, להוסיף קורט מלח ולערבב עד שהמלח נמס. מסירים מהאש ומניחים בצד.
2. מרתיחים מים בסיר, מוסיפים את פניני הטפיוקה ומבשלים תוך כדי ערבוב..
3. כאשר פניני הטפיוקה בשלב חצי הבישול מוסיפים את הסירופ וממשיכים לערבב על אש בינונית.
4. כאשר פניני הטפיוקה מבושלים- נראים כשקופים  (בדרך כלל הבישול לוקח בערך 15 דקות), מוסיפים סוכר, לונגן ואת התירס המתוק.
5. מגישים עם קרם קוקוס מומלחים קלות.

יש לציין שבבישול לכל אחד היו ערכות של כלים וכיריים שכן המקום ממש מצויד כראוי.כאן ניתן להתחיל בצעדים ראשוניים לתוך עולם הקולינריה ולהמשיך להתמחות ולהתקדם ולרכוש מיומניות.

בית הספר יעניק לתלמידים סטאז' וחניכה, סיוע בשיבוץ לעבודה ויעוץ בתכנון הקריירה.

לו הייתי צעיר….

שתפו את הפוסט!